Cykelbana tas bort på Korsvägen, Göteborg

Erik Sandblom

Aktiv medlem
korsvagendiffusttorg.png

Gående tycker inte om att blandas med cyklister. De säger, ”cyklisten kom från ingenstans”. Så vad gör Göteborgs stad med Korsvägen? Jo, de tar bort en cykelbana och blandar gående med cyklister på ett diffust torg. Dessutom blir det en rejäl ny svängfest. Detta är ingen tillfällig lösning under byggskedet, utan det ska se ut såhär permanent.

Läs Cykelfrämjandets fråga till Trafiknämnden:
Cykelfrämjandet frågar Trafiknämnden om Korsvägen. Cykelfrämjandet Göteborg

Där var det ju kaos innan, så det går knappast att försämra ens med vilje. Jag tycker ju att cykelbanor är ett elände, så ju färre desto bättre.

emmer sa:
Ska i vart fall bli gött att på sikt bli av med alla jävla bilar...

Bilarna blir kvar, men med färre körfält. I norr blir det inget körfält för bilar alls. De har alltså lyckats med konststycket att minska ytan för bilar men ändå göra det sämre för cyklister.

Shit. Ja där är det ett elände. Kommer ofta från Örgyte och ska in mot stan. Då är det ju bättre att cykla mot Bergakungen och sedan vänster istället för att krångla in på Södra Vägen. Lär väl inte bli lättare nu.

F ö blir jag förvånad om slutlig utformning faktiskt blir klar före typ 2022-2023 eller när det nu är gropen som grävs ska fyllas igen. Fler förslag lär passera.

Satsar Göteborg på att vinna pris för sämsta trafiklösning i år igen. Räckte det inte med linbanan?

xdr sa:
Satsar Göteborg på att vinna pris för sämsta trafiklösning i år igen. Räckte det inte med linbanan?
Linbanan tror jag kommer bli jäkligt bra.

Samma kapacitet som en spårvagnslinje men mycket högre snittfart, dessutom fågelvägen över älven, och utan att det kommer skit I vägen som gör att det står stilla. Visst den kan också gå sönder men den står inte stilla för att annat gått sönder åtminstone. Eller för att bron behöver vattnas..

har cyklat på platsen, och den är ju ingen höjdare idag heller. grönköping ligger närmast till hands, i likhet med mycket hemsnickrat i göteborgs trafikmiljö.

konceptet tycks vara; kan vi klämma in en korsning till här.

paragraf två; låt aldrig en fil för bilar gå mer än två kvarter innan skyltar påtvingar ett filbyte, helst över två filer.

i städer med spårvagn dör relativt det dubbelt så många gångtrafikanter. hur det är med cyklister vet jag inte. kan de ju tänka på i uppsala nu när de är så glada över att det ska bli spårvagn. ett annat verkligen avskräckande exempel är råsunda/solna centrum. där har man fullständigt slagit sönder en välfungerande infrastruktur för cyklister och gångtrafikanter när spårvagnen skulle fram.

.

geologen sa:
Rattnalle sa:
Förutom att linbanan är en omöjlighet för alla med höjdskräck
Ja ja, Korsvägen kommer ju bli en omöjlighet för alla med torgskräck och Hisingsbron en omöjlighet för alla med höjdskräck och Tingstadstunneln en omöjlighet för alla med klaustrofobi och...
Här ska inget ändras för allt är så bra det bara kan bli just nu!

geologen sa:
Rattnalle sa:

Förutom att linbanan är en omöjlighet för alla med höjdskräck, så lär den nästan garanterat bli utsatt för "kapningar" eller gisslansituationer. Linbanan bör inte byggas.

Japp. "Ge mig 1000 spänn och släpp av mig i Hällefors". Ser redan rubrikerna. Folk lär dessutom inte orka hålla fast i handtaget hela vägen så räddningtjänsten kommer tröttna på alla som inte fixar klädsim.

emmer, ge fan i att lägga ord i min mun och göra mig till nån jävla NIMBY!

Jag tycker tvärt om att det behövs göras massor i Göteborg. Framför allt bör spårvagnsnätet expanderas kraftigt och vagnarna tillåtas köra snabbare på egen banvall på de längre transportsträckorna. Busskörfält eller bilfria gator bör skapas på många, många fler platser. Mölndal tätort slås ihop med Göteborgs kommun i kollektivtrafiktaxesystemet, så att den södra delen av den naturliga ringleden runt Göteborg (jag räknar Mölndals tätort som en stadsdel i Göteborg - att det råkar vara en annan kommun är korkat och olyckligt, precis som med Sävedalen/Partille tätort) inte taxemässigt skiljer sig och bildar en barriär (som i dag). Sen får byggtakten generellt gärna ökas dramatiskt. Kvarnarna mal för långsamt. Det finns enorma ytor att bygga på, men alltför lite händer. Frihamnen, Gullbergsvass, Backaplan, Skeppsbron. För att inte tala om förtätning av i dag väldigt glesbyggda bostadsområden. Det görs en del nu, t ex i Frölunda, men mer och snabbare behövs.

geologen sa:
Rattnalle sa:

Förutom att linbanan är en omöjlighet för alla med höjdskräck, så lär den nästan garanterat bli utsatt för "kapningar" eller gisslansituationer. Linbanan bör inte byggas.
Busstrafiken är en omöjlighet för oss åksjuka så jag ser inget nytt problem där, bara en annan vinkling. Sen blir det mindre trångt för dig på marken om några andra väljer att åka linbana även om du inte vill.

Risken för kapningar är väl knappast högre här än i t ex Rio där de vad jag förstått redan har motsvarande linbanor. Eller för den delen Älvsnabben eller valfri buss :-P

Kapa en linbana. Ska det vara en göteborgsvits eller?
;p
Ps glömde säga jag gillar korsvägen med dess galna myller. Men så är jag också bara turist där ibland.

Senast ändrad:
Att börja utgå ifrån att en linbana i Sverige direkt skulle kapas... Paranoid much? Det har väl hittills inte, relativt sett skett jättemånga linbane-kapningar ens av redan befintliga banor runt om i Europa, eller ens Världen? Varför skulle en linbana över älven löpa större risk än exempelvis båtarna som trafikerar älven dagligen?

På en båt är man inte låst. Man kan hoppa i sjön om det kniper. På en buss eller spårvagn kan man krossa en ruta och komma ut. Linbana, nix. Där är man fast. Sen är det mycket lättare att t ex utföra spektakulära grejer på tåg eller bussar, men det sker nästan aldrig eftersom det ger ett enormt mycket större nyhetsvärde att göra nåt med ett flygplan. Linbana får nog jämställas med flygtrafik i det avseendet, i synnerhet när linbanan är ny. Jag räknar med att det sker inom ett par år från att linbanan byggts, om den nu byggs (hoppas inte).

geologen sa:
På en båt är man inte låst. Man kan hoppa i sjön om det kniper. På en buss eller spårvagn kan man krossa en ruta och komma ut. Linbana, nix. Där är man fast. Sen är det mycket lättare att t ex utföra spektakulära grejer på tåg eller bussar, men det sker nästan aldrig eftersom det ger ett enormt mycket större nyhetsvärde att göra nåt med ett flygplan. Linbana får nog jämställas med flygtrafik i det avseendet, i synnerhet när linbanan är ny. Jag räknar med att det sker inom ett par år från att linbanan byggts, om den nu byggs (hoppas inte).

Om den inte kapas av en Prowler som i Cavalese....

Man får väl gissa att, vill man utföra en, som du kallar det, spektakulär och medialt intressant kapning, lär skjutvapen vara en del i planen. Jag vet inte hur macho andra Happyiter är, men jag hade nog inte försökt simma ifrån en beväpnad kapare på Göta Älv. Men det är jag det.

en person kommer in i cockpit med en pistol och säger

-san fransisco!

-men det här planet går till san fransisco..

-nej, varje gång jag flugit med den här flyglinjen har jag hamnat i havanna!

den är väl för gammal för de flesta här. mycket kapningar till havanna var det.

kais01 sa:
en person kommer in i cockpit med en pistol och säger

-san fransisco!

-men det här planet går till san fransisco..

-nej, varje gång jag flugit med den här flyglinjen har jag hamnat i havanna!

den är väl för gammal för de flesta här. mycket kapningar till havanna var det.

Haha ? inte för gammal för mig!

Erik Sandblom sa:
Gående tycker inte om att blandas med cyklister. De säger, ”cyklisten kom från ingenstans”. Så vad gör Göteborgs stad med Korsvägen? Jo, de tar bort en cykelbana och blandar gående med cyklister på ett diffust torg. Dessutom blir det en rejäl ny svängfest. Detta är ingen tillfällig lösning under byggskedet, utan det ska se ut såhär permanent.

Läs Cykelfrämjandets fråga till Trafiknämnden:
Cykelfrämjandet frågar Trafiknämnden om Korsvägen. Cykelfrämjandet Göteborg

Sveriges kanske främste amatörtrafikanalytiker, Rolf "Trafikistan" Broberg, har (ännu en gång) gjort en föredömlig studie av en trafiksituation och som av en händelse råkar det vara Korsvägens cykelflöden det handlar om denna gång.

http://trafikistan.se/korsvagens-cykelstrommar/

Bengt-re sa:
geologen sa:
Kolla på Örnnästet, där ser man att det går alldeles utmärkt att kliva ur och åka på taket alt linan istället :)

Sambal Oelek sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:
Kolla på Örnnästet, där ser man att det går alldeles utmärkt att kliva ur och åka på taket alt linan istället :)

Visst, men Clintan o gänget var ju inte söndercurlade heller.

Cykelfrämjandet är med i radio! Trafikutskottets ordförande menar att man får cykla runt helt Korsvägen om man vill hålla sig till cykelbana. Men det uppfyller inte Cykelprogrammets krav på att cykelpendlingsnätet ska ha bra orienterbarhet. Orienterbarhet betyder att den som cyklar där första gången ska veta var man ska ta vägen.

Korsvägens framtid oroar cyklister. P4 Göteborg

Problempassagerforcykel.png

Blå pilar markerar de två viktigaste men samtidigt mest problematiska cykelflödena. Med en blå prickad linje visas vilken omväg cyklister mellan Mölndalsvägen och Södra Vägen är tänkta att ta.

Cyklisterna dissar nya Korsvägen. Göteborg Direkt
– Mycket med nya Korsvägen är bra men man gör ett torg mitt i ett pendlingsnät. Lite som att leda ut Oscarsleden på ett torg och inte säga vem som får köra först, säger Karl Zander, vice ordförande i Cykelfrämjandet Göteborg.

Rattnalle sa:
F ö blir jag förvånad om slutlig utformning faktiskt blir klar före typ 2022-2023 eller när det nu är gropen som grävs ska fyllas igen. Fler förslag lär passera.

D va d mest optimistiska jag hört på länge. Sen jag va liten...på 80-talet, har d funnits planer på att bebygga bananpiren...

Jag gillar linbanan men synd att den inte kommer gå hela vägen hem till Hisingsparken. Samlas vid Järntorget, linbana till Hisingsparken, linbana tillbaka till Järntorget för en öl. :)

geologen sa:
Rattnalle sa:

Kommer vara sån jobbig stämning på hållplatserna för den där linbanan alltså. Fördomarna kommer dominera när det gäller vem man ska gå ombord med.

kogoyo sa:
Rattnalle sa:

D va d mest optimistiska jag hört på länge. Sen jag va liten...på 80-talet, har d funnits planer på att bebygga bananpiren...
Jag tänker att det går fortare här eftersom det blir lite konstigt att lämna en grusad yta just på korsvägen där man vill ha fram en massa bussar och spårvagnar.

Slutgiltig är kanske väl att ta i men något lär byggas lär det fylls igen och det lär inte vara exakt det som presenteras nu.

Bygga diffusa torg skyltat som "gångfartsområde" är det nya svarta hos kommuner med trafikinnovationshybris. Tex har Lunds kommun lyckats med konststycket att klämma in detta fenomen i en backe som i övrigt är 40-skyltad huvudled.

_20180707_160923.JPG

https://goo.gl/maps/FRMrG3q6Hap

Efter såna mästerverk som Oscarleden, Stigbergsliden, "Stomcykelbanorna", Götatunneln, Röde Orm och Stenpiren
Röde Orm Kommer nu Korsvägen
Det kallar Trafikkontoret "att kompromissa" d.v.s. cyklisterna ska ta värsta smällen. Har dom en dold agenda att ligga i täten bland Sveriges sämsta cykelstäder.
Mera läsning https://www.goteborgdirekt.se/centrum/

Kalle med K sa:
Efter såna mästerverk som Oscarleden, Stigbergsliden, "Stomcykelbanorna", Götatunneln, Röde Orm och Stenpiren
Röde Orm Kommer nu Korsvägen
Det kallar Trafikkontoret "att kompromissa" d.v.s. cyklisterna ska ta värsta smällen. Har dom en dold agenda att ligga i täten bland Sveriges sämsta cykelstäder.
Mera läsning https://www.goteborgdirekt.se/centrum/
Även om det är illa ibland slås jag ofta på andra ställen i Sverige om hur mycket sämre det ändå är där..

Hur många kommer att vilja ställa sin cykel i ett underjordiskt garage dessutom? Stöldrisk? Ensam kvinna? Knappast.
Nä, Gbg fortsätter leverera tveksamma trafiklösningar och vara för mesiga, båda design- och planeringsmässigt.

Linbanan är ju en bra och rätt billig idé, som separerar trafik i höjdled. Kapningar kan vi nog utelämna ur en realistisk bedömning för/nackdelar, går lika svårt eller lätt att göra terrordåd på en buss eller spårvagn om man ska vara sån. Så länge det finns nödöppning av dörrarna behöver man nog knappast vara rädd när man åker den.

Krossvägen däremot är ju kass redan idag och detta ser inte bättre ut utom att några bilfält försvinner. Knepiga torg och ytor utan cykelbanor eller övergångsställen, som verkar bygga på principen gångfart och ögonkontakt snarare än genomflöde, och resulterar i lågfarts-sicksack och total förvirring och otrygghet. Nej tack till fler experiment.

Vad är det egentligen som gör att en linbana inte skulle funka i Göteborg när det funkar i andra delar av världen?

Tillbaka
Topp