Cykeln och samvetet

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Cykeln och samvetet
En annan fördel med Pentasport är att de två planetväxlarna är parallellkopplade. Att bara en planetväxel är inkopplad åt gången ger låga förluster. Har jag förstått det rätt har Nexus seriekopplade planetväxlar med viss sirapseffekt som resultat.

Cykeln och samvetet
Seriös fråga: hur långt cyklar ni med dessa cyklar egentligen? Tillräckligt långt för att ha kött på benen att uttala er om driftsäkerhet vid faktisk drift, eller handlar det mer om driftsäkerhet vid cykel-lämnad-och-glömd-utomhus-i-tre-månader-drift?

Jag har noll erfarenhet mer än från någon treväxlad damcykel man snodde av sin mormor i sin ungdom, där man ibland fick hålla fast växelspaken med pekfingret så ettan inte ramlade ur.

Eller för den delen min Brompton med treväxlat Sturmey-nav. Det navet är hatat eftersom jag omöjligt kommer upp i någon för mina ben och lungor representativ hastighet, och under hela tiden skriker det evinnerliga tickandet "du cyklar långsamt och jag äter upp hälften av din effekt!!!" till mig.

Tacka vet jag utanpåliggande grejer. Man smörjer en kedja. Man trampar på pedalerna. Man trycker på en knapp. Någonting händer. Oftast det man avser ska hända.

Cykeln och samvetet
Seriös fråga: hur långt cyklar ni med dessa cyklar egentligen? Tillräckligt långt för att ha kött på benen att uttala er om driftsäkerhet vid faktisk drift, eller handlar det mer om driftsäkerhet vid cykel-lämnad-och-glömd-utomhus-i-tre-månader-drift?

Jag har noll erfarenhet mer än från någon treväxlad damcykel man snodde av sin mormor i sin ungdom, där man ibland fick hålla fast växelspaken med pekfingret så ettan inte ramlade ur.

Eller för den delen min Brompton med treväxlat Sturmey-nav. Det navet är hatat eftersom jag omöjligt kommer upp i någon för mina ben och lungor representativ hastighet, och under hela tiden skriker det evinnerliga tickandet "du cyklar långsamt och jag äter upp hälften av din effekt!!!" till mig.

Tacka vet jag utanpåliggande grejer. Man smörjer en kedja. Man trampar på pedalerna. Man trycker på en knapp. Någonting händer. Oftast det man avser ska hända.
Jag har cyklat görlångt på cyklar med Dreigang och ganska långt på Pentasport. Jag använder inte nån hoj med Pentasport just nu men min äldsta dotter hojar fram och tillbaka till skolan varje dag på en.

Cykeln och samvetet
nexus7 är absolut trögare än ett nav med bara en planetväxel inkopplad åt gången. inget man vill sitta och trycka med på en långväga landsvägsrunda precis. utan gjort för t ex en mamma med en red lady-cykel decennium efter decennium skall kunna göra sina ärenden och klara diverse backar utan stora växelhopp.

med två olika stora planetväxlar kan man göra 5 växlar med mindre friktion. gillar den iden, och gillar mina två sturmey archer sa5 som är byggda på det viset, och som efter behandling med helsyntet motorolja går lätt och smidigt.

de är inte heller evigt problemfria, men ett under av smidig funktion jämfört med pentasport.

även dessa har smäckiga växelhandtag, men har på tjugo år inte lyckats göra sönder något ännu.

Cykeln och samvetet
nexus7 är absolut trögare än ett nav med bara en planetväxel inkopplad åt gången. inget man vill sitta och trycka med på en långväga landsvägsrunda precis. utan gjort för t ex en mamma med en red lady-cykel decennium efter decennium skall kunna göra sina ärenden och klara diverse backar utan stora växelhopp.

med två olika stora planetväxlar kan man göra 5 växlar med mindre friktion. gillar den iden, och gillar mina två sturmey archer sa5 som är byggda på det viset, och som efter behandling med helsyntet motorolja går lätt och smidigt.

de är inte heller evigt problemfria, men ett under av smidig funktion jämfört med pentasport.

även dessa har smäckiga växelhandtag, men har på tjugo år inte lyckats göra sönder något ännu.
Jag var tvungen att googla lite på Pentasport och hittade en tråd här på forumet som jag själv skrivit i. Men det roligaste var att du hade skrivit några mer eller mindre svavelosande utsagor om växelsystemets uselhet också där.

Du måste verkligen hata Pentasport. ?

Cykeln och samvetet
Min mamma har nu läst inlägget. Hennes spontana sms:

”Du vet att man kan sjunga detta till melodin från mössens sång i Askungen:
’Jag ska laga, jag ska putsa, jag ska smörja och justera. En mamma ska bli glad’”
Jag förutsatte att det var tanken från din sida. Det var i alla fall just då jag läste det. Indoktrinering i dess renaste form måhända?

Cykeln och samvetet
Jag förutsatte att det var tanken från din sida. Det var i alla fall just då jag läste det. Indoktrinering i dess renaste form måhända?
Jag svär på att detta var helt oavsiktligt. Vilket förstås är tecken på en total indoktrinering..

Cykeln och samvetet
Jag var tvungen att googla lite på Pentasport och hittade en tråd här på forumet som jag själv skrivit i. Men det roligaste var att du hade skrivit några mer eller mindre svavelosande utsagor om växelsystemets uselhet också där.

Du måste verkligen hata Pentasport. ?
mest för att det är ohjälpligt dåligt, på riktigt. du har bara inte upptäckt det än:)

men dels också för att känslan att det mer än någon annan produkt medverkat till att sachs tappade sitt gedigna och sedan oändlig tid välförtjänta grepp om marknaden för navväxlar med hög kvalitet.

plastväxelboxen som kom på slutet cementerade sedan verkligen fiaskot.

om en hel värld av lbs-cykelmekaniker och som saknar din oförklarliga kärlek till detta missfoster får ägna oändliga tidsinsatser åt att försöka hjälpa sina med rätta missnöjda kunder är det i längden svårt att bedriva bisnis.

hur man hamnade där vet inte jag, men sram som köpte upp divisionen från sachs gjorde som amerikanska större företag gör, inget tekniskt för att förbättra situationen, utan tror att allt kan marknadsföras; och slutet blev istället nedläggning.

verkligen tråkigt. och pentasport får gissas vara en huvudorsak?

du kan om du tittar runt också upptäcka att jag verkligen gillar att underhålla, renovera och ta vara på gamla och bra grejor.

pentasport hör inte till dem:)

Cykeln och samvetet
mest för att det är ohjälpligt dåligt, på riktigt. du har bara inte upptäckt det än:)

men dels också för att känslan att det mer än någon annan produkt medverkat till att sachs tappade sitt gedigna och sedan oändlig tid välförtjänta grepp om marknaden för navväxlar med hög kvalitet.

plastväxelboxen som kom på slutet cementerade sedan verkligen fiaskot.

om en hel värld av lbs-cykelmekaniker och som saknar din oförklarliga kärlek till detta missfoster får ägna oändliga tidsinsatser åt att försöka hjälpa sina med rätta missnöjda kunder är det i längden svårt att bedriva bisnis.

hur man hamnade där vet inte jag, men sram som köpte upp divisionen från sachs gjorde som amerikanska större företag gör, inget tekniskt för att förbättra situationen, utan tror att allt kan marknadsföras; och slutet blev istället nedläggning.

verkligen tråkigt. och pentasport får gissas vara en huvudorsak?

du kan om du tittar runt också upptäcka att jag verkligen gillar att underhålla, renovera och ta vara på gamla och bra grejor.

pentasport hör inte till dem:)
Kort sagt: Det var sossarn… jag menar Pentasports fel!

Men det är fint att du känner så starkt för Sachs.

Cykeln och samvetet
senast idag åkte det sista femväxlade sramnavet i bingen. hustruns vintercykel. sist jag med inte obetydlig tidsinsats bråkade med växelboxen var för två år sedan. då sa jag hit men inte längre. när nu kadavret vägrade växla längre än till trean trots vederbörlig smörjning och indikatorfunktion var det dags att ersätta.
FDA9B9B5-282F-4EA8-8AB5-E6C368B6B001.jpeg

Bilagor

• BFE3C5AC-B114-49B9-8B73-CA3A53F40A57.jpeg
    BFE3C5AC-B114-49B9-8B73-CA3A53F40A57.jpeg
    708.8 KB · Besök: 97
Senast ändrad:
Cykeln och samvetet
Jag har kommit en bra bit på väg med mammas cykel. Nu väntar jag på två nya däck (37-622) för att kunna montera på hjulen.

Originalbelysningen på den här modellen består av en stor baklampa med fyra stycken ficklampsbatterier modell större. De driver också framlampan genom en konventionell kabel dragen längs bakskärmen och ramröret. Framlampan var okej men baklampan, den viktigaste komponenten, var sliten och ful i plasten samt oxiderad på alla kontaktytor. Jag försökte fixa den men plasten har med åren blivit skör och sprack ideligen. Jag stod precis i begrepp att byta ut systemet mot något annat när jag efter en stunds googlande hittade Manges cykelverkstad i Gävle. Obegripligt nog hade de några sådana baklampor från finska Talmu liggande på lagret. Så nu är två sådana beställda - 89 kronor styck. Bäst att ha en i reserv också.

Styrlinda i läder, bromsklossar och sadel är det enda som är nytt/utbytt. Allt annat är bara nedplockat, rengjort och återmonterat. Och rubbat, polishat och vaxat. Crescents lacker var högkvalitativa, det är sällan man får ett sådant djup och en sådan lyster på cyklar.

Känsliga tittare varnas för de två sista bilderna. De föreställer ett växelsystem som kan leda till vredesmod.

D29C20E4-79BF-42E0-A9A4-BC377E26321C.jpeg

61D4F948-69F5-47F0-8C20-A4F19B57A5B7.jpeg

AA52723B-7618-4215-A51E-892DD3D821D8.jpeg

16D3536F-E643-4661-A384-D5A2CF8BA453.jpeg

6E91EBFD-1133-42EF-A430-E32853B68D5D.jpeg

E01DEE2C-9FE9-4898-A16F-2ADD1AB3C24F.jpeg

Bilagor

• 6E91EBFD-1133-42EF-A430-E32853B68D5D.jpeg
    6E91EBFD-1133-42EF-A430-E32853B68D5D.jpeg
    1.1 MB · Besök: 137
Senast redigerad av en moderator:
Cykeln och samvetet
(forts) ett par timmar senare är hjulet omekrat och efter 30 sekunders injustering av vajern infaller det ett jämförelsevis växlingsnirvana. som att skära med varm kniv i smör.
.
BBEF519B-0BD9-43DC-B03B-5A4365F30239.jpegED7DDBF9-D65A-46B8-BF31-158842E5ED35.jpeg

Cykeln och samvetet
Kämpa! Det verkar som att det fortfarande finns några motsträviga som inte inser att Pentasport är skräp.
”Vafalls? Finns det fortfarande människor som använder detta växelsystem? Nu åker jag till Syrien och tar värvning i IS - Västerlandet måste förintas!”

Cykeln och samvetet
”Vafalls? Finns det fortfarande människor som använder detta växelsystem? Nu åker jag till Syrien och tar värvning i IS - Västerlandet måste förintas!”
Lite trist att kidnappa en annars trevlig byggtråd för att man måste visa att man har rätt.

Har du lackat om den eller den var så välbevarad? (orkar inte läsa genom tråden igen)

Cykeln och samvetet
skaffa gärna sedan ett på bra lås till din mammas fina cykel. gillar verkligen ditt upplägg, det du gör kommer skänka både dig och henne stor glädje

och när hon sedan kanske troligen bergsäkert får växelproblem har jag kanske bidragit med ett förslag som kommer göra henne nöjdare än nöjd:)

(kanske värt ekra in ett frambromsnav??)

Cykeln och samvetet
Lite trist att kidnappa en annars trevlig byggtråd för att man måste visa att man har rätt.

Har du lackat om den eller den var så välbevarad? (orkar inte läsa genom tråden igen)
Nej, den är faktiskt så fin. Crescents lackeringar är generellt av mycket hög kvalitet, jag vet att de testade sig fram för att hitta så beständiga lacker som möjligt för svenskt västkustklimat.

Cykeln och samvetet
skaffa gärna sedan ett på bra lås till din mammas fina cykel. gillar verkligen ditt upplägg, det du gör kommer skänka både dig och henne stor glädje

och när hon sedan kanske troligen bergsäkert får växelproblem har jag kanske bidragit med ett förslag som kommer göra henne nöjdare än nöjd:)

(kanske värt ekra in ett frambromsnav??)
Originallåset fungerar bra, sedan får hon komplettera med ett större om hon vill, tänker jag. Hon bor utanför stan och brukar låsa in hojen.

Förstår vad ni menar med navet, men jag gillar ju original (nähä…) och det är ju fälgbroms som gäller då.

Senast redigerad av en moderator:
Cykeln och samvetet
Jag har kommit en bra bit på väg med mammas cykel. Nu väntar jag på två nya däck (37-622) för att kunna montera på hjulen.

Originalbelysningen på den här modellen består av en stor baklampa med fyra stycken ficklampsbatterier modell större. De driver också framlampan genom en konventionell kabel dragen längs bakskärmen och ramröret. Framlampan var okej men baklampan, den viktigaste komponenten, var sliten och ful i plasten samt oxiderad på alla kontaktytor. Jag försökte fixa den men plasten har med åren blivit skör och sprack ideligen. Jag stod precis i begrepp att byta ut systemet mot något annat när jag efter en stunds googlande hittade Manges cykelverkstad i Gävle. Obegripligt nog hade de några sådana baklampor från finska Talmu liggande på lagret. Så nu är två sådana beställda - 89 kronor styck. Bäst att ha en i reserv också.

Styrlinda i läder, bromsklossar och sadel är det enda som är nytt/utbytt. Allt annat är bara nedplockat, rengjort och återmonterat. Och rubbat, polishat och vaxat. Crescents lacker var högkvalitativa, det är sällan man får ett sådant djup och en sådan lyster på cyklar.

Känsliga tittare varnas för de två sista bilderna. De föreställer ett växelsystem som kan leda till vredesmod.

Visa bilaga 530242
Visa bilaga 530243
Visa bilaga 530244
Visa bilaga 530245

Visa bilaga 530256
Visa bilaga 530247
Den där är verkligen....röd!

Cykeln och samvetet
Är det någon som råkar ligga på en katalog där Lady-hojarna ingår (slutet av 80- och början av 90-talet gissar jag) så skulle det vara så himla roligt om det går att fota av med mobilen och posta här!

Cykeln och samvetet
Tåla tjôt och regn då? Kan ju vara smart. Men var dom inte tänkta att säljas utanför framstjärten?
Appappapp, vi hallänningar har ingenting med Göteborg att göra.

Men det är samma korrosiva klimat här, så klarar lacken det så klarar den nog det bräckta eländet på ostkusten också. (Det ni kallar saltvatten alltså).

Cykeln och samvetet
Tjusigt! Och däcken gör väldigt mycket för helhetsintrycket, helsvarta eller helbruna däck hade inte varit lika mycket "pricken över iet" som dessa. Enligt min smak då.

Cykeln och samvetet
Sedan råkade jag hitta detta inlägg i ett kommentarsfält till en artikel som handlade om damcykelns allmänna vidrighet.
Visa bilaga 530347

Nu minns jag inte om jag hade läst det i en nederlänsk eller i en svensk tidning, men det fanns för några år sen ett seriöst artikel av åtminstone en halva sida där författaren argumenterade för att förbjuda herrcyklar för att dom är farligare än damcykel för att fler olyckor händer pga höga överröret. Också är det enklare att stiga på och av med låg överrör. Som tur har jag inte hört nånting av det efter den artikeln.

Cykeln och samvetet
Jag får säga att lite besviken [inte allvarligt menat] är jag att inte däcken också är röda, det hade varit pricken över i:et, men jag respekterar inställningen att det skall vara som original och vita däckssidor är inte helt fel ändå.
Haha, det skulle faktiskt ha varit lite kul. Fanns inget i originaldimension (37-622) men jag hittade de här på en holländsk sida. Lite för grovt mönster kanske..

Tillbaka
Topp