Cykeljakt

pabob

Medlem
Cykeljakt
Hej!

Har snart avverkat min första säsongen på MTB och blivit helt biten. Köpte en Canyon AL 6.9 HT i våras och har varit supernöjd med den som första cykel.

Efter härliga turer i fjällen samt debut i cykelvasan har ett behov av ny cykel uppstått :)

Har landat i att jag vill ha heldämpat och en cykel som medger både fart på långlopp samt fungerar bra i lite stökigare terräng. Optimala hade varit att köpa en till varje ändamål, finanserna medger inte det så det måste bli en kompromiss.

Första funderingen är om jag ska ska gå ned till 27.5 eller sikta på ytterligare en 29er. Hur mycket mer betyder ökad slaglängd på främre dämparen som kan vara bra i stök och bök samt mer kontroll på cykeln? Hur mycket fart tappar man på 27,5 vs 29 på långlopp? Marginellt?
Någon som har erfarenheter och tips kring detta?

Nästa kapitel är cykel. Har kikat på följande:

Scott Spark 940
Canyon Nerve AL 9.9
Canoyn Lux CF 7.9
Trek Fuel EX 8
Giant Anthem X 29er

Har försökt läst på om alla cyklar och kommit fram till att de alla skulle fylla mina behov och att Spark och Lux har lite mer XC stuk över sig.

Har provat på Spark och Anthem och de känns fantastiskt härliga båda två.

Någon som har erfarenheter om ovanstående cyklar och hur det fungerar i olika typer av miljöer/terräng med dess för och nackdelar.

Cykeljakt
Du skulle kunna kika på en begagnad Spark 910, väldigt bra och populär hoj som det brukar finnas rätt många till salu av. Bättre allroundhoj är svårt att hitta, den gör nästan i princip allt. Funkar både till cykelvasan och uppför såväl som nedför berg.

Kolla att dämparna och alla leder har blivit servade och smorda, annars pruta hårt. Det är alltid lite mera meck med en fullldämpad hoj. Man får ta någon dag under vintern och serva allt ordentligt.

En annan personlig favorit är Cannondale Scalpel, min absoluta favvo XC heldämpade hoj. Men så gillar jag XC stuket också. Väldigt snabb och effektiv på plattmark och uppför, ingen downhill hoj precis men jag har kört i rätt stora berg med den och det går hur bra som helst att ta sig ned så länge man inte hoppar.

29 är bra för dig tror jag, funkar bra i berg och för lopp.

Cykeljakt
n+1, det här är bara början ;)

Till nästa säsong kommer det dyka upp fler modeller med "boost" och/eller nya plus-standarden, dvs de har modifierats för att göra vanliga 29" hjul starkare men ska också klara 650b+ (27,5" med feta sulor).

Recept: En f/s ram med omkring 110-130 mm slaglängd, utrustad med lätta 29" för långlopp/xc, kombinerat med robusta 650b+ för stigstök. Done.

Cykeljakt
Fick frågan hemma om jag skulle sälja cykeln jag har nu. Sa att det inte var aktuellt och hänvisade till n+1 men fick liten förståelse för det :)

Tack för tipsen. Kikade på Cannondale och det såg ut att vara en kanoncykel!

Tror också att en 29er är rätt för mig med tanke på min längd,

Är trots allt inne på en Giant Anthem X 29 och då främst för att jag kan komma över en till bra pris. Jämfört specen med 2016 års modell och ser att är främst är skillnad på gaffel och bakre dämpare.

Gaffel/dämpare på 2015 års modell är Fox 32 Float CDT Evolution och bak Fox 32 CDT Evolution

På 2016 sitter en Fox 32 Float Performance 29, 100mm travel, FIT4 Damper, QR15, Tapered och bak en Fox Float Perfomance

Hur stor skillnad är det på dessa gafflar och bakre dämpare? Är det värt att lägga lite mer pengar på 2016 års modell för att få bättre prylar?

Tillbaka
Topp