Cykelförsäkring?

olmarkus

Ny medlem
Cykelförsäkring?
Jag hittar ingen aktuell tråd om cykelförsäkringar och jag har problem att hitta en bra försäkringslösning för min pärla...

Jag har hemförsäkring i Dina Försäkringar och de hade fram till årsskiftet en bra tilläggsförsäkring för cykel. Den har de dock slutat med nu och erbjuder bara cykelförsäkring upp till 13500 kr.

SCF har lanserat samarbete med Folksam så man kan teckna cykelförsäkring via dem, men då måste man ha sin hemförsäkring där. Problemet är att den hemförsäkringen är typ dubbelt så dyr som min nuvarande.

Hos Trygg Hansa ska ju cykelförsäkring (upp till 50 000 kr) ingå i hemförsäkringen, men likaså är den betydligt dyrare.

Är det någon som har ett bra tips? Helst skulle jag vilja ha kvar min hemförsäkring och endast köpa en separat cykelförsäkring.

Cykelförsäkring?
som med så mycket annat här i livet så är jag rätt nöjd med att betala för mycket för något som jag egentligen inte behöver.
men har inte haft något problem med trygg hasa hittills, hoppas jag slipper få ta reda på om de är jobbiga vid eventuellt missöde

Cykelförsäkring?
Seriösare svar:

Jag har bara if:s grundförsäkring för cyklarna. Det är max typ 8000, men det är endast tänkt att täcka mina pendlarcyklar. Övriga cyklar får inte blir stulna och lämnas normalt inte utan uppsyn. If har varit mycket enkla att ha att göra med de (2?) gånger jag har fått cyklar stulna.

Har funderat på att tilläggsförsäkra övriga cyklar men inte orkat.
I min värld finns inga tjuvar.

Cykelförsäkring?
Det enda jag är rädd för är garageinbrott... Annars lämnar jag aldrig cykeln obevakad. Jag tänkte att man kanske sover ett litet snäpp bättre om man vet att den är försäkrad.

Cykelförsäkring?
Trygghansa har funkat för mig över förväntan! Jag kanske har haft tur, men inget strul och snabb handläggningstid!(Jag har alla mina försäkringar hos TH)Däremot är deras system för ersättning via "Scalepoint" ett djävla skämt. Det såg fint ut till en början, bara gå in på en hemsida och välja ut den cykel du vill ha och trycka på "köp". Det är sportson som fixar cyklarna och levererar dem till din dörr, vilket skall ta max 7 arbetsdagar om hojen finns på lager. Jag har hållit på i över en månad nu men inte fått någon cykel. Sportson prioriterar INTE försäkringsärenden kan man lugnt säga.

Cykelförsäkring?
Folksam har fungerat bra vid de tillfällena som det har varit aktuellt. De har försäkringar med upp till 80000:- i försäkringsvärde på cykel. De kostar mer men har inga undantag vid lopp, krascher eller andra otrevligheter.

Cykelförsäkring?
Miss Lycka: Folksams hemförsäkring ersätter inte skador på cykeln vid krascher. Det är åtminstone vad försäkringsvillkoren säger.

Det kommer att komma en artikel på HappyMTB inom en snar framtid som går igenom försäkringsvillkoren hos de flesta hemförsäkringarna på marknaden.

Tille: du är medveten om att dina cyklar är försäkrade upp till 8000 kronor om du lämnar dem i lägenheten när du går till jobbet, va? För att du ska få högre ersättning krävs att du blir rånad på cykeln, men det var väl det du menade med "lämnas inte utan uppsyn".

Cykelförsäkring?
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Tille: du är medveten om att dina cyklar är
> försäkrade upp till 8000 kronor om du lämnar
> dem i lägenheten när du går till jobbet, va?
> För att du ska få högre ersättning krävs att
> du blir rånad på cykeln, men det var väl det du
> menade med "lämnas inte utan uppsyn".

Nä, det var det jag menade med "I min värld finns inga tjuvar".
Jag vet om det och hänvisar till mitt första inlägg :-)

Cykelförsäkring?
oxr skrev:
> Tille: du är medveten om att dina cyklar är
> försäkrade upp till 8000 kronor om du lämnar
> dem i lägenheten när du går till jobbet, va?
> För att du ska få högre ersättning krävs att
> du blir rånad på cykeln, men det var väl det du
> menade med "lämnas inte utan uppsyn".

Så om det blir inbrott i lägenheten så räknas inte cyklar in i de vanliga ersättningsgränserna för lösöre?

Jobbigt i så fall. :-/

Cykelförsäkring?
DT skrev:

> Så om det blir inbrott i lägenheten så räknas
> inte cyklar in i de vanliga ersättningsgränserna
> för lösöre?

Det skiljer sig mellan olika bolag. Vad som räknas som bostaden brukar också skilja sig. Källare som endast har ingång utifrån räknas inte som det hos många bolag t.ex = det du har där är oförsäkrat.

Senast ändrad:
Cykelförsäkring?
Senast jag kollade hade Länsförsäkringar Stockholm täckning upp till 50 000:-
25% självrisk.
Gäller även träning och tävling, förutom om man är proffs (= tjänar > 1 BB på cykling har jag för mig).

Cykelförsäkring?
Trampedalen skrev:
> Gäller även träning och tävling, förutom om
> man är proffs (= tjänar > 1 BB på cykling har
> jag för mig).

Attans!

Cykelförsäkring?
Robert skrev:
> Jag tror att den här utredningen kan vara rätt
> aktuell trots att den är från 2009,
> http://happymtb.org/2009/01/24/forsakringsdjungeln
> -atererovrad/

Det stämmer, det är i stort sett oförändrat. Jag har gått igenom alla villkor igen och det är bara mindre förändringar. Ska bara klara av vardagslivet också så kommer artikeln ut små småningom.

Cykelförsäkring?
Trampedalen skrev:
> Gäller även träning och tävling, förutom om
> man är proffs (= tjänar > 1 BB på cykling har
> jag för mig).

BB = Billion Bucks?

Edit: sWingLiSh.

Senast ändrad:
Cykelförsäkring?
Tille skrev:
> Nä, det var det jag menade med "I min värld
> finns inga tjuvar".

Jag kanske får revidera det där uttalandet.

StulenLangster.jpg

Tillbaka
Topp