Cykelpendling är dyrt

Cykelpendling är dyrt
frause sa:
Men orka hålla på och räkna! De enda som bryr sig om hur mycket det kostar att cykla är väl bilåkare? Vi andra vet att det inte är det som är grejen.

Eller hur.

Roligaste var en bilistsnubbarna som för några år sen försökte räkna fram att det var mer klimatsmart (läs lägre CO2-utsläpp) att pendla med bil än cykel eftersom cyklisten förbrukade mer energi än bilisten (inte bilen) vilket man (såklart) kompenserade med att äta oxfilé vilket gav ett större CO2-avtryck än bilens utsläpp. Att de flesta pendelcyklister inte borde behöver äta något extra för att cykla 10-20 km (utan det snarare är bilisten som bör äta folk i genomsnitt gör) och att brist på vardagsmotion måste kompenseras med annan fysisk aktivitet (eller för den delen skillnaden mellan fossilt och förnyelsebart bränsle) var märkligt nog inte med i kalkylen...

Cykelpendling är dyrt
Miracle sa:
Luftburna partiklar från dubbdäck har visat sig vara till stor del en myt, nu när man gjort ordentliga mätningar, om jag fattat rätt. Precis som idén om de fjärtande kossorna å växthuseffekten.
Dieselpartiklar är det som man kunnat hitta i riktigt otäcka nivåer.

frid!

Det där med dubbdäck skulle vara intressant att få se någon källa på.

Cykelpendling är dyrt
plumse sa:
frause sa:
Men orka hålla på och räkna! De enda som bryr sig om hur mycket det kostar att cykla är väl bilåkare? Vi andra vet att det inte är det som är grejen.

Va?!?
Jag kör omvägar genom skogen till jobbet ibland för att det skall kännas ännu billigare jämfört med bilkörning.
Har jag gjort det i onödan?

Det är ju ganska naturligt att räkna på och jämföra. Det gör man ju för sin egen skull i regel :) De flesta räknar ju ut vad cykeln kostar per mil men försvarar det ändå, så det är väl ett ickeproblem.

Däremot har _alla_ som inte är cykelfrälst uppfattningen att en cykel för säg... 40 000 eller varför inte 100 000 är väldigt dyr, men är man "inne" i cyklingen så finns det inga alternativ riktigt. man vill ju ha "bra" saker :)

Cykelpendling är dyrt
iMats sa:
Miracle sa:
Luftburna partiklar från dubbdäck har visat sig vara till stor del en myt, nu när man gjort ordentliga mätningar, om jag fattat rätt. Precis som idén om de fjärtande kossorna å växthuseffekten.

frid!

https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggdMAA&usg=AFQjCNHZPSnYNjM9awItFTpVUawPD24NGA

Cykelpendling är dyrt
NickPick sa:
Däremot har _alla_ som inte är cykelfrälst uppfattningen att en cykel för säg... 40 000 eller varför inte 100 000 är väldigt dyr, men är man "inne" i cyklingen så finns det inga alternativ riktigt. man vill ju ha "bra" saker :)

Det kan vara värre än så. På mitt förra jobb var det flera som tyckte min pendlar-mtb för ca 10 000 :- var onödigt dyr, sen blev man väl ännu mer tokstolle-förklarad när man försökte förklara att det är en s.k. instegsnivå för hyfsat bra cyklar. :-)

Cykelpendling är dyrt
Johan Falk sa:
NickPick sa:

Det kan vara värre än så. På mitt förra jobb var det flera som tyckte min pendlar-mtb för ca 10 000 :- var onödigt dyr, sen blev man väl ännu mer tokstolle-förklarad när man försökte förklara att det är en s.k. instegsnivå för hyfsat bra cyklar. :-)

Det är lite lustigt faktist eftersom folk bara gäspar över en bil som kostar 350ksek, men en cykel på.10ksek är löjligt dyr.....

Cykelpendling är dyrt
Ja, cyklar strösslas det ju med, familjer vinner 10-12st i postkodlotteriet, man kommer knappt gå in på elgiganten utan att dogge står där och skyfflar på en cyklar.
När pöbeln går till feltema för att köpa kinakopia av sina torkarblad och ser att cyklar minsann bara kostar 1200, då blir ju en riktig cykel hutlöst dyr i jämförelse.

Medan vi vet att en cykel för 10k knappt går att cykla på ;)

Cykelpendling är dyrt
Bengt-re sa:
iMats sa:
Miracle sa:

frid!

https://www.google.se/url?sa=t&sour...ggdMAA&usg=AFQjCNHZPSnYNjM9awItFTpVUawPD24NGA

Intressant men handlade väl inte riktigt om det.

Cykelpendling är dyrt
kais01 sa:
apropå partiklar har det rapporterades det på 90talet att en dieselbuss därvidlag motsvarade 100 kat-renade personbilar som går på bensin. i genomsnitt åker typ 10 personer i bussen. resten kan ni räkna ut själva.

och partiklar från dubbar och däck är ändå ett problem som kommer ikapp oss efterhand. skulle förvåna om det inte kommer restriktioner för dubbdäck.
Jag såg ett TV-program för ett tag sedan som handlade om containerfartyg. Om jag inte minns fel så hade 20 fartyg lika mycket NO2-utsläpp som 1 miljard bilar. Och det fanns 18000 sådana fartyg. Hur sant det nu var?

Apropå dubbdäck så har det väl redan kommit restriktioner angående antal dubb? 50 dubb/meter om jag minns rätt.

Cykelpendling är dyrt
iMats sa:
Bengt-re sa:
iMats sa:
Miracle sa:

frid!

Intressant men handlade väl inte riktigt om det.

Jo. Delvis om man läser sammanfattningen. Det är de små partiklarna som är det stora problemet. Små PM2,5 partiklar kommer ju nästan uteslutande från diselavgaser och om det nu är så att det är de som dödar folk så torde dirselbilar vara en dålig grej. Tyvärr så co2 utsläppet lägre från dieselfordon och co2 medför växthuseffekt. Ajdå.... Cykeln och mata cyklisten med vegankost är nog det bästa! ?

Cykelpendling är dyrt
Om man räknar på bilkostnad på en hyfsat ny bil så lär det bli dyrt att bara ha den stående och använda den bara ibland. Bättre att använda den eller dumpa den i så fall.

Om man åker kollektivt kan det ju finnas en möjligheten för vissa att jobba under tiden.

Själv kör jag bilen den dryga milen till jobbet. Kollektivtrafik finns inte och heller inga cykelbanor.
Jag cykelpendlade för några år sedan, drygt ett år, men tröttnade till slut att cykla i det busväder det kan vara ibland. Ingen bra cykelförvarning eller torkmöjligheter finns det heller på jobbet. Körde dessutom på cyklar utan skärmar, men en cykel med sådana hade jag ju lätt kunnat köpa om jag velat. Skönt att vara bekväm ibland. :)

Cykelpendling är dyrt
Bengt-re sa:
Jo. Delvis om man läser sammanfattningen. Det är de små partiklarna som är det stora problemet. Små PM2,5 partiklar kommer ju nästan uteslutande från diselavgaser och om det nu är så att det är de som dödar folk så torde dirselbilar vara en dålig grej. Tyvärr så co2 utsläppet lägre från dieselfordon och co2 medför växthuseffekt. Ajdå.... Cykeln och mata cyklisten med vegankost är nog det bästa! ?

Det var sammanfattningen jag läste... Nu läste jag vidare och då blev det hela lite klarare. Jag cyklar vidare och tankar näst-intill-vegankost :-)

Cykelpendling är dyrt
iMats sa:
Bengt-re sa:

Det var sammanfattningen jag läste... Nu läste jag vidare och då blev det hela lite klarare. Jag cyklar vidare och tankar näst-intill-vegankost :-)

Jag tror att det är bra att veta, sen går det inte alltid fatta "rätt" beslut, men om man har en hygglig uppfattning om vad som är bra respektive mindre bra så ökar chansen att man väljer ett bättre alternativ lite oftare. Och om många lite oftatare väljer det något bättre alternativet så torde det i långa loppet vara bra.

Dessutom så ger det ju en bra bias till sitt egna beslutsfattande om man har fler argument än att det är roligt, att man mår bättre och att det är uppiggande att cykla. Pendelcyklister är miljöhjältar och vem gillar inte hjältar ;-)

Cykelpendling är dyrt
Fältprästen sa:
kais01 sa:
apropå partiklar har det rapporterades det på 90talet att en dieselbuss därvidlag motsvarade 100 kat-renade personbilar som går på bensin. i genomsnitt åker typ 10 personer i bussen. resten kan ni räkna ut själva.

och partiklar från dubbar och däck är ändå ett problem som kommer ikapp oss efterhand. skulle förvåna om det inte kommer restriktioner för dubbdäck.
Jag såg ett TV-program för ett tag sedan som handlade om containerfartyg. Om jag inte minns fel så hade 20 fartyg lika mycket NO2-utsläpp som 1 miljard bilar. Och det fanns 18000 sådana fartyg. Hur sant det nu var?

Apropå dubbdäck så har det väl redan kommit restriktioner angående antal dubb? 50 dubb/meter om jag minns rätt.

Båtmotorer kan köra på riktigt skitig tjockolja. Det går några pråmar runt på världshaven.

Cykelpendling är dyrt
Konkret sa:
Arsozath sa:
Skön källkritik på den. Läs sista kommentaren. Brukar tänkama sådär annars. Hur många timmar måste jag vara på jobbet för att kunna betald vad det nu är.
Men palla!
Inte ens staten bryr sig om källkritik så varför skall pöbeln göra det? Palla!

Tycker bara det var lite roligt att på frågan om var han fått siffrorna ifrån svarar han i princip, ingen aning. Behöver inte blanda in staten för det :(

Cykelpendling är dyrt
Arsozath sa:
Konkret sa:
Arsozath sa:
Skön källkritik på den. Läs sista kommentaren. Brukar tänkama sådär annars. Hur många timmar måste jag vara på jobbet för att kunna betald vad det nu är.
Men palla!
Inte ens staten bryr sig om källkritik så varför skall pöbeln göra det? Palla!

Tycker bara det var lite roligt att på frågan om var han fått siffrorna ifrån svarar han i princip, ingen aning. Behöver inte blanda in staten för det :(

Jag var ironisk. Jag dömer också ut honom.

Cykelpendling är dyrt
det finns alltid källor som stöd till vilken uppfattning som helst.

när det gäller 'feinstaub' och den så kallade storstadsfaktorn trodde jag man var förbi den debatten som pågått sedan 90-talet i och med dom allt ökande kraven på dieselbilarna. säkert fel av mig.

det är iaf rätt konstigt att ställa krav på sålda nya bilar, och sedan i efterhand säga att nu är det helt nya krav som gäller. i juridik och politik är ju allt möjligt.

från förra året krävs i praktiken kvävekatalysator, dessa motorer går att ställa ännu snålare utan att nox stiger i höjden, vet dock inte om partikelkraven samtidigt skärptes. men det borde dom ha gjort om det här nu är ett problem. men att ropa på förbud är ju så mycket enklare.

Cykelpendling är dyrt
kais01 sa:
det finns alltid källor som stöd till vilken uppfattning som helst.

när det gäller 'feinstaub' och den så kallade storstadsfaktorn trodde jag man var förbi den debatten som pågått sedan 90-talet i och med dom allt ökande kraven på dieselbilarna. säkert fel av mig.

det är iaf rätt konstigt att ställa krav på sålda nya bilar, och sedan i efterhand säga att nu är det helt nya krav som gäller. i juridik och politik är ju allt möjligt.

från förra året krävs i praktiken kvävekatalysator, dessa motorer går att ställa ännu snålare utan att nox stiger i höjden, vet dock inte om partikelkraven samtidigt skärptes. men det borde dom ha gjort om det här nu är ett problem. men att ropa på förbud är ju så mycket enklare.

Problemet blir ju inte bättre när det visar sig att VW med flera dessutom manipulerar motorstyrningen så att de verkliga utsläppen är mycket värre än vad de faktist får släppa ut så till viss del är "kovändningen" att man från politiskt håll kommer på sikt att förbjuda diesel i städer ett "lex-vw". Det går inte att lite på bilindustrin så därför måste vi förbjuda. Bra gjort VW! ?

Cykelpendling är dyrt
Tyskarna (och även österrikarna och danskarna) har ju haft hårdare krav i ett antal städer ett tag nu, där man måste ha en Umwelt-Plakette" för att få köra in i städerna.

Cykelpendling är dyrt
Nu har de höjt biljettpriset på lokaltrafiken med 20% :( Dessutom var tåget 5 minuter sent, och jag 10 minuter tidig. Waste of time att inte cykla hela vägen :(

Cykelpendling är dyrt
Fältprästen sa:

Såg också det programmet och känslan efteråt var uppgivenhet. Här pratar vi om att vi måste skära ner på köttkonsumtionen för att kossornas fisar släpper ut farliga gaser samtidigt som 10-tusentals containerskepp åker jorden runt på det skitigaste, billigaste bränslet som går att få tag på och släpper ut helt galna mängder föroreningar helt lagligt. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Vill man förändra något så det märks måste man ju först börja där det får störst effekt och därefter bli mer och mer finmaskigt.

Självklart har var och en ett ansvar att bidra till ett bättre klimat men det är ju mer en symboliskt handling.

Cykelpendling är dyrt
Masjevel sa:
Fältprästen sa:

Såg också det programmet och känslan efteråt var uppgivenhet. Här pratar vi om att vi måste skära ner på köttkonsumtionen för att kossornas fisar släpper ut farliga gaser samtidigt som 10-tusentals containerskepp åker jorden runt på det skitigaste, billigaste bränslet som går att få tag på och släpper ut helt galna mängder föroreningar helt lagligt. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Vill man förändra något så det märks måste man ju först börja där det får störst effekt och därefter bli mer och mer finmaskigt.

Självklart har var och en ett ansvar att bidra till ett bättre klimat men det är ju mer en symboliskt handling.

Får sluta handla billigt skit i onödan från andra sidan jorden för att minska containrarna som åker kors och tvärs.

Cykelpendling är dyrt
Masjevel sa:
Fältprästen sa:

Kossorna fisar har stor inverkan på klimatet. Containerbåtarna också. Båtarna har även annan negativ miljöpåverkan.

Men båtarna gör nytta också. Handel bekämpar fattigdom och främjar ekonomisk utveckling som gör att vi har råd med åtgärder som främjar miljön.

Komplexa system. Det jag som privatperson kan påverka där det gör mest nytta för miljön av båtar/fisar är att sluta äta nötkött. Då går svenska bönder omkull till exempel.

Cykelpendling är dyrt
tobiascyklar sa:
Masjevel sa:
Fältprästen sa:

Kossorna fisar har stor inverkan på klimatet. Containerbåtarna också. Båtarna har även annan negativ miljöpåverkan.

Men båtarna gör nytta också. Handel bekämpar fattigdom och främjar ekonomisk utveckling som gör att vi har råd med åtgärder som främjar miljön.

Komplexa system. Det jag som privatperson kan påverka där det gör mest nytta för miljön av båtar/fisar är att sluta äta nötkött. Då går svenska bönder omkull till exempel.

"Transport av gods med fartyg ger lägre utsläpp av koldioxid per tonkilometer jämfört med andra transportslag, vilket är fördelaktigt. Samtidigt finns det finns ett antal andra miljöproblem som är förknippade med sjöfarten och som kräver nya lösningar. De svenska hamnarna bidrar till hållbar utveckling genom att skapa förutsättningar för transporter med låg miljöbelastning och att arbeta med att minska den egna miljöpåverkan. Ett flertal av hamnarna är certifierade enligt ISO 14001."

Källa: http://miljonytta.se/branscher/hamnarna/

Cykelpendling är dyrt
Man behöver inte köpa en massa onödiga prylar ifrån Kina med tvivelaktiga produktionsmetoder eller nya kläder ifrån Etiopien nu när Bangladesh är dyrare att producera i.

Cykelpendling är dyrt
Och så behöver man inte kräva en massa årstidsinkorrekta delikatesser inför nyårssupén som åkt med miljövidrig långväga flygfrakt.

Cykelpendling är dyrt
December nota pendling:
Ny framväxel 250
Ny bakväxel hos verkstad akut 900
Nytt vinterdäck (hade ett, men) 300
Elsulor och tillbehör (ny laddare, batterier) 1400
Handskar 150

Man ska inte räkna...

Cykelpendling är dyrt
tobiascyklar sa:
...
Kossorna fisar har stor inverkan på klimatet....Det jag som privatperson kan påverka där det gör mest nytta för miljön av båtar/fisar är att sluta äta nötkött. Då går svenska bönder omkull till exempel.

Skitsnack, det är som sagt en myt, även om det pratas en del om det i media så blir det inte mera sant. Det är endast en dimridå, med en logik som bara låter rimlig för en storstadsbo som alltid fått sin mjölk i rektangulära paket.
Hur ska vi få mjölk, ost, fil, yogurt, grönsaker, potatis å pizza utan bönder? :)

frid!

Senast ändrad:
Cykelpendling är dyrt
Miracle sa:
tobiascyklar sa:
...
Kossorna fisar har stor inverkan på klimatet....Det jag som privatperson kan påverka där det gör mest nytta för miljön av båtar/fisar är att sluta äta nötkött. Då går svenska bönder omkull till exempel.

Skitsnack, det är som sagt en myt, även om det pratas en del om det i media så blir det inte mera sant. Det är endast en dimridå, med en logik som bara låter rimlig för en storstadsbo som alltid fått sin mjölk i rektangulära paket.
Hur ska vi få mjölk, ost, fil, yogurt, grönsaker, potatis å pizza utan bönder? :)

frid!

Kossor producerar massor med metan, en kraftig växthusgas. De har stor klimatpåverkan i relation till andra saker. Om jag tex äter enbart nötkött för att kompensera de extra kalorier min cykelpendling behöver, skulle det ge samma klimatavtryck som att ta bilen.

Inte en myt.

Senast ändrad:
Cykelpendling är dyrt
Jag vet vad som påstås.
Kossor har dock ingen klimatpåverkan å prata om, volymen är försumbar jämfört med andra källor, vilket är ganska självklart om man orkar tänka efter. :-)

frid!

Cykelpendling är dyrt
Tänk om folket i Kina kunde börja cykla igen...
u1.gif

Cykelpendling är dyrt
om jag minns rätt var det dessutom inte så att bara hälften av nötkreaturen med viss tarmflora hade dessa utsläpp? forskas tydligen på om man kan förbättra tarmfloran hos dom sas skyldiga. om det nu är värt besväret.

för att inte prata om metan från varje trädgårdskompost. eller allt som ruttnar i naturen. måste vara extremt mycket mer än världens kossor? i västerås där jag bor samlas matavfallet in, alltså det är ett piss i missisippi, men räcker för att producera gas tillräckligt för stadens bussar, och även ett antal gasdrivna privata och taxibilar. cyklar förbi gasmacken dagligen.

även människor producerar metan, vilket en dansk man för ett antal år sedan fick erfara vid kirurgi vid rövhålet. han fes när man brände av ett kärl, det tog eld. svedde visst både hud och hårstrån.

försökte googla i ärendet, hittade inte artikeln, däremot en färskare rapport från tokyo där en kvinna fes under laserkirurgi.

Cykelpendling är dyrt
tobiascyklar sa:
Miracle sa:
tobiascyklar sa:
...

frid!

Kossor producerar massor med metan, en kraftig växthusgas. De har stor klimatpåverkan i relation till andra saker. Om jag tex äter enbart nötkött för att kompensera de extra kalorier min cykelpendling behöver, skulle det ge samma klimatavtryck som att ta bilen.

Inte en myt.

Helt rätt. Ingen myt. Ren jävla bullshit är vad det är.
Sen går inte svenska bönder omkull bara för att du slutar äta kött. Det gör EUs jordbrukspolitik så bra åt oss redan.

Cykelpendling är dyrt
Miss Lycka sa:
Svenska kossor är nästan uteslutande mjölkkor och inte köttkossor. Därför lär det finnas många mjölkkor så länge vi dricker svensk mjölk.

Vem dricker mjölk? Det slutade väl de flesta med för årtionden sedan. Mjölk är äckligt, fullt med magdödande laktos och mättade fetter....

Cykelpendling är dyrt
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:
Svenska kossor är nästan uteslutande mjölkkor och inte köttkossor. Därför lär det finnas många mjölkkor så länge vi dricker svensk mjölk.

Vem dricker mjölk? Det slutade väl de flesta med för årtionden sedan. Mjölk är äckligt, fullt med magdödande laktos och mättade fetter....

Serveras inte det på hemmet?

Cykelpendling är dyrt
AX3L sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:

Vet inte - fråga gubbarna om det...

Cykelpendling är dyrt
Bengt-re sa:
AX3L sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:

Gjorde jag inte precis det?

Nej förlåt, men vi fjolårskalvar dricker gärna mjölk!

Cykelpendling är dyrt
AX3L sa:
Bengt-re sa:
AX3L sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:

Gjorde jag inte precis det?

Nej förlåt, men vi fjolårskalvar dricker gärna mjölk!

Finns olika nivå på gubbigheten. Men jo i sak rätt. Jag är gubbe nivå 2. Det är mest nivå 6 och högre som sitter på hemmet.

Cykelpendling är dyrt
Saltet mördade mitt vevparti. Kolfiber vevar.. Får väl egentligen skylla mig själv som visste vad som skulle hända, men jag orkade inte göra något åt det, dvs beställa ett alu. Jag trodde spindeln skulle vara det som dog, men det var pedalgängan. Kan filma lite imorgon, den står på jobbet nu.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp