Cykeln kommer två veckor för tidigt och jag har inga pedaler!

KalPDal

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här och har precis kommit igång med cyklingen. Eftersom min gamla cykel är för liten, så beställde jag för några månader sedan en Gran Canyon AL 6.9 som jag skulle få i september. Men nu hade UPS varit hemma idag och försökt leverera. Det var i och för sig en kul överraskning, men nu har jag inte beställt pedaler till den än och den måste ju testas så snart som möjligt. :)

Jag har följande alternativ:

1. Montera loss pedalerna på min gamla cykel och använda dem tills jag fått hem nya pedaler. Frågan är om de passar? Det är en Cannondale M400 från c:a 1995. Är det någon som vet? Är det en bra idé?

2. Panikköpa pedaler hos någon handlare i närheten, som antagligen har ett trist sortiment. Vad ska jag i så fall tänka på när jag väljer i ett sannolikt mediokert sortiment? (Jag handlade styrstång lokalt nyligen och fick en tungviktare modell Biltema fast till fyra gånger priset, så förväntningarna på det lokala pedalsortimentet är dämpade...)

Nybörjare som jag är så ska jag börja med vanliga skor, för att senare köpa riktig cykelskor och passande pedaler.

Tack på förhand!

/Kal

Senast ändrad:
Pedalerna från 95 passar. Men faktum är att Biltemas spd är helt ok iaf förut var dom det

Var bor du? Om Gbg-trakten så har jag nog både spd, vanliga eller flats att låna ut tills du bestämt dig.

Risken är väldigt stor att du inte får loss pedaler som suttit från 95.

Köp nya enkla pedaler vad som helst för runt 100lappen. Det duger i början. Sen köper du Shimano M520.

"Biltemas" dvs wellgo funkar faktiskt riktigt bra.

Det var dom jag började med på pendlaren
när jag gick över till spd för ett gäng år sen.

Sen höll dom nog inte mer än två år med
åretruntpendling i saltslask och misskötsel iofs. ;-)

Oj, vad många snabba svar! :)

Zinkpasta: Supergeneröst! Jag jobbar i och för sig i Mölndal och bor i Borås, så om jag inte hittar någon snabb lösning i morgon så tackar jag gärna ja till ditt erbjudande. :)

De enda Biltema har kostar 29,95 http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Pedaler/Cykelpedal-27875/ , är det de ni menar? Jag passerar Biltema på väg hem från jobbet, så det klart att det nästan är värt att köra på dem om de är OK, så slipper jag krångla med mina gamla. Men det finns två varianter 1/2" och 9/16". Vilken ska jag i så fall ha?

Det ska passa på Shimano Deore FC-M612 http://cycle.shimano-eu.com/publish...oduct.-code-FC-M612-L.-type-.fc_mountain.html

Det kanske är en dum fråga, men jag har verkligen ingen koll på cykelpedaler (än).

Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken är väldigt stor att du inte får loss
> pedaler som suttit från 95.
>
> Köp nya enkla pedaler vad som helst för runt
> 100lappen. Det duger i början. Sen köper du
> Shimano M520.

Till att börja med vill jag cykla med vanliga skor och då passar nog inte Shimano M520 så bra. Men senare när jag köper cykelskor, så ska jag kolla upp dem.

Om någon har tips på pedaler för vanliga skor, så vore det intressant. Jag har storlek 45, är 190cm och väger (tyvärr) än så länge 100kg, om nu skostorlek, längd och vikt har någon betydelse för pedalvalet.

Har en känsla av att TS inte vill ha spd. Jag kan nog iofs hålla med om att det kan vara utmanande att få loss "95:or". Mina 92:or värmde jag loss med induktionsvärmare, kan dock smälta plastdetaljer i pedalerna om man inte är försiktig. Det finns nog butiker i Gbg som säkert har pedaler på lager. Någon som vet vem som kan ha bäst utbud?

KalPDal skrev:
> Om någon har tips på pedaler för vanliga skor,
> så vore det intressant. Jag har storlek 45, är
> 190cm och väger (tyvärr) än så länge 100kg,
> om nu skostorlek, längd och vikt har någon
> betydelse för pedalvalet.

Du borde kunna hitta plattformspedaler hos någon relativt lokal cykelbutik, dock förmodligen till överpris. Men ett par hundralappar för mycket för att kunna använda cykeln direkt är det ju värt, tycker jag.

Plattformspedaler för MTB är mycket större och greppigare än vanliga standardpedaler, samt att de (om de är moderna) är mycket tunnare. Det är stor skillnad mot "standardpedaler". För en femhundring borde du kunna hitta något i butik tycker jag (Typ Shimano Saint).

Edit: Du kan också fråga efter BMX-pedaler. De är liknande men kan finnas i plast och därmed vara betydligt billigare (om det inte är något superfräsigt märke). Fortfarande större och bättre för MTB än standardpedaler.

Edit 2: Och om du ska dra dän dina gamla pedaler, så glöm för helfvete inte att vänsterpedalen är vänstergängad och vice versa! Ett litet knep för att få bort dem om de sitter som berget är att ta bort bakhjulet, palla upp under vevlagret mot golvet så att framdreven går fria, och sen läga vevarmsänden mot golvet och använda foten för att trycka på verktyget (insexnyckel på insidan eller öppen nyckel (smal) på utsidan).

Senast ändrad:
KalPDal skrev:
>
> Till att börja med vill jag cykla med vanliga
> skor och då passar nog inte Shimano M520 så bra.
> Men senare när jag köper cykelskor, så ska jag
> kolla upp dem.

Yesss! Cykelskor!

roller skrev:
> Ett billigt alternativ är annars Biltemas art nr
> 27273. Länk till sidan där den finns som tvåa
> uppifrån:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-
> /Pedaler/Cykelpedaler-270019/
> Jag själv har använt dessa på min
> vinterpendlare för att kunna cykla med kängor.

Tack Roller!

Jag köpte ett par och de funkar fint tills jag köpt något seriösare.

Det var kul att få sån respons när man postade här. Tack till alla!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp