Cykelbyxor: dryra=bra?

Enduras verkar få gott betyg för mtb, men jag har inte provat dom själv. Har främst Santini och dom fungerar bra (bättre skin men sämre hållbarhet än endura?)...

Assos-upandgo, är det bara jag som tänker Pampers - Up&Go? Heter skinnet så, hänger inte med i texten riktigt? Är svaret ja, så borde Assos marketing avdelning få smisk! ;-)

Jag gillar fortfarande min REAbyxor från Clas Olson 165:- och dom sitter så skönt... Tror inte att "Gubbdagis" säljer cykelbyxor egentligen, tyvärr.

Däremot känns mina Nakamurabyxor 200:- inte lika bra. De är lite väl hårda och jag får skavsår när jag suttit länge.

Endura skinnet är bra, det har blivit bättre med åren dessutom. Kan meddela att de klarade ett par grusvägsvurpor(!) i alperna utan att gå sönder, riktigt bra kvalité!

/Leo

Endura MT-500 har fått en ny stoppning (rött tyg). Den ser lite mer arbetad ut än den gamla som bara var en påsydd bit skumgummi typ. =) Tycker de är riktigt sköna.

Däremot att dragkedjan pajjar efter bara någon månad tycker jag är riktigt kass. Först "handtaget" efter ett par veckor och sedan själva kedjan också efter ett par veckor till. Ska se om jag får ett par nya av C.City.

Jag har köpt ett par Endura och gillar dem skarpt. De kändes inte lika sköna i affären som ett par Santini. Men jag har kört Finnmarken och 2ggr Sörmlands med dem och den extra stoppningen är riktigt bekväm och bra. Dessutom har de hållit för en del vurpor i stil med "glid på rumpan nedför berghäll".

Använder, i brist på bättre, mina santini hängselbyxor (CX tror jag de heter). Ger skavsår vid +3h på sadeln och saknar ordentlig plats för "utrustningen". Börjar misstänka annan anatomisk utfomning på våra Italienska cykelkollegor. Kommer att gödsla m nån byxgegga jag köpte för länge sedan och ser fram mot att gå bredbent på måndag (post xc08)
(:-)scar

Giordana har byxor som kostar runt 400 pengar på Cyclecomponents. Jag har själv ett par av modellen RaceTech, som jag tycker funkar väldigt bra.

Håller med Dr D.

Har själv ett par Giordana, Racetech bibshorts, kanske lite hårda i början men det lear te saj.
Till det priset är de klar godkända.

/Krokus

Fjärdebrunn: Gamla Oltre (ej evolution) har detta problemet ("kvinnogren"), medans det på de nya modellerna försvunnit. Eftersom CX är en gammal (finns visserligen fortfarande) modell, så det är inte en överaskning för mig...

Jag skulle nog prova ett par Twist Gel, om jag köpte idag. En byxa håller i runt två år för mig, sedan blir den sladdrig i regn. Men fungerar fortfarande bra i solsken ;-) Har inte lyckats riva upp tyget trots idel vurpor, så tjockt tyg á la Endura _behövs_ inte.

Jag har aldrig fått skavsår med mina olika brallor i Oltre linjen.

Jonas: Jag tackar ödmjukast för tipset (kvinnogren jojjo!... jag tror forfarande på min teori om geo-anatomiska differenser;). Mer gegga så ordnar det sig nog dock m skavsåren (Har redan två knoddar så det andra får oxå gå...)
Oscar

Jag köpte på vinst och förslust ett par 8848 för kring en femhundring på Stadium för tre år sen. Fortfarande skönaste lycrashortsen jag äger men de har tyvärr börjat ge upp...inte helt konstigt kanske efter hundratals timmar i sadeln och gud vet hur många tvättar.

Jag kör Pace cykelbyxor på sommaren och Assos Termo LL på vintern. Funkar kanonbra.
Pace=600:-
Assos Termo LL=2200:-

/Rickard

Senast redigerad av en moderator:
Fel pris men kan löna sig i längden är Pearl Izumi byxorna (dom i testet). Köpte sådana i USA(för en bit under 100 USD) och är mycket nöjd med dom. Grym passform, bra skinn och glider inte upp längs benet. Har inte kört längre pass än 3½ timme med dom än men det var inga problem trots sadel utan stoppning.
Santini (rea cykelcity 300 spänn) sitter bra dom med men ett av paren jag har är med väldigt stor blöja vilket är lite stökigt.

Jag har ett par Cykelcity som jag haft i tre år som är otroligt bra. Börjar bli lite slitna, så det är väl dags att skaffa nya.
Annars har dom varit toppen.

Stämmer bra det där med dragkedjan på MT500 bib, den ger upp rätt fort. Har två par där jag bytt dragkedjan, det är en billig "uppgradering" faktiskt. :-P

/Leo

Jag tycker Vento är kanon. Dvs Cykelcitys "billighetsmärke" Har kört med mina i en säsong nu, och dom har tvättats friskt (i allt från 30 till 60 grader).

Resåren håller, byxan håller formen och blöjan är stabil och bra. Eftersom det är en byxa som kostar under 400 kr så finns det bara en rekommendation: "Köp så fort som möjligt"

Som parantes så köpte jag ett par Pearl Izumi på utförsäljning från Evalds. Konstig passform, och efter två tvättar har byxorna gett upp. Blöjjan är trött och stum samt att resåren i midjan försvunnit till andra planeter. (trots att jag följt tvättråden). Gissa vem som skall reklamera...

Har hört andra (CK master cyklist) som har haft dålig erfarenhet av Pearl Izumi. Fått babianarsle av skinet. Han sa att dom hade ändrat skärningen av byxorna vilket gjorde dom direkt usla. Har i och försig inte samma erfarenhet och antagligen inte samma arsle. Så det är nog don efter person som gäller, att prova sig fram till en passande byxa.

Har billiga Briko-byxor som tappade komforten ganska fort medans de äldre Santini fortfarande har bättre komfort. Som vanligt går man på samma misstag med att köpa billigt skit.

Är det nån som har förslag på ett par (billiga och) bra vinterbyxor som inte är tajta? Det behöver inte heller vara nån padding i för jag har cykelshortsen under. Det jag letar efter är nån form av allvädersbyxa som tål lite lätt regn...

/Perry

Craft Storm tights - ca 600:- mycket prisvärda. Har vindtät/regn-snö skyddande front - skönt för familjelyckan. Jag har kört 2 vintrar med dem och är helnöjd. Med craft underställ klarar du lätt ner till -10-15C. Verkar klara slitaget bak bra - inget hål ännu :-). Funderar på att skaffa ett par till innan de försvinner ur sortimentet.

Körde förra hösten-vintern-våren med lika modell som fisherbike, dvs Craft Storm Thights. Bra passform, sitter bekvämt och håller formen efter tvätt. Dessutom var dom billiga. Valde faktiskt dom över Endura modellen som brukar rekommenderas här. Dels för att dom var billigare och dels för att testa något annat. Har inte ångrat mig, så det är helt klart ett: Rekommenderas!

Jag har Giordana från CC och Endura MT-500. Endura är helt överlägsna. Myccet nöjd med dem. Dragkedjan håller än så länge.

Någon som har testat Brikos cykelkläder? Tittade lite på Cyekcity och deras Katana-serie med byxor och tröjja verkar riktigt smarta. Skulle behöva nya MTB-kläder som man även kan ta med sig in i spinning-salen då och då...

Någon som har erfarenhet av Briko?

Mina Byxor:

- Pearl Izumi som vanlig cykelbyxa 800kr,
- Craft underställ 250 kr,
- Craft lager 2 byxa 600 kr,
och senaste alldeles för dyra inköpet,
- Tierra Meili Gore Tex XCR byxa 1700 kr.

Fy vad mycket pengar som går åt till benen! Med dessa byxor klarar jag mig från 30 grader plus till 20 grader minus.

/Erik

Senast redigerad av en moderator:
Lindeberg: Brikos billiga cykelbyxor ska du i alla fall undvika, men de dyra verkar fina och ser säkert respektabla ut i spinningsalen.

Har en Briko tröja och den är riktigt bra, tror deras dyrare modeller av byxor (om nu inte alla är dyra) också är bra. Men till dom priserna Briko oftast ha så skall det fungera.

jag kör på min peak performens, som jag har haft ett BRA tag, jag borde köpa nya.

dom här e aldeles luddiga på lårets insida och så har jag märkt att stoppningen börjar bli lite hård på vissa ställen och på andra gåsönder

nya ska köpa eller MÅSTE köpas

Tillbaka
Topp