Cykelpriser i USA vs Sverige?

Någon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.

implor

Aktiv medlem
Någon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.
Usa har väldigt låg moms. Mellan 0-7% beroende på delstat. Tror många butiker visar pris utan moms. Kronan är också dyr just nu så. Lär påverkas av tullar in i EU också.

weldion

Aktiv medlem
CB3D08E4-1FEE-47C5-90B1-E03E76FB03A7.jpeg

kais01

Aktiv medlem
priserna är som vanligt satta i grund och botten efter ingående kostnader, men påslagen därifrån till stor del också efter hur mycket respektive marknad 'tål'.

i det ingår hur många suckers med varmt grus i fickorna man bedömer att det finns, och hur mycket rabatter och utförsäljningar som är gängse.

Manurhin2

Aktiv medlem
Kapitalvaror är generellt mkt billigare i US.
Kommer ihåg när Mustangen höjdes till 300000 här så kostade den knappt över 100000 där.

Pontus87

Medlem
En stumpjumper pro kostar ca 78000 i usa och 100 ca här.
Man får väl ta en veckas semester och köpa med en cykel hem och ändå komma undan billigare 😂

weldion

Aktiv medlem
Om man flyger med en tom cykeltransportväska till ett land där cykelpriserna är lägre, köper en cykel där och trampar några mil med den. Stoppar ner den nya cykeln i väskan och flyger hem, då borde inte Tullen vara så väldigt misstänksam.

Om man flyger med en tom cykeltransportväska till ett land där cykelpriserna är lägre, köper en cykel där och trampar några mil med den. Stoppar ner den nya cykeln i väskan och flyger hem, då borde inte Tullen vara så väldigt misstänksam.
Måste man inte deklarera vad man både tar med dit och tillbaka (vet ej, så är en fråga)? Eller tänker du isf att båda ska gå som "väska" enbart?

weldion

Aktiv medlem
Måste man inte deklarera vad man både tar med dit och tillbaka (vet ej, så är en fråga)? Eller tänker du isf att båda ska gå som "väska" enbart?
Känns knepigt om det registreras vad man har med sig för cykel till landet och från landet. Man skall betala tull och moms, men det lär inte vara någon som kontrollerar cykeln i cykelväskan som man har med sig.

hm

Aktiv medlem

Beror på att här har vi allemansrätt mm.
Så att slippa betala för att använda hojen och även när du crashar är sjukhuskostnaden även inbakad i priset mm.
Så egentligen är cykeln billigare här än där ...

jonte987

Aktiv medlem
Det är en sak att det är smuggling och en annan att tro är svenska tullen håller reda på vilka cyklar jag hade med mig ut.

kais01

Aktiv medlem
om man använder den inköpta cykeln på resan är det personligt bruk. brukar i likhet med andra kapitalvaror klockor musikinstrument kameror och annat inte föranleda att det skall deklareras och tullas vid hemkomsten.

men hur lagrummet egentligen ser ut vet jag inte.

revben

Aktiv medlem
Har ”smugglat” in cykelram från staterna två gånger i sina kartonger de kommer i.
Ingen som tittat på mig två gånger på Landvetter. Tror tullen har annat för sig än att sätta dit Svenne Banan för något sånt. Bra mycket billigare blir det ibland om man ändå ska åka.

cubefritzz

Aktiv medlem
Tull och Tull osv. Vill du köpa billigt försök köpa via Holland(de har stor hamn och där hamnar oftast alla stora Containers från världen med fartyg), billigare frakt, tull och moms
den vägen. I och med direktjärnvägen som Kina bygger mellan Ungern, Kroatien, Slovakien samt europas största kinesiska batterifabrik för elbilar, kommer export & import handeln gränsen flyttas helt. Vare sig man vill det eller ej.

Pfaff

Aktiv medlem
Om jag tittar på priser på reservdelar; däck, kedjor mm är de annonserade priserna i amrikanska annonser fruktansvärt höga jmf europeiska. Det är kanske där de tar igen lägre komplettcykelpriser?

Akronym

Aktiv medlem

Lingon

Aktiv medlem
Specialized är ett lågprismärke i usa, ungefär som yosemite här.

Eller så är allting billigare i usa. Det beror på låga skatter, inte bara moms och tull utan även våra höga löneskatter, arbetsgivaravgifter mm, som du får betala när du köper en cykel här.
Dessutom är det en stor marknad med hög konkurrens.

implor

Aktiv medlem
Sverige är en väldigt liten marknad och har världens högsta skatter är väl huvudförklaringen till varför det mesta är dyrare här. Kronkursen spelar naturligtvis roll oxå även om den flukturerar en del.

Det var dock kul när dollarn stod under 6 spänn! 😁
Absolut och sånt accepterar jag men på slag utan någon anledning får mig att se rött.

Senast var Giant REIGN E+ 1 som jag kikade på. 6300 euro i Tyskland (19%moms) och 75000kr i Sverige. Så 10k extra utan någon anledning. Å jag som trodde vi hade en gemensam marknad i EU…..

weldion

Aktiv medlem
Absolut och sånt accepterar jag men på slag utan någon anledning får mig att se rött.

Senast var Giant REIGN E+ 1 som jag kikade på. 6300 euro i Tyskland (19%moms) och 75000kr i Sverige. Så 10k extra utan någon anledning. Å jag som trodde vi hade en gemensam marknad i EU…..
6kkr i skillnad om man räknar på svensk moms. EU kör inte gemensam moms.

SocialGimp

Aktiv medlem
Stämmer! Har själv tidigare blivit "lurad" då jag handlade av amazon.de. Men det är ju såklart fortfarande en skillnad, 6kkr i onödan svider.

Edit: Tyskland är en större marknad så det är väl förklaringen till diffen.

weldion

Aktiv medlem
Stämmer! Har själv tidigare blivit "lurad" då jag handlade av amazon.de. Men det är ju såklart fortfarande en skillnad, 6kkr i onödan svider.

Edit: Tyskland är en större marknad så det är väl förklaringen till diffen.
Ja, Sverige är en för liten marknad. Kollar man släpvagnar till bil och jämför priset på en ny vagn mellan Tyskland och Sverige så är det lätt att bli sugen på en sväng till Tyskland.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ja, Sverige är en för liten marknad. Kollar man släpvagnar till bil och jämför priset på en ny vagn mellan Tyskland och Sverige så är det lätt att bli sugen på en sväng till Tyskland.
Då tycker jag du samtidigt ska ta en avstickare till Polen och jämföra priser. Där är i varje fall båtkärror väldigt billiga!

freddes

Aktiv medlem
Känns knepigt om det registreras vad man har med sig för cykel till landet och från landet. Man skall betala tull och moms, men det lär inte vara någon som kontrollerar cykeln i cykelväskan som man har med sig.
Mja säg inte det, har fått några surfväskor uppklippta av tullen så till slut så sket man i att sätta lås på väskorna för man visste att de ändå skulle in och pilla...eller så kanske det bara är fördomar tullen har mot surfare att de knarkar och kanske är det de letar efter :)

ooms

Aktiv medlem

Problemet är ju att folk fortsätter att gynna de svenska grossisterna och handlarna, då kan de fortsätta ta ut sina ohemult höga påslag som gör att priset på många saker är upp mot det dubbla jämfört mot ex.vis Tyskland.
Om fler skulle förstå att nyttja den gemensamma marknaden skulle de lägre priserna även komma hit, dvs grossisterna och handlarna skulle tvingas sänka sina påslag till normala europeiska nivåer.

OlofSx

Aktiv medlem

Jag har inget emot att beställa från Tyskland och få betala det lilla påslaget från 19% till 25% moms, det blir trots det oftast billigare.

Sverige är en för liten marknad för att det ska vara vettigt att lagerföra här. En fincykel för 5000-7000 EUR som kanske säljs i 1000 exemplar i EU per åe säljs i kanske bara 5-20 exemplar här, och vårt land är stort så det blir ändå mycket transport, och då minst två stopp istället för ett stopp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer