Cykelbanornas hall of shame

gsb sa:
Henrik_E sa:
Anton_95 sa:
Såg en bild längre bak på en bil som parkerat på cykel banan, fick mig att tänka på en händelse här för några veckor sedan.
Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
Den här här dagen skulle jag åka och lasta av grejjor, på denna arbets plats (butik)fanns det inga när liggande parkeringar så jag ställd mig utanför arbetsplatsen och var tvungen att stå knappt halvägs på cykel banan.
Hinner inte mer än att stanna innan än skäggig cyklist bankar på rutan peka och pekar argsint på sin heliga cykel bana för att sen cykla iväg och ska på huvudet irrriterat.
Detta är inte första gången man råkar ut för arga cyklister, verkar som cyklen är det mest omanövrerbara fordonet på vägen.
Har genom detta fått uppfattningen att cyklister är lika känsliga och gnälliga som folk som sitter på kontor.
Varför parkerade du inte i körbanan om det inte gör något att folk parkerar i trafiken?

Kör bana vid det tillfället är en buss fil. Ska jag blockera bussarna då istället för cyklisterna?

Jag tycker ändå ganska ofta att man ser fulparkeringar där den som parkerat tänkt till och lyckats ställa sig ur vägen för alla. Det går på ganska många ställen om man försöker.

På samma sätt syns ganska tydligt när det bara är första bästa bit asfalt som inte är vägen som används.

Jag har kört en del stor skåpbil i stan och tycker inte det är några problem bara man inte hetsar. Den där omtalade döda vinkeln är ju till exempel ett ganska måttligt problem om man fortsätter titta ut genom rutorna medan man svänger och inte bara före.

I min arbets bil har jag full uppsikt kan nästan kolla 360 grader plus att min kollega också sitter ich titar efter galna cyklister och hastigheten är alltid gång fart/krypkörning.
När jag svängde in pch parkerade bilen på cykelbanan så var inte cyklisten inte äns närheten.
Fattar inte att alla cyklister ska leka poliser, jag har aldrig haft nått problem med att cykla runt en bil, inte mitt problem om nån anna bryter mot lagen.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
I min arbets bil har jag full uppsikt kan nästan kolla 360 grader plus att min kollega också sitter ich titar efter galna cyklister och hastigheten är alltid gång fart/krypkörning.
När jag svängde in pch parkerade bilen på cykelbanan så var inte cyklisten inte äns närheten.
Fattar inte att alla cyklister ska leka poliser, jag har aldrig haft nått problem med att cykla runt en bil, inte mitt problem om nån anna bryter mot lagen.

Så om du är ute och åker bil och någon parkerar sin bil mitt i körbanan så kör du bara runt den utan att bry dig?

Anton_95 sa:

Det är STOPPFÖRBUD på cykelbana. Därför gör du fel, hur försiktig du än är!

Anton_95 sa:

Problemet blir just det du skriver, när cyklisten ska runda en fulparkerad bil. Ofta måste man då lämna cykelbanan och snedda ut i blandtrafik. Är där då ett annat fordon med förare och kollega som INTE kollar 360grader kan det bli olyckligt. Äru me?

I den situtionen så vat det en kombinerad cykel och gångväg och om jag hade ställt mig på cykel vägen hade han kunnat svänga över på gångvägen lite snabbt, men jag parkerar alltid så det finns tillräckligt utrymme att cykla förbi. Det jag menar är att jag själv har inga problem med att cykla runt en bil och ha uppsikt medans andra helt plötsligt tappar förmågan att svänga cyklen när man står med ett däck innan för cykelbanan.
Föstår inte varför man gör en så stor grej av det när man inte blockerar eller utsätter cyklisten för fara utan endast bryter mot lagen.
Ni får gärna ställa era cyklar på vägen bara ni lämnar tillräckligt med utrymme så man kan köra förbi.
Känns som cyklister är dom största regel ryttarna här i stan.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Föstår inte varför man gör en så stor grej av det när man inte blockerar eller utsätter cyklisten för fara utan endast bryter mot lagen.

Känns som cyklister är dom största regel ryttarna här i stan.

Å du tänker inte på att lagen just finns för att inte blockera eller utsätta cyklister och fotgängare för fara. Oavsett vad du som bilförare tycker är lämpligt? På sätt och vis skiter jag i vad du gör eller om du bryter mot regler hit och dit. Så länge jag inte blir lidande och står det en bil på cykelvägen där jag ska cykla blir jag definitivt lidande av det... Så ser jag på saken,

Eller kände du så här idag en tisdagmorgon. "hmmm...funderar på om jag ska gå in på ett forum där uteslutande cyklister hänger och skriva lite som att dom är dumma i huvudet för att dom inte tycker vi bilförare är bättre" ;)

Senast ändrad:
Gillar när det blir lite hett, sen så försöker jag bara få fram varför cyklister blir så ilskna över små grejer.
Klockrent exempel på det är ju Vätersnäs cycklisten som vill att en lastbil skulle backa med skymd sikt bara för att lastbilen hade väjningsplikt, men cyklisten kunde enkelt lyfta upp sin racer på cykel banan och så var problemet löst.
Ne det kunde han inte för att lastbilen bröt en lag och då var cyklisten tvungen att blockera vägen och leka hjälte, trodde han.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Gillar när det blir lite hett, sen så försöker jag bara få fram varför cyklister blir så ilskna över små grejer.

Alla ser vi olika på saker. Jag personligen tycker inte att det är en liten grej att någon parkerar mitt i vägen.

Jag kör även bil och skulle bli rätt sur om någon parkerade mitt i körfältet där med. :)

Senast ändrad:
Lagen finns för att dra all över en kant. Det finns riktiga rötägg som kör både på tok för fort och ställer sig på bästa sätt för att blockera så många som möjligt.
Som jag sa så parkerar jag alltid så det finns tillräckligt med utrymme att köra förbi, ser ingen anledning att klaga eftersom det är jag som kommer få boten för att jag bryter mot lagen.

Men som sagt poliser har både gått och åkt förbi vid flera tillfällen och ingen bot har jag fått än så dom anser nog att min parkering inte utsätter nån för livsfara.

Med parkerade bilar, särskilt vita skåpbilar, så måste man ha lite säkerhetsavstånd. Bara en idiot litar på att en som rör sig kring en sådan har koll på läget. Oavsett vad som bedyras på på ett forum.

Men orka knacka på rutan och försöka fostra en sådan. Det är nog kört redan. Skit man får leva med i en stad.

Av de fall jag sett med yrkestrafikanter som parkerat på cykelvägar/cykelfält så skulle jag gissa att det i över 50% av fallen är ren lättja.

Och, ja, jag tycker inte det är knasigare att parkera i bussfilen än på cykelbanan, hindrar annan trafik och kan ge upphov till olyckor. Vore f.ö. intressant att se den exakta platsen ifråga.

SuperApe sa:
Med parkerade bilar, särskilt vita skåpbilar, så måste man ha lite säkerhetsavstånd. Bara en idiot litar på att en som rör sig kring en sådan har koll på läget. Oavsett vad som bedyras på på ett forum.

Men orka knacka på rutan och försöka fostra en sådan. Det är nog kört redan. Skit man får leva med i en stad.

Exakt.
Regel för att överleva i trafiken i en storstad: Utgå från att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade och agera utifrån det.
Regel för att överleva i en storstad utan att själv bli galen: Låt bli att poängtera det faktum att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade. Ingen som är halvblind och mentalt handikappad har varken fått synen åter eller blivit av med tomtarna på loftet bara genom att bli utskälld.
Men jag vet .. det är svårt och ensamt att vara den enda kloka människan av 2 miljoner.

Kan vi sluta tjafsa om det här nu och återgå till trådens originalsyfte. Tack.

Senast ändrad:
JockeP sa:
SuperApe sa:

Exakt.
Regel för att överleva i trafiken i en storstad: Utgå från att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade och agera utifrån det.
Regel för att överleva i en storstad utan att själv bli galen: Låt bli att poängtera det faktum att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade. Ingen som är halvblind och mentalt handikappad har varken fått synen åter eller blivit av med tomtarna på loftet bara genom att bli utskälld.
Men jag vet .. det är svårt och ensamt att vara den enda kloka människan av 2 miljoner.

Kan vi sluta tjafsa om det här nu och återgå till trådens originalsyfte. Tack.

Vadå? När vi äntligen fått en livs levande kandidat till Cykelbanornas hall of shame kan vi väl inte släppa det utan en noggrann genomgång. Vi vill ju inte riskera att få någon invald på tveksamma grunder? ;-)

Det är självklart att det går att cykla runt en parkerad bil. Grundproblemet är att det här sker _överallt_. Om 40 personer till ställer sin bil på samma sätt så är det helt plötsligt 40 bilar som ska rundas.

Det "roligaste" är när man cyklar runt en sådan bil genom att ta en sväng på trottoaren och får en åthutning av en gångtrafikant för att man cyklar på trottoaren!

Anton_95 sa:
Såg en bild längre bak på en bil som parkerat på cykel banan, fick mig att tänka på en händelse här för några veckor sedan.
Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
Den här här dagen skulle jag åka och lasta av grejjor, på denna arbets plats (butik)fanns det inga när liggande parkeringar så jag ställd mig utanför arbetsplatsen och var tvungen att stå knappt halvägs på cykel banan.
Hinner inte mer än att stanna innan än skäggig cyklist bankar på rutan peka och pekar argsint på sin heliga cykel bana för att sen cykla iväg och ska på huvudet irrriterat.
Detta är inte första gången man råkar ut för arga cyklister, verkar som cyklen är det mest omanövrerbara fordonet på vägen.
Har genom detta fått uppfattningen att cyklister är lika känsliga och gnälliga som folk som sitter på kontor.

Närliggande parkering? Då får du hitta en parkering och bära lite serru. Är det viktigt att det är en skäggig cyklist eftersom du nämner det? I så fall måste jag poängtera att du sär skriver något för färligt. Kramiz

Ja jag vet att jag särskriver mycket :( jag är från den genaration som är bortskämd med datorer.
Angående att parkera längre bort, det stället där vi lastar av mest så innebär det att vi måste korsa gång och cykelbanan till fots och det är inte alltid det optimalaste då lasten ofta består av 6meters långa rör upp till 600 i diameter eller tunga ventilations delar.
Att cykla in i ett sådant rör är nog värre än att cykla in i bilen det kan jag lova dig.

Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instans då självklart.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instabs då självklart.

Precis, varför gör du inte detta?

Bara för att det inte finns någon smidig, säker lösning så betyder inte det att man kan skita i det helt.

Vad tycker din arbetsgivare om att du rutinmässigt bryter mot lagen?

Vad jag vet så kan dom flesta hantera en bil hjälpligt, och busschaufförer kan förmodligen göra lite enkla svängar. Så jag kan inte se något egentligt hinder för hantverkare att parkera på körbanan eller på bussfil när det är svårt att hitta parkering inom 1 meter från adressen. Bilar/bussar klarar förmodligen att manövrera runt hantverkarbilar.

Eller varför inte köra in och ställa sig på trottoaren (om man ändå ska hålla på och vara olydig kan man ju parkera där de som färdas gör det långsammast).

Peth sa:
Lite mörker och regn på det där så ...

Ursäkta, men var är övergångstället?

Här har man åtminstone målat lite fina heldragna runt stolpen...

Bilagor

• DSC_0016_2.JPG
    DSC_0016_2.JPG
    320.8 KB · Besök: 83
  • DSC_0014_2.JPG
    DSC_0014_2.JPG
    280.1 KB · Besök: 83
Anton_95 sa:

Kanske för att det är helt och fullt olagligt för andra fordon än cyklar och moped klass II att stannas (el parkeras) i cykelvägar. Så länge du kör och stannar/parkerar motorfordon i cykelvägar lär du fortsätta att få skäll.

"Trafikförordning (1998:1276)

Stannande och parkering

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,
2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller
3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
På en gång- eller cykelbana får andra fordon än tvåhjuliga cyklar eller mopeder klass II inte stannas eller parkeras. Förordning (2007:101).

49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101)."

Lulle sa:
Anton_95 sa:
Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instabs då självklart.
<KLIPP>
+1
För ca en vecka sedan: Någon höll på med ett mätjobb. Tripod med mätsinstrument, väska och arbetare utan någon som helst uppsikt på omgivande trafik befann sig på cykelbanan -> Jag ledsen.
Idag: Stor lastbil blockerade hela cykelbanan. Snygg skyltat runt om (precis som man gör vid arbete på vägbanan). -> Jag glad och omtänksam.

Anton_95: Tack för att Du delar med dig. Diskussionen här blir lätt lite ensidig. Tråkigt att du råkade ut för ett personangrepp och ett lite onödigt påpekande om särskrivning.

En cykelbana som är intressant på ett lite annat sätt är den som går längsmed Västergårdsvägen i Huddinge. Är en massa villor längs vägen och infarten till varenda en av dessa är gjorda s.a. det ska vara minimal kant för bilen när den ska åka in/ut till huset. Konsekvensen är att cykelbanan blir ett mellanting mellan berg-och-dalbana och puckelpist. Det hela förbättras ytterligare av några korsande vägar och någon busskur med tillhörande avsmalning av cykelbanan. Har man extra tur (och man är här inte sällan lyckosam) har någon bilist för att minska bränsleåtgången inte kört riktigt hela vägen in på tomten utan har parkerat s.a. bakänden sticker ut i cykelbanan.

Om man funderar lite så kör rimligen på var och en av dessa infarter/utfarter rimligen max två bilar i snitt ut/in en typisk dag. Jag misstänker kraftigt att antalet cyklister som nyttjar cykelbanan är långt större. Trots det gör man en lösning som är anpassad för bilisterna. Ganska slående exempel på vad normen är i detta sammanhang.

NickPick sa:
Ja lata hantverkare har länge varit ett problem.
Snarare snåla chefer eller kunder som inte vill betala för "extra arbete" allt ska gå fort och vara så billigt som möjligt.
Jag kan vägra att bryta mot lagen men det hjälper ingenting, då skickar han bara nästa stolle :).
Jag sätter gärna upp avspärrningar och skyltar , men det skulle aldrig komma på tal, då avlastning endast tar 5min.
Kan ju bara tänka vilk kostnader det blir om man ska köra en extra bil med avspärrnings prylar sen montera upp allt.

Senast ändrad:
GoranS sa:
En cykelbana som är intressant på ett lite annat sätt är den som går längsmed Västergårdsvägen i Huddinge. Är en massa villor längs vägen och infarten till varenda en av dessa är gjorda s.a. det ska vara minimal kant för bilen när den ska åka in/ut till huset. Konsekvensen är att cykelbanan blir ett mellanting mellan berg-och-dalbana och puckelpist. Det hela förbättras ytterligare av några korsande vägar och någon busskur med tillhörande avsmalning av cykelbanan. Har man extra tur (och man är här inte sällan lyckosam) har någon bilist för att minska bränsleåtgången inte kört riktigt hela vägen in på tomten utan har parkerat s.a. bakänden sticker ut i cykelbanan.

Om man funderar lite så kör rimligen på var och en av dessa infarter/utfarter rimligen max två bilar i snitt ut/in en typisk dag. Jag misstänker kraftigt att antalet cyklister som nyttjar cykelbanan är långt större. Trots det gör man en lösning som är anpassad för bilisterna. Ganska slående exempel på vad normen är i detta sammanhang.

Lite som den här då? :)

filename=Meanwhile_in_Hungary_-_a_new_bike_route.jpg

Skogsgubben sa:
Lulle sa:
Anton_95 sa:
<KLIPP>
+1
För ca en vecka sedan: Någon höll på med ett mätjobb. Tripod med mätsinstrument, väska och arbetare utan någon som helst uppsikt på omgivande trafik befann sig på cykelbanan -> Jag ledsen.
Idag: Stor lastbil blockerade hela cykelbanan. Snygg skyltat runt om (precis som man gör vid arbete på vägbanan). -> Jag glad och omtänksam.

Så om jag har med mig 4 konor och avspärrningsband så är ni ok med att jag forsätter lasta av på cykel banan?

Senast ändrad:
Anton, i all välmening. Om du är född 95. Du har tid att förändras i sinnet.
Luska lite försiktigt. Vad trenden är. Med cyklar och bilar i stan. Och cykelbanor.
Kolla gärna in youtubeklassikern CTOP-XAM (P ska egentligen vara ryskt P men jag har inte det på min modärna data)
Försök att inte bli som DOM!
:)

Anton_95 sa:
NickPick sa:
Snarare snåla chefer eller kunder som inte vill betala för "extra arbete" allt ska gå fort och vara så billigt som möjligt.
Jag kan vägra att bryta mot lagen men det hjälper ingenting, då skickar han bara nästa stolle :).
Jag sätter gärna upp avspärrningar och skyltar , men det skulle aldrig komma på tal, då avlastning endast tar 5min.
Kan ju bara tänka vilk kostnader det blir om man ska köra en extra bil med avspärrnings prylar sen montera upp allt.

Redigerad 3 gånger? :D
Om ni är två personer och det bara tar 5 minuter så bör ni väl kunna gå från närmsta parkering :)

En ta-plan annars då. Kan ni inte göra rätt så ta upp det med facket.

garfunkel sa:
GoranS sa:

Lite som den här då? :)

Ungefär, fast tvärtom genom att det på bilden går ramper upp till huvudvägen medan det i Huddinge är urfasningar ner mot vägen.Och i ärlighetens namn är nog exemplet på bilden värre även om prioriteringarna som ligger bakom tillkomsten av de två fallen är identiska.

Rattnalle sa:
Jag tycker ändå ganska ofta att man ser fulparkeringar där den som parkerat tänkt till och lyckats ställa sig ur vägen för alla. Det går på ganska många ställen om man försöker.

På samma sätt syns ganska tydligt när det bara är första bästa bit asfalt som inte är vägen som används.

Jag har kört en del stor skåpbil i stan och tycker inte det är några problem bara man inte hetsar. Den där omtalade döda vinkeln är ju till exempel ett ganska måttligt problem om man fortsätter titta ut genom rutorna medan man svänger och inte bara före.

Du får gärna ta en runda med min arbetsbil och säga om det där.

NickPick sa:
Anton_95 sa:
NickPick sa:

Redigerad 3 gånger? :D
Om ni är två personer och det bara tar 5 minuter så bör ni väl kunna gå från närmsta parkering :)

Ja jag skriver som en potta och ännu värre med telefonen med millimeter knappar.
Som sagt problemet blir ju att vi måste korsa cykel och gångbanan då, om vi ska gör det måste vi spärra av gång och cykel banan då prylarna vi ofta har är stora och otympliga och det är lätt att det kan hända en olycka när mycket folk rör sig runt om en, när vi använder en del av cykelbanan så så är vi helt fria mot folk på ena sidan och vi kan lasta av i lugn och ro.
Redigerad 2 gånger men jag måste tillägga att 5 min tar det just för att vi står på cykel banan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp