Cykel till dotter

Cykel till dotter
Tänkte uppgradera dotterns cykel. Har idag en barn Crescent MTB som är tung och tråkig fjädergaffel. Hon är bara 9 och 145 cm. Vi cyklar mest på stigar hemmavid. Hon har annan cykel till vardags så tanken är att det skall vara hennes skogscykel. Hon tycker det är kul men hon är lite försiktigt lagd. Funderade på den här I storlek XS.

Kan det vara något? Finns att köpa för ca 9 000. Är den värd det eller finns det bättre alternativ?

Har varit inne på att köpa begagnat men utbudet är skralt och de cyklar som kommer ut försvinner snabbt.

Tacksam för all input Som jag kan få.

Allt bra
John

Cykel till dotter
Det finns en hel tråd om bara barncyklar:
Kan vara lite jobbig att ta sig igenom, men läs några sidor på slutet i alla fall.

Cykel till dotter
Dom växer snabbt. Den ser inte för rolig ut, om den inte mot förmodan är lätt som en fjäder är nog nya Canyon stoic roligare. Den finns för 9000(?) men då är den tung.
Går kanske att komma billigare undan med en 26'' men det är kanske dumt

Cykel till dotter
Mm, stoic är fin men tung som fan. Däcken kan säkert vara en del av skillnaden. Kommer med mm &hd

Cykel till dotter
Kolla på t.ex. Woom Off (och Woom Off Air) för att få en känsla för vad jag tycker är ett vettigt val.

Vikten bör vara max runt 10, bromshandtag anpassade till mindre händer, och vevarmarna bör vara anpassade för ett barn i längd.

Cykel till dotter

Cykel till dotter
Nu är min dotter några år äldre, men jag byggde ihop en cykel utifrån en ram (i storlek small, 27,5") jag fyndade här. Tror hela kalaset gick på ca:9000kr och då var hela drivlinan ny (eagle nx) medans resten var beg. Brukar samla på mig lite bra å ha saker, man vet aldrig när de kan behövas. Cyklen väger strax under 10kg så det passar en tjej på 12 rätt bra. Hon lånade innan hon fick sin egen mtb min Large som främst var lite lång (körde kort styrstam) samt lite högt insteg. Inget hon störde sig på jättemycket.

Så har du någon i din närhet eller om du har en butik i närheten så låt en provsitta en vuxencykel i liten storlek. Jag hade nog satsat på en 27,5" i xs och med stel gaffel för att få ner vikten lite, om det inte sitter en riktigt bra gaffel på den.

Cykel till dotter
XXL cykeln är väldigt liten, jag kollade på en sådan i somras när dottern (9 år, 140cm) växt ur sin 24-tummare men jag har för mig att 26-tummaren var mindre än hennes gamla i alla mått utom just hjulen..

Det verkar vara allmänt accepterat att det är bäst att gå från 24 => 27.5 men då åker man på vuxenpriser också.

Cykel till dotter
Jag kommer handla en sån här till min grabb till våren, Orbea Laufey 24 H20. Ser jäkligt trevlig ut på alla vis. Har haft en Orbea MX Team-Dsic 20 till honom innan och tycker de håller god kvalité.

https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h20

Det finns dock en anledning att Orbea väljer att inte skriva ut vikten. Väger nog ca 14 kg vilket är rejält tråkigt i uppförsbackarna för ett barn, vad blir det, 40% av kroppsvikten?

Cykel till dotter
Någon som har koll på hur mycket Laufeyn väger? Den ser fin ut.

En annan tanke kan vara en Nukeproof

eller en Vitus

Hittar ingen vikt på dem heller...

Näe det gäller pris kan det få gå lite över 9 000 med. Ett par tusen till skulle kunna gå....

Cykel till dotter
Någon som har koll på hur mycket Laufeyn väger? Den ser fin ut.

En annan tanke kan vara en Nukeproof

eller en Vitus

Hittar ingen vikt på dem heller...

Näe det gäller pris kan det få gå lite över 9 000 med. Ett par tusen till skulle kunna gå....

Tittade just på Nukeproof. Dom är 12 kg. Laufey är liknande.

Det verkar inte finnas lätta juniorcyklar als för mindre än 15000 kr. För den pris får man en Vpace Max275 som är otroligt bra och är 9.8 kg. Den är riktig prisvärd också, men verkar för dyrt för de flesta. Men andrahandsvärde på Vpace är riktigt bra!

Cykel till dotter
Det verkar vara allmänt accepterat att det är bäst att gå från 24 => 27.5 men då åker man på vuxenpriser också.
Bäst vet jag inte, men det blir väl ofta en avvägning mot hur länge den ska fungera också. Jag har aldrig riktigt förstått hur 4"-hoppen mellan 12 - 16 - 20 - 24 funkar bra, men sen ska man tydligen bara hoppa 2" från 24 - 26. Då är inte steget till 27,5 så mycket större egentligen, och cykeln kanske passar lite längre.

Cykel till dotter
Bäst vet jag inte, men det blir väl ofta en avvägning mot hur länge den ska fungera också. Jag har aldrig riktigt förstått hur 4"-hoppen mellan 12 - 16 - 20 - 24 funkar bra, men sen ska man tydligen bara hoppa 2" från 24 - 26. Då är inte steget till 27,5 så mycket större egentligen, och cykeln kanske passar lite längre.
Ja, det är en bra poäng. 12-16'' har varit problematiskt här hemma.
Sen passar 27,5 XS möjligen längre men det kanske ändå blir dyrare. Sen är ett problem, som jag har några år kvar till, att veta när de slutar växa. Kan man tvinga upp dem på en M och så är det klart sen eller ska det sluta på en L? Eller ännu värre, S hade räckt livet ut men de får en M (Jag har ett par Lundhagskängor från -87 som fortfarande är en storlek för stor)

Cykel till dotter
Är också ute efter en mtb till dottern (10år)

det är ju otroligt svårt att hitta något nu med brexit, corona och en allmän cykelboom...
Helst vill jag få tag på en Nukeproof cub scout26 (race-modellen) som har en standover på 65.5cm och väger 11.9kg. Men den verkar svår/omöjlig att få tag på.
Alternativet är ett djupt-djupt andetag och hosta upp mer pengar för en Commencal meta ht som väger 14kg och har 72cm standover. Innerbenslängden på dottern är nu 68cm och hon har precis börjat skjuta iväg i längd så det kanske blir 1-2cm längre ben till sommaren (obs jag är INTE barnläkare men proffsgissare).

Är det en för stor chansning med den större/tyngre/dyrare Commencal cykeln?!

Dottern har i höstas lånat lillebrors 24" och fått ett cykelintresse, enduro och cykelpark (pappa=väldigt glad). Jag vill inte ta död på det viktiga cykelintresset med för stor/tung cykel.

Tacksam för kloka tankar!

Cykel till dotter
Är också ute efter en mtb till dottern (10år)

det är ju otroligt svårt att hitta något nu med brexit, corona och en allmän cykelboom...
Helst vill jag få tag på en Nukeproof cub scout26 (race-modellen) som har en standover på 65.5cm och väger 11.9kg. Men den verkar svår/omöjlig att få tag på.
Alternativet är ett djupt-djupt andetag och hosta upp mer pengar för en Commencal meta ht som väger 14kg och har 72cm standover. Innerbenslängden på dottern är nu 68cm och hon har precis börjat skjuta iväg i längd så det kanske blir 1-2cm längre ben till sommaren (obs jag är INTE barnläkare men proffsgissare).

Är det en för stor chansning med den större/tyngre/dyrare Commencal cykeln?!

Dottern har i höstas lånat lillebrors 24" och fått ett cykelintresse, enduro och cykelpark (pappa=väldigt glad). Jag vill inte ta död på det viktiga cykelintresset med för stor/tung cykel.

Tacksam för kloka tankar!

Större hjul är klart bättre till stökig terräng. Min son är 127 och har just byttit till 26" som går ännu bättre än sin tidigare 24". Mätte just innerbenlängden som verkar vara 55 cm. Standover är 62 cm, som är mycket mer, men han är duktig.
Låg vikt är bra, men lätta cyklar är klart dyrare.

Cykel till dotter
Ok,
du tror, eller snarare konstaterar, att "negativ" standover inte är ett jätteproblem i ert fall ?
Det kanske inte är något jätteproblem med 2-3 cm "negativ" standover.
......
Sen förstår jag inte hur man lyckas komma upp i 14kg för en väldigt dyr cykel(Commencal) med aluminiumram osv. ?!
Såg att tex Vpace, som är något billigare, väger knappt 10kg. Det får ju 14kg juniorcykel likna en Panzer-wagen.

Cykel till dotter
Baserat på mina barn hade jag aktat mig för hög standover men det är bevisligen olika.
Finns även hornet i flera storlekar om man ska ha nåt riktigt tufft

Cykel till dotter
Ok,
du tror, eller snarare konstaterar, att "negativ" standover inte är ett jätteproblem i ert fall ?
Det kanske inte är något jätteproblem med 2-3 cm "negativ" standover.
......
Sen förstår jag inte hur man lyckas komma upp i 14kg för en väldigt dyr cykel(Commencal) med aluminiumram osv. ?!
Såg att tex Vpace, som är något billigare, väger knappt 10kg. Det får ju 14kg juniorcykel likna en Panzer-wagen.

Till mindre eller mindre duktiga barn måste man klart undvika "negativ" standover. Till större barn är det mindre problematiskt, men det berör mycket på hur duktig man är.

Ja, jag och min son är jättenöjd med Vpace Max26 som väger "bara" 9,3 kg. Men tycker att -2 grad angleset är nästan nödvändigt till stökigt körning. Alternativet skulle vara Vpace Max29 som har 71 cm standover, då är det att köpa till en -2 grad angleset.

Cykel till dotter
Hög stand-over e positivt; barnet lär sig att luta cykeln vid stopp, vila o start. D e inget negativt.
Fan, jag läser ba massa gubbar som vill att sina barn ska cykla på sockervadd. WTF?! Lär era barn; att cykla, att inte äta bajs, att läsa, att lyssna på musik, att äta maten på tallriken, filosofi, generella relativitetsteorin, kvantfysik, världens länder på kartan, klimatförändringen? Eller? Tar föräldra-ansvaret slut vid "inte äta bajs"? Har du lyckats förmå ditt barn att inte äta bajs...ja men dåså, då e d klart. Du behöver inte göra nåt mer som förälder.

Cykel till dotter
Eller ta till dig. Tänk lite på d. Det jag skriver e ingen attack mot dig eller nån annan. Ta den som en tankeställare. O vill dunte så fine. Jag tar inte illa upp av ditt egenrättfärdigande över hela forumet, så ta inte illa upp av andras.
Det var inte åsikten jag kritiserade utan hur du uttrycker den.

Nej, jag rekommenderar inte hög standover. Tror man att man har ett barn som kan dra nytta av det så var så god. Enda fördelen jag kan se är att det ibland kommer med större hjul. Annars med snålhet och okunskap.

Jag klarar är luta cykeln helt utmärkt utan att ha slagit skrevet när jag var liten. Mina barn verkar rätt skärpta än så länge så kanske det finns hopp där också.

Cykel till dotter
Jag kommer handla en sån här till min grabb till våren, Orbea Laufey 24 H20. Ser jäkligt trevlig ut på alla vis. Har haft en Orbea MX Team-Dsic 20 till honom innan och tycker de håller god kvalité.

https://www.orbea.com/se-en/bicycles/junior/laufey-junior/cat/laufey-24-h20

Bokade en 24 h10 åt pojken. Den verkade allmänt trevlig. Tänkte att den blir bra allround för bikepark mm. Trevligt med dropper oxå.

Cykel till dotter
Onemangang, tack...eller inte egentligen. Nu fick jag lyxproblem...

Dom ser ju jättefina ut, Laufey-modellen. Hade ingen vidare koll på märket innan. Prisvärda också, jämfört med annat.
Dropper inkluderat. Shimano..leveranser på gång..osv... Spot-on för det jag letat efter. Och det ser jag NU ?!
Attans... efter att jag precis beställt och betalat en annan hoj till dottern. Jag tror det blir svårt att ångra köpet nu, men går det så ska jag minsann. Annars hoppas jag att andrahandsvärdet kan balansera upp min mitt mindre bra köp (som kändes så bra innan)
Och ärligt talat så blir nog dottern väldigt glad hursomhelst och jag också. Även om det kan va skönt att leva i ovisshet ibland i vårt Nextoipa-samhälle. Men upplysning är aldrig av ondo på lång sikt... ;-)

Det blir en rolig mtb säsong snart! peace !

Cykel till dotter
Ja, Laufey 24 verkar riktigt fint, framförallt till park. I stök skulle man kanske ville ha större hjul.

Största problem är flesta barncyklar har för små hjul och för hög standover. Klart vill man ha en cykel med stora hjul och låg standover till barn, men det finns nästan ingen på marknaden. Då måsta man kompromissa åt det ena eller andra hållet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp