Cykelhållare till takräcke?

eketjall sa:
AX3L sa:
eketjall sa:
Stabilt och billigt. Komplettera med en spännrem genom bakhjulet. Kräver iofs att man borrar två hål i främre takräcket.
http://deltacycle.com/bike-hitch/bike-hitch-pro

Redig bump på ditt inlägg, men vet någon var inom EU man kan köpa denna/likn? Eller fungerar det enkelt att få hem med tull och moms och annat tjafs? (Om det inte är tull och momsfritt upp till 500kr på sånt?)
Jag köpte från eBay (Brittisk säljare): http://www.ebay.co.uk/itm/Delta-Bike-Hitch-Pro-Car-Rack-Black-/301971400157?hash=item464ee5e5dd
Finns på europesika Amazon också, tex: https://www.amazon.co.uk/Delta-BH10...irect=true&ref_=pe_208761_65712281_em_1p_0_ti

Edit: Men det är den här modellen jag har: http://www.ebay.co.uk/itm/Delta-Bik...287188?hash=item5d63adb5d4:g:TbQAAOSwbwlXC46K (också brittisk säljare för övrigt)

Tack och bock! Jag behöver en till 15mm genomgående, men det fanns också på engelska eBay. Hade först tänkt göra en själv, men för 200kr är det ju ingen idé att krångla.

nadderf sa:
Svaret jag fick av Thule ang sprint:

Det kommer inte en ny model, men det kommer en ny uppdaterad version av Sprint i början på September 2016.
Vi har tyvärr i dags läget ingen annan model som är rekommenderad till kolfiberram med högprofilhjul. De gaffelmonterade cyklelhållare som vi har är Thule Outride 561 som ni nämner och Thule ThruRide 565. Outride är inte rekommenderad för kolfiberram då den kan skava på ramen, men annars fungerar den bra som gaffelmonterad cykelhållare.

Va!?

Hur kan en outride skava på ramen?
Stället är ju inte ens i närheten av ramen?
Vet dom inte vad dom säljer kanske.
Thule-Outride-561_1.jpg

Vad rekommenderas för vanlig QR (tex fransk 80-talsräser)? Är det till detta 15-mm adaptern till outride 561 är? Eller är det bättre med en Thule freeride?

olaola sa:
Vad rekommenderas för vanlig QR (tex fransk 80-talsräser)? Är det till detta 15-mm adaptern till outride 561 är? Eller är det bättre med en Thule freeride?

561 är för qr i utgångsläget.

15mm adaptern är till för om du har 15x100mm thrue axel.

Jag testade nyss igen och det funkar såklart.
Men jag är helt säker på att jag testade det tidigare och inte fick det att funka men jag måste ha drömt då.
Tack för hjälpen och glöm min fråga :)

marr sa:
olaola sa:

561 är för qr i utgångsläget.

15mm adaptern är till för om du har 15x100mm thrue axel.

Kanske inte alls rätt forum men jag testar.

Jag har en oanvänd 561 och behöver två freeride istället. Det var inte så bra med skärmar på 561an :) Tänk om det råkar vara ngn som behöver ett byte på andra hållet?

I götet.

Hade en liten fråga till denna tråden som någon kanske kan svara på. Kikar på ett ställ till min racer, först va jag helt inne på outrider 561. Men när jag läser på thules hemsida så vill de säga att den inte är kompatibel med att köra kolfibergaffel i. Vad har ni får åsikt om detta? Är det något Thule kör med för att vara på den säkra sidan eller något man inte borde göra om man har en ram/gaffel helt i kolfiber?

Är det inte ett sätt att fri skriva sig? Det enda jag kan tänka mig ä att många kolfiber gafflar idag inte har den där lilla kanten vid dropouten. Å andra sidan så kommer ju lvg hojarna i framtiden ha genomgående axel (om jag får gissa). Har i villet fall inte tappt nån hoj på 22 år me takräcke. Mtb och lvg inräknat. Hörde dock nyligen om två vänner som tappat på sådant räcke. På samma dag o samma plats med 15 min mellanrum. Men känns ju mer som om de spänt för löst eller nå annat

Fast visst blir det en liten annan belastning vid droputen jämfört när ett hjul är infäst. Det blir ju en brytning där, som är svår att replikera när man är ute och cyklar.

Med det sagt har jag kört med sådant ställ i tio år och kommer fortsätta med det. Det håller och sitter fast.

Freddie L sa:
Fast visst blir det en liten annan belastning vid droputen jämfört när ett hjul är infäst. Det blir ju en brytning där, som är svår att replikera när man är ute och cyklar.

Med det sagt har jag kört med sådant ställ i tio år och kommer fortsätta med det. Det håller och sitter fast.
Belastningen är åas rätt låg med bara cykelns egna vikt där.

Rattnalle sa:
Freddie L sa:

Belastningen är åas rätt låg med bara cykelns egna vikt där.
Ja, fast cykelns egna vikt plus yttre påverkan. Vind, bromskrafter, krafter i sida när man svänger, (garageportar ?) osv. Hade taklucka på förra bilen, cykeln är inte helt still på taket.

Som jag skrev, jag är trygg med att använda mitt ställ men man kan ju ändå nämna det. Jag föredrar det framför att klämma i ramen (tänker då främst på min aluram, innan nån som läst att ”carbon är ömtåligt” får vatten på sin kvarn). Nu blir det nog snart ett dragkroksmonterat ställ till vardags iofs.

Tack för era svar men man blir ju helt klart lite nojig. Jag tror det får bli en 561 det känns ändå som det bästa allternativet

Har någon en idé om hur mycket vindmotstånd man vinner med gaffelmonterad cykel på taket? Eller vad är fördelen med gaffelmonterat?

Tillbaka
Topp