Cykelbanor och snö...

Cykelbanor och snö...
Från kommentarerna på DN-artikeln, Chicago tycker att cykelbanorna varit jätte bra (sic!) men ingen är ute och cyklar.

Vad är det för fel på snöröjningen i stockholm? Man låter snön packas sen sprider man en massa jobbig grus överallt som gör hela staden dammig på våren. Lägg ner grusandet och salta i stället! Salta direkt när snön börjar falla. Har bott i både USA och Kanada där man använde salt och kan konstatera att det fungerar tusen gånger bättre. Cykelbanorna har därimot varit saltade och jätte bra..men.. Problemet..inte en jäkel är ute och cyklar när det snöar utan går till fots. Resurserna hamnar fel.

Chicago, 12:07, 22 januari 2010. Anmäl

Cykelbanor och snö...
Nu är det dags, eller hur?

robert-mugabe-2.jpg ht=313

Cykelbanor och snö...
Mest intelligenta snöröjningen hittills i Västberga.. "Fan ska vi inte prova och köra så fort på stora vägen med plogbilen så alla 2dm stora isklumpar hamnar på cykelbanan.."
dsc01017z.jpg

Cykelbanor och snö...
"Där uppe är tydligen allt plogat direkt. Inte konstigt att norrlänningarna kan skratta åt våra "snöoväder" när de har fina plogade vägar att åka på."
+1
Stenhårda välplogade cykelbanor.....men det är -28 grader istället, suck!

Cykelbanor och snö...
Angående saltets vara eller inte vara så finns det snart inget mer vägslat i Sverige.

Akzo Nobel har slut i sitt lager, kommer en båtlast om 14000 ton V9 !!

Saltgruvorna i Tyskland & Storbrittanien kör 3-skift men hinner inte producera tillräckligt för att fylle efterfrågan ändå.

Allt enligt god vän på en kross strax utanför GBG

Cykelbanor och snö...
Igår sa trafikkontoret att dom uppskattade den tippade mängden snö vid N Mälarstrand, Stadsgården, Blasieholmen och Värtatippen till ca 150000 ton... Undra hur liten del av den snön som kommerfrån cykelbanor ? :-/ T

Cykelbanor och snö...
Peadalisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Saltgruvorna i Tyskland & Storbrittanien kör
> 3-skift men hinner inte producera tillräckligt
> för att fylle efterfrågan ändå.

You load sixteen tons, and what do you get?

Igår hade skymningspressen löpsedel om nåt tyskt oväder som var på väg.

Cykelbanor och snö...
Om det inte tidigare är sagt, och som jag har förstått det:

Tidigare betalade vägverket för slitbladen på plogarna, det gör man inte längre. Det tror jag har en ganska betydande effekt på hur hårt förarna trycker ner plogbladet i snön.

Cykelbanor och snö...
Cykelbanor och snö...
walkerboh skrev:
> Om det inte tidigare är sagt, och som jag har
> förstått det:
>
> Tidigare betalade vägverket för slitbladen på
> plogarna, det gör man inte längre. Det tror jag
> har en ganska betydande effekt på hur hårt
> förarna trycker ner plogbladet i snön.

Du tror mao att dom plogar gratis ? Klart slitaget inräknas i timersättningen numera ju :-/ T

Cykelbanor och snö...
Bang skrev:
> Kan man inte bygga in alla cykelbanor & leder i
> eluppvärmda "tunnlar" som har öppningsbara tak?

Ja eller hur? Det har jag längtat efter länge. Helst med parkettgolv och doserade kurvor så att det blir velodromkänsla.

Jag har klagat på att trottoarerna aldrig blir renskrapade här i förorten, men, kors i taket, idag kom det faktiskt en snubbe med frontlastare och skyfflade undan en hel del utanför min port. Jag kan fortfarande inte gå till bussen, för några jävla härken tar hellre tre p-böter tre dagar i rad istf. att flytta sig, men jag kan gå med barnvagnen till centrum!

Cykelbanor och snö...
Säger som när det gällt våra jobb: "Det är inget som säger att man skall få bo på samma plats livet igenom!" Sluta gnäll, och flytta norrut då.. Bara ni lämnar er kassa snöröjning hos kungen.

Cykelbanor och snö...
Är kommunen skyldig att snöröja cykelbanor? Ibland står det ju skyltar om att cykelbana/gångbana ej underhålles vintertid osv. Men om det inte står någon sådan skyllt ska kommunen snöröja då?

Cykelbanor och snö...
Oggler skrev:
> Är kommunen skyldig att snöröja cykelbanor?
> Ibland står det ju skyltar om att
> cykelbana/gångbana ej underhålles vintertid osv.
> Men om det inte står någon sådan skyllt ska
> kommunen snöröja då?
Borde stå i avtalen som kommunen har med leverantörerna av snöskottning. Sen är frågan om när. I söderort verkar det vara i mars. Men jag såg en hjullastare som tog fram cykelbanan vid sandsborgskyrkogård.

Cykelbanor och snö...
Oggler skrev:
> Är kommunen skyldig att snöröja cykelbanor?
> Ibland står det ju skyltar om att
> cykelbana/gångbana ej underhålles vintertid osv.
> Men om det inte står någon sådan skyllt ska
> kommunen snöröja då?

Jag tänker mig att kommunen är skyldig att röja cykelbanor såvida dom inte har undantagits från vinterunderhåll, och det måste skyltas isf.

Cykelbanor och snö...
På gatan utanför jobbet försöker de just nu få bort snön (inför det kommande snöfallet?). Det står 4 lastbilar redo! Tyvärr är gatan full med bilar, trots att det är skyltat om städdag. Men det har kommit en bärgningsbil, så det kanske blir lite action. Vad de nu skall med bärgningsbil till när de har hjullastare?

Cykelbanor och snö...
Har inte skrivit i denna tråd förut men dagens plogningsinsats måste vara den sämsta hitills. Har aldrig varit med om sämre, det var turligt nog puder på cykelbanan men när jag cyklade på vägen var det halkigt, moddigt, spårigt. Ja ungefär som de bara skitit i att försöka att göra ngt åt situationen.

Cykelbanor och snö...
vader skrev:
> De har inte skitit i att göra något, de har
> "Stockholms-plogat".

Du menar åkt runt med plogen upplyft ? :-) T

Cykelbanor och snö...
Little Stereo skrev:
> vader skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De har inte skitit i att göra något, de har
> > "Stockholms-plogat".
>
>
> Du menar åkt runt med plogen upplyft ? :-) T

Nej det heter ju "Bruses salut", det har jag läst mig till i denna tråd

Cykelbanor och snö...
Det läskigaste är:

1) När de har plogat väldigt bra men plogen plötsligen lyft ett par centimeter i halva nerförsbacken och man riskerar att slinta rakt ut i trafiken. (varning för backen i Älta!). Värst är när plogen har lyft lite ojämnt så att man helt enkelt styrs ut i mötande trafik.:-(

2) När progföraren plötsligt har fått för sig att "här slutar mitt uppdrag" och helt enkelt har lämnat en vall mitt på cykelbanan. Varje år brukar det vara skitläbbigt i den dolda kurvan vid Skanstullsbron (där det är en liten nerförsbacke innan). I år är det "bättre" på så sätt att det är oplogat över huvud taget på det stället. Vanliga vintrar så smälter ju den vallen efter ett tag och sedan fryser till igen så att det blir som om någon ställt ett par betongsuggor i dold kurva/nerförsbacke. Livsfarligt!

Förresten: förra veckan var cykelbanan/gångbanan kanonfin utanför Hellasgården. Perfekt för skidor och cyklar och även fotgängare. Men då kom ett plogsnille på att ta en större traktor än innan med bredare hjulbas så att snön trycktes IN på cykelbanan igen, efter plogen (helt sjukt galet!)!! Dessutom detta förkastliga (höll på att skriva annat) sandande. Varken skidåkare eller cyklister är ju glada över detta. Helt plötsligt blev banan nästan obrukbar efter det tilltaget.

Cykelbanor och snö...
Jonas D skrev:
> Ja
> ungefär som de bara skitit i att försöka att
> göra ngt åt situationen.

Eller så jobbar de på så fort de kan efter det senaste snöfallet och har inte hunnit till dina cykelbanor ännu. Du får ringa och be dem prioritera dig först.

Cykelbanor och snö...
Ja, att sanda på snö är otroligt korkat. Stenbitarna ramlar ju bara ner i snön och har noll effekt, förutom då att fastna på skor och följa med in i bostaden...

Utanför där jag bor finns knappt nån snöröjning alls. Decimeterhöga lager av snö har legat här i över en månad.

Cykelbanor och snö...
Vic skrev:
> Jonas D skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja
> > ungefär som de bara skitit i att försöka att
> > göra ngt åt situationen.
>
> Eller så jobbar de på så fort de kan efter det
> senaste snöfallet och har inte hunnit till dina
> cykelbanor ännu. Du får ringa och be dem
> prioritera dig först.

Bra förslag, ska ringa dit och gråta ut.

Cykelbanor och snö...
geologen skrev:
> Ja, att sanda på snö är otroligt korkat.
> Stenbitarna ramlar ju bara ner i snön och har
> noll effekt, förutom då att fastna på skor och
> följa med in i bostaden...
>
> Utanför där jag bor finns knappt nån
> snöröjning alls. Decimeterhöga lager av snö
> har legat här i över en månad.

Då kan man ju ställa sig frågan varför det sker. Att grusa/sanda där trafiken överstiger 300 fordon per dag är också förkastligt.

Skulle vara intressant att veta storleksfördelningen på det som använts då det vanligaste är 4-8 mm och det bör inte ge några problem alls om man har en dörrmatta.

Här där jag bor har snöröjningen fungerat bra, enda nackdelen är att: a) förkyld b) allt för kallt för att man frivilligt ska bege sig utomhus. Så summan av a+b => mest sitta inomhus med ett examensarbete.

Cykelbanor och snö...
8 mm grus? Det har jag nog aldrig sett här. 2-5 mm är nog det normala, med snitt runt 3-4. Jodå, en del lossnar på dörrmattan, men det är inte alltid man har möjlighet att ta av sig skorna det första man gör när man kommer hem, och i vilket fall som helst ligger ju gruset kvar på hallmattan och kan sprätta iväg vidare in i lägenheten därifrån.

Cykelbanor och snö...
I dagens metro var det nån snubbe från Stockholms trafikkontor som tyckte att folk skulle ställa bilen i förorten så att de skulle kunna ploga. I innerstan får man väl anta, i förorterna behövs det kanske inte plogas på gatorna? Eller finns det en massa plats på gatorna där? Inte i närförorten jag bor i. Och vid jobbet strax utanför tullarna verkar bilarna ha stått på gatan 2-3 snöfall/plogningar tillbaka. På en gata med 2h tillåten parkering.

Och det är inte slut på glädjen:
ScreenHunter_02Feb.1912.29.gif ht=131

Cykelbanor och snö...
geologen skrev:
> kvar på
> hallmattan och kan sprätta iväg vidare in i
> lägenheten därifrån.

Jag var bort det med dammsugaren, funkar riktigt bra faktiskt. :-)

Cykelbanor och snö...
geologen skrev:
> 8 mm grus? Det har jag nog aldrig sett här. 2-5
> mm är nog det normala, med snitt runt 3-4. Jodå,
> en del lossnar på dörrmattan, men det är inte
> alltid man har möjlighet att ta av sig skorna det
> första man gör när man kommer hem, och i vilket
> fall som helst ligger ju gruset kvar på
> hallmattan och kan sprätta iväg vidare in i
> lägenheten därifrån.

Som sagt, 4-8 mm (tidigare har man använt även mindre fraktioner) men det gav en hel del problem. Sen verkar det ju vara stora regionala skillnader i vilka material man använder.

Det mesta lossnar på dörrmattan, sen brukar väl de allra flesta (iaf i Sverige) lämna skorna vid ytterdörren. Andra beteenden kring skor inomhus finns ju i andra länder.

Har inte alls upplevt det som något problem, nu är det ju säkert en stor skillnad i hur mycket det faktiskt sandas/grusas beroende på väder. Men 5 personer +hund och gäster i villan här, har inte föranlett några stora förändringar i andel grus in. Däremot följer det med en del snö in (främst via hunden) men det är som sagt var en helt annan historia.

Samt, hur kan gruset som ligger på mattan sprätta vidare in i lägenheten? Här trodde jag att grus låg på samma plats som det tidigare lämnats på så länge man inte flyttar det genom t.ex. att sparka på det.

Cykelbanor och snö...
Det verkar som de börjat lära sig hur man plogar, efter 2 månader. Sänka plogbladet och sånt. Det var fint plogat i Årsta efter nattens snö, både vägar, trottoarer och "skogsvägar". Felparkerade bilar ställer förstås till det. Jag kände mig manad att gå ut och kolla om jag var tvungen att planera en större expedition a´la Roald Amundsen för att ta mig till jobbet imorgon. Men det verkade cyklingsbart.

Tillbaka
Topp