Cykelhallen.se - Nja.

pyre

Ny medlem
Cykelhallen.se - Nja.
Jag köpte en Focus Raven 27R där i somras och vill utfärda en halvvarning för detta företag. Grejerna kommer fram som planerat men räkna inte med någon som helst hjälp efter köpet. I mitt fall fick jag cykeln som utlovat men växlarna var inte justerade eftersom vajern inte ens var ditsatt, inte hela världen men ändå något irriterande.

Vad som är värre är att efter några timmars cykling ramlar vänster vevarm av från cykeln och diverse gängor samt vevarmsbulten tar stryk. Jag lyckades aldrig få det att sitta riktigt bra igen så jag vände mig till företaget och bad dem skicka en ny bult så att jag kunde få cykeln att rulla igen. Här blir det helt tyst, de svarar inte ens på mina mail.

Det hela slutar med att jag får beställa en ny bult från Tyskland + alla verktyg som krävs för att kunna byta den. Man kan ju tycka att det inte är för mycket begärt att få en ny bult skickad till sig när man lagt över 20K på en ny cykel.

Cykelhallen.se - Nja.
Om du har beställt en hoj i kartong från nätet och inte efter dragit och kolla alla bultar mm ???
Får man ju skylla sig själv.

Cykelhallen.se - Nja.
Ganska tydligt på deras sida...
"Cyklarna levereras i kartonger som är anpassade för att transportera just cyklar och leveransen sker med DHL fram till din dörr. Enklare montering och justering måste du som kund göra."

Cykelhallen.se - Nja.
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Ganska tydligt på deras sida...
> "Cyklarna levereras i kartonger som är anpassade
> för att transportera just cyklar och leveransen
> sker med DHL fram till din dörr. Enklare
> montering och justering måste du som kund göra."

Fast med det förstås nog snarare att man ska vara medveten om att cykeln inte kommer färdigmonterad. Oftast handlar det väl om att framhjul och pedaler måste monteras samt styrstammen justeras. Vad det INTE innebär är att det är kundens skyldighet att granska alla de färdigmonterade delarna. Det är lite som med cup and cone-hjullagrena på billigare cyklar. Det händer att de levereras för hårt spända och förstörs nästan direkt. Kunden skulle ju ha kunnat undvika det genom att skruva upp och kolla före första provturen, men ska det faktiskt vara hans/hennes skyldighet?
Men det är bara min syn på saken.

Cykelhallen.se - Nja.
Ja, enklare montering är det ju alltid. Montera dit styret, sadelstolpe, pedaler etc. Det är ju standard och har stått på samtliga cyklar jag har köpt.

Razzr, jag brukar efterdra bultar efter lite användning, du efterdrar alltså direkt efter montering?

Cykelhallen.se - Nja.
Kellogg's skrev:
> Vad det INTE innebär är
> att det är kundens skyldighet att granska alla de
> färdigmonterade delarna.

Ren självbevarelsedrift att man kollar att cykeln är ok inför varje tur.
Fast de flesta slarvar med det.

Cykelhallen.se - Nja.
pyre skrev:
> Ja, enklare montering är det ju alltid. Montera
> dit styret, sadelstolpe, pedaler etc. Det är ju
> standard och har stått på samtliga cyklar jag
> har köpt.
>
> Razzr, jag brukar efterdra bultar efter lite
> användning, du efterdrar alltså direkt efter
> montering?

Om jag har beställt en hoj i kartong ,ja själklart ,det gör alla seriösa cykelaffärer med som så klart har fått sin hoj till butiken i kartong.

Cykelhallen.se - Nja.
Alltså... Jag tycker att det är dåligt att dom inte kan fixa en "bult" till en kund.
Men att växlarna inte var justerade och att cykeln inte var färdigmonterad var väl inte så konstigt? Det framgår ju på deras sida att det är kundens jobb att montera och justera.

Cykelhallen.se - Nja.
Skillnad på olika. Köp en cykel på postorder från t.ex. Häggs och jag kan garantera att den är genomgången och injusterad även om den kommer nerpackad i en kartong.

Cykelhallen.se - Nja.
Aktuell handlare verkar vara ungefär lika bra som min mest lokala LBS.
;)

Kontorsgrannen kom in till mig med sin hoj han hade haft inlämnad för växeljustering.
Handlaren påstod sig ha justerat in växlarna men de funkade som skit.

Tog mig ungefär 2 min att justera så att det funkade "smörlent".
Nu 2 månader senare är grannen fortfarande nöjd med sina växlar :)
Och nej, han hävdar att han inte ska lämna hojen där igen *S*

Cykelhallen.se - Nja.
jomper skrev:
> Skillnad på olika. Köp en cykel på postorder
> från t.ex. Häggs och jag kan garantera att den
> är genomgången och injusterad även om den
> kommer nerpackad i en kartong.

Visst är det så. Men om man är osäker på vad som menas med texten " Enklare montering och justering måste du som kund göra" så kan det vara bra att kolla med säljaren innan man beställer om man tycker att det har betydelse hur mycket man behöver göra själv.

Cykelhallen.se - Nja.
Jo men en del cyklar kan ju vara dåligt monterade från fabrik inte cykelhallens fel för du fattar väl att cykelhallen inte ens sett din hoj utan den har ju skickats direkt från ett lager.
Detta får man räkna med från en näthandlare utan mellan händer.
Lbs:en kollar hojen innan han skickar den till dig om han är en seriös handlare.

Cykelhallen.se - Nja.
Naturligtvis räknar jag med att få montera det som handlaren inte kan montera för att helt enkelt få ner cykeln i kartongen. När jag köpt cyklar innan har alltid växelvajern varit ditmonterad, nu fick jag klippa den till rätt längd, justera växlarna och fixa en ändhylsa. Men som jag sa innan, detta köper jag även fast det var lite irriterande.

Men att vevarmen, som redan satt monterad, inte har dragits med rätt moment är inte acceptabelt. Det krävs ett antal specialverktyg för att ens kunna kontrollera detta själv och det kan ingen handlare begära att en kund ska göra. Sånt har alltid varit riktigt vid mina andra köp. Det är som att ett hjul skulle ramla av bilen på vägen hem från bilfirman - varför kollade du inte att alla bultar satt åt innan du åkte hem?

Cykelhallen.se - Nja.
Inget nytt iofs. Se en ny cykel som en provmonterad byggsats. Feljusterat, dåligt smort, name it. Man måste riva nya cyklar och återmontera den riktigt om det skall bli bra. Tänker man på det videt så slipper man bli besviken. Jag vågar fan inte cykla på en ny cykel utan att gå igenom den ordentligt innan. Vis av bitter erfarenhet med felmonterade bromsar, feljusterade styrlager, dåligt smorda lager, feljusterade hjullager, mosade vajerhöljen... och samma sak från länna sport, wiggle och bd. Samma sak överallt tyvärr.

Cykelhallen.se - Nja.
pyre skrev:
> Naturligtvis räknar jag med att få montera det
> som handlaren inte kan montera för att helt
> enkelt få ner cykeln i kartongen. När jag köpt
> cyklar innan har alltid växelvajern varit
> ditmonterad, nu fick jag klippa den till rätt
> längd, justera växlarna och fixa en ändhylsa.
> Men som jag sa innan, detta köper jag även fast
> det var lite irriterande.
>
> Men att vevarmen, som redan satt monterad, inte
> har dragits med rätt moment är inte acceptabelt.
> Det krävs ett antal specialverktyg för att ens
> kunna kontrollera detta själv och det kan ingen
> handlare begära att en kund ska göra. Sånt har
> alltid varit riktigt vid mina andra köp. Det är
> som att ett hjul skulle ramla av bilen på vägen
> hem från bilfirman - varför kollade du inte att
> alla bultar satt åt innan du åkte hem?

Du köper väl för fan inte en bil i en kartong på nätet heller ?
Köp en cykel hos din lbs el lär dig kolla en ny monterad hoj så att allt är ok.
Do behöver 2 insexnycklar för att dra åt veven ?

Cykelhallen.se - Nja.
Jag har köpt bil i kartong på nätet - kollade alla skruvar innan jag provkörde.

Självklart går man över alla skruvar. 2 minuter med tre olika insexnycklar på en cykel ?

Sen är supporten kass. Jag fick göra en arn-anmälan mot länna sport en gång med..svenska internetbutiker kan hoppa i havet.

Cykelhallen.se - Nja.
Bengt-re skrev:
> Inget nytt iofs. Se en ny cykel som en
> provmonterad byggsats. Feljusterat, dåligt smort,
> name it. Man måste riva nya cyklar och
> återmontera den riktigt om det skall bli bra.
> Tänker man på det viset så slipper man bli
> besviken. Jag vågar fan inte cykla på en ny
> cykel utan att gå igenom den ordentligt innan.
> Vis av bitter erfarenhet med felmonterade bromsar,
> feljusterade styrlager, dåligt smorda lager,
> feljusterade hjullager, mosade vajerhöljen... och
> samma sak från länna sport, wiggle och bd. Samma
> sak överallt tyvärr.

Så enda anledningen till att köpa en komplett hoj istället för lösa delar är att man kan får lite bättre pris på en färdig klump? med nackdelen att man inte kan välja komponenter själv?

Tur du inte resonerar likadant med bilar och köpte en Citroën DC med H-låda (Citromatic) :-)
<
>

Cykelhallen.se - Nja.
Razzr skrev:
> Du köper väl för fan inte en bil i en kartong
> på nätet heller ?
> Köp en cykel hos din lbs el lär dig kolla en ny
> monterad hoj så att allt är ok.
> Do behöver 2 insexnycklar för att dra åt veven
> ?

För att göra det "riktigt" som du säger behövs två insexnycklar, momentnyckel, en cykelspecifik 36 millimeters blocknyckel (vanliga är för breda för att komma åt med), samt en haknyckel med tappar, så riktigt så enkelt var det inte, tyvärr.

Kartonger verkar göra dig upprörd. Du förstår dock fortfarande inte grundproblemet. Jag har accepterat att byta allt själv, det enda jag ville ha var en ny bult av företaget men de bemödar sig inte ens med ett svar tillbaka. Det är riktigt dåligt enligt min mening.

Cykelhallen.se - Nja.
Vad är det för cykel ? Nu är det ju inte själva kortongen utan vad det innebär att köpa en cykel i kartong dvs omonterad och okontrolerad.

Cykelhallen.se - Nja.
Som jag skrev i första inlägget, en Focus Raven.

Bilagor

• DSC_0378.JPG
    DSC_0378.JPG
    86.9 KB · Besök: 28
Cykelhallen.se - Nja.
Nu är inte min tyska den bästa men jag antar att den här lappen jag fick med är ett bevis på att arbetet utförts på ett korrekt sätt och när man gjort det sätter man dit en stämpel?

Bilagor

• DSC_0190.JPG
    DSC_0190.JPG
    124.7 KB · Besök: 26
Cykelhallen.se - Nja.
Det där är hur många procents säkerhet de känner på att det var ett väl utfört jobb på de enskilda momenten.

On Topic: sitter delarna monterade vid leverans utgår iaf jag ifrån att de ska vara det på ett väl utfört sätt. Så klart kollar jag bromsar och liknande fundamentalt innan jag rullar iväg men inte bryter jag upp styrlagret och kollar att det är rätt infettat eller tar loss däck och slang för att kolla att fälgbanden ligger rätt. Om det är så att jag i efterhand skulle märka att butiken likväl misslyckats med detta så förväntar jag mig att de fixar det så fort och enkelt så som möjligt för mig.

Jag kanske är naiv dock.

Cykelhallen.se - Nja.
Precis det jag menar. vevarmarna satt ju färdigmonterade och då utgår jag från att de sitter riktigt och är dragna med rätt moment. Misstag kan naturligtvis hända ändå och saker kan gå fel, så en liten bult för att få det riktigt igen kan man ju tycka inte är för mycket begärt.

Cykelhallen.se - Nja.
Apansson skrev:
> Handla hos din lokala cykelbutik i framtiden så
> händer inte sånt här. :-)

+1

Cykelhallen.se - Nja.
Du har fått en cykel till ett billigt pris. (det kan ha sitt pris) Köp en ny skruv o ödsla inte energi på att tjafsa om den med företaget, även om det är principiellt dåligt av dem att inte gå dig till mötes i detta.

Kolla över nästa pakethoj bättre så går det säkert fint. Du har ju fått lära dig fixa lite med hojen själv också, det kan vara bra att kunna om man kör postorder.

Cykelhallen.se - Nja.
Jag håller med TS att det är dåligt gjort av butiken att inte erbjuda att åtgärda problemet med vevpartiet. Det vore helt orimligt att konsumenter har ansvaret för att redan monterade komponenter inte sitter riktigt fastdraget om det inte medföljer tydliga instruktioner att varan kräver detta. Sen kan det ju alltid vara bra att dubbelkolla att saker sitter fast så gott man kan, men butiken har då ansvaret att åtgärda det om det innebär signifikanta kostnader och/eller tid för konsumenten.

Med det sagt tycker jag att man kan göra en reklamation till ARN eller kontakta tillverkaren (focus) och ta hand om problemet enligt boken innan man börjar klaga på nätet. Butiken har kanske en policy att man måste göra en formell reklamation eller garantiärende innan de tar upp fallet.

Cykelhallen.se - Nja.
robrob skrev:
> Du har fått en cykel till ett billigt pris. (det
> kan ha sitt pris) Köp en ny skruv o ödsla inte
> energi på att tjafsa om den med företaget, även
> om det är principiellt dåligt av dem att inte
> gå dig till mötes i detta.
>
> Kolla över nästa pakethoj bättre så går det
> säkert fint. Du har ju fått lära dig fixa lite
> med hojen själv också, det kan vara bra att
> kunna om man kör postorder.

Nu tjafsar jag ju inte direkt med företaget eftersom de inte ens svarar. Bulten är bytt utan några bekymmer, jag har inga problem med att skruva själv. Dock var det knepigt att få tag i en ny överhuvudtaget. De hävdar på sin sida att "Kunden står i centrum" och att "de jobbar hårt" för att man ska bli nöjd. Uppenbarligen finns det lite mer att jobba på där.

Senast ändrad:
Cykelhallen.se - Nja.
NickPick skrev:
> Har du testat att ringa dom? "svarar inte på
> mail. Sprättfasoner att alltid tillförlita sig
> på email.

Allvarligt..
Att ange en mailadress som kunder kan använda men ge fan i att svara på inkommande mail är precis som att ange telefonnummer & sedan skita i att svara när det ringer.

Men jag är väl en jävla sprätt antar jag.

Cykelhallen.se - Nja.
Vernersson skrev:
> NickPick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du testat att ringa dom? "svarar inte på
> > mail. Sprättfasoner att alltid tillförlita
> sig
> > på email.
>
>
> Allvarligt..
> Att ange en mailadress som kunder kan använda men
> ge fan i att svara på inkommande mail är precis
> som att ange telefonnummer & sedan skita i att
> svara när det ringer.
>
>
> Men jag är väl en jävla sprätt antar jag.

Synnerligen sprättigt av dig...

Cykelhallen.se - Nja.
marr skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > NickPick skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har du testat att ringa dom? "svarar inte på
> > > mail. Sprättfasoner att alltid tillförlita
> > sig
> > > på email.
> >
> >
> > Allvarligt..
> > Att ange en mailadress som kunder kan använda
> men
> > ge fan i att svara på inkommande mail är
> precis
> > som att ange telefonnummer & sedan skita i att
> > svara när det ringer.
> >
> >
> > Men jag är väl en jävla sprätt antar jag.
>
> Synnerligen sprättigt av dig...

Jag vet! :-D
Men är man inte mer intresserad av min business så kan man stå över ;)

Cykelhallen.se - Nja.
I det här fallet är det nog en fördel att använda mail så man kan bifoga bilder på vad problemet är och modellnummer på skruv och liknande. Men som jag tidigare sagt, det är numera åtgärdat och cykeln rullar igen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp