cykelpendla Malmö - Lund

Johan

Medlem
cykelpendla Malmö - Lund
Eftersom jag inom en snar framtid ska flytta till Malmö och börja jobba i Lund så undrar jag om det finns någon som har koll på hur man cyklar mellan de två. Jag har för mig att jag har gjort det via Burlöv och Arlöv, men det finns väl nya cykelvägar nu när de har byggt så mycket motorväg där i trakterna.

/Johan

cykelpendla Malmö - Lund
Välkommen till Malmö.
Det går en cykelväg via Burlöv/Arlöv men den är inte att rekomendera risken för att krocka med fotgängare är överhängande. Det är bättre att cykla på småvägarna söder om motorvägen. Exakta vägar kommer jag inte ihåg eftersom jag bara har tagit den vägen 2 ggr.

//Ola

cykelpendla Malmö - Lund
Cykar ganska ofta mellan Malmö och Lund och har väl koll på de flesta vägarna i området.

Som cykelväg är denna sträcka ganska kass, många korsningar, smal cykelbana på sina ställen, en del korsningar utan ljus och med skymd sikt som kan vara direkt livsfarliga.

Om jag kör denna sträcka är det nästan alltid på bilvägen fram till slutet på Arlöv/burlöv, om jag kommer från malmöhållet. Resten av sträckan är ganska bra.

Vill man slippa kaoset helt och istället inandas lite lantluft rekommenderar jag att köra om staffanstorp. Härliga landsvägar (nästan) helt befriade från bilar och ljussignaler, blir kanske 3-5km längre än närmsta vägen men har man inte bråttom är det värt det.

Skicka ett pm när du flyttat så kan jag guida lite.

Ola

cykelpendla Malmö - Lund
Tack, du kanske skulle kunna visa mig lite fina skogsstigar också, jag har cyklat mest på skåneleden till Genarp och lite runt i Genarpstrakten.

/Johan

cykelpendla Malmö - Lund
Ett tips är att anmäla dig till email-listan genarpscyklisterna@yahoogroups.com.
Det är en lista som är tänkt att samla oss Sydskåningar som använder Genarp som främsta MTB-ställe.

Skicka ett mail till Genarpscyklisterna-subscribe@yahoogroups.com för att anmäla dig till listan.

//Ola

cykelpendla Malmö - Lund
Det beror kanske lite på vart man kommer från i Lund och ska till Malmö, men det bästa tycker jag är att cykla över (utkanten) av Lomma och sedan längs Västkustvägen in i Malmö. Det blir 20 km från Trollebergsrondellen i Lund till Slagthuset i Malmö.

MVH/ HP

Tillbaka
Topp