Cykelförbud Törnskogen?

Tergorotas

Aktiv medlem
Cykelförbud Törnskogen?
Några norrortsbor (Stockholm) som vet något om detta, stämmer det att det är cykelförbud i Törnskogen?

Några andra skogar i Sollentunatrakten som man får passa sig för?

Cykelförbud Törnskogen?
Stämmer, om man inte är expert på att tolka föreskrifter luddigt.

Törnskogen, Hansta på järvafältet, och allt i Ursvik som inte är Nick eller Järva cykelled.

Cykelförbud Törnskogen?
N_sandstrom sa:
Stämmer, om man inte är expert på att tolka föreskrifter luddigt.

Törnskogen, Hansta på järvafältet, och allt i Ursvik som inte är Nick eller Järva cykelled.

Det betyder ca 80% av alla mina standardleder, nu ska jag sätta mig med en kall öl i soffan och vänta på att piketen kommer och plockar mig. :)

Cykelförbud Törnskogen?
Vad beträffar de områden där cykling regleras i annat än allemansrätten så är det Södra Törnskogens naturreservat i Sollentuna och Norra Törnskogens naturreservat i Upplands Väsby.

I Södra Törnskogens naturreservat så är det förbudet att
"• cykla på markerade ridstigar
• cykla på markerade vandringsleder och stigar som går på opreparerad naturmark"
https://www.sollentuna.se/sv/uppleva--gora/natur/Tornskogen/Bestammelser-i-naturreservatet/

I Norra Törnskogens naturreservat så är det förbudet att "Cykla annat än på vägar och markerade cykelstigar."
http://www.upplandsvasby.se/bygga-bo-och-miljo/naturvard-parker/naturomraden-naturreservat.html

Kruxet med Södra Törnskogen är vad de avser med "stigar på opreparerad naturmark". Hur mycket måste marken vara preparerad? Räcker det med att spånga vissa delar? Samt att de räknar med konflikt med vandrare.
För Norra Törnskogen är det lite klarare, där är endast markerade stiga tillåtna. Men det gör det också möjligt att få stigar markerade.

Mitt förslag är att bli medlem i Stockholms Stigcyklister och engagera er i frågan och ta kontakt med respektive kommun och inleda en kommunikation om hur föreskrifterna ska tolkas och om det finns möjlighet att märka upp stigar för cykling och därmed leda flertalet cyklister till dem.

Cykelförbud Törnskogen?
olle/frost sa:
Kruxet med Södra Törnskogen är vad de avser med "stigar på opreparerad naturmark". Hur mycket måste marken vara preparerad? Räcker det med att spånga vissa delar? Samt att de räknar med konflikt med vandrare.
För Norra Törnskogen är det lite klarare, där är endast markerade stiga tillåtna. Men det gör det också möjligt att få stigar markerade.
"Cyklister hänvisas till grusvägar. Cykling är inte tillåten på markerade ridstigar,
vandringsleder och på stigar som går på opreparerad naturmark"

Se https://www.sollentuna.se/globalass...gens-naturreservat-beslut-2010-06-09-hela.pdf

Enda eventuella kryphålet i denna text är att den finns under stycket "Leder". Är en viltstig en led? Många stigar är viltstråk och det är inte helt enkelt att se om myror, rådjur eller människor skapat dem.

Cykelförbud Törnskogen?
Ta dig ut lite avsides. Cykla med omdöme. Visa hänsyn och hälsa på alla. Det har gått bra i 15 år i Hellas. Har aldrig fått en sur kommentar i Tyresta även om jag inte har varit där på länge...

Cykelförbud Törnskogen?
I Törnskogen har vi dock redan ett "fientligt" läge.
Det är nån slags fristad för folk som rastar sina lössläppta hundar, och dom är allt annat än glada över att dela skogen med andra.

I våras var det någon/några som skrivit ut egna förbudslappar coh skyltat hela skogen med.
Möter man någon med hund där är det i år ca 25% chans att bli utskälld (inte av hunden).

Osäker på vad som skapat läget från början, om det tidigare förekommit omdömeslösa cyklister, eller om det bara råkar vara samlingsort för sura hundägare.

Till skillnad från hellas är det en ganska långsam skog, inte direkt ställen där man susar fram i för höga hastigheter.

Cykelförbud Törnskogen?
ejma sa:
olle/frost sa:
"Cyklister hänvisas till grusvägar. Cykling är inte tillåten på markerade ridstigar,
vandringsleder och på stigar som går på opreparerad naturmark"

Se https://www.sollentuna.se/globalass...gens-naturreservat-beslut-2010-06-09-hela.pdf

Enda eventuella kryphålet i denna text är att den finns under stycket "Leder". Är en viltstig en led? Många stigar är viltstråk och det är inte helt enkelt att se om myror, rådjur eller människor skapat dem.
"Cyklister hänvisas till grusvägar."
Tydligare än så kan det ju inte bli.

Cykelförbud Törnskogen?
Bengt-re sa:
Bajker sa:
Det man undrar är ”varför”

För att det vore farligt för hundarna om folk cyklade där de springer?

Snarare för att de vet att de gör fel när de släpper hundarna lösa och inte har kontroll över dem. Vissa personer blir aggressiva när de blir påkomna med att göra nåt de egentligen inte får.

Cykelförbud Törnskogen?
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:

Snarare för att de vet att de gör fel när de släpper hundarna lösa och inte har kontroll över dem. Vissa personer blir aggressiva när de blir påkomna med att göra nåt de egentligen inte får.

Aha. Det var inte uttalat hundlekplats där. Nä då är det ju lite underligt varför de skall särbehandla cyklister.

Cykelförbud Törnskogen?
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:

Lite som att många blir lite förbannade att de inte får cykla där de gör. Ingen som helst skillnad på beteenden, däremot bryter cyklisterna i de nämnda fallen mot regler. Och det är såklart mycket sämre. Det förstår nog alla.

Cykelförbud Törnskogen?
JonasH72 sa:
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:

Lite som att många blir lite förbannade att de inte får cykla där de gör. Ingen som helst skillnad på beteenden, däremot bryter cyklisterna i de nämnda fallen mot regler. Och det är såklart mycket sämre. Det förstår nog alla.
Kunde du bidra med en orsak till förbudet eller vill du bara spela Allanballan?

Cykelförbud Törnskogen?
Så det är typ lugnt när man träffar någon med en okopplad hund i dessa områden? Menar, då gör ju båda fel och vet det, mer eller mindre.

De gånger jag träffat folk med hundar (kopplad eller ej) som skäller som om livet stod på spel så har husse/matte varit väldigt ursäktande och tillmötesgående. För min del får hundar springa och skälla hur mkt de vill så länge de inte bits. Ok, plocka upp gammal hundmat kan vara trevligt om ägaren gör. Undrar om inte hundägarna blir utskällda rätt ofta också av andra skogsmänniskor.

Allmänt känner jag att man kommer långt om man bara hälsar och bromsar in ordentligt i tid. Jag har aldrig blivit tillsagd eller utskälld, har cyklat till och från under 20 år.

Cykelförbud Törnskogen?
dr-m sa:
Så det är typ lugnt när man träffar någon med en okopplad hund i dessa områden? Menar, då gör ju båda fel och vet det, mer eller mindre.

De gånger jag träffat folk med hundar (kopplad eller ej) som skäller som om livet stod på spel så har husse/matte varit väldigt ursäktande och tillmötesgående. För min del får hundar springa och skälla hur mkt de vill så länge de inte bits. Ok, plocka upp gammal hundmat kan vara trevligt om ägaren gör. Undrar om inte hundägarna blir utskällda rätt ofta också av andra skogsmänniskor.

Allmänt känner jag att man kommer långt om man bara hälsar och bromsar in ordentligt i tid. Jag har aldrig blivit tillsagd eller utskälld, har cyklat till och från under 20 år.

Det är lugnt i alla områden jag cyklar i utom just Törnskogen.

Dels finns det inget krav på att ha hundarna kopplade där.
Dels är det många frekventa besökare som är direkt konfrontativa mot cyklister,

Och det handlar inte om att vi är vettlösa och kör för snabbt. Jag har varit med om konfrontation då vi var stillastående precis vid infarten till området.

Cykelförbud Törnskogen?
Bajker sa:
JonasH72 sa:
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:

Det var inte det tråden handlade om senaste inläggen! Utan det handlar helt enkelt om att precis som hundägare så är cyklister sjukt egenintresserade. Man kan tycka vad fan man vill, men om cyklister inte har rättighet att cykla på vissa ställen så spelar det väl för fan ingen roll om det är 200 hundägare med lös hund där i området.

”buhuuuu, dem får men inte vi”
”Kolla dem då, de gör fel, då kan vi också göra det”.

Patetiska tankesätt båda två och en sak är jävligt klar; det gagnar ALDRIG, ALDRIG cyklingen ju fler dom skiter i förbud och dessutom hänvisar till att nån annan minsann också gör fel. Tillbakakakor hör hemma på dagis.

Cykelförbud Törnskogen?
Fram med skattepengarna och upp med lite officiella förbudsskyltar på alla större infartsstigar, om det nu ska vara förbjudet att cykla just där. Tacka fan att det blir tjafs mellan folk om det inte är väldigt tydligt att dessa stigar är undantagna och speciella. Kanske lika bra att förbjuda löpning också när man ändå är i farten.

Cykelförbud Törnskogen?
Enl. första stycket i föreskrifterna för reservatet är det skapat för att främja ”goda förutsättningar för ett friluftsliv” och förhindra framtida exploateringar. Som jag ser det är cykling en friluftsaktivitet.

Det är inte koppeltvång för hundar, vilket visar att det inte finns ett känsligt djurliv.

Det finns några rödlistade växtarter, men den biologiska mångfalden blir inte störd av att cykla på befintliga stigar.

Som jag ser det är beslutet slentrianmässigt och taget med dålig kunskap.
Jag respekterar alltid ett beslut som är taget för att för att skydda djur och växtliv, är inte så fallet respekterar jag inte alltid ett sånt beslut.

Fram till i år när någon satte upp egentillverkade skyltar på några ställen har det aldrig varit något problem. De fåtal gånger man har mött någon har varit trevliga.
Nu har skyltarna uppmärksammat folk på förbudet och vi har mött personer som har varit griniga.
Det paradoxala är att skyltarna också är förbjudna enl. föreskrifterna.

Cykelförbud Törnskogen?
dr-m sa:
Fram med skattepengarna och upp med lite officiella förbudsskyltar på alla större infartsstigar, om det nu ska vara förbjudet att cykla just där. Tacka fan att det blir tjafs mellan folk om det inte är väldigt tydligt att dessa stigar är undantagna och speciella. Kanske lika bra att förbjuda löpning också när man ändå är i farten.
Du har en solklar poäng i att tydliggörandet på plats behöver bli bättre.

Cykelförbud Törnskogen?
JonasH72 sa:
Bajker sa:
JonasH72 sa:
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:

Det var inte det tråden handlade om senaste inläggen! Utan det handlar helt enkelt om att precis som hundägare så är cyklister sjukt egenintresserade. Man kan tycka vad fan man vill, men om cyklister inte har rättighet att cykla på vissa ställen så spelar det väl för fan ingen roll om det är 200 hundägare med lös hund där i området.

”buhuuuu, dem får men inte vi”
”Kolla dem då, de gör fel, då kan vi också göra det”.

Patetiska tankesätt båda två och en sak är jävligt klar; det gagnar ALDRIG, ALDRIG cyklingen ju fler dom skiter i förbud och dessutom hänvisar till att nån annan minsann också gör fel. Tillbakakakor hör hemma på dagis.
+1000

Cykelförbud Törnskogen?
Vandrare kan i mitt tycke vara glada för att cyklister finns.

Vi kan avverka betydligt fler mil på en dag och på så sätt hålla många mil stigar fria från sly och växtlighet.

Cykelförbud Törnskogen?
Asså vad ska vi med skogen till om man inte kan vistas i den? Såga ner skiten eller ta betalt. Jag kan dricksa en tjuga emellanåt eller prenumerera månadsvis om det ska vara så.

Cykelförbud Törnskogen?
Om markägaren tycker att stigcyklister är ett stort problem tror jag att de bett polisen om hjälp. Jag har cyklat i Rösjökilen till och från sedan tidigt 90-tal. Det är på ett extremt få platser som slitaget kan härledas till cyklister.

Vid möten med människor, ge dem ingen anledning till att gnälla. Sakta in, håll avstånd och ta initiativet och hälsa glatt. Varför inte själv lämna företräde för passage? Hundägare med kopplade hundar blir tvungna att ta kontroll över sin hund och passera. Varför inte klappa hunden så framstår du som en trevlig prick?

Vid möten med hästar, skaffa kontakt med ryttaren och få okej för en passering. Om de får ta ansvar för situationen brukar de vara nöjda.

Jag gissar att polisen ser oansvariga hundägare och grillande friluftsmänniskor som ett större problem än några cyklister. Någon som vet om de som eldade ner några hundra kvadratmeter urskog söder om Påtåker fick några repressalier? Eller de fiskare som flertalet gånger lyckats sätta eld på Rösjöholmen? Troligtvis händer inget.

Cykelförbud Törnskogen?
ooms sa:
Cpt01 sa:

Vi kan avverka betydligt fler mil på en dag och på så sätt hålla många mil stigar fria från sly och växtlighet.
Du menar att ni orsakar mer slitage på naturen?

Igår släppte jag ut en mängd avgaser när jag körde min bil till en cykelaffär för att handla. Efter det öste jag ut en ytterligare avgaser när jag transporterade min cykel till ett trailhead. Efter det cyklade jag i 1,5h.

Jag slet en massa på naturen den dagen. Biltillverkning, lunch på donken(med allt vad det innebär), transport(från asien) av delar jag köpte i affären. Utvinning och transport av drivmedel för att tanka bilen. Att jag avslutar med att cykla över rötter med mina däck av gummi(tillverkade i Indonesien) och råkar spinna loss i vissa partier...är tydligen det värsta jag kan göra?

Cykelförbud Törnskogen?
Cpt01 sa:
ooms sa:
Cpt01 sa:

Igår släppte jag ut en mängd avgaser när jag körde min bil till en cykelaffär för att handla. Efter det öste jag ut en ytterligare avgaser när jag transporterade min cykel till ett trailhead. Efter det cyklade jag i 1,5h.

Jag slet en massa på naturen den dagen. Biltillverkning, lunch på donken(med allt vad det innebär), transport(från asien) av delar jag köpte i affären. Utvinning och transport av drivmedel för att tanka bilen. Att jag avslutar med att cykla över rötter med mina däck av gummi(tillverkade i Indonesien) och råkar spinna loss i vissa partier...är tydligen det värsta jag kan göra?

Särskilt om du gör det med...en emtb!

Cykelförbud Törnskogen?
Cpt01 sa:
ooms sa:
Cpt01 sa:

Vad har det med saken att göra? Du jämförde vandring och cykling ovan. Men ok, jag omformulerar: Du menar att ni orsakar mer markslitage?

Cykelförbud Törnskogen?
ooms sa:
Cpt01 sa:
ooms sa:
Cpt01 sa:

Vad har det med saken att göra? Du jämförde vandring och cykling ovan. Men ok, jag omformulerar: Du menar att ni orsakar mer markslitage?

Jag antar att hans poäng är att en cyklist sliter mer per tur för att varje tur är längre, dvs längre sträcka slits. Men det slits in mer per färdad meter.

Cykelförbud Törnskogen?
Hans poäng är nog snarare att cyklisters slitage håller stigar öppna. Vilket går rakt emot påståenden om att cykling inte sliter. Vilket var ooms poäng.

Cykelförbud Törnskogen?
Cykelförbud Törnskogen?
Jag är rätt övertygad om att just slitaget är enbart en faktor att dra fram som kan tänkas vara mer hållbar i en dialog med beslutande instanser, snarare än att säga att man inte gillar personer med vadderade lycra-arslen i för hög fart jagandes KOM stör tillvaron.

Cykelförbud Törnskogen?
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Hans poäng är nog snarare att cyklisters slitage håller stigar öppna. Vilket går rakt emot påståenden om att cykling inte sliter. Vilket var ooms poäng.
Precis!

Har någon påstått att cykling inte generar nåt slitage? All vistelse i skog och mark ger ett visst slitage.
Ett av huvudargumenten mot cykelförbud brukar vara att cykling inte genererar mer slitage än vandring. Cpt01 skrev (eller åtminstone antydde) att det tvärtom genererar mer slitage ovan. Hur ska ni ha det?

Cykelförbud Törnskogen?
Örjan Lax sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Precis!

Har någon påstått att cykling inte generar nåt slitage? All vistelse i skog och mark ger ett visst slitage.

Exakt! Det finns positivt slitage, och negativt slitage.
Vem definierar vilket? Markägaren bör ha tolkningsföreträde när det gäller det.

Cykelförbud Törnskogen?
Sen har det framkommit flera ggr senaste åren att slitage i form av att röra om och sprätta runt jordlagret är nödvändigt för att vissa arter ska kunna klara sig. Riktigt hur det funkar vet jag inte, men Naturvårdare har bjudit in lokala crossklubbar för att vända runt jorden och syresätta lite.Självklart tror jag på den här idén, alla som haft nån form av trädgård och påtat lite vet att det är bra att vända runt lagren vår och höst.
Jag tror vi har en möjlighet här om fler köper lite grövre däck, större grupper och höjer farten lite, mera sladd och bus är helt enkelt det naturen behöver för en ökad mångfald.
Detta var inte ironi eller skoj utan min ståndpunkt.

Cykelförbud Törnskogen?
ooms sa:
Örjan Lax sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Precis!

Låter bra. Du kanske kan lämna den frågan till oss som äger mark (och cyklar i skogen) istället för att till varje pris hacka på allt som verkar lerigt.

Cykelförbud Törnskogen?
Hep sa:
ooms sa:
Örjan Lax sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Precis!

Låter bra. Du kanske kan lämna den frågan till oss som äger mark (och cyklar i skogen) istället för att till varje pris hacka på allt som verkar lerigt.
Bra, vi lämnar frågan till oss som äger mark.

Tillbaka
Topp