Cykelförbud Sicklaskiftet/Hellas?

floors skrev:
-------------------------------------------------------
> Spot on. Perverst intresse har jag för just det.
> Det ligger lite min natur kan man säga... Jag har
> tänkt driva frågan på ett annat plan
> (politiskt) och just i akt och mening att "rätt
> ska vara rätt" och inget som ska behöva påverka
> er övriga men med syftet att cyklingen ska
> främjas.

Tro mig, det bästa är att frågan får vara bortglömd. Det var skillnad för några år sedan när man var mitt uppe i reservatsbildningen. Vi drev det så långt vi kunde inklusive överklagande till regeringen. Utfallet blev att fråga var så jobbig att politiker och tjänstemän helst ville ha den sopad under mattan och bortglömd. Om det hade funnits ett intresse av att få ett förbud som efterlevdes hade de gjort något då. Att göra enkla och överskådliga regler var för krångligt då - trots att man då belutade om föreskrifterna - och blir ännu krångligare nu.

Så om du verkligen vill att det ska vara fortsatt fritt fram i Nackareservaten i Stockholms stad och Nacka så ska du låta frågan ligga kvar under mattan.

Vill du ha förslag på krångliga regler att ge dig i kast med har jag en uppsjö. Börja gärna med det konstiga att Migrationsverket fastställer föräldraskap vid invandring men att detta fastställande sedan inte gäller hos Skatteverket när det ska registreras i folkbokföringen utan först måste passera tingsrätten.

Senast redigerad av en moderator:
För att lämna k-kfäktandet för en stund så kör jag in bifogad fil i kunskapsdatabasen i det allmänna medvetandet.

Jag efterfrågade alltså protokoll/ursprungshandlingar för den gällande föreskriften av Stockholms stad och fick följande svar:

"Här kommer ingångshandlingen för införandet av fordonstrafikförbudet i terräng som skedde den 15 mars 2000.
Ändringen av föreskriften som beslutades den 20 december 2010 gjordes enbart i syfte för att anpassa till elektroniskt kungörande. "

Observera att Hellas ligger i Nacka kommun (som nämnts tidigare i tråden), men det här är bara lite "good to know"-info att ha med sig.

Bilagor

• Cykelförbud Sthlm.GIF
    Cykelförbud Sthlm.GIF
    34.5 KB · Besök: 71
Ok, cykling utanför vägar är förbjudet. Jag rekommenderar så många som möjligt att haka på den stora landsvägskonverteringen av mountainbikecyklister som redan pågår.

Men när förbjuds stora otäcka hundar samt otrevliga människor (ev. även fula?) inom reservatet?

Med tanke på tillägget ovan vill jag nämligen att man även tar hänsyn till mina subjektiva åsikter om vad som förstör skogen samt begränsar andras tillgång till den.

Nej, det är inte tillåtet att köra terrängbil i Stockholms parkområden. Jag förstår verkligen inte varför det skulle vara konstigt?

floors skrev:
> För att lämna k-kfäktandet för en stund så
> kör jag in bifogad fil i kunskapsdatabasen i det
> allmänna medvetandet.

Tror du att det saknas "allmänt medvetande" om att man inte får köra bil och motorcykel hursomhelst i skog och mark?

floors skrev:
> "För att lämna" dravel o.s.v.
Finns floors, eller är det bara ett penntroll?

Jag vill inte vara otrevlig och jag försöker undvika att vara det i största möjligaste mån. Det känns onödigt. I'm alive and kicking om det nu känns bättre eller sämre att veta. Jag trodde väl någonstans att man för sin egen skull vill känna till de bestämmelser som styr över de aktiviteter man ägnar sig åt, men jag kan ha fel. Om det är någon som känner sig utpekad eller kränkt av den informationen så bör man lämpligen vända sig till Stockholms stad och kanske inte till mig för att komma tillrätta med att föreskriften ser ut som den gör.

Rippa: Jag borde givetvis ha uttryckt mig annorlunda för att inte förnärma någon. Jag ville inflika föreskriftens bakgrund - that's it. Det står i föreskriften "all fordonstrafik" och mig veterligen inbegriper det cyklar. Det finns säkert någon som tror att det är ok att köra fyrhjuling rätt över fågelskyddsområden och då kanske det kan vara bra med en liten uppfräschning av minnet och jag tänkte nog inte första hand på bil- och MC-trafik, men jag kände väl inte att jag behövde förtydliga det i och med att det här forumet väl främst får antas läsas av målgruppen terrängcyklister.

Aron: Är det någon som drivit den frågan? att man borde få göra det?

Fordon
En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon*.

Vad är ett motorfordon?
Ett motordrivet fordon är ett fordon som är försett med en motor till exempel bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, motorredskap, terrängskotrar och terrängvagnar.

Eldriven rullstol eller cykel med eldriven motor räknas inte som motordrivet fordon och är alltså undantagna från terrängkörningslagen.

Vad är terräng?
Terräng definieras som all mark förutom bebyggda områden och vägar till exempel skog, myr, åker, äng, hage och park. Det innebär att även motionsspår, vandringsleder och traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med till exempel traktor eller motorredskap räknas som terräng.

* Aha! Vi som är oseriösa cyklister har ju rimligen "lekfordon".

Vanliga trampcyklar är också undantagna terrängkörningslagen (samt om jag minns rätt snöskotrar [vägande under 400 kg] - men då gäller en hel racka andra regler/lagar/påbud).

Men har nu Stockholm Stad generellt förbjudit alla fordon (oavsett subtyp) i terrängen så är inte terrängkörningslagen vad man i första hand bör vända sig till...

staine skrev:
> wow så eldrivna cyklar går bra i terräng men
> inte vanliga? Sick.

Så nu kan du köpa en o kränka alla...
Det är väl bara cykla på. Och hälsa på alla.
Förresten hur har det gått med det nya stallet som de ville ha?

Jerry skrev:
> @floors: Det finns en historik som kan vara
> intressant att känna till:
> http://www.google.com/search?q=Hellas+och+Nackasko
> garnas+stigcyklister&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=or
> g.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-a

Jag ska genast läsa! Tack!

... men jag gissar att den här föreningen är insomnad?

floors skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @floors: Det finns en historik som kan vara
> > intressant att känna till:
> >
>
> >
>
> > g.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-a
>
>
> Jag ska genast läsa! Tack!
>
> ... men jag gissar att den här föreningen är
> insomnad?

Föreningen är insomnad för att frågan drevs så långt den kunde när i samband med reservatbildningen. Resultatet är, och du kan fråga Oxr, att det i praktiken inte kommer stå poliser, eller annan ordningsmakt, och bötfälla cyklister i Nackaskogarna.

Rippa skrev:
> floors skrev:
> -----
> > Jerry skrev:
> >
>
> > -----
> > > @floors: Det finns en historik som kan vara
> > > intressant att känna till:
> > >
> >
>
> >
> > >
> >
>
> >
> > > g.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-a
> >
> >
> > Jag ska genast läsa! Tack!
> >
> > ... men jag gissar att den här föreningen är
> > insomnad?
>
> Föreningen är insomnad för att frågan drevs
> så långt den kunde när i samband med
> reservatbildningen. Resultatet är, och du kan
> fråga Oxr, att det i praktiken inte kommer stå
> poliser, eller annan ordningsmakt, och bötfälla
> cyklister i Nackaskogarna.

Jag har börjat läsa i handlingarna och bl a protokollet inför reservatsbildningen. Man blir nästan lite tårögd över att det var så fint att det fanns två rätt så stora MTB-föreningar + sällskapet som svarade på remissvaret.

Hur ser det ut med den andra föreningen; "Bimbo-Bikers"?, är den också insomnad. S.A.M.S bedriver den också en tynande tillvaro nu?

Lite trist att komma in i den här sporten när den är lite på insomnande, eller är den det?

Ni som varit med länge, hur ser det ut där? Som jag förstått det så kunde man för 10 år sedan köra ett lopp varje helg om man så ville under säsongen men att det inte riktigt är så längre. Eller har sporten genomgått en förändring och att den inte alls har minskat - från tävlingsinriktning till mera renodlad stigcykling, alltså jag pratar om den största trenden här, vad är den?

Kan man se några sådana tendenser?

Min personliga föraning är ju att det kommer att bli en tillströmning till MTB igen på grund av det allt större träningsintresset överlag just nu. Det borde ju finnas flera gamla terränglöpare som jag själv som sliter sönder knäna och måste hitta en ersättningssport och då känns det ju som att MTB ligger nära till hands

floors skrev:

> Lite trist att komma in i den här sporten när
> den är lite på insomnande, eller är den det?
>
> Ni som varit med länge, hur ser det ut där? Som
> jag förstått det så kunde man för 10 år sedan
> köra ett lopp varje helg om man så ville under
> säsongen men att det inte riktigt är så
> längre. Eller har sporten genomgått en
> förändring och att den inte alls har minskat -
> från tävlingsinriktning till mera renodlad
> stigcykling, alltså jag pratar om den största
> trenden här, vad är den?

"Sporten" var större på, säg, 90-talet. Men företeelsen (att cykla i terräng) är större än någonsin. Törs jag säga.

Vilket f.ö. gäller cykelsporten i allmänhet. Folk träningscyklar som aldrig förr, men antalet tävlingar står inte i relation till den ökningen. Du kan läsa mer om det här: http://www.eurosport.se/roberto-vac...tavlingsfronten_post940810/blogpostfull.shtml

floors skrev:
> Jag ska genast läsa! Tack!
>
> ... men jag gissar att den här föreningen är
> insomnad?

Du fick en resumé av mig tidigare i tråden.

oxr skrev:
> floors skrev:
> -----
> > Jag ska genast läsa! Tack!
> >
> > ... men jag gissar att den här föreningen är
> > insomnad?
>
> Du fick en resumé av mig tidigare i tråden.

jo, jag kom på det, men då var det skrivet.

oxr skrev:
>
>
> ...Vill du ha förslag på krångliga regler att ge
> dig i kast med har jag en uppsjö. Börja gärna
> med det konstiga att Migrationsverket fastställer
> föräldraskap vid invandring men att detta
> fastställande sedan inte gäller hos Skatteverket
> när det ska registreras i folkbokföringen utan
> först måste passera tingsrätten.

Njej, detta är inte så underligt då migrationsverket egentligen aldrig "fastställer" föräldraskap på ett sådant sätt att det överensstämmer med svensk lagstiftning i övrigt. Det måste inte heller passera tingsrätten i de fall det finns tillräckliga underlag för skatteverket att göra det enligt gängse rutiner.

Vikkar skrev:
> oxr skrev:
> -----
> >
> >
> > ...Vill du ha förslag på krångliga regler att
> ge
> > dig i kast med har jag en uppsjö. Börja
> gärna
> > med det konstiga att Migrationsverket
> fastställer
> > föräldraskap vid invandring men att detta
> > fastställande sedan inte gäller hos
> Skatteverket
> > när det ska registreras i folkbokföringen
> utan
> > först måste passera tingsrätten.
>
> Njej, detta är inte så underligt då
> migrationsverket egentligen aldrig "fastställer"
> föräldraskap på ett sådant sätt att det
> överensstämmer med svensk lagstiftning i
> övrigt. Det måste inte heller passera
> tingsrätten i de fall det finns tillräckliga
> underlag för skatteverket att göra det enligt
> gängse rutiner.

Det är det som är det konstiga. Vi har två typer av föräldraskap i svensk lagstiftning. Och det skapar stora problem.

Det var inget för SCF. Det är bara oseriösa cyklister som kör i Hellas.

Segway, mountainbike och permobil är lika inför lagen.

Carl A skrev:
> bara en stilla undran: vad gjorde SCF och Sthlms
> cykelförbund när det var tal om cykelförbud i
> Hellas?

Eftersom det inte var några internationella medaljhopp som grusades av det förbudet så var det en icke-fråga för dem. Var och hur folk cyklar som hobby bryr sig inte SCF om då det inte genererar medaljer att mäta penislängd med.

Bara för att vara tydlig så var det aldrig tal om något totalförbud mot cykling i samband med reservatsbildningen. Cykling var på många sätt en icke-fråga, och de regleringar som föreslogs var inte särskilt genomtänkta eller hämtade ur verkligheten.

Den förvirrade formuleringen "förbud mot cykling utom på anlagd väg och stig" som togs i Nacka kan ingen i efterhand förklara vad det betyder eller vad man hade tänkt sig, och det verkar som att den är ett hastverk taget ur luften. Troligen fick någon tjänsteman ett halvfärdigt arbete på sitt bord och hade i uppdrag att så snabbt som möjligt färdigställa jobbet så man raskt fick klubba igenom reservatsbildningen i kommunfullmäktige. Det var inte så noga vad det var för föreskrifter.

I Stockholm ströks förbudsformuleringen helt eftersom någon längs vägen upptäckte att den stod i strid med lokala trafikföreskrifter.

Min bättre hälft höll på att bli rejält manglad på stigen vid Sicklasjön nu i eftermiddags av bråttomcyklare på mtb. Fan, ska det vara så svårt att bara skita i att cykla just där precis alla går. Personligen skiter jag i det, men jävlar vad skit vi som cyklister får pga just detta. Om det handlar om transportcykling på just denna stig, ta det piano så i fall.

Ok, släpp häcklet löst...

Varför skall det hettsöras på platta gångstigar bland flanörer? Det låter lika stimulerande som cykelbanehets på Golgatan. Den stigen har f.ö. en skylt om cykling förbjuden när man kommer österifrån, men inte när man kommer från HBB-hållet.

Stockholms stads cykelkarta som delades ut häromdan har grusvägarna markerade som cykelvägar. men står det inte nåt på skyltarna vid t.ex. kyrkogården om att man inte får cykla där? Schizofrent.

... intressant läsning, men hur fungerar det i praktiken? Om man nu skulle åka dit (bortsätt från arga gående), vad pratar vi för ekonomiska / juridiska utmaningar? 300, 500, 50000? På alla år vi har cyklat har vi aldrig sätt någon myndighet på någon stig så är inte detta ett icke problem?

/V

Vinterbo skrev:
> ... intressant läsning, men hur fungerar det i
> praktiken? Om man nu skulle åka dit (bortsätt
> från arga gående), vad pratar vi för ekonomiska
> / juridiska utmaningar? 300, 500, 50000? På alla
> år vi har cyklat har vi aldrig sätt någon
> myndighet på någon stig så är inte detta ett
> icke problem?
>
> /V

Det är klart att förbjudsfrågan är ett ickeproblem, men att vi sabbar för varandra o tokkör på tydligt olämpliga stigar som i det här fallet är föga utmanande, är ett problem. Vi har dåligt rykte som det är, det behöver inte förstärkas.

Det är ju rätt kul att all som annars både kan tänka sig att cykla mot enkelriktat, mot rött eller överhuvudtaget struntar i trafikregler plötsligt bryr sig om att den kunde vara otillåtet att cykla i Sicklaskiftet ? :-D T

Tyvärr så verkar ju Stockholms stad ha bestämt sig för en än strängre reglering än många andra, normalt sett så räcker ju TKL/TKF långt.

Ridning är ju inte heller tillåten enligt den föreskrift som finns bestämd med de definitioner som finns.

Ser faktiskt inte behovet utav ett sådant förbud som tagits, det bör väl räcka med att nämna det i reservatsföreskrifterna...

Little Stereo skrev:
> Det är ju rätt kul att all som annars både kan
> tänka sig att cykla mot enkelriktat, mot rött
> eller överhuvudtaget struntar i trafikregler
> plötsligt bryr sig om att den kunde vara
> otillåtet att cykla i Sicklaskiftet ? :-D T

Men syftet med reglerna skiljer sig åt. Trafikregler på gator och vägar är till för att upprätthålla säkerhet och ordning, och för att främja framkomlighet. Reglerna som förbjuder cykling i ett skogsområde är till för att hålla cyklar borta.

henced-5 skrev:
> Tyvärr så verkar ju Stockholms stad ha bestämt
> sig för en än strängre reglering än många
> andra, normalt sett så räcker ju TKL/TKF
> långt.
>
> Ridning är ju inte heller tillåten enligt den
> föreskrift som finns bestämd med de definitioner
> som finns.
>
> Ser faktiskt inte behovet utav ett sådant förbud
> som tagits, det bör väl räcka med att nämna
> det i reservatsföreskrifterna...

Regleringen har inget med reservatet att göra. Den fanns långt innan och är utformat för att stoppa cykling i humlegården och vasaparken.

oxr skrev:
> henced-5 skrev:
> -----
> > Tyvärr så verkar ju Stockholms stad ha
> bestämt
> > sig för en än strängre reglering än många
> > andra, normalt sett så räcker ju TKL/TKF
> > långt.
> >
> > Ridning är ju inte heller tillåten enligt den
> > föreskrift som finns bestämd med de
> definitioner
> > som finns.
> >
> > Ser faktiskt inte behovet utav ett sådant
> förbud
> > som tagits, det bör väl räcka med att nämna
> > det i reservatsföreskrifterna...
>
> Regleringen har inget med reservatet att göra.
> Den fanns långt innan och är utformat för att
> stoppa cykling i humlegården och vasaparken.

Fast det hade man ju lika enkelt kunnat komma åt genom att lägga dessa som kartbilagor och peka ut dessa områden istället för ett generellt förbud. Som det är formulerat så råder även förbud att rida i terräng i hela Stockholms stad. Med andra ord är t.ex. http://www.stockholm.se/OmStockholm...sforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/#Ridning helt onödig när det finns ett förbud som redan behandlar hela kommunen där undantagen finns nämnda.

Men ska man sedan vara lite pragmatisk så är ju definitionen utav terräng "allt som inte är väg", och väg "1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik,och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2"

Den lokala trafikföreskriften har ju även förbjudit: Terrängskoter (oavsett om marken är snötäckt eller ej), samt t.ex. golfbilar (jo, även på golfbanan (vilken enligt TrF och tillhörande definitioner är terräng). Nu kommer någon säkert att hävda att markägare kan tillåta detta, vilket är felaktigt (står mycket tydligt i TKL).

Tillbaka
Topp