Kellogg's skrev:
-------------------------------------------------------
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 6. Agera lokalpolis.
>
> Jag tycker stickers på bilar var rätt bra.
> Liksom ett sätt att uppmärksamma folk som gör
> fel om att det faktiskt inte är okej och att det
> stör någon. Utan att ta till något drastiskt,
> ingen skada skedd liksom. De som är så rädda om
> sina bilar att de blir sura (tänk BMW) behöver
> nog ett attitydbyte i alla fall. Vill man inte bli
> konfronterad så är det väl bara att visa
> hänsyn och inte bryta mot lagen?
Jag har faktiskt en seriös sida av mig, tro det eller ej. Så här kommer en kort tanke från min sida.
Ni är i konflikt med bilisterna, eller hur? Speciellt den där satans BMW'n som parkerar mitt på cykelvägen. Tänk er en konflikt där ni faktiskt kör över den andra utan ge möjlighet till försvar eller som jag helst ser det, dialog. Tänk er en konflikt som en trappa..
1. Dialog - Här är man nyfiken på den andra åsikten, man vill sätta sig in och känna hur den andra känner. Deras åsikt är lika mycket värd och i dialogen är det den som upptar hela ditt sinne. Här kan du faktiskt påverka personen positivt, vinna deras förståelse och respekt samt skiljas åt på gott humör med nya insikter och förhållningssätt.
2. Diskussion - Här börjar sakliga argument dyka upp. Du vill övertyga den andra med dina argument att din åsikt faktiskt stämmer. Vid det här laget lyssnar du på vad den andra har att säga, begrundar men känner inte riktigt på dom. Du försöker övertyga om att din åsikt är den rätta.
Redan nu märker du att det börjar bli ganska mörkt.. och vi har ändå åtta steg kvar.
3. Argumentation - Tänk debatt. Projicering. Du har redan valt sida och framhäver argument som inte nödvändigt behöver backas upp, men följer ändå din ståndpunkt. Nu handlar det inte om att övertyga din motpart utan andra i din omgivning. Tänk er en debatt mellan Stefan Löfven och Reinfeldt. Reinfeldt (eller Löfven) skulle aldrig i en debatt säga "Ja, men fan.. du har ju rätt på den punkten".
Nu har vi alltså gått ifrån, redan i steg tre, att överhuvudtaget prata med varandra eller viljan att lyssna och ta till sig.
4. Överkörning - Vanligtvis en chef som måste "leda och fördela". Sakargument väger nada, du behöver inte ens lyssna och ditt ord väger tyngst. Även som förälder kör man ofta på överkörning när det kommer till mat, sovdags, godis, TV, leksaker etc.
Nu tror jag att du förstår vart jag vill komma. Om du tittar på punkt två och neråt i konflikttrappan, hur många konflikter tror du att man löser där? När tror du att vi kommer till rätt trappsteg för den stora Röd/gula skylten där det indirekt står att "du har gjort fel din jävel och ska straffas"? Jag skulle säga någonstans vid 7-8 kanske, vid strategiska hot ungefär.
Hur tror ni man kommer bäst till rätta med problemet?
#slut-på-seriositet-nu-mer-enduro