Cykelkulturs undersökning Malmö

Lulle skrev:
-------------------------------------------------------
> Rubriken är särskriven.

Ah, nu ser jag, det är Cykelkultur(vilka är ni?) som frågar. ;)

Senast ändrad:
Vi är två killar som vill starta en cykelbutik i Malmö. Vi satte ihop denna undersökning för att vi skall kunna skapa en butik som är så bra som möjligt och som följer cyklisternas önskemål. Vi vill veta vad som saknas och se om det finns ett intresse för vår idé. Förlåt för särskrivningar och liknande, detta är ett första utkast. Ju mer och ju bättre hjälp vi får ju mer och ju bättre kan vi göra butiken. Tack alla som tar sig tid att svara och ge feedback.

Får man fråga vilken typ av butik? Motsvarande Bikepro (som jag aldrig gillade), fast bättre eller Cykelcity i Lund är en butik jag själv skulle vilja se.

Hej!

Det kommer inte bli som cykelcity i lund, vi kommer nog ha endel liknande cyklar och tillbehör, men inte lika hårt fokus på de övre segmentet av racers som det ser ut nu.

Ok, jag skulle vilja ha haft det till > 30 0000 i såfall. Men det är kanske mer korrekt med att ha det efter?
hur som haver, spännande med fler på marknaden. Hur ska ni stå ut ifrån mängden?

garfunkah skrev:
> Det jag saknar är ett större utbud av kläder.

Ja cykelkläder (lvg för min del) är svårt att hitta. Utbudet är väldigt smalt i Malmö.

På frågan vad jag lägger engar på kunde jag inte välja att numrera själv det blev 1 -5 uppifrån. HUr jag är klickade på rullisterna så ville de inte ändra siffrorna. Skande ett va oxå i frågorna. Vet ej eller inte intresserad.

Dirty_rider skrev:
> Ok, jag skulle vilja ha haft det till > 30 0000 i
> såfall.

Mer än trehundratusen?? :-O

Hursomhelst så är det modigt att starta fysisk cykelbutik idag, särskilt i Malmö. Hoppas ni prickar rätt och överlever mer än ett par år.

Jag tror att det är fullständigt dödfött att öppna en cykelaffär i traditionell mening, dvs en som säljer vanliga cyklar, tillbehör och kläder och därtill har en verkstad som i första hand servar cyklarna de själva sålt.

Internethandeln är här för att stanna och det går inte att konkurrera på pris eller service när det kommer till det som säljer i volym.

Hitta däremot ett par nischer som kompletterar internethandeln väl och det kan gå vägen.
Det kan röra sig om allt från att ha en bra verkstad som är öppen för att hjälpa alla oavsett var de köpt sin cykel (eller ett kommersiellt cykelköksupplägg, se Bonne Mécanique i Stockholm) samt att satsa på att bli en självklar samlingspunkt för lokala cyklister och försöka tjäna en hacka på olika events.
När det kommer till produktförsäljning så ha ett litet basutbud på vanliga slitdelar som folk kan tänkas behöva akut samt därtill ett par väl utvalda varumärken som kan tänkas gå hem.

Och viktigast av allt: Gott kaffe.

God morgon alla. Super grymt med respons och bra feedback. Vi har ganska mycket planer på att göra saker som vi tycker verkar saknas i Malmö. Från det som ni skriver här verkar det som att det absolut finns en lucka som kan fyllas. De sakerna som du skriver emihl har vi tänkt mycket på. Vi vill skapa en miljö som gör att man vill komma dit och hänga. Butikerna som vi känner till saknar den aspekten tycker vi. Kankske komma och lära sig meka lite själv medan man dricker en god kaffe. ;)
Det finns MYCKET att tänka på så vi upskattar allt ni säger.

Spacekitty skrev:
> Det öppnar snart en kombinerad kaffe och
> cykelbutik som heter Musette.

Hej! Låter spännande! Vet du vem som ska öppna den och var?

Spacekitty skrev:
> bienvelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej! Låter spännande! Vet du vem som ska
> öppna
> > den och var?
>
>
> Här har du svar på frågorna.
> https://www.facebook.com/events/1596854527218697/

Ingen område som jag brukar besöka dagligen, men det ligger mer eller mindre i Malmös hipster/fixie-stråk, så har man det som målgrupp blir det nog bra.

Tillbaka
Topp