Jag har kommit en bra bit på väg med mammas cykel. Nu väntar jag på två nya däck (37-622) för att kunna montera på hjulen.
Originalbelysningen på den här modellen består av en stor baklampa med fyra stycken ficklampsbatterier modell större. De driver också framlampan genom en konventionell kabel dragen längs bakskärmen och ramröret. Framlampan var okej men baklampan, den viktigaste komponenten, var sliten och ful i plasten samt oxiderad på alla kontaktytor. Jag försökte fixa den men plasten har med åren blivit skör och sprack ideligen. Jag stod precis i begrepp att byta ut systemet mot något annat när jag efter en stunds googlande hittade Manges cykelverkstad i Gävle. Obegripligt nog hade de några sådana baklampor från finska Talmu liggande på lagret. Så nu är två sådana beställda - 89 kronor styck. Bäst att ha en i reserv också.
Styrlinda i läder, bromsklossar och sadel är det enda som är nytt/utbytt. Allt annat är bara nedplockat, rengjort och återmonterat. Och rubbat, polishat och vaxat. Crescents lacker var högkvalitativa, det är sällan man får ett sådant djup och en sådan lyster på cyklar.
Känsliga tittare varnas för de två sista bilderna. De föreställer ett växelsystem som kan leda till vredesmod.
Visa bilaga 530242
Visa bilaga 530243
Visa bilaga 530244
Visa bilaga 530245
Visa bilaga 530256
Visa bilaga 530247