Cykelköp till grabben!

Per brand

Ny medlem
Cykelköp till grabben!
Funderar på att beställa en cube 240 från bike discount till grabben. Verkar vara prisvärt. Någon som har nåt annat prisvärt och bra tips?

Cykelköp till grabben!
Prisvärt vet jag ej men Islabikes sägs ju göra bland de bättre barncyklarna som finns.
Tänkte själv köpa en sån till min dotter när hon lär sig cykla.

Cykelköp till grabben!
Jag har köpt lite olika cyklar till mina barn. Flera av dom är scott, dels för min närmsta handlare alltid har haft bra utbud med barncyklar - mina döttrar har gillat rosa och Scott har avsiktligt vänt sig till tjejer - och jag tycker inte jag hittat något som var tillräckligt tilltalande på nätet.

När tjejerna blivit större har det gått lättare att hitta bra postordercyklar. Senaste är en Cube 24" i Team färger. Lite tung men väldigt snygg.

Islabikes är säkert kanon, men lite svåra att beställa från tycker jag.

Trenden här i vårt område äf dock att cykelhandlarna blir duktigare på att konkurera med pris på kompletta cyklar så nästa gång åker jag nog tillsammans med barnen och väljer det dom vill ha hos handlaren. Den bästa cykeln är den man gillar.

Cykelköp till grabben!
Vad menar ni med headangel? Det lutar åt cube 240 eller kanske feldt'en. Får överväga detta under dagen och skicka en best till bike discount till kvällen och hoppas att den hinner komma innan JUL!

Cykelköp till grabben!
Har bara testat Islabike till grabbarna efter de lämnat stödhjul/3hjulingstadiet. Blir en Isla nästa gång oxå. Klart lättare än kompisarnas cyklar.

;~}

Cykelköp till grabben!
Jag köpte Cube och Scott för några år sedan, när mina barn var i den storleken. Min uppfattning då var att Scotten hade bättre grejor men Cuben hade färger som min dotter gillade, gaffeln var bättre anpassad för barnvikt, brombegränsare på frambromsen och ramen var lägre som gjorde den lämpligare i terräng.
Men nu såg jag att Feldt hade en ännu lägre ram, men med samma överrörsmått, vilket gör den till ett snäppet bättre val än Cuben. Ett standardproblem med barncyklar är att de är ofta är för höga i början. 24"-cykel säger ju bara att hjulen är 24".

Min personliga åsikt är att köpa en 24"-cykel med skivbroms. Då kan man lätt pimpa cykeln med en 100mm, 26"-gaffel och göra liten DH-cykel av den. :)

Cykelköp till grabben!
Grabben har en 20" kona ss. Shred 2-0 tror jag den heter.. grym cykel.

Tjejen har en cube mtb 20". Lite billigare men också helt ok. Köpte den från BD.

Enkel klinga fram är att rekommendera eftersom det blir svårt för barnen att hålla reda på två växlar och kombinationer.

Cykelköp till grabben!
Per brand skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menar ni med headangel? Det lutar åt cube
> 240 eller kanske feldt'en. Får överväga detta
> under dagen och skicka en best till bike discount
> till kvällen och hoppas att den hinner komma
> innan JUL!

Felt'en har en flackare vinkel framtill, vilket gör att den är lugnare/stabilare utför och när det blir stökigt. Den är också låg i ramen vilket gör att den lätt att gränsla o bemästra. Ok, det är inte skivbromsar och den väger ngt för mycket, men den är grym för det året/två åren som det gäller innan det blir 26". V-bromsarna funkade grymt bra utför. Grabben hade bara ett finger på handtagen och såg ut att ha koll...

Cykelköp till grabben!
Vad är det som gör att barncyklarna är relativt tunga?

Nu när karbon börjar bli ett billigare material, varför används det inte till barncyklar?

Jag vill se en 5kg hardtail!

Cykelköp till grabben!
juliusjonzon skrev:
> Vad är det som gör att barncyklarna är relativt
> tunga?
>
> Nu när karbon börjar bli ett billigare material,
> varför används det inte till barncyklar?
>
> Jag vill se en 5kg hardtail!

+1

Cykelköp till grabben!
juliusjonzon skrev:
> Vad är det som gör att barncyklarna är relativt
> tunga?
>
> Nu när karbon börjar bli ett billigare material,
> varför används det inte till barncyklar?
>
> Jag vill se en 5kg hardtail!

Det går säkert men det finns inte så många som är villiga att lägga 10K+ på en barncykel.

Cykelköp till grabben!
Redan Islabikes - som ligger nån tusenlapp högre än butikerna - upplevs ju som för dyra, så kolfiberbarncyklar får vi väl vänta på.

PitPro har väl haft såna men för rejsing?

Men det hade vart kul att kitta en barncykel med lite kinakolpryttlar...

Cykelköp till grabben!
Meckar en hel del pa en öppen verkstad och folk kommer in med det värsta skräp som finns till sina barn. Ej fungerande "bromsar", väger bly och gar sönder/tas ej hand om och när man försöker göra nagot gar skruvarna sönder eller är limmade/nitade sa att reparera inte är att tänka pa, men vist den va rosa och hade glitterhandtag när den var ny...

Självklart kan inte alla lägga 1000tals kronor pa cykel till barnen, men precis som hos dom stora barnen borde en andrahandsmarknad växa fram. Aterigen självklart inte alla, men finns ju tonvis med barnfamiljer som lägger brutala summor pa tex barnvagn som ocksa maste anses vara en "kort" användbar produkt.
Med vettiga prylar och storlekstänkande borde väll en cykel passa ett par ar i alla fall och sedan kunna ga vidare till nästa syskon.

Hur kan det komma sig att en cube acid vuxen väger ca 13kg och en barn 240 ca 12,5kg???

Inget ont om dit köp, är säkert en kul cykel!

Men vart sitter kilona???

Cykelköp till grabben!
Jag ska ha 20-tummare nu. Islabikes Beinn 20 Large är visserligen 800 spänn dyrare än vad cyklarna från Bike-discount är, men då får man ju 2-3 kg straffvikt!

Cykelköp till grabben!
Har köpt en ny 240 ifrån BD till äldsta sonen (nu 8, fick den förra året) och lillebror blev så avis att jag köpte en beggad här på forumet till honom också... förhoppningsvis växer han i den till våren. Så vi har ingen annan erfarenhet än av Cube hojjarna, men den erfarenhet vi har är hittills positiv!
Så, lycka till!!!

Cykelköp till grabben!
juliusjonzon skrev:
>Hur kan det komma sig att en cube acid vuxen väger ca 13kg och en barn 240 ca 12,5kg???

Det är inte så konstigt som det låter.

Vikten sitter främst i billigare komponenter och mindre arbete (bearbetning) på komponenterna.
Dimensioneringen verkar också vara avsedd för vuxna - jag (100kg) cyklar obehindrat, eller nja, jag ser ju ut som en cirkusbjörn, på dotterns 12" Logan Coop och 16" Yosemite Biltema utan att uppleva att det är på något sätt vekt.... 12" vägde om jag minns rätt knappt 11 kg på badrumsvågen, 16" väger kilot mer efter lite lättning och min Kona Dew stl 62 med lås, fylld sadelväska, pedaler och barnstolsfäste väger 13,5. Det är sjukt egentligen...!

Ramarna är av stål, med allra största säkerhet oreducerade rör, likaså är fälgarna i stål, vevar är stål och verkar vara "helgjutna" dvs ingen hollowtech eller ens profiler. Styre, sadelstolpe mm är också i stål. En vuxencykel byggd likadant (80-tals Crescent t.ex.) väger ju 20 kg.

Det om de billigaste cyklarna.

Tittar vi på Cuben är det aluram, men då den troligtvis inte är t.ex. trippelreducerad alu väger den troligen som en vuxenram. Växlarna likaså är i samma vikthärad, 3x7, den har fjädergaffel, sedan är marknaden för nav, vevlager, kedjor, drev mm i små-dimensioner närmast obefintlig så de komponenterna lyfts rakt av från vuxencyklarna och då är det inte direkt det finaste grejerna - fyrkantaxel i vevlagret etc. Ev viktvinster av cykelns mindre format försvinner i tyngre bitar överlag. En vuxenmtb i motsvarande prisklass ligger väl åtminstone runt 14-15 kg?

Tyvärr verkar marknaden ha bestämt sig för framväxel, skivbromsar och fjädergafflar så även om Isla tänker helt rätt kommer massorna köpa andra cyklar och tillverkarna tillverka dem.

Så vikten är konstant men priset ökande... ;)

Cykelköp till grabben!
Det enda som egentligen är mindre på en barncykel är ju ram, fälgar och däck. Med tanke på hur liten del av vikten som ligger i ramen på en vuxencykel på 12 kg är det inte konstigt att barncyklarna väger nästan lika mycket.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp