juliusjonzon skrev:
>Hur kan det komma sig att en cube acid vuxen väger ca 13kg och en barn 240 ca 12,5kg???
Det är inte så konstigt som det låter.
Vikten sitter främst i billigare komponenter och mindre arbete (bearbetning) på komponenterna.
Dimensioneringen verkar också vara avsedd för vuxna - jag (100kg) cyklar obehindrat, eller nja, jag ser ju ut som en cirkusbjörn, på dotterns 12" Logan Coop och 16" Yosemite Biltema utan att uppleva att det är på något sätt vekt.... 12" vägde om jag minns rätt knappt 11 kg på badrumsvågen, 16" väger kilot mer efter lite lättning och min Kona Dew stl 62 med lås, fylld sadelväska, pedaler och barnstolsfäste väger 13,5. Det är sjukt egentligen...!
Ramarna är av stål, med allra största säkerhet oreducerade rör, likaså är fälgarna i stål, vevar är stål och verkar vara "helgjutna" dvs ingen hollowtech eller ens profiler. Styre, sadelstolpe mm är också i stål. En vuxencykel byggd likadant (80-tals Crescent t.ex.) väger ju 20 kg.
Det om de billigaste cyklarna.
Tittar vi på Cuben är det aluram, men då den troligtvis inte är t.ex. trippelreducerad alu väger den troligen som en vuxenram. Växlarna likaså är i samma vikthärad, 3x7, den har fjädergaffel, sedan är marknaden för nav, vevlager, kedjor, drev mm i små-dimensioner närmast obefintlig så de komponenterna lyfts rakt av från vuxencyklarna och då är det inte direkt det finaste grejerna - fyrkantaxel i vevlagret etc. Ev viktvinster av cykelns mindre format försvinner i tyngre bitar överlag. En vuxenmtb i motsvarande prisklass ligger väl åtminstone runt 14-15 kg?
Tyvärr verkar marknaden ha bestämt sig för framväxel, skivbromsar och fjädergafflar så även om Isla tänker helt rätt kommer massorna köpa andra cyklar och tillverkarna tillverka dem.
Så vikten är konstant men priset ökande... ;)