Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Fast vad kan man faktiskt förvänta sig? Ska boende i ett område som påverkas av ett event komma med en egen förstudie, uttalande från experter och kunna lagboken innantill för att alla ska vara nöjda?

Har både överklagat och suttit på andra sidan bordet i liknande frågor och även om det kanske är de mest välgrundade argumenten som får mest fokus så är det inte alltid de som faktiskt kan riva upp ett tidigare taget beslut, kan mycket väl räcka med ett mail likt det som Tobias skrev ovan.

I slutändan är det upp till arrangören att visa att dom har koll på allt, vill man kunna ha följebil som kör i hög hastighet på en cykelbana vid en lekpark så får arrangören visa att det kommer ske på ett säkert sätt.

I mina ögon så är det arrangören som gjort fel, om boende i området inte hade haft något att slå ner på så hade loppet körts som tänkt.

Blir ju löjligt när flera sitter här och anklagar boende för att vara rättshaverister och att hata sport och kultur i allmänhet när det i grunden är arrangören som inte kunnat påvisa att dom kan genomföra ett säkert event.
Klubben har ju sökt och fått de tillstånd de behöver, varit i kontakt med kommunen och många andra berörda. Tävlingar har körts samma sträckning tidigare. Vad förväntar ni er? Att klubben ska ut och knacka dörr längs bansträckningen och fråga alla boende om det är ok? Det blir väldigt många dörrar att knacka på… Ok om klagomål i kommit, då hanterar man det. Annars tycker jag det räcker gott och väl med det breda info-utskick man nu uppdraget åt Postnord att leverera.

Och vad säger mailet? Det säger ingenting om missnöje hur det funkat tidigare eller vad de boende vill se framöver. Det är ett mail som påpekar att det kommer vara byggen i Ulleråker framöver och att det kan bli svårt att arrangera lopp. Jaha? Jag skulle kunna tolka det som att det är nån som vill vara snäll och påpeka det, och en implicit uppmaning till klubben att vara noggrann i diskussionerna med kommunen framöver så att en bra lösning uppnås.

Om det däremot stått nåt i stil med att ”vi boende ser det som olämpligt att förlägga tävlingar här de kommande åren pga detta” så hade det varit mer tydligt.

Framförallt så ju de som gjort mest fel i detta Transportstyrelsen. De brydde sig ju inte ens om överklagan i sig, utan hittade istället nån formalitet i Länsstyrelsens agerande att hugga in på. De ville ju uppenbarligen bara stoppa arrangemanget.
Fega och lata. Och typiskt för hur det funkar numera. Fastighetsägare behandlas med silkesvantar. Lättare att köra över arrangörer. Arrangörer förlorar på rättshaveristbetende, och fastughetsägare vinner på det. Två senaste skytteföreningarna jag varit med i, hade bra skjuttider när jag givj med. Nu är en bana borta och den andra hsr begränsade tider. Banor som funnits i decennier

Oavsett så får man ju hoppas att detta inte får eldsjälarna i UCK att ge upp. Det verkar ju inte direkt krylla av klubbar som vill ta på sig att arrangera SM eller liknande. Snarare så att förbundet får böna och be.
Ibland känns det som att alla vill krångla till det för en när man ska arrangera tävlingar.
Men oftast är folk glada efteråt :)

Det här med följebilar måste ju gå att hantera annorlunda, det viktigaste är väl att det är rättvist och lika? Får man problem där följebilarna kommer långt efter pga hastighetsbegränsning så kom man sist. Om en läkarbil ligger efter klungan i deras fart borde det väl räcka? Fortåkande bilar med amatörer som kör kommer väl inte falla i god jord någonstans i detta land? Uppriktigt sagt är det redan ett problem på motionslopp som Siljan Runt med följebilar. Dels är det inte tillåtet, men framförallt skapar de onödig fara genom att köra om massor med cyklister gång på gång. Jag brukar undra om de inte skäms att så påtagligt bryta reglerna. Det är ju inte ens långt att cykla, bara 16-17 mil, det behöver man ingen målsman till.

Klubben har ju sökt och fått de tillstånd de behöver, varit i kontakt med kommunen och många andra berörda. Tävlingar har körts samma sträckning tidigare. Vad förväntar ni er? Att klubben ska ut och knacka dörr längs bansträckningen och fråga alla boende om det är ok? Det blir väldigt många dörrar att knacka på… Ok om klagomål i kommit, då hanterar man det. Annars tycker jag det räcker gott och väl med det breda info-utskick man nu uppdraget åt Postnord att leverera.

Och vad säger mailet? Det säger ingenting om missnöje hur det funkat tidigare eller vad de boende vill se framöver. Det är ett mail som påpekar att det kommer vara byggen i Ulleråker framöver och att det kan bli svårt att arrangera lopp. Jaha? Jag skulle kunna tolka det som att det är nån som vill vara snäll och påpeka det, och en implicit uppmaning till klubben att vara noggrann i diskussionerna med kommunen framöver så att en bra lösning uppnås.

Om det däremot stått nåt i stil med att ”vi boende ser det som olämpligt att förlägga tävlingar här de kommande åren pga detta” så hade det varit mer tydligt.
Nu fick ingen i Ulleråker utskick vad jag vet, i alla fall inte innan midsommar.
Jag hoppades att det skulle räcka med att visa Göran kartor på kommande avstängningar för att i god tid kunna planera tävlingar på annat håll.
Jag kunde inte föreställa mig att någon skulle vilja tävla som det ser ut nu.

Nu fick ingen i Ulleråker utskick vad jag vet, i alla fall inte innan midsommar.
Jag hoppades att det skulle räcka med att visa Göran kartor på kommande avstängningar för att i god tid kunna planera tävlingar på annat håll.
Jag kunde inte föreställa mig att någon skulle vilja tävla som det ser ut nu.
De har nog ganska bra koll på vad som planeras i form av vägbyggen och annat, de måste ju ha ju kontakt med kommunen för att få tillstånden. Dessutom är ju arrangemanget nåt kommunen vill ha.

Om du inte vill att tävlingen ska gå i Ulleråker är det bättre du säger det rakt ut, istället för att skicka diffusa mail och ”hoppas” att de ska tolkas på ett visst sätt. Vad var det som skrevs tidigare här i tråden, det är viktigt med kommunikation? Jag skulle säga att det är viktigt med tydlig sådan också.

De har nog ganska bra koll på vad som planeras i form av vägbyggen och annat, de måste ju ha ju kontakt med kommunen för att få tillstånden. Dessutom är ju arrangemanget nåt kommunen vill ha.
De flesta har mindre koll än vad det verkar, undertecknad inräknad.

Om du inte vill att tävlingen ska gå i Ulleråker är det bättre du säger det rakt ut, istället för att skicka diffusa mail och ”hoppas” att de ska tolkas på ett visst sätt. Vad var det som skrevs tidigare här i tråden, det är viktigt med kommunikation? Jag skulle säga att det är viktigt med tydlig sådan också.

Jag kan inte hitta något större fel på ditt resonemang.

Oavsett så får man ju hoppas att detta inte får eldsjälarna i UCK att ge upp. Det verkar ju inte direkt krylla av klubbar som vill ta på sig att arrangera SM eller liknande. Snarare så att förbundet får böna och be.
Jag har dålig insikt i cykel-sm, men vore det inte rimligt att förbundet hjälper till att rodda sm oberoende av var det ligger geografiskt. Alltså: Förbundet bestämmer/vill att SM 2024 ska köras i Söderhamn. Då kontaktar SCF kommunen och övriga beslutsfattare och ser till att allt är ok långt innan tävlingarna ska arras.
Borde kanske avslutas med IMHO då det är mer en känsla jag har.
Varsågoda att förkasta förslaget :love:

Jag har dålig insikt i cykel-sm, men vore det inte rimligt att förbundet hjälper till att rodda sm oberoende av var det ligger geografiskt. Alltså: Förbundet bestämmer/vill att SM 2024 ska köras i Söderhamn. Då kontaktar SCF kommunen och övriga beslutsfattare och ser till att allt är ok långt innan tävlingarna ska arras.
Borde kanske avslutas med IMHO då det är mer en känsla jag har.
Varsågoda att förkasta förslaget :love:
Så funkar det inte idag.

Fast vad kan man faktiskt förvänta sig? Ska boende i ett område som påverkas av ett event komma med en egen förstudie, uttalande från experter och kunna lagboken innantill för att alla ska vara nöjda?

Har både överklagat och suttit på andra sidan bordet i liknande frågor och även om det kanske är de mest välgrundade argumenten som får mest fokus så är det inte alltid de som faktiskt kan riva upp ett tidigare taget beslut, kan mycket väl räcka med ett mail likt det som Tobias skrev ovan.

I slutändan är det upp till arrangören att visa att dom har koll på allt, vill man kunna ha följebil som kör i hög hastighet på en cykelbana vid en lekpark så får arrangören visa att det kommer ske på ett säkert sätt.

I mina ögon så är det arrangören som gjort fel, om boende i området inte hade haft något att slå ner på så hade loppet körts som tänkt.

Blir ju löjligt när flera sitter här och anklagar boende för att vara rättshaverister och att hata sport och kultur i allmänhet när det i grunden är arrangören som inte kunnat påvisa att dom kan genomföra ett säkert event.
Det du skriver förutsätter att alla är rationella och insatta. Jag har (som du?) jobbat en hel del med tillstånd och ansökningar. Jag har i dialog kunnat bevisa att vi fått anmälningar på oss på saker som inte hänt (okynnesanmälningar) och fått svaret att -"Ja, men det är ju ett klagomål och det påverkar ju er sits". Jag har pratat med myndighetspersoner som tycker att "de kan väl köra lugnt" när det handlar om tävling eller klassikern att "ni måste tänka på biodiversiteten" för att sedan få en sur min när jag slänger fram rapport på rapport som visar att (i detta fall) enduro ökar just biodiversiteten. Att lägga allt på klubben är att be om mer rättshaverister.

Vi har lagar och regler, samt tillsynsmyndighet som skall lösa detta. Alla kan inte alltid bli nöjda och det är ingen absolut lag att du aldrig kommer att bli störd 365 dagar om året.Jag är inte tillräckligt insatt för att se om det finns någon substans eller om detta är någon vendetta mellan TS och LS (ja, det förekommer oftare än ni tror), men din inställning är det som dödar konsertklubbar, motorsport och snart cykling om vi inte bevakar våra rättigheter.

Ny artikel i UNT ikväll, de har talat både med Transportstyrelsen, Länsstyrelsen och UCK.
(troligen betalvägg)
Transportstyrelsen är tydliga med att de inte gjort nån lämplighetsprövning, utan bara gått på formalia (avsaknad av konsekvensanalys). Länsstyrelsen säger att de följt processen, skickat ärendet till Polisen, kommunen och Trafikverket, som alla var positivt inställda. Då ansåg Länsstyrelsen att de inte behövde göra nån konsekvensanalys. UCK säger att de kört tävlingar i Ulleråker i 30-40 år, det har alltid varit både positiva och negativa reaktioner fr boende vilket de anser att man får räkna med. De har haft möten med projektgruppen Ulleråker, kommunen, UL (lokaltrafiken) och polisen. Samtliga har varit positivt inställda.

Slutsatsen av det hela är väl att Länsstyrelsen nu lärt sig att de ska göra en konsekvensanalys.

Om jag skulle ta ett beslut där det i konsekvensanalys står att tävlande tidigare mött andra trafikanter (ex lådcykel) och att flaggvakter varit minderåriga och inte riktigt klarat av uppgiften tidigare... så hade jag kanske inte gett tillstånd alls...
Och hade jag bott i området och tidigare år mött en tävlingsklunga när jag tar lådcykeln med ungarna på utflykt hade jag varit aningen irriterad...
Likaså om jag hade kapaciteten att tävla på den nivån och i lopp möter andra trafikanter på avlyst bana så hade jag inte kännt att det var speciellt roligt och sportsligt...
Händer det dessutom flera år i rad så hade jag också sagt ifrån, oavsett om jag varit myndighetsperson, boende eller tävlingsutövare. Fast kanske inte med några dagars varsel till tävlingsstart.
Nu bygger ovanstående resonemang på vad jag läst här så möjligheten finns fortfarande att ändra min bild av det hela.

Nu vet jag inte hur många här som har erfarenhet av att ha sett en cykeltävling på plats i Uppsala. Jag har inte varit på plats just i ulleråker, men har sett i centrala staden och även andra delar av stan. Min erfarenhet är att det är tydligt att tävling pågår, motorcyklar (även polis) kör först och varnar att man ska hålla sig undan (ofta ganska bryskt), men det är ju ingen absolut avspärrning vaktad av poliser. Men jag skulle ändå säga att man är bra omedveten om sin omvärld om man missar att tävling pågår och ger sig ut där med sin lådcykel. Sedan har inte flaggvakter polismans befogenhet heller. Jag har sett idioter/besserwissers stå och käfta med flaggvakter, och vill idioten ut på banan så tar sig idioten ut på banan, flaggvakter får ju inte stoppa folk med våld. Sånt kan ju också vara bra att ha i bakhuvudet när ni läser de incidenter som skrivs i tråden.

Det finns exempel från en cykeltävling Stockholm för några år sedan där en bilförare misshandlade en funktionär.

Det handlar då inte bara om en hörsägen eller något som skulle kunna inträffa rent teoretiskt utan om något som faktiskt inträffade på riktigt. Utifrån Tobias och andra boendes resonemang ska då all biltrafik stoppas. Så vad väntar Tobias och andra boende på kan man undra? Förmodligen sitter de hemma och funderar på hur de ska kunna ställa till med så mycket skada som möjligt för cyklister i Uppsala framöver samtidigt som de själva fortsätter att utsätta barnen i närområdet för fara i och med sitt bilåkande.

#bilfrittUlleråker

Nu vet jag inte hur många här som har erfarenhet av att ha sett en cykeltävling på plats i Uppsala. Jag har inte varit på plats just i ulleråker, men har sett i centrala staden och även andra delar av stan. Min erfarenhet är att det är tydligt att tävling pågår, motorcyklar (även polis) kör först och varnar att man ska hålla sig undan (ofta ganska bryskt), men det är ju ingen absolut avspärrning vaktad av poliser. Men jag skulle ändå säga att man är bra omedveten om sin omvärld om man missar att tävling pågår och ger sig ut där med sin lådcykel. Sedan har inte flaggvakter polismans befogenhet heller. Jag har sett idioter/besserwissers stå och käfta med flaggvakter, och vill idioten ut på banan så tar sig idioten ut på banan, flaggvakter får ju inte stoppa folk med våld. Sånt kan ju också vara bra att ha i bakhuvudet när ni läser de incidenter som skrivs i tråden.
Du har helt rätt, men det förutsätter att människor är rationella. För ett par år sedan var det en kvinna som under pågående Ironman 70.3 prompt skulle korsa ett övergångsställe, trots vakter och staket. Det slutade med krock med cyklist i 60 Km/h och förvånansvärt många tyckte det var cyklistens fel.

Eller för att citera George Carlin: "Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.”

Det måste väl vara så att det är färre än hälften som är dummare än medlet? Precis som det är färre än hälften som är kortare än medlet?

I Jämtland för en herrejösses massa år sedan under en vinterrallytävling så vägrade en vresig skidåkare att lyda en flaggvakt. Skidåkaren trängde sig förbi flaggvakten och blev helt enkelt överkörd av rallybilen som kom farande.
Inte lätt att få med allt i en konsekvensanalys.

I Jämtland för en herrejösses massa år sedan under en vinterrallytävling så vägrade en vresig skidåkare att lyda en flaggvakt. Skidåkaren trängde sig förbi flaggvakten och blev helt enkelt överkörd av rallybilen som kom farande.
Inte lätt att få med allt i en konsekvensanalys.

Förlåt att jag skrattar, men mitt i all tragik (trafik) var det där väldigt roligt skrivet.

IMG_5538.png
IMG_5539.jpeg

Två olika verkligheter. Ett bilarrangemang där TRV ”släpper till”. Ett motionslopp som får ställa in (även om formuleringen ”pga ändrade trafikregler” känns lite felaktig).

Nu i helgen arrangeras en bilträff som går runt en större sjö i Dalarna där boende runt bansträckningen får acceptera att bilar stannar utanför dem och passagerare hoppar in i trädgården för att urinera.
Skulle vara skoj att läsa vad som skulle stå i det utskicket från arrangören om de blev tvungna att informera boenden om sitt ”event”.

Visa bilaga 635363Visa bilaga 635364
Två olika verkligheter. Ett bilarrangemang där TRV ”släpper till”. Ett motionslopp som får ställa in (även om formuleringen ”pga ändrade trafikregler” känns lite felaktig).

Nu i helgen arrangeras en bilträff som går runt en större sjö i Dalarna där boende runt bansträckningen får acceptera att bilar stannar utanför dem och passagerare hoppar in i trädgården för att urinera.
Skulle vara skoj att läsa vad som skulle stå i det utskicket från arrangören om de blev tvungna att informera boenden om sitt ”event”.
Bilar går bra, cyklar går inte bra. Det är så det funkar i billandet Sverige.

Riksidrottsförbundet måste börja agera på ett helt annat sätt mot myndigheter. Tror ni fotboll eller hockey att sagt "oj, vad synd" vid liknande rättshaveri. Det hade varit ett "jävla liv" med offentlig uthängning i media och myndighetspersonal som tvingats till möten omgående. Här är det Uppsala CK som skall "absorbera" 500' och hittills har jag inte sett något från SCF eller RF. En enskild klubb kan aldrig ta striden mot svenska myndigheter, det är därför vi betalar till förbunden för att få deras stöd. Är det så inkompetenta på lobbyism?

Gällande "raggarna" ovan så är det en del av vårt kulturliv och det är klart att de skall få denna dispens. Men skillnaden är att myndigheter vet att de lär dyka upp i alla fall och därmed är mer flexibla. Ett SM svartkör man sällan.

p.s
Jag kollade precis SCF hemsida och pressreleaser. Inte ett ljud om detta. Det är bortom pinsamt. Inte konstigt att vi blir överkörda.

Om följebilar är problemet kan man förstå att havererade fotbollsderbyn på Tele2 arena kan fortsätta obehindrat då det bara är huliganer, fylla, droger, smällare, krossat glas, slagsmål, stopp i T-banan. Och så vidare. Men inte en enda följebil, (eller cyklist) i närheten. Så då är det lugnt.

Om följebilar är problemet kan man förstå att havererade fotbollsderbyn på Tele2 arena kan fortsätta obehindrat då det bara är huliganer, fylla, droger, smällare, krossat glas, slagsmål, stopp i T-banan. Och så vidare. Men inte en enda följebil, (eller cyklist) i närheten. Så då är det lugnt.
Tror du SVFF skulle tyst titta på om förslaget kom om att spela inför tomma läktare tills alla "supporters" sköter sig? Där har du skillnaden. Varför betala till ett förbund som sitter knäpptyst när en av sportens största skandaler sker mitt framför ögonen på dem.

Problemet är väl att man inte gjort en konsekvensanalys enligt Transportstyrelsen, om det är länsstyrelsen eller arrangören som gjort fel spelar inte så stor roll. Man får helt enkelt se till att det blir gjort inför nästa gång så kan inte Transportstyrelsen avslå.

Det kommer ju alltid finnas en man som heter Ove

Jävligt tråkig historia, finns ju bara förlorare i detta. Man blir ju inte glad av att sabba för andra, framförallt inte för unga människor!

Det går tydligen bra. Det är ju en "folkfest"!

Men måste cykel-sm köras i ett bostadsområde? Det finns ju hur mycket fina relativt lågtrafikerade landsvägar som helst runt Uppsala.
Som jag förstått vill man ha en ganska central varvbana för att locka publik. Det är väl ungefär den bana man använt för Skandisloppet de senaste ~10 åren, dvs en rundbana söderut på ca 15km med varvning vid slottet/Carolina.
Sedan kan det ju ifrågasättas hur mycket publik man lockar en midsommarhelg då SM normalt går, då de flesta ju flyr stan på midsommar…

Absolut. Det är anmärkningsvärt att trycka på stoppknappen så sent.
Med tanke på den stressade processen hade de inte så oerhört mycket tid på sig. Hade UCK startat tillståndsprocessen tidigare hade de haft tid på sig.
Det är tyvärr en brist på fungerande kristallkulor.

Senast ändrad:
Med tanke på den stressade processen hade de inte så oerhört mycket tid på sig. Hade UCK startat tillståndsprocessen tidigare hade de haft tid på sig.
Det går inte att starta processen hur tidigt som helst. Ansökan ska innehålla bansträckning, och vill man då undvika vägarbeten och liknande måste kommunens och Trafikverkets planer för året vara klara.

Det går inte att starta processen hur tidigt som helst. Ansökan ska innehålla bansträckning, och vill man då undvika vägarbeten och liknande måste kommunens och Trafikverkets planer för året vara klara.
Det kan jag delvis köpa men Transportstyrelsen ska inte ha skit för sent beslut.

Det borde vara tydliga datum för alla delprocesser. Missar man deadline har man missat deadline. De datumen BORDE vara tydligt kommunicerade från alla instanser.

Jag undrar snarare om Transportstyrelsen alltid är så snabba att fatta beslut. De får överklagan på tisdagen, och har ett beslut redan på torsdagen. Måste nästan vara nåt slags rekord i myndighetsutövning. Går det alltid så snabbt där, eller fick ärendet en gräddfil? Och om det fick en gräddfil, varför fick det det?

En helt galen idé är att om man ser förbättringspotential i arrangemanget erbjuder sig att hjälpa till.
De boende skulle tex kunna ställa upp som flaggvakter på ställen de vet är luriga ?‍♂️

Tillbaka
Topp