Cykelköpar"ångest"

simulacra

Ny medlem
Cykelköpar"ångest"
Med risk för att starta ytterligare en tråd på ett ämne som avhandlats till leda så tar jag chansen och provar ändå :)

Jo, nu är det såhär, jag har alldeles för länge varit utanför den härliga sporten mountainbiking och vill börja igen, nu är det så att jag har svårt att hitta en bra hoj.

Problemet är egentligen att jag är ute efter en all-aroundhoj, jag har inget problem att lägga uppemot 17000 på en cykel, ny som beggad i gott skick, jag kommer att använda cykeln till pendling till och från jobbet, men jag vill även kunna klara av åre bikepark i en vecka samt egen lek i skogarna runt sthlm.

Jag filurar lite på en Ransom 30 som med sin låsbara bakdämpare tydligen ska funka bra även för landsväg, men är orolig över att det är för mkt "buck for the bang" så att säga, dessutom oroas jag över viss diskussion på bl a mtbr.com där ransomramar har rasat i terräng som inte varit så extremt svår eller dödsföraktande, samt att scott använder sig av proprietära komponenter som inte lätt kan bytas ut mot andra märken om ngt skule paja.

Jag är dock inte ute att störta nerför de svarta spåren som om det inte fanns ngn morgondag heller så en DH-hoj är lite för extremt och för dåligt (inte alls?) anpassad för landsväg, canyon nerve XC 6.0 är också intressant, men jag blev lite putt när de lyfte upp varje modell ett snäpp i pris pga euron och jag gillar liksom utseendet på den ramdesign som torgue/ransom har.

Om det är ngn som har ngra visdomsord så skulle det uppskattas mkt.

Cykelköpar"ångest"
Dagens första tipp låter så här.

Pendla INTE på din skogshoj!

Det är klart det går, men det sliter bra mycket mer än man tror att rulla varje dag på sin cykel. Själv har jag bara 6.5 km enkel resa till jobbet men det blir ivf nästan 300 mil per år. Dessutom går den genom salter sand och anann skit som ligger på vägarna.

Min nuvarande pendelhoj var helt ny i typ september men är allt annat än helt ny idag.

Vad gällande cykel så tror jag ransomen är en jättefin cykel. Visst har man hört om några som haft av den men de har väll fått ut ny på garanti tror jag? Det blir ju så med lätta cyklar. Bygger man en hoj som håller för allt så lär den bli tung.

Giant har annrs mycket prisvärda cyklar. Även canyon som du tittat på.

Köp en cykel som du tycker känns rätt. det är troligen inte den sista cykeln du köper och man lär sig något på alla köp. Det är mitt tipps.

Cykelköpar"ångest"
simulacra skrev:
-------------------------------------------------------

> jag kommer att använda cykeln till
> pendling till och från jobbet, men jag vill även
> kunna klara av åre bikepark i en vecka samt egen
> lek i skogarna runt sthlm.

Ta pendlingen ur ekvationen så blir det kalas. Pendlarcyklar blir snodda (för eller senare) och slitna. Men viktigast. En cykel som känna "bra" på asfalt och pendling, kommer inte kännas kul på stigen.

Cykelköpar"ångest"
Varför inte en hardtail med geometri för en längre gaffel? Med en rejäl gaffel likt RS Revolution/Pike eller någon Fox, slaglängd 110-140mm, så har du en mycket allsidig cykel. Jag använder själv en Cove Stiffee men det finns ju många andra alternativ med samma filosofi. Cotic Bfe, Santa Cruz Chameleon, Banshee Viento, mfl. mfl.

Sänk sadeln och sätt på plattformspedaler så har du en typ av cykel och höj sadeln och på med ett par SPD så är det mer XC.

Personligen tycker jag det är rätt befriande att slippa de heldämpade cyklarnas större underhållskrav och bara koncentrera sig på cyklingen.

Men pendla inte med din hoj, köp en 500-1000 kronors cykel för det.

Cykelköpar"ångest"
Som redan sagts: låt pendlingen skötas av en pendlare. Det är roligare på alla sätt (både i skogen och till/från jobbet) och inte mycket dyrare.

Cykelköpar"ångest"
+1. Det är det enda man kan vara säker på här i världen.

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Som redan sagts: låt pendlingen skötas av en
> pendlare.

Cykelköpar"ångest"
Jag tror nog att ni har rätt grabbs, pendligen får utgå, jag kanske letar upp en billigare men hårdare hoj gentemot ransomen jag var intresserad av, kanske skaffar en high octane och försöker komma iväg på riktigare utförsåkning så ofta jag kan i sommar.

Vad har ni för åsikter på high octane? Eftersom de tydligen inte tillverkas längre får jag se till att ett begköp är av god kvalitet.

Tack för hjälpen i övrigt...

Tillbaka
Topp