Cykelbud lön ?

• Trådstartare Trådstartare Rbrt
  • Start datum Start datum
R

Rbrt

Guest
Cykelbud lön ?
Tänkte bara höra vad cykelbud ungefär har i lön ?
Är det ofta fastlön eller provisions baserad ?

Cykelbud lön ?
Nu är jag inget cykelbud själv, men jag har svårt att se att det inte skulle finnas en provisionsbaserad del åtminstående i lönen. Annars skulle ju precis alla cykelbud hänga i Humlan (Humlegårdsparken that is) om somrarna. Nu är det bara sjuk många där... *duckar* :)

Cykelbud lön ?
Tja!
Lönen e provisionsbaserad. Kommer inte ihåg hur mycket cash de blir i månaden.
Hade för mig att cykelbuden på box delivery får mellan 30-35 procent på de
de kör in (inte riktigt säker). De bästa e att haffa ett cykelbud på stan o
fråga ut honom/henne eller ringa till kontoret ;)
Jag vet iaf när jag jobbade som mcbud, så fick jag behålla 30 procent på de
jag körde in (också provisionsbaserat).

/ Panos

Cykelbud lön ?
tjena

jag kør som egen føretagare och då behåller man 67%, men måste pynta in moms å skatt sjælv såklart, ræknar væl bort cirka 50% !
Før egen del har jag bara provisionsbaserad løn ! En del som kør før Box i Oslo kør på en låg fast løn plus provis.

Buden jag kør ær uppdelade i Express (inom 30min), 1 timmes och 2 timmarsbud. Beroende på kundernas avtal ligger man på mellan 120:- før en express till cirka 30:- før en 2 timmars. Detta minus moms, skatt och avgifter. Jag kør i snitt 30 bud på en normal dag!

Nåt att tænka på ær att man sliter duktigt på hojjen, klæder och skor. Klæder brukar inte føretagen stå før, utan de får man snællt køpa sjælv av dem! Førdelen ær att du kan dra av næstan allt du køper!

Cykelbud lön ?
jag budade för cx( cykel expressen i göteborg) för några år sedan. då hade jag ca 70kr i timmen. nästan aldrig någon ob då man enbart jobbar under kontorstid. ingen provision.

Cykelbud lön ?
När jag körde för box i sthlm så hade jag 35% och de lägsta 32%. tror det är samma nu. lönen var bra då jag jobbade... låg i snitt runt 3200:-/dag. sen kom krashen 11:e sep i NY och hela branchen dalade..tror den fortfarande inte hämtat sig som det var innan. men är man duktig så får man en lagom lön. Pex tror jag kör fast lön.

Cykelbud lön ?
Profeten skrev:
-------------------------------------------------------
> lönen var bra då jag jobbade... låg i snitt runt 3200:-/dag.

snacka om understatement! det ger ju runt 70' i månaden?

Cykelbud lön ?
"http://www.scb.se/templates/Lönedatabasen/Lonedatabasen_infobox.asp?id=50918&yid=933&Yrke=cykelbud"

kolla här!

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbud lön ?
aah.. så du körde in 3200 till budfirman, fick 35% av det minus skatt alltså? då var det en annan femma, jag som tolkade din text helt fel mao. *kastar ansökan*

Cykelbud lön ?
Mattel:
Yääs de stämmer! ingen topplön men heller ingen skräplön om man var duktig. fick ju köra det som var roligt och bra kondition=)

Cykelbud lön ?
vet en tjej som ligger högre än de flesta killar som kör/kört cykelbud... JoJo=) är man duktig så finns de inga hinder...

Cykelbud lön ?
Johan S skrev:
> Hur som helst är det enligt Statisktiska
> Centralbyrån inga jämställda löner: 20100 för
> tjejer och 21600 för killar.

Hur kom du fram till det mha staistiken som presenteras på SCB:s web? "Svaret behöver ni inte redovisa här, det räcker med att ni lämnar det till er statistiklärare" kanske jag ska tillägga ;-)

/Magnus

Cykelbud lön ?
profeten: nä, det är ju värt mer att få göra det man tycker om än att slite med något trist och tjäna lite mer. helt klart.

johan s: kan kanske bero på att killarna jobbat längre? det är inte några tjejer som jobbade som bud i gruppen 18-24 samt att viss inkomstskillnad kanske kan bero på att killarna var starkare/snabbare vilket ger mer i provision. så egentligen har tjejerna bättre ingångslön än killarna.. eller så ljuger all statistik och man ser det man vill se.

EDIT: stavfix

Cykelbud lön ?
mattel skrev:

>
> johan s: kan kanske bero på att killarna jobbat
> längre? det är inte några tjejer som jobbade som
> bud i gruppen 18-24 samt att viss inkomstskillnad
> kanske kan bero på att killarna var
> starkare/snabbare vilket ger mer i provision. så
> egentligen har tjejerna bättre ingångslön än
> killarna.. eller så ljuger all statistik och man
> ser det man vill se.
>

All statistik ljuger på så sätt att de exempelvis dras med vissa felprocent, även när SCB gjort mätningar. Inom statistiken som vetenskap har det utvecklats formler som räknar ut hur stor felprocent det är vid olika typer av undersökningar. Det går jag inte in på här, man får helt enkelt ta och börja plugga statistik och lära sig den vetenskapen själv.

Men utanför felmarginalerna finns det statistiska belägg för att tjejer inom i stort sett alla yrkeskategorier generellt sett tjänar mindre än killar. Det kan vi inte komma ifrån.

edit:felstavning

Cykelbud lön ?
Jag körde åt Ryssen ett halvår, där hade man en garantilön på typ 11000, och om man slog den enligt de provisionsprinciper Profeten nämnde fick man den lönen istället. Jag var nog ganska normalbegåvad och landade mellan 16-20' beroende på hur många dagar i månaden jag var förkyld.

Cykelbudsjobbet är nog det jobb med mest rättvis lön av alla arbeten, 100% provision gör att man tjänar efter hur mycket man får gjort oavsett kön.

Cykelbud lön ?
När jag sökte ett jobb som cykelbud fick jag inte änns svar på min ansökan. Jag är säkert på att dom hakade upp sig på min ålder - då var jag 38 -vilket är fel, för även en 38 åring OCH tjej kan vara uthållig och stark! Så jag ska aldrig mer söka dit! ;)

Cykelbud lön ?
om du funderar på budjobb, så kolla runt på olika firmor och jæmfør, och førsøk få ett jobb med iallafall en låg garantiløn! De har inte jag.. :( ...Så då kan man sitta på Happy på dagarna..

Før nær inte "bokningscentralen" får in jobb så e de lite halvkul!

Cykelbud lön ?
davmar-6 skrev:
> Jag körde åt Ryssen ett halvår, där hade man en
> garantilön på typ 11000, och om man slog den
> enligt de provisionsprinciper Profeten nämnde fick
> man den lönen istället. Jag var nog ganska
> normalbegåvad och landade mellan 16-20' beroende
> på hur många dagar i månaden jag var förkyld.
>
> Cykelbudsjobbet är nog det jobb med mest rättvis
> lön av alla arbeten, 100% provision gör att man
> tjänar efter hur mycket man får gjort oavsett kön.

Vad du egentligen menar är att provisionsbaserad lön är rättvisare eller? Tro mig, cykelbud är inte de enda med provisionsbaserad lön :)

/Mattias

Cykelbud lön ?
Rbrt skrev:
> Räknar man antal leveranser, eller antal km man
> cyklat, hur räknar dom ut vad man får ?

Provisionen räknas på vad du kör int till budföretaget.
Din lön är alltså inte bara beroende på hur duktig du är, utan även på hur duktig trafikledare är, om trafikledaren gillar dig och hur duktiga säljarna är. Det är ju säljarnas jobb att få kunderna att betala. ;-)

Cykelbud lön ?
Man får ju procent av de jobben man kör. Panikbud är ju dyrare än 5timmarsbud så de är ju helt klart att föredra. Det gäller att ha lite flyt o få bra bud, typ som taxi.
Man kan tjäna riktigt bra om man inte är arbetsskygg. Det går att dra in 16 till 20 efter skatt om man sliter.

Cykelbud lön ?
Toby the Robot skrev:
<->
> Man kan tjäna riktigt bra om man inte är
> arbetsskygg. Det går att dra in 16 till 20 efter
> skatt om man sliter.

Hur många timmar blir det på cykeln per dag en normal
vecka för att dra in dom pengarna?

Cykelbud lön ?
20k efter skatt? Ja då ska man fan slita och ha bra deal med chefen... Är man egenåkare är det lättare att få in stålarna, men då ska man betala alla kostnader själv.

Vad gäller arbetstiden en sån månad så kan man nog räkna med att man rullar hela dagen. Du sitter alltså på cykeln minst 8 timmar minus den tiden du springer i trappor för att lämna buden.

Cykelbud lön ?
Klart man få köra mkt, men det går. Hör bara med nån som verkar snabb vad de tjänat som mest.
Det finns alltid galningar som kör som as. Snittet ligger såklart inte därikring.

Cykelbud lön ?
Toby the Robot skrev:
> Klart man få köra mkt, men det går. Hör bara med
> nån som verkar snabb vad de tjänat som mest.
> Det finns alltid galningar som kör som as. Snittet
> ligger såklart inte därikring.

Jag VET vad vissa av dom som anses snabba har tjänat, och vad jag själv har kört in när det har funnits jobb. Jag har inte sagt något om att det inte går! Det går att tjäna mer än 20k också, även som änställd. Men jag tycker också att man ska vara tydlig med att det är ovanligt att tjäna så mycket.
Värt att nämna är ju att om man inte har garantilön, så tjänar man inte många kronor under sommaren. Och det kan vara riktigt, riktigt dåligt med jobb i perioder.

Jag vet också att det av någon anledning är så att de flesta bud gärna överdriver vad dom kör in/tjänar när man pratar om det... Och när det gäller åkare som vill anställa en så är det än värre! ;-)

//Jonas - som är ganska cynisk vad gäller budbranchen

Tillbaka
Topp