geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Mmm, men jag tror att pulsen från magneten kan
> bli för utdragen om den är för nära navet.
Jag vet inte alls, men jag tror de bara kollar efter första pulsen i vågen (eller sista men det spelar ingen roll) så det ska inte spela någon roll alls.
0 = Ingen magnet framför sensorn
1 = Magnet framför sensorn
Om jag gjorde en cykeldator skulle jag leta efter när nollan slår om till etta, dvs. de blå cirklarna. Då spelar det ingen som helst roll hur lång "ettan" är så länge den är kortare än ett helt varv. Dvs. det skulle funka om man så hade en magnet som täcker sensorn 75% av hjulets varv.
Om de däremot även letar efter omslaget till en nolla igen och har villkorat att båda sakerna måste äga rum inom ett visst tidsintervall kan det i teorin bli problem om man monterar magneten för nära navet. Men jag begriper inte varför man skulle börja blanda in en tidsaspekt i den mätningen, det intressanta är ju bara hur lång tid det är mellan de blå cirklarna.
Man kan även tänka sig att magneten passerar med för korta intervall framför sensorn för att den ska hinna byta status innan den passerar igen, men skillnaden mellan att ha magneten i hjulets periferi och centrum är ganska liten i det fallet.