Cykelbanornas hall of shame

Nu ”renoverar” man Kungsgatan i Sth. Bl.a ska det bli ”fler cykelparkeringar”. (Men varför?)

Men den stora frågan - Passar man då i samma veva på att bygga en separat cykelbana där också? Eller ska snart det bli ett nytt bidrag här i tråden till ”hall of shame”?

På staketet såg jag bara texten "mer utrymme för gående".

Kanske inte just GC-banan i sig, men Lunds kommun tycker uppenbarligen att det var ett bra ställe att förvara det här vraket (notera hjulvinklarna). >9 dygn nu.
PXL_20230706_060932964.jpg

Kanske inte just GC-banan i sig, men Lunds kommun tycker uppenbarligen att det var ett bra ställe att förvara det här vraket (notera hjulvinklarna). >9 dygn nu.
Visa bilaga 636926
Står registrerad på en firma med snabbmats- och café-verksamhet. Kanske har körts hårt som pizza-utkörare... ?⌚:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
KOlla, nu är det "fixat"! Äntligen asfalterat och stolpen som står ivägen är också fixad: "Vi skrapar bort och målar en ny linje...(och smalnar av cykelfältet ännu mer där det skulle behöva vara bredare)".
Det ska tydligen stå en stolpe precis där den står som sämst. Helt nybyggd bana i 30-område, men ändå inte överfart utan cyklister ska ha väjningsplikt mot bilarna som ska in på parkeringen. Men det är djärvt och nydande med B3-2 fru-går-man skylt. Borde varit en B1 eller B8, som stod på andra sidan övergångsstället istället för i innerradien för cyklister.

Visa bilaga 633453

Så, istället för att cykla i den trånga kurvan, jag tar nu vägen istället och den nya fina smitvägen ner lite längre bort:
Visa bilaga 633461
Vad styr den idiotiska placeringen av härgårmanskyltarna? Kunde dom inte lika gärna stått till höger om övergångsstället i riktning Järva Krog?

Visa bilaga 636926
Jo, med tanke på att den står på ett GC-stråket så står den ju inte trafikfarligt. Således kan man inte bara ta och flytta på den, det skulle vara egenmäktigt förfarande.Så du får nog räkna med att den blir kvar.
I Stockholm brukar stulna/dumpade fordon bli stående tills någon tänder eld på dem. Därefter verkar det tydligen vara ok att forsla bort dem.

//j

Nä, tror att det är bättre att fortsätta att ligga på Lunds kommun (men inte ha för stora förhoppningar).

//j
Precis. Kanske dags för Lunds kommun att visa att man menar allvar med att vara en cykelstad?

Jag bor i Lund och kan ligga på. Var står bilen?

Jo, med tanke på att den står på ett GC-stråket så står den ju inte trafikfarligt. Således kan man inte bara ta och flytta på den, det skulle vara egenmäktigt förfarande.Så du får nog räkna med att den blir kvar.
I Stockholm brukar stulna/dumpade fordon bli stående tills någon tänder eld på dem. Därefter verkar det tydligen vara ok att forsla bort dem.

//j
Hur menar du med inte trafikfarligt? Tänk om du ska passera med lastcykel med barn i, eller med permobil, eller med ett par ungar på egna cyklar? Hur trafiksäkert är det att dessa tvingas ner för kanten och ut i körbanan?

Hur menar du med inte trafikfarligt? Tänk om du ska passera med lastcykel med barn i, eller med permobil, eller med ett par ungar på egna cyklar? Hur trafiksäkert är det att dessa tvingas ner för kanten och ut i körbanan?

Det kan inte komma som en överraskning för någon att om man transporterar sig till fots, cykel, eller som du nämner permobil, så är man inte en del av trafiken. Då handlar det mer om någon slags rekreation eller hobby-syssla.
Bilen på bilden ett par poster upp är ett tydligt exempel på detta. Hade Lunds kommun ansett att den stått trafikfarligt till så hade den varit bortflyttad för länge sedan. Nu står den istället på en väg som bara nyttjas av gående, cyklister, (och fordon som behöver dumpas någonstans) så då kan den utan problem stå kvar.
Det är inte jag som styr över detta så om du tycker att det är fel så får du ta upp det med exempelvis: Trafikverket, ditt lokala trafikkontor, eller som här Lunds kommun.

//j

Det kan inte komma som en överraskning för någon att om man transporterar sig till fots, cykel, eller som du nämner permobil, så är man inte en del av trafiken. Då handlar det mer om någon slags rekreation eller hobby-syssla.
Bilen på bilden ett par poster upp är ett tydligt exempel på detta. Hade Lunds kommun ansett att den stått trafikfarligt till så hade den varit bortflyttad för länge sedan. Nu står den istället på en väg som bara nyttjas av gående, cyklister, (och fordon som behöver dumpas någonstans) så då kan den utan problem stå kvar.
Det är inte jag som styr över detta så om du tycker att det är fel så får du ta upp det med exempelvis: Trafikverket, ditt lokala trafikkontor, eller som här Lunds kommun.

//j
Jag tycker mig ana ett spår av ironi i ditt svar. Bra där i så fall!

Jag tycker mig ana ett spår av ironi i ditt svar. Bra där i så fall!
Jo, passerar dagligen:
  • farliga omledningar och ouppmärkta byggstängsel likt det i Nacka som just postades en bild på
  • omärkta stenar/tungavstängningar/bommar som ställs på GC-vägen för att hålla fordon borta
  • eller som här, fordon som istället har ställts på GC-vägen (så att det inte ska hindra trafiken?)
  • skymmande sly och växtlighet som inte hålls efter
  • ...
Jag brukar försöka felanmäla det men är väl medveten om att brister som rör gång- och cykeltrafik har extremt låg prioritet. Detta trots handlar om trafikantgrupper som i min region har sagts vara prioriterade

//j

Och så några bilder från en av Göteborgs senaste cykelbanor. En mästerlig skapelse som uppfyller alla kriterier på en bra Göteborgsk cykelbana
Först en riktning Mariaplan -Slottskogen

Slottskogsgatan 1.jpg

Sedan en på andra sidan strax innan Café Skogen

Slottskogsgatan 2.jpg

Det gör ju inte så mycket att en bil tar en del av cykelbanan när bredden är så väl tilltagen som här

Jag sa det för någon månad sedan men det kan sägas igen. Som boende i det där området undrar man om de aktivt går in för att försämra vid varje förändring de senaste 5 åren.

En nästan solskenshistoria: Nyss drog de ny asfalt och kanter på cykelbanan förbi vår gata. Det resulterade i att det blev decimeterhöga kanter att köra över för både cykel och bil som skulle in på gatan. Men det tycks de i något osannolikt fall av insikt ha fattat att det var en dålig idé och faktiskt rättat nu. Dock med mjuk asfalt som kommer resultera i en skarp kant om några år igen... såklart.

En nästan solskenshistoria: Nyss drog de ny asfalt och kanter på cykelbanan förbi vår gata. Det resulterade i att det blev decimeterhöga kanter att köra över för både cykel och bil som skulle in på gatan. Men det tycks de i något osannolikt fall av insikt ha fattat att det var en dålig idé och faktiskt rättat nu. Dock med mjuk asfalt som kommer resultera i en skarp kant om några år igen... såklart.
Jag cyklar där dagligen med sonen till/från förskolan, och anmälde det så fort idiotlösningen var på plats. Svaret jag fick då var:

"Det vi vill åstadkomma med den här utformningen är att trafik korsande till cykelbanan med en höga kantstenen saktar ned. Den effekten har kantstenen, som du själv påtalar. Dock förstår vi att det inte är en bekväm lösning för cyklister, vilket givetvis är högst beklagligt. Våra utformare arbetar med att försöka hitta en lösning mer gynnsam för cyklister."

..jag trodde inte de skulle göra något åt det, men troligtvis var det fler som klagade för som du skriver så fixade de ju faktiskt till det efter några månader (även om det gradvis kommer försämras igen ja).

Visa bilaga 636926
den där lär stå ett tag en snabb koll så som tidigare sagt så står den på en fastfood firma med denna fina statusen
Försäkringsstatus - Fordonet oförsäkrat

dvs finns inte en bärgningsfirma som tar i den ens med tång innan dom fått förskottspröjs för jobbet

Precis. Kanske dags för Lunds kommun att visa att man menar allvar med att vara en cykelstad?

Jag bor i Lund och kan ligga på. Var står bilen?

Tornavägen, strax söder om korsning Östervångsvägen.

Har själv skickat mail men går nu på 4 veckors semester så dröjer innan jag kommer förbi igen.

den där lär stå ett tag en snabb koll så som tidigare sagt så står den på en fastfood firma med denna fina statusen
Försäkringsstatus - Fordonet oförsäkrat

dvs finns inte en bärgningsfirma som tar i den ens med tång innan dom fått förskottspröjs för jobbet
Körförbud sedan fyra månader.
Hade den inte flyttats väldigt fort om den stått 2 meter till höger på bild?
Cykla dit tio starka gubbar och flytta ut den. Se hur lång tid det tar innan den hanteras av kommunen.

Tornavägen, strax söder om korsning Östervångsvägen.

Har själv skickat mail men går nu på 4 veckors semester så dröjer innan jag kommer förbi igen.
Tack. Bilen står fortfarande kvar, jag var förbi där i eftermiddags. Där är blåvita polis-band på den, så polisen har varit där. Jag har också felanmält till kommunen nu.

Vad styr den idiotiska placeringen av härgårmanskyltarna? Kunde dom inte lika gärna stått till höger om övergångsstället i riktning Järva Krog?
Vem bryr sig om var stolpen står, det vi ser här är förnyelse: B3-2 skylten FRU-gårman istället för den gamla neutrala här-går-man skylten. Att trafikverket har rekommenderat cykelöverfarter eller att det finns rekommendationer på kurvradier och avstånd till hinder längs vägen är underordnat. Förresten ska cyklarna i princip ledas när utformning råkat bli så här komplicerad.

(utan ironi, den felaktiga placeringen har påtalats av mig redan på ritningsstadiet, de tycker på riktigt att det ska vara sådär)

Det sitter väl en fartkamera där men folk kör åt helvete för fort där ändå , som vanligt prio på bil…
Det kanske det gör, tänkte faktiskt inte på det.
Men på ämnet fartkameror; har senaste tiden kört ca 100 mil i Sverige.
Tycker att de gör mer skada än nytta. Bilister kör i regel fortare än hastighetsbegränsningen(det kan vi tycka vad vi vill om) men (överdrivet) tvärnitar när de närmar sig en fartkamera.
Känns inte helt trafiksäkert IMHO.

Det kanske det gör, tänkte faktiskt inte på det.
Men på ämnet fartkameror; har senaste tiden kört ca 100 mil i Sverige.
Tycker att de gör mer skada än nytta. Bilister kör i regel fortare än hastighetsbegränsningen(det kan vi tycka vad vi vill om) men (överdrivet) tvärnitar när de närmar sig en fartkamera.
Känns inte helt trafiksäkert IMHO.

Jag har kört rätt mycket i mina dar, tycker nog att hastigheten sänkts rent generellt sen fartkameror infördes. Jag har inte stött på så många som tvärnitar innan kamerorna, faktiskt inte nån. En del sänker farten innan kamerorna, men typ genom att släppa gasen då. Om högre böter bidragit till lägre hastigheter skall jag låta vara osagt.

Om man har problem med någon som saktar in snabbt så ligger man för nära.

Jag har kört rätt mycket i mina dar, tycker nog att hastigheten sänkts rent generellt sen fartkameror infördes. Jag har inte stött på så många som tvärnitar innan kamerorna, faktiskt inte nån. En del sänker farten innan kamerorna, men typ genom att släppa gasen då. Om högre böter bidragit till lägre hastigheter skall jag låta vara osagt.

Om man har problem med någon som saktar in snabbt så ligger man för nära.
"Tvärnitar" var såklart en överdrift för att göra en poäng.
Däremot märkte jag att många(alla?) låg runt 100-105 på 80-väg och när det kom en vägkamera så tvärnitade(5 %), bromsade(60%), släppte på gasen(34%) vilket gör att jag känner att trafikrytmen blir ryckig.

"Tvärnitar" var såklart en överdrift för att göra en poäng.
Däremot märkte jag att många(alla?) låg runt 100-105 på 80-väg och när det kom en vägkamera så tvärnitade(5 %), bromsade(60%), släppte på gasen(34%) vilket gör att jag känner att trafikrytmen blir ryckig.
Och vad gör resterande 1%? de du räknade upp blir bara 99%

Och vad gör resterande 1%? de du räknade upp blir bara 99%
Fortsätter OT-tråden…
Tror han menar att det är de som håller 80 hela vägen.
Jag håller med om att hastigheten sänkts av kamerorna, men är också högst tveksam till om säkerheten ökat. Jag tycker fartskillnaderna (mellan olika bilar också mellan olika vägavsnitt) ökat, och är övertygad om att spridningen i hastighet orsakar fler olyckor bland ”normala människor” än hög hastighet i sig.

Fortsätter OT-tråden…
Tror han menar att det är de som håller 80 hela vägen.
Jag håller med om att hastigheten sänkts av kamerorna, men är också högst tveksam till om säkerheten ökat. Jag tycker fartskillnaderna (mellan olika bilar också mellan olika vägavsnitt) ökat, och är övertygad om att spridningen i hastighet orsakar fler olyckor bland ”normala människor” än hög hastighet i sig.
Jag har väl ingen egentlig åsikt ifråga. Men jag tycker alltid det är intressant när folk (till synes?) drar fram sån statistik ur röven på internet. Det går inte alls att dubellkolla den och det kan lika gärna vara något man bara, som sagt, drar fram ur tomma intet för att få mer tyng till sitt argument. Speciellt när procentsattsen till synes inte går ihop i slutändan

Fast kamerorna är ju bra på ett annat sätt. När de sitter vid en korsning så kommer trafiken sänka farten och det blir säkrare att köra ut. Innan kameror i korsningen kunde bilar ibland hålla 130 och ibland 80 (skyltad 90). Idag är det skyltat 70 med kamera och alla håller 70. Just förutsägbarheten skapar säkerhet.

Fast kamerorna är ju bra på ett annat sätt. När de sitter vid en korsning så kommer trafiken sänka farten och det blir säkrare att köra ut. Innan kameror i korsningen kunde bilar ibland hålla 130 och ibland 80 (skyltad 90). Idag är det skyltat 70 med kamera och alla håller 70. Just förutsägbarheten skapar säkerhet.
Ja, i korsningar håller jag med om att de gör nytta. Lite av nyttan kompenseras dock av att för många har uppmärksamheten på kamerorna i stället för korsningen.
De som irriterar mig mest på de vägar jag ofta kör är de som medvetet är placerade vid lämpliga omkörningstillfällen. Det orsakar att folk kör om på mindre lämpliga ställen i stället. Det finns många sådana, och jag är övertygad om att de skapar fler olyckor än de hindrar. Men en statistiker som ser fartsänkningen som det som kan måtas och drar likhetstecken mellan sänkt medelfart och räddade liv kommer vara nöjd med sig själv.

Det är också precis därför de sitter som de gör. De sitter på platser som specifikt pekats ut som osäkra av något skäl. Korsningar. Dålig sikt. Konstig geometri på vägen. Med mera. Hade syftet varit att jaga hastighet totalt sett hade norrmännens medelhastighets-kameror varit mer effektiva.

Ja, i korsningar håller jag med om att de gör nytta. Lite av nyttan kompenseras dock av att för många har uppmärksamheten på kamerorna i stället för korsningen.
De som irriterar mig mest på de vägar jag ofta kör är de som medvetet är placerade vid lämpliga omkörningstillfällen. Det orsakar att folk kör om på mindre lämpliga ställen i stället. Det finns många sådana, och jag är övertygad om att de skapar fler olyckor än de hindrar. Men en statistiker som ser fartsänkningen som det som kan måtas och drar likhetstecken mellan sänkt medelfart och räddade liv kommer vara nöjd med sig själv.
Statistiskt är det sannolikt ett olämpligt omkörningsställe om det sitter en kamera.

Statistiskt är det sannolikt ett olämpligt omkörningsställe om det sitter en kamera.
Nej, 6-700 meter raksträcka där man ser vägen hela biten och med bara mycket låg vegetation 20-30 meter från vägen är ett utmärkt omkörningsställe. Särskilt om det ett par mil i varje riktning är mycket kurvor, skog och backar.
Däremot kan jag tänka mig att man sett att medelhastigheten och framför allt de högsta hastigheterna på en sådan vägstump varit alltför höga.

Nej, 6-700 meter raksträcka där man ser vägen hela biten och med bara mycket låg vegetation 20-30 meter från vägen är ett utmärkt omkörningsställe. Särskilt om det ett par mil i varje riktning är mycket kurvor, skog och backar.
Däremot kan jag tänka mig att man sett att medelhastigheten och framför allt de högsta hastigheterna på en sådan vägstump varit alltför höga.
Fast det mäts inte hastigheter överallt så ofta. Däremot olyckor registreras. Det är rätt sannolikt att det skett sådana precis där om det sitter en kamera. Men olycksstatistiken kan ju lika gärna ge utslag på att många kör om just där.

Sen ska jag inte ge sken av att jag aldrig kör för fort men antalet omkörningar man behöver göra när man kör skyltat är ju faktiskt rätt begränsat.

Fast det mäts inte hastigheter överallt så ofta. Däremot olyckor registreras. Det är rätt sannolikt att det skett sådana precis där om det sitter en kamera. Men olycksstatistiken kan ju lika gärna ge utslag på att många kör om just där.

Sen ska jag inte ge sken av att jag aldrig kör för fort men antalet omkörningar man behöver göra när man kör skyltat är ju faktiskt rätt begränsat.
Absolut behöver man sällan köra om när man kör som skyltat. Jag kör visst för fort ibland också men är ingen stresspelle som tvunget skall om. Men även den som kör som skyltat drabbas av olämpliga omkörningar från andra samt ännu värre möts av olämpliga omkörningar.
Det värsta kameraexemplet jag tänker på där har man nog sett stor olycksfrekvens - den lokala motorburna ungdomen har använt den för race och lek. Om man tror att de försvann pga fartkameran har man fel - jag ser tydliga spår av att de verkar ha flyttat in i skogen i stället eller kör med avtagen framskylt. Men ja, olycksfrekvensen just där sjönk antagligen så han som placerade kameran är nog nöjd. Han som ansvarar för vägstumpen 300 meter bort skulle nog vilja ha en fartkamera nu…
Men nu skall vi nog lägga ner, vi är OT i tråden :-).

Tillbaka
Topp