Cykelkök i Bagarmossen!

Monglo

Aktiv medlem
Cykelkök i Bagarmossen!
UPPDATERING 2015 12 16, kl 18.00

KOM OCH HÄLSA PÅ I CYKELKÖKET!
Vi har spacklat, fixar och målat och fått in våra första cyklar. På söndag 20/12 mellan 16 och 20 öppnar vi lokalen för lite glöggmingel – och inlämning av grejer om ni har något ni vill skänka!

- VERKTYG -
Mekställ.
Fasta nycklar, skruvmejslar och annat vanligt men även cykelspecifika specialverktyg.
Bänkslip, vinkelkap, Dremmel med tillbehör och andra elverktyg

- FÖRVARING -
Plastbackar, stapelbara lådor med lock (typ godislådor), verktygstavlor, stora krokar som går att hänga hjul och ramar på.
Lagerhyllor och stapelbara lådor med lock.

- KÖKSSAKER -
Koppar, mikrovågsugn, bestick, assietter.

- ARBETSBÄNKAR OCH TRÄSKIVOR -
Arbetsbänkar, massiva bordsskivor och stabila bordsben och annat material till arbetsbänkar.

- ÖVRIGT -
Bärbar dator, dataprojektor, skärm, ljudanläggning och högtalare.
Klappstolar, pallar och mindre rullvagn.

Vi tar även emot cyklar och cykeldelar om det är i rimligt skick att rusta upp. Har ni större förvaringslösningar, arbetsbänkar el dyl så hör av er till mig innan så kollar jag om det fortfarande är ngt vi behöver).

Vi kommer även att ha öppen mottagning tisdag 29/12 kl 16-20.

https://www.facebook.com/bagarmossenscykelkok/?fref=ts

Äntligen! - En plats för dig att meka, hänga, få hjälp och hjälpa till.

Vi är i full färd med att starta ett cykelkök i Bagis. Vi har fått en lokal på Lillåvägen nära centrum.

*** Nu vill vi nå ut till fler medlemmar - vi hoppas att cykelköket kommer bli en bra mek&hänglokal för många happyiter ***

*** Vi tar även gärna emot verktyg, gamla cyklar och cykeldelar till verksamheten ***

Har ni tips om sponsring för verktyg, förvaringslösningar och lokalhyra +ANNAT så hojta gärna till (skicka pm eller mail till mig, se nedan).

Mer om cykelköket nedan. Ni kan också läsa mer på http://bagarmossenscykelkok.se/ Vi finns också på fb här https://www.facebook.com/bagarmossenscykelkok/?fref=ts och här https://www.facebook.com/groups/1576057659327066/

Syftet med cykelköket är att skapa en mötesplats med cykelmekandet som nav. Syftet är också att bidra till integration och en förbättrad folkhälsa och miljö genom att få fler att cykla och att kunna reparera och återanvända trasiga grejer.

Tanken är att allt från inbitna cykelentusiaster, stigcyklister, vardagscyklister, nyanlända flyktingar, ungdomar, kvinnor som vill lära sig laga sin cykel själv till den som bara är nyfiken och kanske aldrig har lärt sig att cykla ska kunna komma och hänga och meka i vårt cykelkök. Vi kommer också att genomföra olika aktiviteter som mekkurser och cykelkurser för de som vill lära sig cykla och olika sociala projekt för att fler ska få tillgång till en egen cykel.

Vad är ett cykelkök?

En avgiftsfri gör-det-själv-verkstad för cykelmekande
En återvinningscentral för skrotcyklar
Ett kunskapsnav där vi delar med oss av vår kunskap
En mötesplats med cykeln som brobyggare

Verkstaden kommer regelbundet hållas öppen för alla och där emellan vara en plats för kurser och verksamhet av, för och med cykelkökets medlemmar.

Vi vill i korthet:

Bidra till integration och möten mellan människor från samhällets alla hörn
Få fler att cykla
Få fler att kunna reparera och serva sin cykel
Väcka mekintresset, inte minst hos tjejer och kvinnor
Skapa en känsla av gemenskap och egen kapacitet – känslan när man lyckas laga något är härlig!
Slippa meka ensam i vardagsrummet

Detta gör vi genom att bla:

Tillhandahålla en meklokal och verktyg, reservdelar, gamla cyklar samt material till självkostnadspris
Lära av varandra
Hålla kurser i cykelmekande
Hålla cykelkurser för den som inte kan cykla.
Sociala projekt för att fler ska få tillgång till en egen cykel oavsett ekonomi, tex earn a bike – ungdomar (men även andra) får bygga ihop en cykel och behålla den när den är färdig, bygga cyklar till asylboenden – med asylsökande, bjuda in till språkträning och språkutbyte svenska mot något annat språk samtidigt som vi hjälps åt att laga cyklar.
Bygga/renovera cyklar att skänka till den som inte har råd att tex köpa en cykel till sina barn eller till försäljning för att finansiera verksamheten.
Visa stigcykling och cykla tillsammans i skogen.
Ha lånecyklar, tex mountainbikes som den som inte har egen kan låna för att testa cykla i skogen. Med dessa kan vi ordna gemensam cykling med tex personer som nyligen fått uppehållstillstånd och lokala cyklister.

Vi har en lokal nära Bagarmossens centrum där många passerar förbi dagligen till och från tunnelbanan. Detta gör att det är lätt för den nyfikne att stanna till och vi kommer lätt att kunna sprida kunskapen om vår verksamhet till många människor.

*** Hoppas flera här är intresserade av att vara med i cykelköket! Har ni grejer hemma som ligger och skräpar så skänk dem gärna till cykelköket så ska vi se till att de kommer till bra användning. ***

Pm:a eller helst maila till maria.nyholm@bagarmossenscykelkok.se om ni vill lämna grejer eller ha andra tips o funderingar. Gärna tips o tankar i tråden här också!

Heja Happy!

Senast ändrad:
Cykelkök i Bagarmossen!
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymmers! Helt fel sida av stan för mig, men det
> känns ju spontant som ett ställe man vill hänga
> på.

Vi kanske får göra filial längre norrut när det satt sig i Bagis :) Men ni kan ju komma förbi nån gång iaf. Det kommer gå att fika där också.

Cykelkök i Bagarmossen!
Kul!

Detta har jag missat helt, och ändå bor jag i bagis. Jag har ett mekställ och lite annat smått och gott som jag kan ställa dit!

Cykelkök i Bagarmossen!
chrhar skrev:
> Kul!
>
> Detta har jag missat helt, och ändå bor jag i
> bagis. Jag har ett mekställ och lite annat smått
> och gott som jag kan ställa dit!

Ubu skrev:
> topp, jag vill vara med!

Super! :)

Vi avvaktar lite och ser om det är fler som kan skänka lite grejer och så styr vi upp det på ngt sätt.

Det är lokalen bakom de tre stora gröna dörrarna vid Lillåvägen, mitt emot vårdcentralen.

Toppen om det är fler som vill vara med o fixa och dona också. Säg till bara! Sen har vi frivillig medlemsavgift. Återkommer med mer info om det i morgon.

Cykelkök i Bagarmossen!
Kul initiativ, ska tipsa ett par kompisar som bor i närheten och som behöver lära sig meka cykel själva. :)

Utan att vara negativ, men hur ska många av projekten finansieras? Visst finns det mycket bra-att-ha i lådorna hos folk, men det räcker ju inte till hur många cyklar som helst...

Cykelkök i Bagarmossen!
H. skrev:
> Kul initiativ, ska tipsa ett par kompisar som bor
> i närheten och som behöver lära sig meka cykel
> själva. :)
>
> Utan att vara negativ, men hur ska många av
> projekten finansieras? Visst finns det mycket
> bra-att-ha i lådorna hos folk, men det räcker ju
> inte till hur många cyklar som helst...

Vi söker projektpengar + spons + att vi får in en del från medlemsavgifter mm + ordna aktiviteter där vi kan ta betalt för förtäring mm. Men det finns ju många cykelkök runt om i världen som får det att gå funka så det vore ju attan om vi inte kan klara det också.

Cykelkök i Bagarmossen!
Appel skrev:
> Kul!
>
> Men var på Lillåvägen ligger stället. Jag har
> letat lite men hittar inte. Är det hemligt?

Mitt emot vårdcentralen finns en byggnad som har tre stora gröna garageportar och en tvättstuga ovanpå. Där snedparkeringen är. Vi har inga skyltar ännu.

Cykelkök i Bagarmossen!
Kul med positiv respons! :)

Vi har inte bestämt vilka dagar o tider vi ska ha öppet ännu. Just nu fixar vi lokalen o försöker få tag på grejer.

Eftersom vi precis är i uppstart så behövs det mesta. Vi tar väldigt gärna emot verktyg mm. Får återkomma med specifik lista. Kan posta länk här sen. Har ni ngt att donera så skriv här eller maila mig.

Fick just besked om att vi fått stipendium på 25.000 från Skania :D. Om ngn kan hjälpa till o fixa så vi kan få köpa verktyg mm till inköpspris ngn stans vore det grymt!

Cykelkök i Bagarmossen!
Tack!

Troligen kör vi ngt glöggmingel nästa helg och tar emot grejer i samband med det. Återkommer med mer info när vi bestämt.

Cykelkök i Bagarmossen!
Monglo skrev:
> Om ngn kan hjälpa till o
> fixa så vi kan få köpa verktyg mm till
> inköpspris ngn stans vore det grymt!

Det sitter ju både en och tre butiker här på happy - vilken hugger först på detta?

Cykelkök i Bagarmossen!
Tänk om det här hade funnits när jag tömde förrådet 2008. Det hade varit ett bra startpaket.
Kul projekt det här. Har ni med lådcykelmannen?

Cykelkök i Bagarmossen!
erik h skrev:
> lådcykelmannen?

Han som gästade solsidan i helgen?

Cykelkök i Bagarmossen!
lundatok skrev:
> Kan man swisha ett bidrag eller hur funkar det?

Det går bra att swisha till 0735308370. Ange BCK och namn som meddelande

Det går att sätta in pengar direkt på kontot också, clearing nr 9549, kontonr 1059109015.

Cykelkök i Bagarmossen!
erik h skrev:
> Tänk om det här hade funnits när jag tömde
> förrådet 2008. Det hade varit ett bra
> startpaket.
> Kul projekt det här. Har ni med lådcykelmannen?

Erik det har gått 7 år... Det är inte dags att städa lite igen? :)

Om du menar Måns så ja :)

Cykelkök i Bagarmossen!
Kom o se våra lokaler! Vi har spacklat, målat, fått avlopp, fixat diskbänkar, hyllor etc.

På söndag har vi öppet för lite glöggmingel och inlämning av grejer om ni har ngt ni vill skänka

Lillåvägen 71, mitt emot vårdcentralen. Bakom tre stora gröna garagedörrar har vi lokalen.
Söndag 20/12 kl 16-18 (vill ni lämna annan tid så hör av er så ser vi vad vi kan ordna. Sannolikt finns ngn där tidigare också)

- Verktyg
- Koppar
- Assietter
- krokar för att hänga upp hjul och ramar
- Bestick
- Mikro
- stapelbara lådor med lock, gärna genomskinliga
-trä typ massiva skivor för arbetsbänk, trä för ben till bänkar och så vidare!

Vi tar även emot cyklar och cykeldelar om det är i rimligt skick att rusta upp. Har ni större förvaringslösningar, arbetsbänkar el dyl så hör av er till mig innan så kollar jag om det fortfarande är ngt vi behöver).

Vi kommer även att ha öppen mottagning tisdag 29/12 kl 16-20.

https://www.facebook.com/bagarmossenscykelkok/?fref=ts

Cykelkök i Bagarmossen!
Maria, jag har en ekskiva hemma som typ är 2 meter lång men inte jättedjup, kanske en 50cm. Ska jag ta en bild och skicka? Annars tänkte jag skicka den i återvinningen.

Cykelkök i Bagarmossen!
Johan A skrev:
> Maria, jag har en ekskiva hemma som typ är 2
> meter lång men inte jättedjup, kanske en 50cm.
> Ska jag ta en bild och skicka? Annars tänkte jag
> skicka den i återvinningen.

Jag lyssnar med inredarna och återkommer. Om det inte är besvärligt får du gärna ta en bild o skicka.

Cykelkök i Bagarmossen!
Monglo skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Maria, jag har en ekskiva hemma som typ är 2
> > meter lång men inte jättedjup, kanske en
> 50cm.
> > Ska jag ta en bild och skicka? Annars tänkte
> jag
> > skicka den i återvinningen.
>
> Jag lyssnar med inredarna och återkommer. Om det
> inte är besvärligt får du gärna ta en bild o
> skicka.

Kollat nu - JA TACK Johan! :)

Cykelkök i Bagarmossen!
Vill ni även ha reservdelar och komponenter. Typ styrstammar, sadlar, framväxlar, sadelstolpar etc. Skulle nog kunna rensa ut en kasse ur förrådet (mest felköp och liknande, inte skrotdelar alltså).

Cykelkök i Bagarmossen!
.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    89.1 KB · Besök: 57
Cykelkök i Bagarmossen!
Jag kan också bidra med grejer, men för er skull tror jag att det är bättre att ni talar om för mig vad ni behöver än att jag kommer med förslag.

Cykelkök i Bagarmossen!
Appel skrev:
> Vill ni även ha reservdelar och komponenter. Typ
> styrstammar, sadlar, framväxlar, sadelstolpar
> etc. Skulle nog kunna rensa ut en kasse ur
> förrådet (mest felköp och liknande, inte
> skrotdelar alltså).

Ja det vill vi absolut ha!

Cykelkök i Bagarmossen!
oxr skrev:
> Jag kan också bidra med grejer, men för er skull
> tror jag att det är bättre att ni talar om för
> mig vad ni behöver än att jag kommer med
> förslag.

:) Man ska inte kasta saker - de kan vara bra att ha. En man med mycket grejer! Se listan i första posten. Men kanske enklast om vi pratas vid?

Tillbaka
Topp