Cykeldator med GPS?

bruse

Aktiv medlem
Cykeldator med GPS?
Erik hade en cykeldator med GPS, å fick se hur kul det blev när han lade in värdena på en karta. Sån vill jag ha.

Men vad finns det för cykeldatorer med GPS på markanden? Pris, kvalitet, prisvärdhet osv.

Cykeldator med GPS?
patrikdiver Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken funktion saknas i gps'en som gör att den
> inte går att ersätta rakt av. Kör själv ofta med
> gps just för att få in rutten på karta.
> /Patrik

Vad för slags modell ärd et då?

Cykeldator med GPS?
Hej,

jag har också varit inne på att byta dator mot GPS

Jag har sett en modell som heter Garmin ForeRunner 201 som verkar mycket intressant.

Fördelar med den: Den är väldigt liten (den är gjord för en löpare att ha på handleden), det finns anordning för att fästa den på ett cykelstyre, inte så dyr (kring 1500:-, billigare om man kan beställa från USA), en GPS kan ju vara nyttig även i andra utomhusaktiviteter, man behöver inte kalibrera höjdmätaren, 15 timmars batteritid och bra pc-stöd.

Nackdelar vad det verkar: Tappar kontakten om tex träd skymmer sikten uppåt för mycket, det finns ingen karta i GPSen (hade varit trevligt), ingen pulsmätning.

Jag tycker det verkar finnas många fördelar med GPS en roligt/nyttig leksak är det ju också...

// Rikard

Cykeldator med GPS?
Svensk sida: http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=649

Hahaha, nåt för oss ungkarlar?
"Forerunner 201 kan nämligen alltid erbjuda dig en "Virtuel PartnerT". Med denna unika funktion kan bestämma sin virtuella träningskompis tempo över en viss distans och hela tiden ha något att hålla jämna steg med, eller springa ifrån. Släng bara ett öga på displayen då och då för att se om du ligger före eller efter. En nedräkningsfunktion hjälper dig som användare att hela tiden se var mållinjen är. "

Äre SÅ man dejtar i skogen?

Senast redigerad av en moderator:
Cykeldator med GPS?
Det är en Forerunner 201 som jag har på styret.

Fördelar
- Bra med laddbart batteri, men omöjligt att byta när det är slut utan att bryta upp datorn.
- Man kan lägga in koordinater och sen använda GPS:en för att hitta dit eller tillbaka.
- Funkar bra att ha på styret. säkert ännu bättre med specialhållaren
- Ingen sladd som kan gå av

Nackdelar:
- Tar lång tid på sig att hitta position, håller man sig i stan så hittar den ofta ingen position alls. Kommer man ut på landet eller på en en bro får den kontakt och då är den bätte på att hålla. Den tappar positionen ibland i skogen och i stan men får tillbaka den i stort sett direkt.
-Dålig antenn: Det går t.ex. inte att ha GPS-en i fickan eller i en väska
- PC-programmet man kan ladda ner fån Garmin är otroligt dåligt. Men man kan flytta sina data till en XML-fil för vidare transport till något kartprogram. Har inget kartprogram så jag vet inte hur bra det funkar. Har sett lite gratisprogram på nätet för att konvertera XML-filen till standardformat.
- Angiven batteritid är lite optimistisk. Snarare 10 timmar.
- Den virtuella partnern har oftast huvudvärk

Tror inte det blir jämna intervaller i meter mellan punkterna men det senaste loppet man sparat har tillräcklig upplösning för att man skall kunna se vilka stigar man vart på.

Köpte den för att det skulle bli roligare att springa, men till just det var den ingen höjdare. Dels för att jag fick vänta 5 minuter innan träningsrundan för att få kontakt med sateliterna, dels är den för stor. Så ytterligare en positiv sak med att börja med MTB var att jag fick nytta av GPSn.

Cykeldator med GPS?
Kolla runt lite, enligt en jaktbutik ! i stan, så har inte ForeRunner äkta navigering. Vilket ForeTrex har. Så han trodde Foretrex var mer för mig att cykla, få ut det på karta osv.

Cykeldator med GPS?
Leo Skrev:
> Håll till ovanför trädgränsen om ni ska logga MTB
> turerna med GPS. ;-)

Vaffödådå?

Cykeldator med GPS?
rikard Skrev:
> För att det är inte så många gps:er som funkar i
> tät skog.....
>
> /rikard

Vafan ska man då med en gps till? Funakr de bara på öppen sjö? Hur gör bilarna?

Cykeldator med GPS?
bruse Skrev:
> Vafan ska man då med en gps till? Hur gör bilarna?

Ger fan i våra singletracks ;-)

Cykeldator med GPS?
bruse Skrev:
>
> Vafan ska man då med en gps till? Funakr de bara
> på öppen sjö? Hur gör bilarna?

Bilarna låter brum brum och kör på vägar som är så breda att skogen inte når över. Det behöver inte vara fri sikt till hela himlen men om gpsen inte "ser" sateliterna så är det kört. Jag föreslår att du googlar till dig basal gpskunskap innan du slår till på en ny dyr leksak.

/rikard

Cykeldator med GPS?
patrikdiver Skrev:
> jag tycker ni e lite onödigt negativa, miona gpser
> tappar inte kontakten så ofta. Visst händer det ,
> men inga längre studer/sträckor.
> /Patrik

Så äre väl, man cyklar väl inte under granarna, utan mellan dem!
Vad har du för modell då?

Cykeldator med GPS?
patrikdiver Skrev:
> eTrex och eTrex Legend. (inlägg 4 :)

Men de är väl inte så smidiga att ha med ut i skogen? Har du dom i ryggan, så de inte koms åt smidigt?

Cykeldator med GPS?
Jag har köpt Biltemas universahållare för mobiltelefon 22-175 (eller 176). Skruvat den i framreflexfästet, säkrar med gummisnodd. Har gpsen kvar och tycker den sitter lättåtkomligt.

Cykeldator med GPS?
Hm... vilken GPS rekomenderas egentligen för en som cyklar?
Jag vill kunna föra över data till min pc, å där plotta in rutten på exempelvis Lantmäteriets Kartex program med Gröna kartan. Vad ska man då ha? Räcker ForeTrex?
Kanske ev även få in karton i i GPS:n, så man ser vägar osv. Måste man över till grövre grejer då, som eTrex legend?

Funderar allvarligt på en sån leksak inför hjulen. Perfekta hjulklappen, eller hur?!

Cykeldator med GPS?
För kartor i gpsen måste det till grövre grejer. Legend är den billigaste av Garmins modeller som kan hantera karta. Det finn 8Mb utrymme för Garmins egen karta, Friluftskartan. Skalan är 1:100000 och varje del kostar 1500kr, Sverige är 10 delar. Det kan gå att komma billigare undan, men jag har inte lyckats.
Hur det går att koppla till Kartex vet jag inte, jag använder Fugawi med Gröna kartan.

Cykeldator med GPS?
eTrex legend är smidiga, desutom ganska billiga nuförtin. speciellt om man köper från UK.
titta på http://www.gpsw.co.uk/

Vill man lägga ut sina tracks på karta är det också smidigt med medföljande programvara från Garmin.
Kartor köper man separat, friluftskartan är säkert lämplig för cykling i skogen. Den har bla. Sportmanship tagit fram: http://www.sportmanship.se/adfinity.aspx?pageid=572

Exempel på kartbild från en tur: (skridsko iofs.)
http://farfar.2038.com/bo/skating/2004-02-08/12.jpg

Cykeldator med GPS?
Vad är Fugawi för nåt då? Å Gröna kartan, är det Lantmäteriets det? Den kostar uppåt 3000 kr!
Så du tycker legenden är ok att ha på cykeln?
Kan du föra över data till pc:n, för det är väl nån standard påd atan. Så det bordeväl gå att importera i vilket kartprogram som helst som stöder gps?

Du märker, jag kan inte mycket, men lär mig gärna!

Cykeldator med GPS?
Fugawi är ett program, har lärt mej det jag beköver där därför använder jag inte Kartex. Kartex var mindre bra när jag valde. Gröna Kartan är Lantmäteriets och kostar säkert en mycket. Men det är som du skriver vilket program som stöder gps bortde fungera. Det finns även gratisprogram Easygps för överföringa av waypoints, har inte jobba så mycket med de heller. Men man kan sitta hemma och lägga den rutten man vill cykla på datorn, tanka över till gpsen och sedan följa pilen. Och oxå tvärtom, man kan tanka färdspåert man cyklat och lägga in på kartan. Värden som loggas i mina gpser är long/lat, höjd, tid och sträcka. Höjdmätningen är inte bra, huset (start punkten) kan ändra sej med 20m när man e tillbaka. Om höjdenmätningen ska fungera bra ska det vara en barometermätning, sägs det i alla fall.
Jag tycker det är kul med gps oberoende av färdsätt. Har inte fått någon bra mätning i flygplan ännu, men det kommer

Cykeldator med GPS?
Så Fugawi stöder Gröna Kartan? Är det nån kartstandard det där? Kartex kostar ca 450 kr, med Sverigekartan. Inte så blodigt. Vad kostar Fugawi å var finner man det?

Läser på sajter å undrar:
Waypoints, är det rutten man cyklat, med små små punkter, typ varje meter eller så?
Vad är spårposition ocsv?
Rutter?

Vilka GPS:r kan man tanka tanka rutter till? Haru koll på sånt.

Vill inte köpa värstinggrejen, men ändå en bra. Såg att det finns nån som heter Gecko, vad tror du om den?

Cykeldator med GPS?
Kartex är Lantmäteriets program och följer även med när man köper Gröna kartan. Sverige kartan har nog för dålig skala för att cykla efter? Det kan gå att låna Gröna kartan på vissa blibliotek enligt någon gammal tråd på utsidan.se. Annars kan man kolla på DC om man vill prova innan man köper och samvetet tillåter. Där kan finnas både Fugawi och Gröna kartan.
Rutter är waypoints man kombinerar, gå till A sedan B osv.
Har tyvärr ingen koll på Geko, men jag tror att det går att flytta data till/från de flesta gpser.

Cykeldator med GPS?
Patrikdiver skrev:
Har tyvärr ingen koll på Geko, men jag tror att det går att flytta data till/från de flesta gpser.

Kolla om den har en NMEA kontakt elller om det i listan över tillbehör finns en PC kabel, då är det grönt att flytta. En pålitlig GPS som är billig idag (utgått ur sortimentet) är Garmin 12, lär vara världens mest sålda handhållna GPS och används bla av Amerikanska försvaret, vattentät och stabil saknar dock karta men det går som sagt att fixa i datorn. Vill man hellre ha lite större skärm = större yttermått så är Garmin 72 den som ersatt gamla 12.an, finns även en garmin 76 map, samma mått som 72.an men med karta.

För ytterligare info kolla med sportmanship som är generalagent i Sverige tror det är <http://www.sportmanship.se/> .

Bosse

Cykeldator med GPS?
Tack för alla tips!

Nu har jag läst material från Lantmäteriet, ang Kartex å Gröna kartan. Garmin.se och .com om fakta å data. Kollat Fugawis svenska hemsida. Frilufts.se pdf. Så nu har jag fler frågor än innan ;~)

Så nu förstår jag waypoints och alla uttryck. Tack alla för hjälpen hittils. Men nu kommer det mer. Om ni vill värva mig in i GPS träsket ;~)

1a) Men det står att Garmin eTrex Legend har en baskarta. Vad är det för nåt?
1b) Är det olika för varje land???

2a) Å kan man bara ladda över Garmins egna Terrängkarta till den?
2b) Inte Lantmäteriets Gröna då? Eller hur funnkar det?

3) "patrikdiver", du som har en Legend, kan inte du fotografera av den, så jag kan se hur baskartan ser ut? Eller nån annan?

4) LM:s Gröna har skala 1:50 000, å Garmins Terrän 1:100 000. Alltså sämre, å den Gröna är tillräckligt "dålig". har någon erfarenhet av den ena eller båda?

5) Vilket program är bäst, LM:s Kartex eller Fugawis?

Så, nu tror jag att jag inte har fler frågor, mer än typ, har jag råd, är jag prylgalen? Svar: nej ja.

Cykeldator med GPS?
bruse Skrev:
Men det står att Garmin eTrex Legend har en
> baskarta. Vad är det för nåt?
> 1b) Är det olika för varje land???

Nej det är en karta för hela världen med större vägar och ganska stor felmarginal, man kör ganska ofta i sjöar långt bredvud vägen
>
> 2a) Å kan man bara ladda över Garmins egna
> Terrängkarta till den?
Ja, man använder garmins kartprogram, som blir kopplat til en GPS, det går inte att köpa en ny GPS och flytta programmet till den, enligt ustidan.se
> 2b) Inte Lantmäteriets Gröna då? Eller hur funnkar
> det?
Nej
>
> 3) "patrikdiver", du som har en Legend, kan inte
> du fotografera av den, så jag kan se hur baskartan
> ser ut? Eller nån annan?

Jag kan maila dej en bild, om din adress dtår i profilen, vet inte hur man lägger upp bilder här. Annars tror jag manualerna till Garmins grunkor finns som pdf på deras sida.

>
> 4) LM:s Gröna har skala 1:50 000, å Garmins Terrän
> 1:100 000. Alltså sämre, å den Gröna är
> tillräckligt "dålig". har någon erfarenhet av den
> ena eller båda?
>
Pass, har inte fått Garmins att fungera

> 5) Vilket program är bäst, LM:s Kartex eller
> Fugawis?

Har inte använt Kartex på väldigt länge, men det som funkar bättre där är sökfunktion på namn, har inte hittat alls i Fugawi. Men som sagt det går att prova båda med ett rymligt samvete och snabb uppkoppling..

Cykeldator med GPS?
patrikdiver Skrev:

> Nej det är en karta för hela världen med större
> vägar och ganska stor felmarginal, man kör ganska
> ofta i sjöar långt bredvud vägen

;~)

> > 3) "patrikdiver", du som har en Legend, kan
> inte
> > du fotografera av den, så jag kan se hur
> baskartan
> > ser ut? Eller nån annan?
>
> Jag kan maila dej en bild, om din adress dtår i
> profilen, vet inte hur man lägger upp bilder här.
> Annars tror jag manualerna till Garmins grunkor
> finns som pdf på deras sida.

Se privat meddelande! Deras manual visar nån stad i USA, skulle va kul å se hur det blir med mer välkända trakter.

> >
> > 4) LM:s Gröna har skala 1:50 000, å Garmins
> Terrän
> > 1:100 000. Alltså sämre, å den Gröna är
> > tillräckligt "dålig". har någon erfarenhet av
> den
> > ena eller båda?
> >
> Pass, har inte fått Garmins att fungera

Men du har den?

> > 5) Vilket program är bäst, LM:s Kartex eller
> > Fugawis?