Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Jag har kört mkt ledarbil genom åren och skulle aldrig köra öht på cykelbana i bebyggelse om det inte var helt avspärrat.
Det borde självklart vara ett krav vid tillståndsgivning.
Att köra bil i 50+ på cykelväg i villaområde är aldrig ok om det inte är garanterat folktomt.

Du bör ta en ordentlig funderare på dina påståenden och vad som är fakta. Tobias har inte klagat på att de skulle cykla på vägar eller gator.
Jag citerar vad han själv har sagt angående problemen med säkerheten för barnen. Där framgår det tydligt vad det rör sig om ?

"Enligt Lindblom har arrangören misskött sig vid tidigare tävlingar och inte gett de boende tillräcklig information om tävlingarna. Bland annat ska följebilar har kört i 100 kilometer i timmen på vägar med hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen. Vilket enligt honom har lett till att folk har känt sig oroliga för barn som är ute och leker."
Källa: https://www.svt.se/sport/cykel/sm-i-cykel-stalls-in-efter-klagomal-fran-boende

Så det är alltså helt okej att göra det 365 dagar om året, men blir helt plötsligt ett problem om det sker under en cykeltävling? Polisen har precis samma möjlighet att ingripa under cykel-SM som alla andra dagar på året.
Kör bilarna i hög hastighet på cykelbanan 365 dagar per år är det naturligtvis dumt.
Hade polisen ingripit under sm hade väl DE varit rättshaverister.

Är frågan det? Det verkar ha saknats vakter. Om det gjort det, är det ff fel att påpeka att det finns brister i säkerheten?
Det är en himla skillnad på att tävla på en avlyst bana och inte. Var kan jag läsa mer om avsaknaden av vakter?

Naturligtvis är det jättebra att påtala brister i säkerheten, vilket det också finns möjlighet att göra om allt går rätt till. Ytterst är det tillståndsgivaren som bedömer om säkerheten är hög nog för att ett tillstånd ska beviljas och kan ställa krav på arrangören (villkora tillståndet). Men jag undrar fortfarande varför trafiksäkerheten helt plötsligt är supersuperviktig när det gäller cykel-SM, men tämligen oviktig alla andra dagar på året?

Det är en himla skillnad på att tävla på en avlyst bana och inte. Var kan jag läsa mer om avsaknaden av vakter?

Naturligtvis är det jättebra att påtala brister i säkerheten, vilket det också finns möjlighet att göra om allt går rätt till. Ytterst är det tillståndsgivaren som bedömer om säkerheten är hög nog för att ett tillstånd ska beviljas och kan ställa krav på arrangören (villkora tillståndet). Men jag undrar fortfarande varför trafiksäkerheten helt plötsligt är supersuperviktig när det gäller cykel-SM, men tämligen oviktig alla andra dagar på året?
Vad får dig att tro att det är oviktigt alla andra dagar på året? Brukar det köra bilar på cykelbanorna i området i normala fall?
Vad har du för indikationer på att syftet var att förstöra, snarare än att skydda området? Och hur kan det vara ett problem att nyttja sin lagstadgade och demokratiska rättighet? Rättshaveri hade varit om personen i fråga alltid, på alla platser, hade ägnat tid och kraft åt allehanda överklaganden. Så är inte fallet. Han pch boende har personligen tidigare blivit drabbade, har försökt kontaktat arrangerande klubb för att avråda från att dra banan genom området och när så åndå sker har de valt att överklaga.
Att klubben inte i sin tidplan tagit höjd för överklagandeprocesser är illa och att loppet blev inställt/fick flytta är tråkigt. Men att folk som direkt blir påverkade nyttjar sina rättigheter är inte ett problem.

Tänk det samhälle där du inte skulle ha sådana möjligheter. Något säger mig att det inte är ett land du vill bo i.

För att man vanligtvis inte håller samma hastighet på cykelbanorna. Vare sig med bil eller cykel.

Om man cyklar i 25 km/h 364 dagar, och mycket snabbare en sm-dag. Varför tror du just sm-dagen är viktigare?

”Personligt blivit drabbade” är ju något subjektivt. Frågan är ju hur många det är, drar man en bana i tätbebyggt område är det alltid några som upplever sig drabbade, och ska arrangören backa så fort nån uppger sig vara drabbad skulle det inre bli många arrangemang överhuvudtaget. Arrangören har ju själv uttalat sig att det är betydligt fler som hört av sig med positiva ord om föregående års tävlingar än vad det är som hört av sig med klagomål.

Blir bara en blir påkörd drabbas ju bara en. Om ett sm ställs in drabbas ju många fler. Ren matematik.

”Personligt blivit drabbade” är ju något subjektivt. Frågan är ju hur många det är, drar man en bana i tätbebyggt område är det alltid några som upplever sig drabbade, och ska arrangören backa så fort nån uppger sig vara drabbad skulle det inre bli många arrangemang överhuvudtaget. Arrangören har ju själv uttalat sig att det är betydligt fler som hört av sig med positiva ord om föregående års tävlingar än vad det är som hört av sig med klagomål.
Nu handlade ju det stycket om att förklara varför han inte är en rättshaverist som överklagar. Och att arrangören bör ta höjd i sin tidplan för överklaganden. Allt annat är saker du läser in som jag inte skrivit, dvs halmgubbar.

För att man vanligtvis inte håller samma hastighet på cykelbanorna. Vare sig med bil eller cykel.

Om man cyklar i 25 km/h 364 dagar, och mycket snabbare en sm-dag. Varför tror du just sm-dagen är viktigare?
Jag tror du blandar ihop cykel-SM med ett klassiskt svart-race där det saknas tillstånd, säkerhetsorganisation, risk- och konsekvensbedömningar, avspärrningar, vakter, skyltar och annat som höjer säkerheten.

Nu har jag bara hörsägen angående allt detta men om tävlingen faktiskt går delvis på cykelväg, har då alltså länsstyrelsen beslutsrätt över svensk lag?
Verkar pårökt allt detta.....

En högst relevant fråga är om cykelvägen är avlyst eller inte och hur man då löser det hela för gångtrafikanter och cyklister som inte är med i tävlingen.

Jag har sett löpartävlingar här i Stockholm där man har spärrat av gång-/cykelvägar och hänvisat gående/cyklister till alternativa vägar. Typ som vid vägarbeten. Det har då gått att ta sig dit man vill via en alternativ väg utan problem.

Nu har jag bara hörsägen angående allt detta men om tävlingen faktiskt går delvis på cykelväg, har då alltså länsstyrelsen beslutsrätt över svensk lag?
Verkar pårökt allt detta.....
Hur menar du nu? Är det skillnad på cykelväg och s.k. ”bilväg” utifrån tillståndsgivning? Arrangören skickar ju in den bana de vill ha, sedan är det Länstyrelsen som utreder, skickar på remiss till polisen, kommunen, Trafikverket, etc, och därefter beslutar om tillstånd.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Ulleråker, men normalt är det ju avlyst när tävlingen går. Däremot går det ju inte att ha vakter varje meter längs en ca 15 km lång bana. Dock kör ju polismotorcykel och /eller mc-ordinans alltid först och varnar när klungan (och oftast även eftersläntrare) är på gång. Missar man det och lallar ut på banan ändå är man bra j-a ouppmärksam.
Och naturligtvis blir det lite stökigt för de boende i området, vissa korsningar blir avstängda, man kan inte använda de vägar där banan går, är hänvisad till vissa passager där man kan få vänta om klungan är på gång just då, osv. Det brukar vara där skon klämmer mest.

Hur menar du nu? Är det skillnad på cykelväg och s.k. ”bilväg” utifrån tillståndsgivning? Arrangören skickar ju in den bana de vill ha, sedan är det Länstyrelsen som utreder, skickar på remiss till polisen, kommunen, Trafikverket, etc, och därefter beslutar om tillstånd.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Ulleråker, men normalt är det ju avlyst när tävlingen går. Däremot går det ju inte att ha vakter varje meter längs en ca 15 km lång bana. Dock kör ju polismotorcykel och /eller mc-ordinans alltid först och varnar när klungan (och oftast även eftersläntrare) är på gång. Missar man det och lallar ut på banan ändå är man bra j-a ouppmärksam.
Och naturligtvis blir det lite stökigt för de boende i området, vissa korsningar blir avstängda, man kan inte använda de vägar där banan går, är hänvisad till vissa passager där man kan få vänta om klungan är på gång just då, osv. Det brukar vara där skon klämmer mest.
Tanken är att varken länstyrelsen eller pomisen borde kunna ändra hastighetsbestämmelser hur som och tror man, eller skyller på, att cyklisterna ska köra max 30 på cykelväg så faller hela grejen enl mig.

Det är ett typiskt rättshaveristiskt beteende att använda sina rättigheter bara för att ställa till med skada för annan.

Fordonstrafik i Ulltuna är okej 365 dagar om året, men under just cykel-SM är det helt plötsligt ett problem och då ropar Tobias "tänk på barnen". Om en följebil skulle köra för fort under cykel-SM får väl polisen stoppa och bötfälla den föraren precis som de skulle ha gjort med andra fordonsförare alla andra dagar på året. Det är just detta som jag reagerar på och som gör det tydligt att det är just cyklingen som Tobias riktar in sig på.

Att boende i Ulltuna själva och övriga motortrafikanter utsätter barnen för otroligt mycket mer och större fara varje dag året runt verkar de inte bry sig om för då handlar det om dem själva. Om Tobias verkligen brydde sig om barnen skulle han börja med att få bort all icke samhällsviktig motortrafik från Ulltuna. Istället använder han sina rättigheter att överklaga en cykeltävling bara för att han kan. Överklagan gjordes enbart för att jävlas och inget annat.

#ettbilfrittUlleråker #tänkpåbarnen
Det är en här i tråden som utmärker sig med haveristiskt beteende och det är inte Tobias.

Tanken är att varken länstyrelsen eller pomisen borde kunna ändra hastighetsbestämmelser hur som och tror man, eller skyller på, att cyklisterna ska köra max 30 på cykelväg så faller hela grejen enl mig.
På en avlyst bana gäller andra regler än i vanliga fall. Det vore därför intressant att få veta om det var tänkt att delar av banan inte skulle vara avlyst.

På en avlyst bana gäller andra regler än i vanliga fall. Det vore därför intressant att få veta om det var tänkt att delar av banan inte skulle vara avlyst.
För att avlysa en väg, behöver man ju förutom tillståndet också skylta längs den angivna vägen ganska långt innan.

Rätt stort inom rally med att sätta skyltar innan. (minns dock inte hur lång tid innan, men veckor iallafall)

Jag tror att du är inne på en central del i den här pinsamma soppan. Personligen tror jag att det enda de boende egentligen stör sig på är att de måste åka en annan väg och att de känner sig begränsade.

Den "pinsamma soppan" (om det inte menas märkliga påståenden om rättshaverism) är att arrangören verkar ha missat en hel del om bla informationsbiten (som borde vara rätt prioriterad om man vill arrangera tävlingar i närheten av människor utan att det blir soppa/pannkaka av det hela).

Avlyst är jag helt övertygad om att det var. Hur skulle man annars öht kunna tävla? Cykeltävling innebär ju per definition att trafikregler bryts. Däremot måste man förstå att avlyst inte är detsamma som avspärrat/avstängt/inhägnat.

Den "pinsamma soppan" (om det inte menas märkliga påståenden om rättshaverism) är att arrangören verkar ha missat en hel del om bla informationsbiten (som borde vara rätt prioriterad om man vill arrangera tävlingar i närheten av människor utan att det blir soppa/pannkaka av det hela).
Med "den pinsamma soppan" avses hela spektaklet med samtliga parter. Länsstyrelsen och övriga parter inräknat. Det är mer än en part som har gjort bort sig.

Jag är mest nyfiken på om det är brukligt att Transportstyrelsen hanterar ärenden och kommer till beslut på två dagar, eller om det var fråga om nån slags gräddfil/särbehandling i detta ärende?

Är det "avlyst" utan att nån/alla vet om det har "avlysningen" haft brister.
Om folk EFTERFRÅGAR information och dialog, som från andra part som ska ha varit övertydlig och ute i god tid, har det också brustit (speciellt om det varit tystnad istf dialog och information)

Är det "avlyst" utan att nån/alla vet om det har "avlysningen" haft brister.
Om folk EFTERFRÅGAR information och dialog, som från andra part som ska ha varit övertydlig och ute i god tid, har det också brustit (speciellt om det varit tystnad istf dialog och information)
Tobias själv har skrivit att han såg skyltar (dvs vägskyltar) om det hela en vecka innan (det var då han fick för sig att överklaga), dessutom har jag flera ggr här skrivit att polismotorcykel och mc-ordonnanser kör före klungan (och eftersläntrare) så skulle iaf jag säga att man är skapligt bakom flötet om man inte förstår att det är avlyst när klungan passerar.
Arrangören har själv sagt att man haft dialog med relevanta parter (och dit hör naturligtvis inte alla enskilda boende längs banan, det blir ohållbart) samt uppdragit åt Postnord att leverera information. Dessutom har det skrivits flera ggr om cykel-sm i lokalpressen, det har varit reportage i både lokalradio och i svt lokalt.
Vad mer tycker du de som ideell förening ska göra? Åka ut och knacka dörr hos de 10-15.000 personer som bor längs banan och informera om att när det kommer en mc-polis och säger åt er att gå/köra åt sidan så måste ni lyda?

Avlyst är jag helt övertygad om att det var. Hur skulle man annars öht kunna tävla? Cykeltävling innebär ju per definition att trafikregler bryts. Däremot måste man förstå att avlyst inte är detsamma som avspärrat/avstängt/inhägnat.
Om inte saker ändrats dom sista 10 åren så krävs ingen avlysning för tävling.
Nån gång när vi arrangerade så samlade mc-polisförarna cyklisterna innan start och förklarade att om dom bröt mot trafikregler lika dagen innan(använde både rätt och mötande fil på landsväg) så skulle tävlingen avbrytas.

Om inte saker ändrats dom sista 10 åren så krävs ingen avlysning för tävling.
Nån gång när vi arrangerade så samlade mc-polisförarna cyklisterna innan start och förklarade att om dom bröt mot trafikregler lika dagen innan(använde både rätt och mötande fil på landsväg) så skulle tävlingen avbrytas.
Så om ni passerade nån stopplikt, stannade ni där då? Däremot förstår jag att de inte vill att ni använder mötande körbana, banan har ju trots allt en riktning och tillståndet gäller rimligtvis bara där även om poliserna ju brukar anmoda även mötande trafik att hålla åt sidan och helst stanna (har jag själv råkat ut för vid cykeltävling).

Tobias själv har skrivit att han såg skyltar (dvs vägskyltar) om det hela en vecka innan (det var då han fick för sig att överklaga), dessutom har jag flera ggr här skrivit att polismotorcykel och mc-ordonnanser kör före klungan (och eftersläntrare) så skulle iaf jag säga att man är skapligt bakom flötet om man inte förstår att det är avlyst när klungan passerar.
Arrangören har själv sagt att man haft dialog med relevanta parter (och dit hör naturligtvis inte alla enskilda boende längs banan, det blir ohållbart) samt uppdragit åt Postnord att leverera information. Dessutom har det skrivits flera ggr om cykel-sm i lokalpressen, det har varit reportage i både lokalradio och i svt lokalt.
Vad mer tycker du de som ideell förening ska göra? Åka ut och knacka dörr hos de 10-15.000 personer som bor längs banan och informera om att när det kommer en mc-polis och säger åt er att gå/köra åt sidan så måste ni lyda?
Och dyker det upp skyltar och mc-poliser utan att man fått den information man utlovats har allt gått rätt till? Om EN part säger en sak och den andra parten en annan sak, så är det automatiskt den ena parten som har rätt?
Man kan ha ett informationsmöte istf att skicka saker (man bestämt på egen hand) på posten. Om man nu vill involvera människor i området och höja chansen för ett lyckat arrangemang. Eller så kan man lita på att folk tar reda på saker (de inte är intresserade av) själv och är nöjda när en mc-polis åker förbi. Verkar det som att det blev lyckat att skicka informationen med posten?

Och dyker det upp skyltar och mc-poliser utan att man fått den information man utlovats har allt gått rätt till? Om EN part säger en sak och den andra parten en annan sak, så är det automatiskt den ena parten som har rätt?
Man kan ha ett informationsmöte istf att skicka saker (man bestämt på egen hand) på posten. Om man nu vill involvera människor i området och höja chansen för ett lyckat arrangemang. Eller så kan man lita på att folk tar reda på saker (de inte är intresserade av) själv och är nöjda när en mc-polis åker förbi. Verkar det som att det blev lyckat att skicka informationen med posten?
Det är klart man alltid kan göra mer. Frågan är vad som är en rimlig nivå för en ideell förening.
Hur som helst, jag tror detta är slutet för elitcykeltävlingar i Uppsala, och de är väl en av få, om inte den sista, föreningen i Sverige som orkat rodda med större tävlingar på UCI-nivå eller SM. De har ju flera gånger de senaste åren fått kliva in och arrangera SM när andra föreningar slängt in handduken. Detta trots att de arrangerat UCI-tävlingar varje år med allt vad det innebär. Jag vet att de är ett fåtal eldsjälar som roddat detta år efter år, så fullt förståeligt om de tappar sugen efter en sån här grej. Förlorarna är svensk cykelsport och Uppsala som idrottsstad.

Det är klart man alltid kan göra mer. Frågan är vad som är en rimlig nivå för en ideell förening.
Hur som helst, jag tror detta är slutet för elitcykeltävlingar i Uppsala, och de är väl en av få, om inte den sista, föreningen i Sverige som orkat rodda med större tävlingar på UCI-nivå eller SM. De har ju flera gånger de senaste åren fått kliva in och arrangera SM när andra föreningar slängt in handduken. Detta trots att de arrangerat UCI-tävlingar varje år med allt vad det innebär. Jag vet att de är ett fåtal eldsjälar som roddat detta år efter år, så fullt förståeligt om de tappar sugen efter en sån här grej. Förlorarna är svensk cykelsport och Uppsala som idrottsstad.
Kanske är en del i problemet. De körde bara på som vanligt... Hängde inte med i vad andra parter förväntade sig.

Kanske att ha ett informationsmöte där man kan ha en dialog? Istf att skicka saker med posten och sätta upp skyltar som cykelointresserat folk kan störa sig på?
Om nåt går/gått snett, är det då alltid den (som inte delar DITT intresse) som felat? Löser det alltid problem att utse en syndabock? Blir alla andra vinnare då?

Kanske att ha ett informationsmöte där man kan ha en dialog? Istf att skicka saker med posten och sätta upp skyltar som cykelointresserat folk kan störa sig på?
Om nåt går/gått snett, är det då alltid den (som inte delar DITT intresse) som felat? Löser det alltid problem att utse en syndabock? Blir alla andra vinnare då?
Jag vet inte, det är du som verkar vilja utse arrangören (det fåtal eldsjälar i Upsala CK som lägger ner säkert all sin lediga tid på att rodda detta) till syndabock.

Trodde det lagts sig om detta ...
Kanske dags att dela det jag minns från förra årets sm I h50/55
Masterbilen släppte oss vid nr1 i bilden där vår bana orange gick ner på en cykelbana men Masterbilen valde av någon anledning att köra runt på ullåkersvägen/Emma rappes väg röd ..kanske inte fått tillstånd att köra bil den lilla biten på gc..
Självklart är det några som är sugna att gå vid km 0 vid en så trixig bana . Bla jag .. så jag stampar gasen i botten vilket inte är så mycket men kanske 6-700gubbwatt i 30sec till näste gubbe tar över vilket gör det svårt för mig att följa med tills vi kommer till korsningen vid Emma rappes väg slut ca 1km senare. Skulle gissa på att vi snittat typ 50km/h dit . Där fortsatte banan på gc-vägen tvärsöver bilvägen.
Men vi fick tveka lite innan vi korsade vägen . För när vi dyker ut ur skogen ser vi masterbilen som kört runt en ca 2-3hundrameter längre sträcka komma farande i 90°kollisionskurs med oss . Om det var 20-30% längre väg har dem kört lika mycket fortare än oss . Där och då kändes det som vi kom i 50 på gc-banan och masterbilen i 70km/h . Jag tänkte att vi kör, dom lär ju bromsa .. Men icke han höll "stumt" tog 90° kurvan och "sladdade" in på gc-banan nån meter före oss.. minnet sviker mig nu men har faktiskt för mig att 50-100m fram på gc banan var några som fick kliva ner i diket när masterbilen studsade in på gc banan med skrikande däck .. kanske var det rätthaveristens barn ..
Ovanstående historia är mitt minne andra i situationen kan nog ha en annan uppfattning om hur det var ..
Detta var masterbilen som tydligen tyckte det var viktigt att komma först i gubbklasden , hur körde servicebilarna sen i elitklassen ..?

Bilagor

• Screenshot_20230826_182931_Maps.jpg
    Screenshot_20230826_182931_Maps.jpg
    380.8 KB · Besök: 67
  • Screenshot_20230826_183053_Maps.jpg
    Screenshot_20230826_183053_Maps.jpg
    295.3 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Jag vet inte, det är du som verkar vilja utse arrangörerna (det fåtal eldsjälar i Upsala CK som lägger ner säkert all sin lediga tid på att rodda detta) till syndabock.
Har jag kallat dem "rättshaverister" eller gett dem andra negativt laddade epitet? Kom igen och citera mig. Men, det kommer du ju inte att göra. Du kör ditt vanliga "rejs" (och vi vet var DET slutar). Jag TROR att arrangörerna kunnat lyckats bättre om de haft ett möte och informerat personligen om tävlingen. Kanske hade några i området kunna ställa upp med säkerheten. Vad vet jag? Det är ren spekulation. Jag vet dock att det finns människor (som förståeligt) reagerar negativt på att inte bli involverade öht. Och vissa föräldrar är rätt känsliga när det gäller barn och fordon i hög hastighet. Du skulle säkert anklaga föräldrar till barn som råkat illa ut för att de inte skött sitt föräldrauppdrag, men jag vet att det händer saker med barn som är svåra/omöjliga att förutse.

Jag citerar vad han själv har sagt angående problemen med säkerheten för barnen. Där framgår det tydligt vad det rör sig om ?

"Enligt Lindblom har arrangören misskött sig vid tidigare tävlingar och inte gett de boende tillräcklig information om tävlingarna. Bland annat ska följebilar har kört i 100 kilometer i timmen på vägar med hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen. Vilket enligt honom har lett till att folk har känt sig oroliga för barn som är ute och leker."
Källa: https://www.svt.se/sport/cykel/sm-i-cykel-stalls-in-efter-klagomal-fran-boende
Läs vad jag skrev och fundera. Problemet var trafik på cykelbanor.

Även om detta är en mycket olycklig soppa där säkert många som gjort fel på olika sätt så är jag ändå förbluffad över hur man från början valde att dra banan genom villaområde. Det är ju som att be om problem och olyckor.
För att få en utslagsgivande bana vill man ha med den (enda) stigning som finns, förbi Eklundshof upp till Polacksbacken. För att komma åt den måste man köra genom Ulleråker (som väl inte heller är ett villaområde). Skandisloppet har väl kört liknande om än inte exakt samma sträckning utan större problem, vad jag vet. Tror man t.o.m. var ut till sunnersta och vände ett tag, och då snackar vi villaområde.
Alternativet blir ju att ligga och dunka fram och tillbaka på Dag H och att allt sedan avgörs i en stor klungspurt. Tror det var så några år också, men gissar att den sträckningen fick kritik av sportsliga skäl.

Tillbaka
Topp