Cykelbanornas hall of shame

Visa bilaga 629148
Källa till konflikt - nya Lisebergshotellet Mölndalsvägen.
Dock en högst tillfällig utformning tills hotellet blir klart och cykelbanan längsmed Mölndalsvägen (förbi avspärrningen till höger i bild) återställs. Efter det blir det en helt vanlig trevägskorsning mellan separerad gång och cykelväg. Att cykelbanan hamnar till vänster på Getebergsled (in i bilden) är helt enkelt för att den längre fram ansluter till höger sida av en vägbana (från det här hållet sett) och att cyklister då skall vara närmast vägbanan istället för fotgängare.

Dock en högst tillfällig utformning tills hotellet blir klart och cykelbanan längsmed Mölndalsvägen (förbi avspärrningen till höger i bild) återställs. Efter det blir det en helt vanlig trevägskorsning mellan separerad gång och cykelväg. Att cykelbanan hamnar till vänster på Getebergsled (in i bilden) är helt enkelt för att den längre fram ansluter till höger sida av en vägbana (från det här hållet sett) och att cyklister då skall vara närmast vägbanan istället för fotgängare.

Hur tillfälligt det än är så är det en värdelös lösning som kommer skapa konflikter, särskilt om det är en vältrafikerad sträcka.

Om någon liknande omledning gjordes av biltrafik skulle det sitta gott om skyltar och hänvisningar. Här behandlas cykeltrafik som något som ingen visste fanns när de planerade.

Jag väljer aktivt bort närmaste pendlarvägen genom Solna och Sundbyberg och tar i stället vägen genom Sthlm centrum. Alltid, alla dagar i veckan och speciellt vintertid. Detta trots att det blir en mil längre. Bättre för själen att slippa Solna, alla andra vägar är bättre helt enkelt.

Har nu börjat cykla via Rinkeby, Tensta och Sollentuna på väg till jobbet och har hittat en fin väg som också den blir en mil längre än genom Solna.

Solna – som att cykla på dödsstjärnan. Grått, fult och kommunen försöker aktivt döda dig.
Episk kritik, både att omväg på en mil är värt det och liknelsen med Dödsstjärnan som jag skrattat åt hela dagen. För den stämmer! Solna är det historiskt sett (M)-ledda imperiet, förlåt, kommunen, som försöker förgöra vänstervänliga cykeltrafikanter med diaboliska fällor som gör dem till lätta offer för Stormtroopers, förlåt, kärnväljarna i bil.

Ingenting, när de kom på att grannlandets samhällssystem fungerade bättre. Precis som jag väntar på att Solna ska komma på att Stockholms satsning på cyklar är bättre.
Vet inte vem som är ansvarig politiker nu men han som var det under många år under det borgerliga styret kunde jag iaktta på närmare håll under 90-talet för då bodde vi i samma BRF. Komplett ohederlig och totalt hänsynslös...

/Martin

Episk kritik, både att omväg på en mil är värt det och liknelsen med Dödsstjärnan som jag skrattat åt hela dagen. För den stämmer! Solna är det historiskt sett (M)-ledda imperiet, förlåt, kommunen, som försöker förgöra vänstervänliga cykeltrafikanter med diaboliska fällor som gör dem till lätta offer för Stormtroopers, förlåt, kärnväljarna i bil.

Solna gör det inte så lätt för bilägarna heller. Mig veterligen är det enda kommunen i landet som har parkeringsavgift överallt, dygnet runt, året runt.

Solna gör det inte så lätt för bilägarna heller. Mig veterligen är det enda kommunen i landet som har parkeringsavgift överallt, dygnet runt, året runt.
Det enda sättet att säkerställa att fastighetsägare bygger och sköter parkeringsplatser åt sina verksamheter och sina boende, och det enda sättet att säkerställa att det alltid finns lediga gatuplatser för tillfälliga behov, är att avgiftsbelägga gatuparkeringen tillräckligt högt och tillräckligt stor del av dygnet. Solnas avgifter ligger lite över vad det kostar för fastighetsägaren att bygga nya parkeringsplatser. Det skulle vara mycket enklare att äga bil om alla kommuner gjorde som Solna.

Men djävulen ligger i detaljerna: är man folkbokförd i Solna så säljer kommunen boendeparkeringstillstånd för en spottstyver vilket till stor del motverkar de övriga parkeringsavgifterna. Gatorna är förmodligen belamrade med privatbilar som är långtidsuppställda nästan gratis. Så 100 % bilvänliga är man inte.

Det enda sättet att säkerställa att fastighetsägare bygger och sköter parkeringsplatser åt sina verksamheter och sina boende, och det enda sättet att säkerställa att det alltid finns lediga gatuplatser för tillfälliga behov, är att avgiftsbelägga gatuparkeringen tillräckligt högt och tillräckligt stor del av dygnet. Solnas avgifter ligger lite över vad det kostar för fastighetsägaren att bygga nya parkeringsplatser. Det skulle vara mycket enklare att äga bil om alla kommuner gjorde som Solna.

Men djävulen ligger i detaljerna: är man folkbokförd i Solna så säljer kommunen boendeparkeringstillstånd för en spottstyver vilket till stor del motverkar de övriga parkeringsavgifterna. Gatorna är förmodligen belamrade med privatbilar som är långtidsuppställda nästan gratis. Så 100 % bilvänliga är man inte.
Känner inte igen mig i "säkerställa att det finns lediga gatuplatser" och "boendeparkeringstillstånd för en spottstyver".

/Martin

Ja, det reagerade jag på när jag häromåret parkerade en söndag i ett småindustriområde och det var avgift.

Solna, Sveriges sämsta kommun för alla trafikslag?

Jag tänker att det är som taxa 5 i Stockholm; avgift i villaområden där det så att säga inte råder brist på plats. M.a.o. P-avgift = annat ord för skatt.
Skatt är skatt. (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skatt) P-avgift är något annat. Den som vill arbeta betala den senare kan med fördel avstå från att parkera en bil på en plats som tarvar avgift.

"billigt" brukar användas för något som har låg kostnad i förhållande till alternativen. och att parkera för 11kr per dag är nog att betrakta som billigt. I Stockholm kostar det 1100kr per månad så mer än tre gånger så dyrt. I Göteborg verkar det vara 860kr per månad så mer än dubbelt så dyrt.

Gillar du det inte så får du rösta fram ett annat styre.

Tidigare var här en cykelbana med en så kollapsad kant (som lutade så mycket att det var svårt att inte styra ut i spenaten trots att man var beredd). Den var så hemsk att endast ett vattenpass hade kunnat ge en rättvis bild av hur mycket det lutade. Så, det blev bara en efterbild:

20230607_133224.jpg

Tidigare var här en cykelbana med en så kollapsad kant (som lutade så mycket att det var svårt att inte styra ut i spenaten trots att man var beredd). Den var så hemsk att endast ett vattenpass hade kunnat ge en rättvis bild av hur mycket det lutade. Så, det blev bara en efterbild:

Visa bilaga 630796
Det där ger ju lite hopp om cykelinfrastrukturen. I alla fall bitvis!

Jag tänker att det är som taxa 5 i Stockholm; avgift i villaområden där det så att säga inte råder brist på plats. M.a.o. P-avgift = annat ord för skatt.
"billigt" brukar användas för något som har låg kostnad i förhållande till alternativen. och att parkera för 11kr per dag är nog att betrakta som billigt. I Stockholm kostar det 1100kr per månad så mer än tre gånger så dyrt. I Göteborg verkar det vara 860kr per månad så mer än dubbelt så dyrt.

En hel del stadsnära villaområden i sthlm har gratis parkering, och även i förorterna lite längre ut (undantaget de med lite gatuparkering eller mycket kontor). Man ville ju införa p-avgift i hela gamla Bromma men det blev överklagat så i t ex Ålsten kan man parkera gratis. Dock har de satt upp p-skyltar så det är numera max 24 timmar.

Boendeparkering inom taxa 5 kostar 300 kr i månaden så billigare är de flesta hyr ut platser för. Men svårt att hitta plats på gatan nattetid i många närförorter.

I flera olika delar av Solna brukar jag aldrig ha problem att hitta parkering när jag är på besök dagtid.

Sverige är fullt av fantastiska platser att bosätta sig på, om man vill välja bostadsort utifrån möjlighet till gratis parkering och gott om ledigt utrymme.

Regimskifte har vi haft flera gånger sedan jag flyttade hit men parkerandet har inte blivit annat än dyrare och besvärligare.

Alternativen? Här finns inga alternativ förutom P-bot. Boendeparkeringsavgiften är helt enkelt en form av beskyddarverksamhet. Betalar jag inte drabbas jag av något värre. Parkering tillhandahålls inte. Hittar jag ingen plats är det mitt problem.

Innan dess bodde jag i Gbg och då för tiden parkerade jag gratis på gatan. 'Städdag' var det en gång om året. Till stålligheterna då hörde att bilar inte fick stå mer än 24 h i taget. Inte optimalt om man har för vana (ovana?) att ta cykeln. (jodå, jag bötfälldes för detta ofog.)

Åter till trådens ämne. Jag besöker framsidan regelbundet och har tillgång till cykel där. Under en vecka något år innan pandemin cykelpendlade jag t.o.m. när jag gick en kurs i Gårda. Infrastrukturen för cyklister är fortfarande klart bättre där än här.

/Martin

Sverige är fullt av fantastiska platser att bosätta sig på, om man vill välja bostadsort utifrån möjlighet till gratis parkering och gott om ledigt utrymme.
Är man 'ekonomiskt oberoende' kan man göra som man vill. Jag har varit tvungen att jobba och då måste man ta lite hänsyn till vad arbetsmarknaden har att erbjuda så att man har råd med mat, boende, cyklar och annat nödvändigt.
/Martin

Är man 'ekonomiskt oberoende' kan man göra som man vill. Jag har varit tvungen att jobba och då måste man ta lite hänsyn till vad arbetsmarknaden har att erbjuda så att man har råd med mat, boende, cyklar och annat nödvändigt.
/Martin
Såväl jag som en och annan människa i min närhet har lyckats med konststycket att försörja oss utanför Solna kommun. Trots att ingen av oss är ekonomiskt oberoende.

Visa bilaga 630796
Antar att det är cykelbanan mellan Skelleftehamn och Rönnskär? Har cyklat den där vägen typ varje dag i 16 år och kan bara instämma. Sen inte att förglömma de ca 108 guppen man känner av om man inte kör heldämpat. Kom in sjungandes och trallandes på jobbet igår, så nöjd över att de äntligen fixat gångvägen, varefter mina bilburna kollegor frågade varför jag var på sådant strålande humör. Svarade varför, och de mest bara ryckte på axlarna, och frågade om det har varit något fel på den. 16 års klagande hade tydligen gått dem totalt förbi. Nu får vi hoppas att stäckan söder om Northvolt blir lika fin när den blir klar, för den var minst lika tragisk bitvis.

Antar att det är cykelbanan mellan Skelleftehamn och Rönnskär? Har cyklat den där vägen typ varje dag i 16 år och kan bara instämma. Sen inte att förglömma de ca 108 guppen man känner av om man inte kör heldämpat. Kom in sjungandes och trallandes på jobbet igår, så nöjd över att de äntligen fixat gångvägen, varefter mina bilburna kollegor frågade varför jag var på sådant strålande humör. Svarade varför, och de mest bara ryckte på axlarna, och frågade om det har varit något fel på den. 16 års klagande hade tydligen gått dem totalt förbi. Nu får vi hoppas att stäckan söder om Northvolt blir lika fin när den blir klar, för den var minst lika tragisk bitvis.
Stämmer bra, det. :) Det är verkligen (har varit iaf) en bortglömd sträcka. Och att dina kollegor på 16 år (!) inte lyckats ta åt sig av "gnället" (eller testat sträckan själv) säger en hel del (om varför parkeringen är full)... Har också förhoppningar på cykelvägarna vid/kring Nortvolt. De kunde knappast ha varit i sämre skick (en okej grusväg hade varit betydligt jämnare). Men, korsningen i Hedensbyn känns inte optimal. Med ännu mer trafik kommer det bli svårt att ta sig över Svedjevägen.

Här är det nybyggt i Solna, Bergshamra vid DHL. De har hållit på sedan i maj 2022, men hann inte asfaltera klart innan vintern så nu lämnar de cykelbanan i det här skicket. "Det ska färdigställas i vår." Jag skulle så gärna vilja skriva något bra om att det byggs nytt, men cykelbanan är felritad från början med en snål kurvradie och en stolpe precis i anslutning till cykelfältet i kurvan där farten blir som högst efter nedförsbacken (mina anmärkningar ang. detta under ritningsgranskning beaktades inte), men de orkar inte, eller vill inte ens tillfälligtvis fasa av gatstenskanten mitt i cykelbanan med tillfällig asfalt tills det ska göras klart. Solna kom på plats 25 av 26 i Cykelfrämjandets cyklistvelometer, det här är en av anledningarna varför. Ni som cyklar här, hjälp gärna till att felanmäla: https://kc.solna.se/formular/forms/felanmalan

Enig. Men man blir ju trött…

KOlla, nu är det "fixat"! Äntligen asfalterat och stolpen som står ivägen är också fixad: "Vi skrapar bort och målar en ny linje...(och smalnar av cykelfältet ännu mer där det skulle behöva vara bredare)".
Det ska tydligen stå en stolpe precis där den står som sämst. Helt nybyggd bana i 30-område, men ändå inte överfart utan cyklister ska ha väjningsplikt mot bilarna som ska in på parkeringen. Men det är djärvt och nydande med B3-2 fru-går-man skylt. Borde varit en B1 eller B8, som stod på andra sidan övergångsstället istället för i innerradien för cyklister.

Screenshot 2023-06-20 154241.png

Så, istället för att cykla i den trånga kurvan, jag tar nu vägen istället och den nya fina smitvägen ner lite längre bort:
Screenshot 2023-06-20 161346.png

Bilagor

• Screenshot 2023-06-20 155042.png
    Screenshot 2023-06-20 155042.png
    559.1 KB · Besök: 113
i kurvan genar man lämpligen till höger om stolpen. den är korkad på riktigt, och lär komma ställa till det även för sopsaltningen.

men nu även jag upptäckt genvägen längre ned. då påverkas man också mindre av den såphala vita mittlinjen i kurvan som omedelbart följer.

Brukar bli krav på gcvägar när stora nya projekt kommer till.

Nu ”renoverar” man Kungsgatan i Sth. Bl.a ska det bli ”fler cykelparkeringar”. (Men varför?)

Men den stora frågan - Passar man då i samma veva på att bygga en separat cykelbana där också? Eller ska snart det bli ett nytt bidrag här i tråden till ”hall of shame”?

Tillbaka
Topp