Cykelköp

mahmod

Ny medlem
Cykelköp
Hej! Är ny här på sidan, men undrar om det finns några bra tips på bra mtb cyklar och affärer där de kan handlas. Bor i Göteborg och har cyklat en del i skog innan med min hybrid cykel men vill ta nästa steg för nya utmaningar. Priset hoppas jag ska kunna landa runt 8000 kronor. Några tips?

Cykelköp
Hur menar du geometri, menar du vilken storlek?
Geometrin skiljer så klart mellan olika hojar, vissa är lite "rejsigare" medan andra är lite mera upprätta.
Man får nog prova sig fram vad som passar den åkstil man har.

Cykelköp
Jo precis, upprät, liggande, tajt, jag vet inte vad det fins för stilar men får uppfattningen att det finns en del olika.. Hur testar man sig fram utan cykel? Eller testar man i affären?

Cykelköp
Kolla på olika modeller i affärerna, och läs modellbeskrivningarna på tillverkarnas hemsidor. Då kan du nog bilda dej en ganska bra uppfattning. Häng med på någon happyride och be att få prova. Lycka till.

Cykelköp
Vad jag ska tipsa dig om Mahmud är den läskiga delen "Köp&sälj", där kommer du långt med dina 8 fiskar men tänk på att vara kritisk till allt du ser där.. vi pratar medelåldersmän här så gud vet vad som händer med vissa cyklar.

LEta efter en fort cykel i din prisklass, modell etc. är inte så jäkla noga.

Cykelköp
De minsta av delar kan göra mycket skillnad för hur cykeln känns. Tänk på t.ex. längden av styrstam när du sätter dig på en hoj om den känns lång i cockpit. en kort eller lång styrstam kan förvandla det till en helt annan hoj ^^,

En djungel det där, men hittar du bara något som känns bra så kör på det. Ett tips är bara att du ska sikta på en begagnad hardtail för att få ut så mkt cykel som möjligt med din budget.

Tillbaka
Topp