Cykeldators magnet placering..

Eliz

Ny medlem
Spelar det roll var på ekern magneten sitter om den sitter rätt nära navet eller ej då det blir en en kortare svängning?. Är jag puckad?

/E

Det spelar roll, så till vida att magnet och kännare skall kunna gå fritt, men ändå känna av varandra.. Annars kan du fundera på hur många varv en eker hinner vid navet, under samma tid som ekernippeln vid fälgen färdas sitt varv?

Det går fritt och på min framgaffel passar det bäst att ha kännaren långt ner. Dom går ju i takt så att säga. Så det funkar väl bra. Idiot förklara mig jag är febersjuk skyller på det =)

Den kommer att kunna mäta lägre hastigheter ju närmare fälgen du sätter den, "pulsen" blir för lång annars men jag gissar att det rör som om hastigheter runt 2 km/h när du får någon diff så kör vad ni vill.

Närmare navet är bättre ur analakademisk synvinkel av tre anledningar:

1) Lägre hastighet på magneten minskar risken att den lossnar.
2) Mindre risk att den petas ur position av grenar och liknande.
3) Lägre roterande massa.

:D

Har man å andra sidan trådlös överföring mellan sensor och dator kan det ur funktionssynpunkt vara bättre att montera dessa så nära varandra som möjligt, dvs. med magneten närmare fälgen...

Vad har ni för fälgar! Ekrarna lutar väl "inåt" från navet in mot fälgbanan? Alltså ökar avståndet från magnet till känselkropp, ju närmare fälgen man kommer?

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ekrarna lutar väl "inåt" från navet in mot fälgbanan?

Ja.

> Alltså ökar avståndet från magnet till känselkropp,
> ju närmare fälgen man kommer?

Mja, man behöver ju inte sätta sensorn pekande in mot hjulet. Man kan montera den pekande mer bakåt på gaffelbenet och på det viset justera avståndet mellan magnet och sensor. Det är ju en fördel om magneten är så utpekande som möjligt, annars riskerar man att den slår bort sensorn om den rubbas utåt av någon gren (Åke?).

Analakademisk anledning att ha magneten närmare navet #4: Det ger lägre luftmotstånd.

Jag har dem ungefär mitt på hjulradien. Funkar det så funkar det, var de än sitter. Mätningen funkar lika bra oavsett placering, så länge sensorn triggas när magneten passerar.

Brakastruten skrev:
> Den här tråden saknar illustrationer! :-D

Illustration.png ht=328

Lite enkel skiss sedd ovanifrån. De rosa cirklarna är gaffelbenen i genomskärning, den grå klumpen navet med flänsarna, det lila ett utsnitt av fälgen, strecken en underlig ekring, det blåa den snedställda sensorn jag skrev om tidigare och det gröna är en magnet placerad nära navet.

Klarnade det nu?

Edit: Fel tempusform på verbet placera.

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten skrev:
> Hoppas det går över då! ;-)

Idiotin eller förkylningen? hihi

(ska erkänna att jag haft samma snille-spekulerar-tankar själv tidigare, men de gick över efter att jag kom på att jag löste problemet genom att fästa fem magneter på hjulet)

Lofi skrev:
> Är det radialekrat eller är det någon speciell ekring?

Solekring, det är ok för det finns inga bromsar på den. ;)

Lofi skrev:
> Är det radialekrat eller är det någon speciell
> ekring? Har du inte en bild från sidan också?

Haha, tack, den var bra.

Har inga bekymmer med vinkeln hos TnT´s blå plutt, däremot med den gröna! Den givaren vill nämligen rotera runt när man ställer hojen i vissa cykelställ. Då är det som om man helt tappar farten efteråt.......
magnet002.jpg ht=725

Kanske dags att montera grejerna på bakhjulet ist.?

Joakim Quensel skrev:
> Magneten ska förstås sitta så nära navet som
> möjligt eftersom det ger ett lägre luftmostånd!

Mmm, men jag tror att pulsen från magneten kan bli för utdragen om den är för nära navet.

Brakastruten skrev:
> Den givaren vill nämligen rotera runt när man ställer hojen i vissa cykelställ.

Flytta ned allting så inga cykelställ når den då, se där! En femte anledning! :)

geologen skrev:
> Mmm, men jag tror att pulsen från magneten kan
> bli för utdragen om den är för nära navet.

Jag vet inte alls, men jag tror de bara kollar efter första pulsen i vågen (eller sista men det spelar ingen roll) så det ska inte spela någon roll alls.

Puls.png ht=87

0 = Ingen magnet framför sensorn
1 = Magnet framför sensorn

Om jag gjorde en cykeldator skulle jag leta efter när nollan slår om till etta, dvs. de blå cirklarna. Då spelar det ingen som helst roll hur lång "ettan" är så länge den är kortare än ett helt varv. Dvs. det skulle funka om man så hade en magnet som täcker sensorn 75% av hjulets varv.

Om de däremot även letar efter omslaget till en nolla igen och har villkorat att båda sakerna måste äga rum inom ett visst tidsintervall kan det i teorin bli problem om man monterar magneten för nära navet. Men jag begriper inte varför man skulle börja blanda in en tidsaspekt i den mätningen, det intressanta är ju bara hur lång tid det är mellan de blå cirklarna.

Man kan även tänka sig att magneten passerar med för korta intervall framför sensorn för att den ska hinna byta status innan den passerar igen, men skillnaden mellan att ha magneten i hjulets periferi och centrum är ganska liten i det fallet.

Om man ska köra i trettio km/h...måste man då vänta tills hjulet snurrat trettio varv då eller? 1+0+1+0+1+0+1...osv till 30?

TnT: Du menar väl upp? ;-) Nere hamnar alltihop i leran och bland riset.. Uppåt handlar det bara om en handbredd, och går då ändå inte fritt i alla bygelformade ställ. Den modellen når ibland upp till hjulaxeln.

Lofi skrev:
> Om man ska köra i trettio km/h...måste man då
> vänta tills hjulet snurrat trettio varv då
> eller? 1+0+1+0+1+0+1...osv till 30?

man anger ju i cykeldatorn hur lång sträcka hjulet gör på ett varv, sen känner datorn av hur många pulser sensorn känner av per minut och räknar sedan ut hur snabbt du kör.
Vill man av någon anledning att det skall vara mer exakt i låga hastigheter kan man sätta fler magneter i hjulet tex 2magneter ange halva sträckan 4 magneter ange en fjärdedel osv.
(magneterna skall sitta med samma avstånd från varandra)

Campagnolo skriver i sin instruktion till Ergobrain att magneten ska sitta max 10 cm från navcentrum, någon anledning till att de anger det måttet måste finnas. Anledning?

/G

sikkel skrev:
> man anger ju i cykeldatorn hur lång sträcka
> hjulet gör på ett varv, sen känner datorn av
> hur många pulser sensorn känner av per minut
> och räknar sedan ut hur snabbt du kör.

Jag tror inte cykeldatorn räknar på hur många "pulser" den känner av per minut utan snarare hur lång tid det är mellan varje "puls".-) Annars skulle du få en hastighetsmätaren som visar hastighet som ett medelvärde för den senaste minuten.

> Vill man av någon anledning att det skall vara
> mer exakt i låga hastigheter kan man sätta fler
> magneter i hjulet tex 2magneter ange halva
> sträckan 4 magneter ange en fjärdedel osv.
> (magneterna skall sitta med samma avstånd från
> varandra)

Och dela den inställda hjulstorleken (sträckan på marken som motsvara ett varv på hjulet belastad med cyklist) med antalet magneter [Edit: Och det har du i princip redan skrivit]. Kan man ställa in en normal cykeldatorn på en så liten hjulstorlek?

Eliz: din fundering är inte så konstig egentligen. För det är ju så att ju längre ut magneten sitter desto fortare snurrar den i "meter per sekund" räknat.

MEN det intressanta för sensorn/datorn är "vinkelhastigheten" ("grader per sekund"), alltså hur lång tid det tar för magneten att snurra ett (1) varv. Och vinkelhastigheten är lika oavsett var på ekern du placerar magneten, under förutsättning att du inte har ett vääääldigt sladdrigt hjul ;-)

OdenXT skrev:
> GPS...

Bra på att visa hastighet i bil på t.ex. landsväg, men inte speciellt bra på att visa hastighet på något som inte håller en jämn och dessutom låg dito.

För att undvika obalans i hjulet så har jag två magneter placerade mittemot varandra, kl 12 och kl 6 på samma sida av hjulet.

/Jari

Skogling skrev:
> Jag har så jävla stark magnet att jag lämnar
> den hemma när jag kör. Jag har placerat den nära ytterdörren...

Förstår att du inte törs åka med stark magnet på cykeln, måste göra ont när Prins Albert fastnar i framhjulet. ;)

JariT skrev:
> För att undvika obalans i hjulet så har jag två
> magneter placerade mittemot varandra, kl 12 och kl
> 6 på samma sida av hjulet.
>
> /Jari

Jag sätter magneten mitt emot ventilen av samma anledning. Inte för att jag tror att det spelar någon roll, vikten på en magnet är nog förummbar jämfört med obalansen hos ett hjul med däck monterat...

the_TnT skrev:
> OdenXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > GPS...
>
> Bra på att visa hastighet i bil på t.ex.
> landsväg, men inte speciellt bra på att visa
> hastighet på något som inte håller en jämn och
> dessutom låg dito.

Cykla fortare...

JQ: Därför kollar du naturligtvis balansen hos hjulet inkl. däck och monterar sedan mangneten. Att föutsätta att det är bästa att montera den mittemot ventilen är väl lite dumt.

Joakim Quensel skrev:
> Jag sätter magneten mitt emot ventilen av samma
> anledning. Inte för att jag tror att det spelar
> någon roll, vikten på en magnet är nog
> förummbar jämfört med obalansen hos ett hjul
> med däck monterat...

Dessutom brukar en fälg vara lättast vid fälghålet och då tyngst mittemot.
Detta brukar går att prova själv i tex ett riktställ.

/Håkan

tekman skrev:
> Kan man ställa in en normal cykeldator på en så
> liten hjulstorlek?

Nja, det beror på. Vissa modeller förväntar sig att hjuldiametern skall vara rimlig, och blir tjuriga om man trillar utanför spec-en. Andra, enklare modeller verkar inte ha ngn sådan funktion utan accepterar glatt vad husse säger åt dem.

Här är en länk http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47821 där jag beskriver hur jag satte en cykeldator på ett par inlines och fick allt att funka...
Känner mig nästan lite kränkt av att den f.n. mäter bättre än Polardatorn på cykeln.

the_TnT skrev:
> 0 = Ingen magnet framför sensorn
> 1 = Magnet framför sensorn
>
> Om jag gjorde en cykeldator skulle jag leta efter
> när nollan slår om till etta, dvs. de blå
> cirklarna. Då spelar det ingen som helst roll hur
> lång "ettan" är så länge den är kortare än
> ett helt varv. Dvs. det skulle funka om man så
> hade en magnet som täcker sensorn 75% av hjulets
> varv.

Du kan ju ha lite olika magnetsensorer, dels tungelement där magneten faktiskt sluter en fysisk kontakt, dels de "beröringsfria" där det sitter en liten spole eller motsvarande som reagerar direkt på magnetfältet istället.

För de med en fysisk kontakt är låga hastigheter inget problem, du får en lika tydlig flank och pulshöjd varje gång. Däremot kan man tänka sig att det finns en takfrekvens där kontakten inte längre hinner slutas under magnetens passsage.

För de som reagerar direkt på magnetfältet skulle det kunna vara lite knepigare, ju långsammare magneten passerar desto mer diffus, utsmetad och lägre toppvärde får pulsen från sensorn. Lägg till lite störningar och det kan bli knepigt för datorn att hålla reda på vad som är vad.

I realiteten så verkar ju grejerna att funka, så det är tydligen inget problem för det hastighetsintervall som cyklister oftast befinner sig i.

dabac skrev:
> För de som reagerar direkt på magnetfältet
> skulle det kunna vara lite knepigare, ju
> långsammare magneten passerar desto mer diffus,
> utsmetad och lägre toppvärde får pulsen från
> sensorn. Lägg till lite störningar och det kan
> bli knepigt för datorn att hålla reda på vad som är vad.

Det bör ju sitta en spole i sensorn kan man tycka, speciellt som de tenderar att visa fel under kraftledningar.

Men hur sakta måste man inte köra för att den inte ska få en snygg puls?

the_TnT skrev:
> Det bör ju sitta en spole i sensorn kan man
> tycka,

Jo, det lär väl vara den vanligare lösningen numera, även om brytarna inte är helt utdöda ännu.

the_TnT skrev:
> ....speciellt som de tenderar att visa fel
> under kraftledningar.

Väldigt bra tecken på vilken sort man har!

the_TnT skrev:
> Men hur sakta måste man inte köra för att den
> inte ska få en snygg puls?

Vi kan väl hoppas på att nån happyit med tillgång till ett minnesoscilloskop kan svara på den frågan.

Tillbaka
Topp