Cykel till 3 åring.

Cykel till 3 åring.
Ser grym ut, liknar den jag skaffade till mina töser då de var 3. Men komplettera med en springcykel så lär de inte behöva stödhjul.

Mina flickor lärde sig cykla efter ca 10st 30 min pass på springcykel och efter 2st 30 minuterspass på vanlig cykel så var de självgående. Bara till att träna på bromsningen som är betydligt svårare om man har sprungit med springcykel.

http://www.springcykel.se/Exego.aspx?p_id=289

mina tjejer hade en "Bikey"

/Jerka

Senast redigerad av en moderator:
Cykel till 3 åring.
Jag kombinerade i princip Scott tokigs och Little Stereos förslag. Till min grabb köpte jag en pyttehoj med 12"-hjul och ram med så låg standover som möjligt. Denna strippades sedan på pedaler/vevar/vevlager/kedja och annat krafs och användes som springcykel första tiden (2½ - 3½ år). När han själv ville trampa som mamma och pappa monterades allt tillbaka och cykeln har använts så från 3½ år fram tills i höstas när han var 4½.
Och apropå annan tråd ang fotbroms eller inte: för min son har det gått utmärkt med handbromsar.

Till sommaren är det dock dags för ny hoj med större hjul :-)

Edit: Tråg?

Senast redigerad av en moderator:
Cykel till 3 åring.
Är det endast islabikes som har handbroms för småfolk? Deras minsta med trampor är ju på 14" och jag tror att det blir i största laget för Atle.

Cykel till 3 åring.
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det endast islabikes som har handbroms för
> småfolk? Deras minsta med trampor är ju på 14"
> och jag tror att det blir i största laget för
> Atle.

Melker fick en sån i julklapp och är rätt kort. Så nu har han en rothan plus en cnoc 14. Cykeln med trampor är lite svår än så länge (svårt att öva med all snö...) men standovern funkar fint om jag switchade till rothan-sadeln.

Cykel till 3 åring.
Johan A skrev:
> Är det endast islabikes som har handbroms för
> småfolk? Deras minsta med trampor är ju på 14"
> och jag tror att det blir i största laget för
> Atle.

98 cm är han när jag mätte smågrabbarna i samband med middagen igår, Elias 102. Vad krävs för Isla´s trampcyklar?

Gruppbeställning kanske? Förslaget låter ju riktigt bra, den enda "smolket i bägaren" är ju Isla´s fraktavgifter. Men dom packar ju två juniorcyklar i ett paket...

Cykel till 3 åring.
Stampe skrev:
> 98 cm är han när jag mätte smågrabbarna i
> samband med middagen igår, Elias 102. Vad krävs
> för Isla´s trampcyklar?
>

98cm (Melker är 96cm och det funkar med en sadel som bygger mindre än orginal):

http://islabikes.co.uk/bike_pages/pdfs/sizes/Size_Chart_web.pdf

I övrigt tycker jag cykeln var tyngre än vad jag hade hoppats på.

> Gruppbeställning kanske? Förslaget låter ju
> riktigt bra, den enda "smolket i bägaren" är ju
> Isla´s fraktavgifter. Men dom packar ju två
> juniorcyklar i ett paket...

Ja, den där j*fla frakten...

Cykel till 3 åring.
Isla har längdrek/storlekstabell på sin hemsida.
Min äldsta lärde sig inte cykla förrän han var 4 år. Mitt fel för han har aldrig haft en springcykel men han har en kickboad.

Cykel till 3 åring.
Johan A skrev:
> En cnoc 14 låter ju onekligen som rätt storlek
> då. Någon som vet vad frakten går lös på på
> ett ungefär?

30£ när jag frågade tidigare i år.

Det blir nog en Beinn 20 small till våren tror jag.

Cykel till 3 åring.
Vi har haft en otrolig glädje av den Rothan vi köpte för 2,5 år sen. Men nu var det dags för en uppgradering! Våra pojkar fick varsin Islabikes i julklapp, en Cnoc 14 till 3,5-åringen och en Beinn 20 till 5-åringen :-) Jag har för mig att frakten var £30 för båda tillsammans. Än står de dock inne i garaget... Det är fin finish på cyklarna tycker jag.

Tillbaka
Topp