Cykelhållare till dragkrok.

Fredde781211

Ny medlem
Hej.
Ska köpa en cykelhållare för dragkrok. Vill inte lägga ut flera tusen på den. Funkar de här lite enklare typ thules hang on. Vill helst få på tre cyklar typ racer. Vill inte behöva spänna i bagageluckan.
Tacksam för tips och idéer.
Mvh Fredrik

Fredde781211

Ny medlem
Tack för länken. Men där är bara stora inte så smidiga cykelhållare som förutom i julas fall kostar mer än jag är sugen på. Vill att de ska gå fort o smidigt att använda det.

Lejon

Aktiv medlem
Jag har en Thule Express 970 som alltid ligger i bilen. Funkar tillräckligt bra för en cykel, två cyklar blir ett pussel.
Ett större ställ för tre cyklar tror jag blir rätt bökigt att lasta. För två och tre cyklar tror jag mer på ställ där cyklarna placeras stående.

SLI

Aktiv medlem
En "hang on" har några nackdelar. Cyklarna hänger fritt och du måste spänna fast dem utan att de skaver mot varandra, och du kommer bara åt den yttersta cykeln när du ska lasta av. Sen funktionen att vinkla ut stället för att komma åt bakluckan brukar funka sisådär även om jag inte testat just den modellen du förslår. Tänk också på att "hang on" inte har plats för upplyst nummerplåt.

Fördelar kan vara priset och att det är lättare att hantera när du inte använder det.

Själv gillar jag att ha cyklarna på taket. Jag har också nåt liknande den här för 4 cyklar https://www.adlibris.com/se/produkt...iEV7AnL9dsSQdHx9zE-K2xmTOBH4r1oaAh0LEALw_wcB. Den funkar men känns lite svajig.

weldion

Aktiv medlem
Fredde781211 sa:
Tänkte på thulen med tilt funktion

För att vara en hållare som man hänger cyklarna på, så fungerar den jättebra. Sedan så får man tänka på att reg.skylt, lysen på bilen inte syns. Går väl att hänga en sådan ljusramp bak på hållaren om man vill.
Nu så har vi bara kört med 2 st cyklar på den jämt. Cyklarna sitter stabilt och det är enkelt att fälla stället med cyklarna monterade, tycker jag.

weldion

Aktiv medlem
DSC_9167.JPG

klisk

Medlem
Är själv på jakt efter en, lutar åt: https://www.mekonomen.se/bil/tillbe...elhallare/cykelhallare-for-dragkrok-pa25542sv som dessutom är nedsatt just nu.
Har forskat lite här i forumet. De verkar ej fungera med downhill-cyklar eller med cyklar med för grova däck men det drabbar inte mig, och om det gör det så känns det som det säkert går att lösa relativt enkelt med lite kreativitet!
Har du kollat på den?

SLI

Aktiv medlem
Vilken skön bild!

Nu känner jag själv att jag låter gnällig men... Cyklarna hänger ju helt klart utanför karossen vilker är en säkerhetsrisk. Du riskerar också att ett hjul hamnar rakt bakom avgasröret (har själv testat det med dåligt resultat). Det är också svårt att frakta damcyklar eller specialramar på det cykelstället.

Förlåt om jag är negativ, ville bara upplysa TS om mina erfarenheter.

weldion

Aktiv medlem
Ja, det är jäkla pussel om man skall ha på 3 cyklar. Ramtyp avgör, sedan så vill man inte att trampor skall kunna skava på de andra cyklarna som man har hängt på.
På min bild så bör det gå att hänga cyklarna bättre än som vad är gjort. Inget hjul som hänger för avgassystemet och minimalt med skav som är prioriterat.
Sedan så är det alltid något styre som skall peta på någon annan cykel, så det inte stämmer.

såkket

Aktiv medlem
Har någon äldre version av hangon för tre cyklar utan tilt, funkar rimligt bra för två cyklar.
Dock så tar den inte speciellt grova rör i hållarna samt så gillar den inte vinklade top tubes då cykeln dippar kraftigt och med två och en åt varje håll så får man plocka bort minst ett hjul beroende på hur avgasröret/rören sitter.

Dock extremt mycket bättre än de billigare varianterna av samma konstruktionstanke.

moros

Aktiv medlem
Jag skall också vara gnällig och säga att som på bilden tycker i alla fall inte jag är ok, inte som medtrafikant och inte som förare. Utstickande delar, dolda lampor, reflexer och nummerskylt. Men det är kanske bara jag det. Så fort jag började transportera cykeln längre sträckor, i mörker osv så såg jag inget annat alternativ än en hängare med ramp för ljus och skylt.

EDIT: Hangon som du länkade till, stödjer väl lös ramp, så lägg till 7-800 spänn så är det lagligt och trafiksäkert också

Senast ändrad:

SLI

Aktiv medlem
moros sa:
Jag skall också vara gnällig och säga att som på bilden tycker i alla fall inte jag är ok, inte som medtrafikant och inte som förare. Utstickande delar, dolda lampor, reflexer och nummerskylt. Men det är kanske bara jag det. Så fort jag började transportera cykeln längre sträckor, i mörker osv så såg jag inget annat alternativ än en hängare med ramp för ljus och skylt.

EDIT: Hangon som du länkade till, stödjer väl lös ramp, så lägg till 7-800 spänn så är det lagligt och trafiksäkert också
Det finns universal som man hänger på bakre cykeln https://www.decathlon.se/skylthalla...DymlXcC8nUN7PuRAkCMcKjqTeXTDHycaAnWeEALw_wcB. Men det kanske blir utanför budget för TS?

Problemet med utstickande cykeldelar kvarstår dock.

weldion

Aktiv medlem
Problemet med utstickande cykeldelar försvinner väl egentligen helt, om man tar av framhjulen på cyklarna och förvarar dessa i hjulpåsar inne i bilen.
Då går det att hänga cyklarna litet mer innovativt.

Topp