Oscar är ganska läcker han med :D
Det kommer från en åskådare i lördags med röd jacka och brunt hår. Råkade höra det när jag stod vid ingången till garaget.
1. Varför används cantilever bromsar? ¨
Bra bromskraft, smidig och är det enda alternativet regelmässigt. Det innebär att du inte får tävla med t.ex. skivbroms.
2. Jag har för mig att jag har sett att däcken och slangen är ihopvulkade? Stämmer det och isf varför?
Är man som Oscar är det bara tub eller tubeless som gäller så man kan ha svinlågt tryck i däcken. Vissa kör med 1.3 bar vilket är vidigt lågt. Lägsta jag sett är 1.5 å det var vid den tävlingen ett vinnande koncept. Anledningen till att man har lågt tryck är för att minimera risken för genomslagspunka, bättre grepp i sand, lera ja du vet.
Det finns också clincher mellan 32-25 är någon typ av standard. Tänk på att du måste ha en extra bred slang för dessa däck. Bra tubisar till cross ligger från 500spänn å uppåt. Ska man vara värst som W**** eller L*** så kör man med däck som kostar runt 1.000kr/st
3. Vad är det geometrimässigt som skiljer en CX och en vanlig landsvägscykel? vilken storlek ska jag som är 177cm lång ha?
En Cross har högre markfrigång än en racer. Det är för att du ska kunna köra över stock, sten, sand mm obehindrat. Många Crossar har en mer klassisk racergeometri dvs den är ganska rak vid överröret. Det är för att du lätt ska kunna lyfta upp cykeln på axel. Är ramen überslopad kan det bli mer meck å få upp cykeln på axeln. Cykeln saknar flaskställ oftast då cross som tävlingsform är kort och intensivt så du behöver inte dricka eller så finns det langning. Många som tävlar brukar skruva loss skruvarna å tejpa över hålen.
Beroende på om du köper en tävlingshoj eller en motionshoj så finns det vissa saker som finns och inte finns. Skärmfästen, skivbromsfästen är några saker.
4. Är det något man bör tänka på vid köp av en CX cykel
Köp rätt storlek. Oftast innebär det en storlek under din LVG stl. Annars är storlekar som din lvg hos vissa märken.
Skärmfästen är bra att ha, även om det inte är tävlingsmässigt. Ska du ha En cross så skulle jag välja en med skärmfästen å flaskställ. Ska du ha Två så kör du det på den ena å crossar upp den andra med 42klinga å bash, tub mm.
Ska du inte tävla så funkar clincher. Billigare vid punka å det går snabbare på asfalt.
5. Vart får jag tag i utrustning (kläder etc.) till ett bra pris?
Kläder är ju vanliga cykelkläder. Ska du tävla är det tempodräkt. Vågar man inte tempodräkt funkar som sagt vanliga kläder.
6. Är det någon som har en cykelcross i Uppsala som vill sälja den?
Nästan alla fincrossar är beställda från hitan eller ditan. Men även många väljer att handla från shop4cross.de där du kan bygga din egna Ridley Crossbow t.ex. Köper du en Crossbow är du bra med.
Annars har CykelCity, CRC, shop4cross.de På CRC finns det en fin Cube för 12.000 med 105, Easton Hjul mm. Jäkligt smutt. Annars finns det billiga ramar därifrån också. Noxbikes har ramar runt 2.000 å finns i olika färger. Finns även som komplett cykel från 10.000 typ. Höggs tar in Nox om du vill prata svenska med säljaren.
Kika bland Happy's butiklänkar så hittar du fler :)
Good Luck å hoppas vi får se dig i kommande CX-cuper.
/B