Cykelbanornas hall of shame
Det är stopförbud på cykelbanor.Anton_95 sa:Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
.
Det gäller även om man är i byggbranschen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är stopförbud på cykelbanor.Anton_95 sa:Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
.
gsb sa:Henrik_E sa:Varför parkerade du inte i körbanan om det inte gör något att folk parkerar i trafiken?Anton_95 sa:Såg en bild längre bak på en bil som parkerat på cykel banan, fick mig att tänka på en händelse här för några veckor sedan.
Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
Den här här dagen skulle jag åka och lasta av grejjor, på denna arbets plats (butik)fanns det inga när liggande parkeringar så jag ställd mig utanför arbetsplatsen och var tvungen att stå knappt halvägs på cykel banan.
Hinner inte mer än att stanna innan än skäggig cyklist bankar på rutan peka och pekar argsint på sin heliga cykel bana för att sen cykla iväg och ska på huvudet irrriterat.
Detta är inte första gången man råkar ut för arga cyklister, verkar som cyklen är det mest omanövrerbara fordonet på vägen.
Har genom detta fått uppfattningen att cyklister är lika känsliga och gnälliga som folk som sitter på kontor.
Kör bana vid det tillfället är en buss fil. Ska jag blockera bussarna då istället för cyklisterna?
Anton_95 sa:I min arbets bil har jag full uppsikt kan nästan kolla 360 grader plus att min kollega också sitter ich titar efter galna cyklister och hastigheten är alltid gång fart/krypkörning.
När jag svängde in pch parkerade bilen på cykelbanan så var inte cyklisten inte äns närheten.
Fattar inte att alla cyklister ska leka poliser, jag har aldrig haft nått problem med att cykla runt en bil, inte mitt problem om nån anna bryter mot lagen.
Anton_95 sa:I min arbets bil har jag full uppsikt kan nästan kolla 360 grader plus att min kollega också sitter ich titar efter galna cyklister och hastigheten är alltid gång fart/krypkörning.
När jag svängde in pch parkerade bilen på cykelbanan så var inte cyklisten inte äns närheten.
Fattar inte att alla cyklister ska leka poliser, jag har aldrig haft nått problem med att cykla runt en bil, inte mitt problem om nån anna bryter mot lagen.
Anton_95 sa:Föstår inte varför man gör en så stor grej av det när man inte blockerar eller utsätter cyklisten för fara utan endast bryter mot lagen.
Känns som cyklister är dom största regel ryttarna här i stan.
Anton_95 sa:Gillar när det blir lite hett, sen så försöker jag bara få fram varför cyklister blir så ilskna över små grejer.
SuperApe sa:Med parkerade bilar, särskilt vita skåpbilar, så måste man ha lite säkerhetsavstånd. Bara en idiot litar på att en som rör sig kring en sådan har koll på läget. Oavsett vad som bedyras på på ett forum.
Men orka knacka på rutan och försöka fostra en sådan. Det är nog kört redan. Skit man får leva med i en stad.
Henrik_E sa:Varför parkerade du inte i körbanan om det inte gör något att folk parkerar i trafiken?Anton_95 sa:[inblick i hur hantverkare resonerar]
JockeP sa:SuperApe sa:Med parkerade bilar, särskilt vita skåpbilar, så måste man ha lite säkerhetsavstånd. Bara en idiot litar på att en som rör sig kring en sådan har koll på läget. Oavsett vad som bedyras på på ett forum.
Men orka knacka på rutan och försöka fostra en sådan. Det är nog kört redan. Skit man får leva med i en stad.
Exakt.
Regel för att överleva i trafiken i en storstad: Utgå från att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade och agera utifrån det.
Regel för att överleva i en storstad utan att själv bli galen: Låt bli att poängtera det faktum att alla andra är halvblinda och mentalt handikappade. Ingen som är halvblind och mentalt handikappad har varken fått synen åter eller blivit av med tomtarna på loftet bara genom att bli utskälld.
Men jag vet .. det är svårt och ensamt att vara den enda kloka människan av 2 miljoner.
Kan vi sluta tjafsa om det här nu och återgå till trådens originalsyfte. Tack.
Anton_95 sa:Såg en bild längre bak på en bil som parkerat på cykel banan, fick mig att tänka på en händelse här för några veckor sedan.
Jag jobbar inom bygg branshen och det händer att man man blir tvungen att parkera eller köra på cykelbanor.
Den här här dagen skulle jag åka och lasta av grejjor, på denna arbets plats (butik)fanns det inga när liggande parkeringar så jag ställd mig utanför arbetsplatsen och var tvungen att stå knappt halvägs på cykel banan.
Hinner inte mer än att stanna innan än skäggig cyklist bankar på rutan peka och pekar argsint på sin heliga cykel bana för att sen cykla iväg och ska på huvudet irrriterat.
Detta är inte första gången man råkar ut för arga cyklister, verkar som cyklen är det mest omanövrerbara fordonet på vägen.
Har genom detta fått uppfattningen att cyklister är lika känsliga och gnälliga som folk som sitter på kontor.
Anton_95 sa:Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instabs då självklart.
garfunkel sa:Det är självklart att det går att cykla runt en parkerad bil. Grundproblemet är att det här sker _överallt_. Om 40 personer till ställer sin bil på samma sätt så är det helt plötsligt 40 bilar som ska rundas.
Peth sa:Lite mörker och regn på det där så ...
GoranS sa:Verkar jobbigt om man ska klara sig utan att köra över heldragna linjer där.
Anton_95 sa:Såg en bild längre bak på en bil som parkerat på cykel banan, fick mig att tänka på en händelse här för några veckor sedan.
+1Lulle sa:Precis, varför gör du inte detta?Anton_95 sa:Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instabs då självklart.
<KLIPP>
Snarare snåla chefer eller kunder som inte vill betala för "extra arbete" allt ska gå fort och vara så billigt som möjligt.NickPick sa:Ja lata hantverkare har länge varit ett problem.
GoranS sa:En cykelbana som är intressant på ett lite annat sätt är den som går längsmed Västergårdsvägen i Huddinge. Är en massa villor längs vägen och infarten till varenda en av dessa är gjorda s.a. det ska vara minimal kant för bilen när den ska åka in/ut till huset. Konsekvensen är att cykelbanan blir ett mellanting mellan berg-och-dalbana och puckelpist. Det hela förbättras ytterligare av några korsande vägar och någon busskur med tillhörande avsmalning av cykelbanan. Har man extra tur (och man är här inte sällan lyckosam) har någon bilist för att minska bränsleåtgången inte kört riktigt hela vägen in på tomten utan har parkerat s.a. bakänden sticker ut i cykelbanan.
Om man funderar lite så kör rimligen på var och en av dessa infarter/utfarter rimligen max två bilar i snitt ut/in en typisk dag. Jag misstänker kraftigt att antalet cyklister som nyttjar cykelbanan är långt större. Trots det gör man en lösning som är anpassad för bilisterna. Ganska slående exempel på vad normen är i detta sammanhang.
Skogsgubben sa:+1Lulle sa:Precis, varför gör du inte detta?Anton_95 sa:Egentligen om vi ska göra det regel rätt så ska vi spärra av hela cykel och gångstråket och sätta upp band och konor. Med intyg från rätt instabs då självklart.
<KLIPP>
För ca en vecka sedan: Någon höll på med ett mätjobb. Tripod med mätsinstrument, väska och arbetare utan någon som helst uppsikt på omgivande trafik befann sig på cykelbanan -> Jag ledsen.
Idag: Stor lastbil blockerade hela cykelbanan. Snygg skyltat runt om (precis som man gör vid arbete på vägbanan). -> Jag glad och omtänksam.
Så om jag har med mig 4 konor och avspärrningsband så är ni ok med att jag forsätter lasta av på cykel banan?
Anton_95 sa:Snarare snåla chefer eller kunder som inte vill betala för "extra arbete" allt ska gå fort och vara så billigt som möjligt.NickPick sa:Ja lata hantverkare har länge varit ett problem.
Jag kan vägra att bryta mot lagen men det hjälper ingenting, då skickar han bara nästa stolle :).
Jag sätter gärna upp avspärrningar och skyltar , men det skulle aldrig komma på tal, då avlastning endast tar 5min.
Kan ju bara tänka vilk kostnader det blir om man ska köra en extra bil med avspärrnings prylar sen montera upp allt.
garfunkel sa:GoranS sa:En cykelbana som är intressant på ett lite annat sätt är den som går längsmed Västergårdsvägen i Huddinge. Är en massa villor längs vägen och infarten till varenda en av dessa är gjorda s.a. det ska vara minimal kant för bilen när den ska åka in/ut till huset. Konsekvensen är att cykelbanan blir ett mellanting mellan berg-och-dalbana och puckelpist. Det hela förbättras ytterligare av några korsande vägar och någon busskur med tillhörande avsmalning av cykelbanan. Har man extra tur (och man är här inte sällan lyckosam) har någon bilist för att minska bränsleåtgången inte kört riktigt hela vägen in på tomten utan har parkerat s.a. bakänden sticker ut i cykelbanan.
Om man funderar lite så kör rimligen på var och en av dessa infarter/utfarter rimligen max två bilar i snitt ut/in en typisk dag. Jag misstänker kraftigt att antalet cyklister som nyttjar cykelbanan är långt större. Trots det gör man en lösning som är anpassad för bilisterna. Ganska slående exempel på vad normen är i detta sammanhang.
Lite som den här då? :)
Rattnalle sa:Jag tycker ändå ganska ofta att man ser fulparkeringar där den som parkerat tänkt till och lyckats ställa sig ur vägen för alla. Det går på ganska många ställen om man försöker.
På samma sätt syns ganska tydligt när det bara är första bästa bit asfalt som inte är vägen som används.
Jag har kört en del stor skåpbil i stan och tycker inte det är några problem bara man inte hetsar. Den där omtalade döda vinkeln är ju till exempel ett ganska måttligt problem om man fortsätter titta ut genom rutorna medan man svänger och inte bara före.
NickPick sa:Anton_95 sa:Snarare snåla chefer eller kunder som inte vill betala för "extra arbete" allt ska gå fort och vara så billigt som möjligt.NickPick sa:Ja lata hantverkare har länge varit ett problem.
Jag kan vägra att bryta mot lagen men det hjälper ingenting, då skickar han bara nästa stolle :).
Jag sätter gärna upp avspärrningar och skyltar , men det skulle aldrig komma på tal, då avlastning endast tar 5min.
Kan ju bara tänka vilk kostnader det blir om man ska köra en extra bil med avspärrnings prylar sen montera upp allt.
Redigerad 3 gånger? :D
Om ni är två personer och det bara tar 5 minuter så bör ni väl kunna gå från närmsta parkering :)
Konkret sa:Du får gärna ta en runda med min arbetsbil och säga om det där.
Vic sa:Konkret sa:Du får gärna ta en runda med min arbetsbil och säga om det där.
Din bil verkar vara rena skräckexemplet på dålig sikt. Har du gjort något för att förbättra din situation innan någon råkar illa ut?