Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel
Klubben har ju sökt och fått de tillstånd de behöver, varit i kontakt med kommunen och många andra berörda. Tävlingar har körts samma sträckning tidigare. Vad förväntar ni er? Att klubben ska ut och knacka dörr längs bansträckningen och fråga alla boende om det är ok? Det blir väldigt många dörrar att knacka på… Ok om klagomål i kommit, då hanterar man det. Annars tycker jag det räcker gott och väl med det breda info-utskick man nu uppdraget åt Postnord att leverera.Fast vad kan man faktiskt förvänta sig? Ska boende i ett område som påverkas av ett event komma med en egen förstudie, uttalande från experter och kunna lagboken innantill för att alla ska vara nöjda?
Har både överklagat och suttit på andra sidan bordet i liknande frågor och även om det kanske är de mest välgrundade argumenten som får mest fokus så är det inte alltid de som faktiskt kan riva upp ett tidigare taget beslut, kan mycket väl räcka med ett mail likt det som Tobias skrev ovan.
I slutändan är det upp till arrangören att visa att dom har koll på allt, vill man kunna ha följebil som kör i hög hastighet på en cykelbana vid en lekpark så får arrangören visa att det kommer ske på ett säkert sätt.
I mina ögon så är det arrangören som gjort fel, om boende i området inte hade haft något att slå ner på så hade loppet körts som tänkt.
Blir ju löjligt när flera sitter här och anklagar boende för att vara rättshaverister och att hata sport och kultur i allmänhet när det i grunden är arrangören som inte kunnat påvisa att dom kan genomföra ett säkert event.
Och vad säger mailet? Det säger ingenting om missnöje hur det funkat tidigare eller vad de boende vill se framöver. Det är ett mail som påpekar att det kommer vara byggen i Ulleråker framöver och att det kan bli svårt att arrangera lopp. Jaha? Jag skulle kunna tolka det som att det är nån som vill vara snäll och påpeka det, och en implicit uppmaning till klubben att vara noggrann i diskussionerna med kommunen framöver så att en bra lösning uppnås.
Om det däremot stått nåt i stil med att ”vi boende ser det som olämpligt att förlägga tävlingar här de kommande åren pga detta” så hade det varit mer tydligt.