Cykelförbud på gång i Hellas

Rudans MTB-spår. Där får vi vara i alla fall, dock inte en meter utanför angivet spår :)

ike the bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Av en slump snubblade jag över detta:
> >
> > Handlingsplan för Erstavik (Hellas)
> >
> http://www.nacka.se/web/fritid_natur/naturochparke
>
> > r/naturreservat/erstavik/Sidor/default.aspx
> > Inblandade aktörer är markägaren (Erstavik)
> och
> > kringliggande kommuner.
> >
> > Själva handlingsplanen finns för nedladdning
> > längst ned på sidan. Eller här:
> >
> http://www.nacka.se/web/fritid_natur/Documents/ers
>
> > tavik_handlingsplan.pdf
> >
> >
> > Jag har bara snabbt skummat igenom texten.
> > Följande är dock av intresse för oss
> > skogscyklister.
> >
> > * Handlingsplanens mål är att:
> > "Restriktioner för cykling införs på stigar
> och
> > vandringsleder, skog och jordbruksmark på hela
> > Erstaviks fastighet."
> >
> > * Planer på att anläggas någon form av
> > mountainbikebana någonstans i Nackareservatet
> >
> > * ca 13 % av de tillfrågade i en undersökning
> > som gjorts störs av cyklister/mountainbike
> >
> > Värt att notera är att ca 8 % anger att de
> > störs av "andra människor" och att
> > textförfattarna själva skriver att man
> medvetet
> > valt att inte intervjua motionärer
> > (löpare/cyklister/skidåkare)...
>
>
> Ursäkta men var har genierna tänkt att vi ska
> cykla då? Bilister och gångtrafikanter vill inte
> ha oss inne i stan eller på småvägar i
> förorterna därför att vi kanske cyklar på
> barn, lösspringande hundar eller joggande
> motionärer. Bilisterna hatar oss eftersom vi är
> i vägen för dem och cykelbanorna är såpass
> trånga att de inte fungerar optimalt. Var ska vi
> ta vägen?
>
> Intressant att 8% av de tillfrågade störs av
> andra människor överhuvudtaget. Var tog hänsyn,
> medmänsklighet och den positiva inställningen
> till allemansrätten vägen? Ska vi ha ännu fler
> förbud när det istället borde bli tvärtom.
> Färre förbud och mer sunt förnuft samt
> egenansvar bör ju gå före fler förbud.
>
> Tråkig utveckling i det här förbannade
> pisslandet.

Jag hittade avtalen (det är två delar) mellan Nacka och Erstavik på Nacka kommuns hemsida under sektionen för Komunstyrelsens protokoll. Styrelsen har haft ett möte 17 December 2012 där avtalen antogs som förslag till Kommunfullmäktige (sista steget). Draft av avtalen har funnits på siten sedan 23 Oktober (under Naturreservatsnämden). Avtalen gäller till 2022 och innebär att Erstavik får pengar från kommunen för att sköta området och att de gemensamt inför skyltar, etreeområden, etc.

Här är min tolkning av situationen efter att ha läst avtalen och funderat på situationen i stort. Vad är din tolking ?

Det viktiga att inse är att avtalstexten bara gäller mellan de två parterna (kommunen och greven) och att sådana bilaterala avtal inte kan införa nya regler för tredje part, dvs allmänheten. Allmänhetens rättigheter och skyldigheter regleras av lag (tex trafikföreskrifter och naturreservatsregler) och allemansrätten.

Kommunen och greven kan vara överens om att försöka göra en hårdare tolking av naturreservatserglerna eller av allemansrätten. Detta är inte samma sak som ett nytt förbud. Om de kommer lyckas driva en hårdare tolking utan att dra på sig klagomål återstår att se. Frågan är också hur de kan kontrollera efterlevnaden om man skulle börja göra en striktare tolking av existerande regler.

Kommunen eller länstyrelsen kan ändra reglerna för natureservat (eller införa nya reservat). Kommunen kan också ändra trafikföreskrifterna, tex så att cykling i Nacka blir generellt förbjudet förutom där det är utryckligen tillåtet enl. skyltar (dvs som i Stockholms kommun). Naturreservatsregeler eller trafikföreskrifter kan endast ändras i en demokratisk process med belsut i länstyrelsen resp kommunfullmäktige. Dessa kan ej ändras i ett avtal mellan kommunen och Erstavik. Att allemansrätten skulle ändras pga Hellas är osannolikt.

Avtalen finns under:
http://www.nacka.se/web/politik_org...r/kommunstyrelsen/Sidor/protokoll_beslut.aspx

Avtalet har två delar:
1 / skötsel och kommunkation
"infobank.nacka.se/handlingar/Kommunstyrelsen/2012/20121217/04_c_Undertecknade_skötselkommunikavtal20121219.pdf"

2 / Nyttjanderätt
"infobank.nacka.se/handlingar/Kommunstyrelsen/2012/20121217/04_b_Undertecknade_nyttjanderättsavtal20121219.pdf"

Tillsammans med avtalen finns en karta på siten:
http://infobank.nacka.se/handlingar...20121217/04_d_anlaggningar_Erstavik_karta.pdf

Kartan definerar täckningen för avtal 2, medans avtal 1 gäller för områden UTANFÖR kartan. Kartan anger området öster och söder om Hellasgården, dvs ej området som är det sk Nackareservatetet. Avtal 1 skulle således kunna gälla för Nackareservatet, men det är oklart eftersom man inte definerat exakt vad man menar med "områden utanför kartan".

I avtal 1 finns följande intressanta skrivningar:
§3 "rekreations och naturvärdena..påverkas i mycket hög grad av förhållandena UTANFÖR själva Erstaviksområdet.. tex cykling i terrängen.."
§6 "...krävs en daglig tillsyn och ordningshållning av områden som INTE omfattas av nyttjanderättsavtalet. Det effektivaste sättet att genomföra detta är att Erstavik integrerar detta i sin dagliga drift av egendomen. Parterna är överens om att Erstavik åtager sig att vidta åtgärder enligt gällande lagstifning som syftar till att motverka störningar av det rörliga friluftslivet...Dessa åtgärder är främs att:
-Motverka olovlig cykling, kojbygge, tältning, samt lösspringande hundar
-Riva olovligen uppförda anläggningar såsom eldstäder och fördämmningar
-Skräpsanera, ta bort snitzlar och affischer
-Underhålla vägar, ploga samt dammbinda
-Motverka obehörig traffik på vägar, jordbruksmark och i skogen
-Motverka störningar av djurlivet och olovligt fiske
-Motverka olovligt nyttjande och beträdande av jordbruksmark, tomtmark och vatten
-Kontrollera och reparera åverkan på skyltar och vägbommar"

I avtal 2, finns följande intressanta skriving:
§6 “Kommunen och Erstavik skall ta fram ett skyltprogram…Skyltar, leder, stigar,.., cykelvägar som är angivna på kartbilagan skall… presenteras på informationstavlor…”

Ev problem:
Om det är kartan ovan som är referensen för §6 i avtal 2 så är det problem… för där finns inga “cykelvägar” för MTB angivna (om “GC-stig” betyder Gång och Cykelstig så finns det bara en.. stigen förbi Erstaviksbadet till Solsidan).

Möjlig effekt av dessa avtal:
Om vi antar att det inte samtidigt är en ändring på gång för reglerna för Nackareservatet (naturreservatet), eller av trafikföreskrifterna i Nacka så drar jag slutsatserna:

A /
Nacka reservatet: enl avtal 1 är det möjligt att greven på något sätt skall börja kontrollera att det bara cyklas på “stig” i reservatet ? (cykling på "stig" är den nuvarande formuleringen i reglerna för Nackareservatet).

B /
För området öster och söder om Nackareservatet (dvs enligt kartan ovan och ej naturreservat) kan man misstänka att kommunen och greven tillsammans kommer sätta upp nya skyltar som säger att cykling är förbjuden (på alla eller några stigar). Om detta sker kan man ifrågasätta om det är förenligt med allemansrtätten och trafikföreskrifterna i Nacka.

På A finns inget att göra nu innan vi ser hur man i praktikten kommer försöka kontrollera cykling på stig.

På B kan vi kanske försöka påverka kommunen innan de börjar sätta upp skyltar om cykelförbud.

Vi bör nog även hålla ögonen öppna för förslag att ändra trafikföreskrifterna i Nacka eller ändring av naturreservatsreglerna. Det skulle kunna finnas en störe plan som man inte komunicerat publikt och avtalen mellan Nacka och Erstavik kanske bara är en liten del av det hela.

Har gjort flera redigeringar för att få referenser och slutsatser till §graferna rätt....

Senast ändrad:
hagdahl skrev:
> Nja, det där är en sanning med modifikation.
> Även i Falun finns kommunala naturreservat där
> cykling (på ganska lösa grunder) är helt
> förbjudet (Rottnebyreservatet). Motiveringen
> sägs vara att cykling är svårt att förena med
> andra aktiviteter i området, vilket borde avse en
> ridstig och några vandringsleder. Att det just
> är cykling som får stryka på foten är ju
> ganska intressant. Om det är välgrundade beslut
> kan jag köpa det, men om det tas av tjänstemän
> utifrån lite eget tycket och smak är det illa.
> Problemet är väl att det finns ganska klent med
> forskning om cyklisters påverkan i naturområden
> (rätta mig gärna om jag har fel) och så länge
> det är så är ju våra argument lika
> godtyckliga...

Ang reservatsförbud mot cykling (vilket ju faktiskt, enl min uppfattning) verkar vara ett fåtal så är nog flertalet av förbuden rester från tiden då inte ens MTBen var uppfunnen. Och, precis som du säger, ett litet godtyckligt argument. Så där kan man säkert förändra regler om man tar upp dom för behandling.

Sen tror jag att det är fler cykelförbud ju närmare storstad man kommer. Alltså att stadens "lungor" oftare har förbud än resarvat långt åt tjotahejti. Eller vad tror ni?

Stalle

Om tillräckligt många använder en stig blir den för eller senare sönderkörd. Det var därför romarna uppfann den belagda vägen.

Och visst är detta mest ett tätortsproblem här i obygden där jag bor är det stora problemet att hålla stigar öppna. En stig som inte används växer igen på någon säsong.

Lösningen i tätorterna tror jag är att organiserade cyklister snackar ihop sig med markägare. Man kommer överens om vilka stigar man skall kunna cykla på och cyklisterna ser till att dessa underhålls. Ungefär samma som det fungerar för skoterleder och ridvägar.

Bilagor

• auto_stuck_in_mud.jpg
    auto_stuck_in_mud.jpg
    112 KB · Besök: 64
konstruktören skrev:
> ...
> Man kommer överens om vilka stigar
> man skall kunna cykla på och cyklisterna ser till
> att dessa underhålls. Ungefär samma som det
> fungerar för skoterleder och ridvägar.

+1

Lars.E skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> > ...
> > Man kommer överens om vilka stigar
> > man skall kunna cykla på och cyklisterna ser
> till
> > att dessa underhålls. Ungefär samma som det
> > fungerar för skoterleder och ridvägar.
>
> +1

-1

Vad väger en skoter och hur många hästkrafter har den? Omfattas den av terrängkörningslagen?
Vad väger en häst och hur mycket sliter hästhovar på en stig jämfört med ett par cykeldäck?

mytomspunnen skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > konstruktören skrev:
> >
>
> > -----
> > > ...
> > > Man kommer överens om vilka stigar
> > > man skall kunna cykla på och cyklisterna ser
> > till
> > > att dessa underhålls. Ungefär samma som det
> > > fungerar för skoterleder och ridvägar.
> >
> > +1
>
> -1
>
> Vad väger en skoter och hur många hästkrafter
> har den? Omfattas den av terrängkörningslagen?
> Vad väger en häst och hur mycket sliter
> hästhovar på en stig jämfört med ett par
> cykeldäck?

1- på -1

Det är faktiskt helt ointressant vad olika saker väger och hur mycket hästar det är. Är man många som sliter på ett visst område så får man väl dra sitt strå till stacken och hjälpa till att underhålla spåren. Med tanke på saker som rotröta så är det verkligen ingen självklarhet att man ska få cykla fritt i skogen.

Sedan kan jag tycka att MTB börjar bli så pass stort att kommunerna kan anlägga och underhålla precis som med vanliga motionsspår. En tanke jag har haft är att vika befintliga spår en kväll i veckan åt motionscykling.

Men det märks ju att det är curlinggenerationen som vuxit upp...

/Freddo

Problemet med att komma överens om vissa stigar som man använder och underhåller, är ju att det kan uppfattas som att man är överens om att cykling ska vara förbjuden på övriga stigar.
Så det är ju lite moment 22. Hur man än gör så kommer cyklisterna att bli drabbade.

Ignorerar man Erstaviks (och vissa naturströvare) vilja att förbjuda cyklisterna, och fortsätter att cykla som vanligt (med allemansrätten på sin sida) så kanske det blir ännu mer konflikter i området.

Väljer man vissa stigar som cykelstig så kommer det garanterat att bli livat om fel person ser en cykel (eller ett däckspår) på någon annan stig.

Bäst hade ju varit om man kunnat fortsätta att använda hela området som "allemans-stigar" men ändå hitta en lösning där det finns en bra cykelslinga som underhålls för MTB-cyklister.
Då kan de cyklister som inte gillar lerhål mm. hålla sig på MTB-slingan under blöta perioder.

fphotography skrev:
>
> 1- på -1
>
> Det är faktiskt helt ointressant vad olika saker
> väger och hur mycket hästar det är. Är man
> många som sliter på ett visst område så får
> man väl dra sitt strå till stacken och hjälpa
> till att underhålla spåren. Med tanke på saker
> som rotröta så är det verkligen ingen
> självklarhet att man ska få cykla fritt i
> skogen.
>
> Sedan kan jag tycka att MTB börjar bli så pass
> stort att kommunerna kan anlägga och underhålla
> precis som med vanliga motionsspår. En tanke jag
> har haft är att vika befintliga spår en kväll i
> veckan åt motionscykling.
>
> Men det märks ju att det är curlinggenerationen
> som vuxit upp...
>
> /Freddo

Oboj vad du läser in saker i mitt inlägg som inte fanns där. Det jag främst motsatte mig var idén om att man endast får cykla på specifika cykelspår. Jag var själv en utav initiativtagarna till det så kallade NICK-spåret i Solna och jag har nog lagt fler timmar på stigunderhåll än de allra flesta som skriver på detta forum. Så lugna dig lite med curlinggenerationsbeskyllningar.

Frågan är VARFÖR cyklingen skall vara begränsad till vissa stigar då cyklingen enligt de vetenskapliga studier som är gjorda ej sliter mer än vandring. För mig försvinner en väldigt stor del av skogscyklingens själ om man nu inte fritt får utforska de stigar som finns.

Senast ändrad:
Allemännsrätten förutsätter att man inte förstör. Rotröta är ett väldigt påtagligt sätt som cykling förstör på till skillnad mot vandrare och hästar exempelvis. Väldigt kostsamt för markägaren dessutom i de fall det bedrivs skogsbruk.

Nu lider jag ju inte av problemet eftersom jag är lantunge men jag är helt övertygad om att stigcyklingen kommer tvingas organiseras mera i storstäder. Det är liksom inte funkis att några hundra cyklister roterar runt som en termitskock och sabbar område efter område.

Lokala trailcenters är nog det som gäller ifall MTB fortsätter att växa.

/Freddo

mytomspunnen skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> >
> > 1- på -1
> >
> > Det är faktiskt helt ointressant vad olika
> saker
> > väger och hur mycket hästar det är. Är man
> > många som sliter på ett visst område så
> får
> > man väl dra sitt strå till stacken och
> hjälpa
> > till att underhålla spåren. Med tanke på
> saker
> > som rotröta så är det verkligen ingen
> > självklarhet att man ska få cykla fritt i
> > skogen.
> >
> > Sedan kan jag tycka att MTB börjar bli så
> pass
> > stort att kommunerna kan anlägga och
> underhålla
> > precis som med vanliga motionsspår. En tanke
> jag
> > har haft är att vika befintliga spår en kväll
> i
> > veckan åt motionscykling.
> >
> > Men det märks ju att det är
> curlinggenerationen
> > som vuxit upp...
> >
> > /Freddo
>
> Oboj vad du läser in saker i mitt inlägg som
> inte fanns där. Det jag främst motsatte mig var
> idén om att man endast får cykla på specifika
> cykelspår. Jag var själv en utav
> initiativtagarna till det så kallade NICK-spåret
> i Solna och jag har nog lagt fler timmar på
> stigunderhåll än de allra flesta som skriver på
> detta forum. Så lugna dig lite med
> curlinggenerationsbeskyllningar.
>
> Frågan är VARFÖR cyklingen skall vara
> begränsad till vissa stigar då cyklingen enligt
> de vetenskapliga studier som är gjorda ej sliter
> mer än vandring. För mig försvinner en väldigt
> stor del av skogscyklingens själ om man nu inte
> fritt får utforska de stigar som finns.

Synd du inte skrev det från början då. Hur som så beror det på vilka skador man tittar på. Finns en gammal tråd på happy där en skogsägare, tillika skogscyklist, förklarade det där med rotröta.

/Freddo

fphotography skrev:
> Allemännsrätten förutsätter att man inte
> förstör. Rotröta är ett väldigt påtagligt
> sätt som cykling förstör på till skillnad mot
> vandrare och hästar exempelvis. Väldigt kostsamt
> för markägaren dessutom i de fall det bedrivs
> skogsbruk.

Va? På vilket sätt leder cykling till rotröta om nu exempelvis hästar inte gör det?
Låter som du har förstahandsinformation om detta! Låt höra!

> Nu lider jag ju inte av problemet eftersom jag är
> lantunge men jag är helt övertygad om att
> stigcyklingen kommer tvingas organiseras mera i
> storstäder. Det är liksom inte funkis att några
> hundra cyklister roterar runt som en termitskock
> och sabbar område efter område.

Hur många av dessa "sabbade" områden har du själv besökt?

> Lokala trailcenters är nog det som gäller ifall
> MTB fortsätter att växa.
>

Eftersom?

fphotography skrev:
>
> Synd du inte skrev det från början då.

Det kan man tycka. Själv tycker jag att man kan vänta lite med anklagelser tills man vet vad man pratar om.

> Hur som
> så beror det på vilka skador man tittar på.
> Finns en gammal tråd på happy där en
> skogsägare, tillika skogscyklist, förklarade det
> där med rotröta.
>

Den har jag missat. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur cykling skulle kunna orsaka rotröta om nu exempelvis hästar inte skulle göra det. Sedan undrar jag hur många träd i Sverige som råkat ut för rotröta som en följd av cykling. Jag har svårt att tro att det är särskilt många men blir gärna motbevisad.

fphotography skrev:
> Sök och du skall finna.
>
> /Freddo

Nähädu. Jag hittar några få inlägg och du verkar har skrivit dessa:

EDIT: ö verkar inte gå att länka med därav funkar inte länkarna till sökningar på "rotröta" men ni kan ju själva söka på ordet och se om ni är mer lyckosamma

http://happymtb.org/search/?q=rotröta

http://happymtb.org/forum/search.ph...match_dates=0/match_forum=ALL/match_threads=0

Jag hävdar nog att du får ta och komma med mer handfasta bevis innan jag börjar tro på att skogscykelrelaterad rotröta är ett verkligt problem i Sverige idag.

Senast ändrad:
Kan ni inte inse att Stockholm är på fel väg när Göteborg går åt andra hållet genom att inbjuda till cykling i Delsjö-området genom Göteborgsgirots MTB-tävling?
Här driver vi inte en självstigmatisering av cyklandet i skogen.

Det är väl ingen?!?! som inte inser att det här är på väg åt fel håll! Sen att folk kommer strunta i ett eventuellt förbud är ju en helt annan sak.

Hmm, jag har för mig att det var här tråden finns. Men jag googla lite och insåg att jag kan ha förväxlat det med Utsidan oxå.

Hur dom, det faktum att vi rullar över en massa rötter skapar skador på barken. Via dessa skador kan rotrötan ta sig in.

Nu minns jag inte på rak arm vad killen skrev men säg att det var kanske 10% av träden längs ett spår som drabbades. Varje träd är väl värt ett par tusingar och sen är det bara att börja räkna hur många träd man passerar på en runda.

Därav tror jag att det kommer bli trailcenters på ställen där många cyklister samlas. Där man barkar upp och på andra sätt försöker skydda omgivande natur.

Det räcker ju med att spana RR:s här så inser man ju att det inte tas så mycket hänsyn till exempelvis moss- och lavbeklädda berghällar.

/Freddo

fphotography skrev:
> Hmm, jag har för mig att det var här tråden
> finns. Men jag googla lite och insåg att jag kan
> ha förväxlat det med Utsidan oxå.
>

Ja, jag har då aldrig sett någon sådan tråd.

>
> Hur dom, det faktum att vi rullar över en massa
> rötter skapar skador på barken. Via dessa skador
> kan rotrötan ta sig in.
>

Och hästar som trampar på och blottlägger rötter då? Alla som försökt cykla längs en häststig vet vad jag menar...

> Nu minns jag inte på rak arm vad killen skrev men
> säg att det var kanske 10% av träden längs ett
> spår som drabbades. Varje träd är väl värt
> ett par tusingar och sen är det bara att börja
> räkna hur många träd man passerar på en runda.
>

Och då tror jag på fullt allvar att dessa eventuella skador (som jag fortfarande ställer mig tveksam till att de existerar i någon större utsträckning i Sverige) blir långt värre vid just uppmarkerade cykelspår. På de markerade cykelspåren blir belastningen så hög att man kanske kan börja tala om egentliga skador men om cyklingen sker på omarkerade stigar sprider man ut belastningen på ett helt annat sätt. Exempelvis kan man jämföra hur ursvikskogen såg ut innan och efter NICK-spåret (nu vet jag att cyklingen ökat massor under tiden men ändå).

>
> Därav tror jag att det kommer bli trailcenters
> på ställen där många cyklister samlas. Där
> man barkar upp och på andra sätt försöker
> skydda omgivande natur.
>

Som sagt. Det vore intressant att få bevis på ställen där egentlig monetär skada skett med cykling som orsak på något ställe i Sverige.

>
> Det räcker ju med att spana RR:s här så inser
> man ju att det inte tas så mycket hänsyn till
> exempelvis moss- och lavbeklädda berghällar.
>

Värre än vandrare tycker du? Eller är problemet att skogen överhuvudtaget belastas? Visst kommer det synas att folk vistas i naturen, men personligen är jag av åsikten att så länge "skadorna" är av karaktären att stigen blir mer markerad är det egentligen inte tal om skador. Vi har rätt många moss- och lavbeklädda berghällar i Sverige och det är knappast någon ekologisk katastrof om lite av denna växtlighet försvinner till förmån för en stig eller hundra.

EDIT:

Själv kör jag inte längre med dubbdäck i skogen av den anledningen att jag tycker att det är fult med repor på rötter och berghällar.

Senast ändrad:
Finns nog ingen undersökning gjord med enbart cyklister som urval ännu men det lär ju komma så fort de som vill förbjuda cykling kommer på det. Det finns inga sådana undersökningar när det gäller hästar heller vad jag vet. Och jo jag vetat hästar inte är direkt oskyldiga, fast spontant känns det som cyklisterna börjar bli i majoritet.

Vad vi tycker är okej att slita på är en sak. Vad allemansrätten tycker en annan. Jag är oxå av uppfattningen att naturen är till för att vistas i, men kanske inte helt oreglerat.

Så huruvida rotröta är ett stort problem till följd av cykling låter jag vara osagt. Rotröta är ett ganska stort problem för skogsägare generellt och det handlar om rätt stora pengar. Så dom är nog inte så intresserade av att ha egocyklister där ens om problemet är litet.

/Freddo

fphotography skrev:
> Finns nog ingen undersökning gjord med enbart
> cyklister som urval ännu men det lär ju komma
> så fort de som vill förbjuda cykling kommer på
> det. Det finns inga sådana undersökningar när
> det gäller hästar heller vad jag vet. Och jo jag
> vetat hästar inte är direkt oskyldiga, fast
> spontant känns det som cyklisterna börjar bli i
> majoritet.

Jag tror inte att hästar är ett stort problem heller, förutom lokalt nära ridskolor.

>
> Vad vi tycker är okej att slita på är en sak.
> Vad allemansrätten tycker en annan. Jag är oxå
> av uppfattningen att naturen är till för att
> vistas i, men kanske inte helt oreglerat.
>

Talar inte allemansrätten om just monetär skada eller dylikt? Jag har då inte sett några ställen där cykling skulle kunna hävdas orsaka monetär skada i Sverige. Estetisk möjligtvis, men ekologisk eller monetär nej. Det är möjligt att sådana ställen finns, men de kan väl ändå inte vara särskilt många?

> Så huruvida rotröta är ett stort problem till
> följd av cykling låter jag vara osagt. Rotröta
> är ett ganska stort problem för skogsägare
> generellt och det handlar om rätt stora pengar.
> Så dom är nog inte så intresserade av att ha
> egocyklister där ens om problemet är litet.
>

Det är en sak vad skogsägare tror och det är en annan sak vad vi egentligen vet. De underökningar som mig veterligen är gjorda pekar på att mtb-cykling sliter ungefär lika mycket som vandring men på ett lite annat sätt.

Det är möjligt att uppdaterade studier skulle visa på annat, men jag tror att det är fel väg att gå att köpa cykelmotståndarnas förklaringsmodell rakt av utan att ifrågasätta. Det allra mest grundläggande i denna ifrågasättning måste vara att ställa sig frågande till de oftast mycket vaga grundanklagelserna. Det sägs att "cyklisterna stör" och "cyklisterna orsakar skador" men jag har aldrig sett något mer än just lösa anklagelser med som högst anekdotisk bevisföring men oftast saknas även sådan. Därför tycker jag att man som cyklist skall vara mycket varlig med att själv gå med på att begränsa cyklingen till en enda stig i ett helt område. Jag är rädd för att det endast kommer leda till fler och fler ogrundade restriktioner framöver.

Det jag inte förstår är hur cyklisterna kan störa när man (jag) nästan aldrig träffar på några till fots ute i skogen. Vem stör jag??

Slitaget på vissa ställen, speciellt i Sicklaskiftet tycker t.o.m jag är väldigt osnyggt så just det partiet brukar jag cykla förbi men kommer man ut till "Hellas" är det ju inget slitage/förstörelse att tala om. Åtminstone inte som jag har sett.

Jag tror att det viktiga är vad markägaren tror.

Sedan måste det inte vara antingen eller. Finns ingenting som säger att det måste vara en stig. Det går väl att barka upp flera eller hur?

Man skulle kanske prata med de trailcenters som finns för att se hur de resonerat och löst problemen. Den här diskussion är inte ny eller unik för cykling. Den finns även bland vandrare, den som gått Kungsleden fattar varför.

Jag är rätt övertygad om att allemansrätten kommer att revideras och då är det nog viktigt att visa att man är beredd att ta ansvar för verksamheten.

Tråden som jag tänker på så sa killen att de tydligt kunde se en ökning av rotröta längs de spår som det cyklades på.

/Freddo

Naturvårdsverket http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/ tar upp att det är ett problem med rotröta vid ridning men inte när det beskriver problemen med cykling i skogen. Så enligt dom verkar det mera vara kopplat till ridning än cykling. Dock så infekteras ju gärna granar med rotröta genom sår i barken på rötterna så om man genom cykling barkflänger rötterna har man en ingångsport för rötsporer.

Jag skulle vilja säga att skogsbruket själv genom gallring av bestånd skadar rötterna i större omfattning än vad cyklister gör.

Det ska också sägas att tall sällan drabbas av rotröta så det är ett problem förbehållet gran- och björkbestånd.

Det kan ju vara rätt svårt att veta vilka andra som är ute i skogen. Iaf är jag rätt koncentrerad på det jag gör. Så man stör kanske mer än man tror. Skramlande kedjor hörs väl längre än man tror.

Jag vet inte hur många cyklister som krävs för att slitaget ska bli väldigt stort. Men storstäder som Stockholm borde rimligtvis kunna samla ganska många cyklister på veckobasis.

Jag har varit iväg på motionslopp hos relativt små klubbar och där är det verkligen ingen återhämtning att tala om, tvärtom. Vissa stigar är bedrövliga knappt framkomliga för amatörer som mig. Min gissning är att det kanske handlar om hundra genomcyklingar i veckan kanske i bästa fall.

/Freddo

Nu är väl inte slitaget främsta anledningen för att förjuda cykling i Erstaviksområdet utan "konflikter" mellan vandrare o cyklister och att det stör "skogskänslan" som man skriver...

Skall vi agera på något sätt bör vi nog göra det omgående. Frågan är bara vad som är bästa väg ?
Har någon varit i kontakt med kommunen i ärendet ? Annars känns väl det som ett första steg

Tracer skrev:
> Nu är väl inte slitaget främsta anledningen
> för att förjuda cykling i Erstaviksområdet utan
> "konflikter" mellan vandrare o cyklister och att
> det stör "skogskänslan" som man skriver...
>
>
Båda motiven är solklara fall av omotiverad osaklighet där de liksom hävdar en större rätt till skogen åt vissa nytjandegrupper. Märk att vandrare och cyklister i övrigt har lika stora lagliga rättigheter (och skyldigheter) till att nyttja våra skogar och att båda grupper funnits göra ungefär lika stora skador per passage i de undersökningar som gjorts.

Ovanstående är precis anledningen att cyklister inte skall köpa "dedikerad cykelstig"-kortet så fort det erbjuds!

Senast ändrad:
Tracer skrev:
> stigcykelstigskortet ?

:-)

Det blev visst lite fel från mobilen. Nu redigerad...

Problemet är väl att af Petersen den äldre hatar mtb inte för rotröta eller andra teknikaliteter. Utan för att det är en ohederlig aktivitet som inte hör hemma på erstavik. Det gör att allt som handlar om slitage och underhåll är meningslöst att diskutera i det fallet.

Dessutom sker inte slitaget på deras mark i utan huvudsakligen i det kommunalägda sicklaskiftet. Men där ser det bedrövligt ut ja. Mtb måste krympa, inte fortsätta växa som svennebananmotion. Det är inte en sport för storskalig tillämpning.

Trailcenters är bra för besökare eller folk som tränar. Men värdelöst för oss 90% som friluftar på cykel i skogen.

erik h skrev:
> Problemet är väl att af Petersen den äldre
> hatar mtb inte för rotröta eller andra
> teknikaliteter. Utan för att det är en ohederlig
> aktivitet som inte hör hemma på erstavik. Det
> gör att allt som handlar om slitage och
> underhåll är meningslöst att diskutera i det
> fallet.
>
> Dessutom sker inte slitaget på deras mark i utan
> huvudsakligen i det kommunalägda sicklaskiftet.
> Men där ser det bedrövligt ut ja. Mtb måste
> krympa, inte fortsätta växa som
> svennebananmotion. Det är inte en sport för
> storskalig tillämpning.
>
> Trailcenters är bra för besökare eller folk som
> tränar. Men värdelöst för oss 90% som
> friluftar på cykel i skogen.

Hur ska vi få färre att cykla mtb?

Jag vet! Vi startar en organisation som bara verkar för att cykling ska vara en tävlingsform, och inget annat, som utförs på parkvägar med lite stockar och någon sten på. Vore det inte sjukt bra om den här organisationen dessutom hade sjukt anala och lite godtyckliga regler som oftast inte främjar sportens utveckling?

skogsvakt skrev:
> hehe skramlande kedjor XD

Lite rassel å lite pling...

Luthman Photography skrev:

> Jag vet! Vi startar en organisation som bara
> verkar för att cykling ska vara en tävlingsform,
> och inget annat, som utförs på parkvägar med
> lite stockar och någon sten på. Vore det inte
> sjukt bra om den här organisationen dessutom hade
> sjukt anala och lite godtyckliga regler som oftast
> inte främjar sportens utveckling?

Vet inte riktigt vad det är, men detta känns så välbekant på något sätt...

Johan A skrev:
> Det jag inte förstår är hur cyklisterna kan
> störa när man (jag) nästan aldrig träffar på
> några till fots ute i skogen. Vem stör jag??
>
> Slitaget på vissa ställen, speciellt i
> Sicklaskiftet tycker t.o.m jag är väldigt
> osnyggt så just det partiet brukar jag cykla
> förbi men kommer man ut till "Hellas" är det ju
> inget slitage/förstörelse att tala om.
> Åtminstone inte som jag har sett.

Det är ett jävla ofog med cyklisterna i skogen, jag blir jävligt störd.
Speciellt när cyklister hävdar att de inte förstör i skogen .

Luthman Photography skrev:
> Jag vet! Vi startar en organisation som bara
> verkar för att cykling ska vara en tävlingsform,
> och inget annat, som utförs på parkvägar med
> lite stockar och någon sten på. Vore det inte
> sjukt bra om den här organisationen dessutom hade
> sjukt anala och lite godtyckliga regler som oftast
> inte främjar sportens utveckling?

;-)

Tillbaka