Cykelcross

dimitri

Aktiv medlem
Cykelcross
Hej. Jag funderar på att köpa en Cykelcross hoj och undrar lite över vissa saker.

1. Varför används cantilever bromsar?
2. Jag har för mig att jag har sett att däcken och slangen är ihopvulkade? Stämmer det och isf varför?
3. Vad är det geometrimässigt som skiljer en CX och en vanlig landsvägscykel? vilken storlek ska jag som är 177cm lång ha?
4. Är det något man bör tänka på vid köp av en CX cykel
5. Vart får jag tag i utrustning (kläder etc.) till ett bra pris?
6. Är det någon som har en cykelcross i Uppsala som vill sälja den?

Cykelcross
1. En anledning varför det är cantilever bromsar på CX-hojar beror på att enligt UCIs reglemente, är det inte tillåtet med skivbromsar. (viktigt om man ska tävla med hojen)
Tex så har Focus en Nishiki varsin CX med skivor.
3. Sägs väl att man ska en något mindre storlek på CX än vanlig landsväg, men testa dig fram.
5. Min favoritbutik Alviks cykel ?

/Magnus

Cykelcross
1. Tradition. Tävlingsregler. Ska du ha den som pendlare kanske du ist ska fundera på en modell med skivbroms.
2. Vissa (proffs o låtsasproffs) kör med tubdäck. Annars är det helt vanliga däck och slang.
3. En CX har utrymme för bredare däck mm. Vissa säger att man bör välja en strl mindre ram jämfört med en lvg-ram. Jag gissar att du bör ha en strl 54, beror dock på fabrikat.
4. Ska du ha den som pendlare kanske du vill ha fästen för skärmar o fästen för flaskställ. Detta kan saknas på vissa ramar.
5. -
6. -

Cykelcross
dimitri skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej. Jag funderar på att köpa en Cykelcross hoj
> och undrar lite över vissa saker.
>
> 1. Varför används cantilever bromsar?

Racerns bromsar drar lite wire med stor kraft. Cantileverbromsarnas
konstruktion medger kompensation för detta på ett sätt som inte V-bromsarna medger.
(förutom att reglerna säger det alltså om du vill tävla)

> 2. Jag har för mig att jag har sett att däcken
> och slangen är ihopvulkade? Stämmer det och isf
> varför?

Vanliga tubdäck menar du?

> 3. Vad är det geometrimässigt som skiljer en CX
> och en vanlig landsvägscykel? vilken storlek ska
> jag som är 177cm lång ha?

Jämför med något du är van vid.
Jag är 178 cm och min cross är 1-2 cm kortare i övre ramrör än min racer,
och det ger en bra position, lite högre och lite mer upprätt, med samma styrstam.
Men det beror ju på hur geometrin ser ut på cykeln du funderar på.

> 4. Är det något man bör tänka på vid köp av
> en CX cykel

Köp en racig, sexig cykel som du gillar och som inte finns med i nåt test i Tour!

Cykelcross
dimitri skrev:
> Hej. Jag funderar på att köpa en Cykelcross hoj
> och undrar lite över vissa saker.
>

Av respekt för sporten ;)!

> varför?

Tubisar ja, aldrig provat men det sägs att man köra med mkt lägre luftryck i sådana utan att riskera genomslagspunka.

> en CX cykel

Japp, att modellen ska vara en Kona Jake the Snake ;)!

Cykelcross

V-bromsar är väll tillåtna med? Iallafall om man inte bryr sig om respekten för sporten. :D Dessutom ger de väll mindre mud-clearens

> 4. Är det något man bör tänka på

Att det är en Ridley

Cykelcross
Respekt för sporten, ja det var ju jätteroligt...

Tävla på cross?
I så fall:
Raka benen
Kör med Cantilever
Tub är det enda som gäller

Inte tävla?
Ta någon hybrid och släng ihop den som du vill ha det. För det är egentligen vad cross är, en tidig version av de "hybrider" som nu rullar.

Skulle jag inte tävla på min cross skulle jag köra "Pure Blood" från http://www.cycles-for-heroes.com
Bilden jag har på den crossen går tydligen inte att bifoga just nu.

Cykelcross
Är cykeln tänkt för pendling finns ju även cyklar i den stilen som thorn och en rad andra engelska (och säkert icke engelska) tillverkare bygger. Då är ju cyklarna i regel mera förberedda för stänkor odyl. De pendelkrodssar som dykt upp det senaste året är väll ofta förvillande lika denna väldigt traditionella cykeltyp. Det ända som skiljer är väll ev. skivbromsfästen som egentligen är lika otraditionella för båda cykeltyperna.

(personligt längdrekord i mobiltelefoninlägg)

Cykelcross
dimitri skrev:

Teknik och konservatism. Se tidigare inlägg.

> varför?

På tubdäck är slangen insydd i däcket. Fördelarna är som sagt att man kan köra med lägre däckstryck (ca 10-15 psi lägre) utan att riskera genomslagspunktering samt att tubfälgar inte bucklas lika lätt.

> 3. Vad är det geometrimässigt som skiljer en CX
> och en vanlig landsvägscykel? vilken storlek ska
> jag som är 177cm lång ha?

Cykelcrosscyklar har oftast lite kortare ovanrör, flackare vinklar, längre hjulbas samt högre markfrigång jämfört med en racer. De har också mer utrymme för breda däck.

Den högre markfrigången gör att man ofta väljer en storlek mindre på en CX jämfört med en racer. Detta gäller dock inte alla tillverkare. Ridley är ett exempel på en tillverkare som man bör välja ett nummer mindre.

En annan skola förespråkar samma storlek på cykelcrossen som på racern. Specialized, Kona och Scott är exempel på tillverkare där man bör välja samma storlek på crossen som på racern.

I ditt fall skulle jag välja stl 52 på Ridley samt stl 54 på Kona.

> en CX cykel

Köp inte fel storlek!

Se även till att den passar ditt tänkta användningsområde. Vill du använda den lite mer "allround" så bör det finnas fästen för flaskställ och stänkskärmar.

> 5. Vart får jag tag i utrustning (kläder etc.)
> till ett bra pris?

Vet du vad du behöver kan du handla på nätet.

/Beppe

Cykelcross
Crosscar skrev:
> ...
> Skulle jag inte tävla på min cross skulle jag
> köra "Pure Blood" från
> http://www.cycles-for-heroes.com

Den var läcker!

pureblood_view.jpg

Cykelcross
Oscar är ganska läcker han med :D
Det kommer från en åskådare i lördags med röd jacka och brunt hår. Råkade höra det när jag stod vid ingången till garaget.

1. Varför används cantilever bromsar? ¨

Bra bromskraft, smidig och är det enda alternativet regelmässigt. Det innebär att du inte får tävla med t.ex. skivbroms.

2. Jag har för mig att jag har sett att däcken och slangen är ihopvulkade? Stämmer det och isf varför?

Är man som Oscar är det bara tub eller tubeless som gäller så man kan ha svinlågt tryck i däcken. Vissa kör med 1.3 bar vilket är vidigt lågt. Lägsta jag sett är 1.5 å det var vid den tävlingen ett vinnande koncept. Anledningen till att man har lågt tryck är för att minimera risken för genomslagspunka, bättre grepp i sand, lera ja du vet.
Det finns också clincher mellan 32-25 är någon typ av standard. Tänk på att du måste ha en extra bred slang för dessa däck. Bra tubisar till cross ligger från 500spänn å uppåt. Ska man vara värst som W**** eller L*** så kör man med däck som kostar runt 1.000kr/st

3. Vad är det geometrimässigt som skiljer en CX och en vanlig landsvägscykel? vilken storlek ska jag som är 177cm lång ha?

En Cross har högre markfrigång än en racer. Det är för att du ska kunna köra över stock, sten, sand mm obehindrat. Många Crossar har en mer klassisk racergeometri dvs den är ganska rak vid överröret. Det är för att du lätt ska kunna lyfta upp cykeln på axel. Är ramen überslopad kan det bli mer meck å få upp cykeln på axeln. Cykeln saknar flaskställ oftast då cross som tävlingsform är kort och intensivt så du behöver inte dricka eller så finns det langning. Många som tävlar brukar skruva loss skruvarna å tejpa över hålen.
Beroende på om du köper en tävlingshoj eller en motionshoj så finns det vissa saker som finns och inte finns. Skärmfästen, skivbromsfästen är några saker.

4. Är det något man bör tänka på vid köp av en CX cykel

Köp rätt storlek. Oftast innebär det en storlek under din LVG stl. Annars är storlekar som din lvg hos vissa märken.
Skärmfästen är bra att ha, även om det inte är tävlingsmässigt. Ska du ha En cross så skulle jag välja en med skärmfästen å flaskställ. Ska du ha Två så kör du det på den ena å crossar upp den andra med 42klinga å bash, tub mm.
Ska du inte tävla så funkar clincher. Billigare vid punka å det går snabbare på asfalt.

5. Vart får jag tag i utrustning (kläder etc.) till ett bra pris?

Kläder är ju vanliga cykelkläder. Ska du tävla är det tempodräkt. Vågar man inte tempodräkt funkar som sagt vanliga kläder.

6. Är det någon som har en cykelcross i Uppsala som vill sälja den?

Nästan alla fincrossar är beställda från hitan eller ditan. Men även många väljer att handla från shop4cross.de där du kan bygga din egna Ridley Crossbow t.ex. Köper du en Crossbow är du bra med.
Annars har CykelCity, CRC, shop4cross.de På CRC finns det en fin Cube för 12.000 med 105, Easton Hjul mm. Jäkligt smutt. Annars finns det billiga ramar därifrån också. Noxbikes har ramar runt 2.000 å finns i olika färger. Finns även som komplett cykel från 10.000 typ. Höggs tar in Nox om du vill prata svenska med säljaren.

Kika bland Happy's butiklänkar så hittar du fler :)

Good Luck å hoppas vi får se dig i kommande CX-cuper.

/B

Cykelcross
"1. Varför används cantilever bromsar? ¨

Bra bromskraft"

Njaee.. Jämfört med vad? Sämre än v-bromsar som är sämre än skivbromsar. Men de funkar åtminstone hyggligt.

Cykelcross
Jämför det med det som du får tävla med :)

Det är faktiskt bra drag i Shimanos CX-Canti bromsar. Även mina Tektro är det bra kraft i. Skillnanden är ju att du inte behöver trycka så hårt på handtagen när du har v-broms, skiva mm.....

Det sitter ju samma klossar till XT-v-brake 98 som det gör på shimanos Cx-canti. Så så mycket större skillnade i bromskraft e det nog inte. bara att du får trycka hårdare i handtagen.

Cykelcross
1. Det är inget problem med bromskraft en rätt injusterad cantileverbroms.
2. Cantileverbroms används för att den tillåter mycket mer lera på hjulen till skillnad mot en vanlig racerbroms som leran skulle skrapas av på likt en hyvel.
3. På cykelcross behöver du sällan tvärnita när cykecrossen används till det den är tänkt för, då justerar du bara farten lite i mellanåt.
4. Ska du inte tävla med cykelcrossen kan du köra med vilken hybridcykel du vill, bockstyre-rakstyre-skivbromsar efter tycke och smak, cykelcross är en av internationella cykelförbundet nogrant specifierad tävlingsgren som särpräglat cykecrossens utformningen sen början av 1900-talet... :-) T

Tillbaka
Topp