Barbastark
Aktiv medlem
Cykelpriser i USA vs Sverige?
Någon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Usa har väldigt låg moms. Mellan 0-7% beroende på delstat. Tror många butiker visar pris utan moms. Kronan är också dyr just nu så. Lär påverkas av tullar in i EU också.Någon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.
Okok. Då kanske vi kan lägga till ca 10% på USA priserna? Skulle isf innebära att priserna ändå är 30+% högre.Usa har väldigt låg moms. Mellan 0-7% beroende på delstat. Tror många butiker visar pris utan moms. Kronan är också dyr just nu så. Lär påverkas av tullar in i EU också.
Okok så ca 7-8% dyrare om man tar hänsyn till detta. Glömmer hur hög tullen+momsen är. Dem borde starta produktion i EU istället..
Jämför istället deras pris utan moms med våra priser utan moms.Okok. Då kanske vi kan lägga till ca 10% på USA priserna? Skulle isf innebära att priserna ändå är 30+% högre.
Blir väl snarare ca 35% skillnad i weldions exempel. (Med dollarkurs på ca 9kr)Okok så ca 7-8% dyrare om man tar hänsyn till detta. Glömmer hur hög tullen+momsen är. Dem borde starta produktion i EU istället..
A i hans exempel blir det det. Men jag slog in siffrorna på cykeln jag tittade på vilken kostar $6200 i USA och 83000kr i sverige och där blev det 7-8%. Konstigt att det blev så stor skillnad?Blir väl snarare ca 35% skillnad i weldions exempel. (Med dollarkurs på ca 9kr)
Men sen tillkommer väll tull etc när du ska ta den över gränsen, vilket gör skillnaden mycket mindre?En stumpjumper pro kostar ca 78000 i usa och 100 ca här.
Man får väl ta en veckas semester och köpa med en cykel hem och ändå komma undan billigare ?
22kkr försvinner lätt på en veckas semester inkl. flyg. Men det blir kanske roligare än LBS!En stumpjumper pro kostar ca 78000 i usa och 100 ca här.
Man får väl ta en veckas semester och köpa med en cykel hem och ändå komma undan billigare ?
Måste man inte deklarera vad man både tar med dit och tillbaka (vet ej, så är en fråga)? Eller tänker du isf att båda ska gå som "väska" enbart?Om man flyger med en tom cykeltransportväska till ett land där cykelpriserna är lägre, köper en cykel där och trampar några mil med den. Stoppar ner den nya cykeln i väskan och flyger hem, då borde inte Tullen vara så väldigt misstänksam.
Känns knepigt om det registreras vad man har med sig för cykel till landet och från landet. Man skall betala tull och moms, men det lär inte vara någon som kontrollerar cykeln i cykelväskan som man har med sig.Måste man inte deklarera vad man både tar med dit och tillbaka (vet ej, så är en fråga)? Eller tänker du isf att båda ska gå som "väska" enbart?
Någon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.
Tull och Tull osv. Vill du köpa billigt försök köpa via Holland(de har stor hamn och där hamnar oftast alla stora Containers från världen med fartyg), billigare frakt, tull och momsNågon som har koll på varför skillnaden är så stor. Kollar tex på lite specialized cyklar, och priserna i sverige är ca 40-50% högre här.
Vet inte hur du räknar, men med dollarkurs från idag ligger förklaringen från #4 på 35,4% (37210,88 kr / 27474,60 kr - 1).Okok så ca 7-8% dyrare om man tar hänsyn till detta. Glömmer hur hög tullen+momsen är. Dem borde starta produktion i EU istället..
Vet inte hur du räknar, men med dollarkurs från idag ligger förklaringen från #4 på 35,4% (37210,88 kr / 27474,60 kr - 1).
A i hans exempel blir det det. Men jag slog in siffrorna på cykeln jag tittade på vilken kostar $6200 i USA och 83000kr i sverige och där blev det 7-8%. Konstigt att det blev så stor skillnad?
Jag tål INTE svenska påslag , och köper alla mina cyklar ( och allt annat till cykling) utomlands.men påslagen därifrån till stor del också efter hur mycket respektive marknad 'tål'.
Absolut och sånt accepterar jag men på slag utan någon anledning får mig att se rött.Sverige är en väldigt liten marknad och har världens högsta skatter är väl huvudförklaringen till varför det mesta är dyrare här. Kronkursen spelar naturligtvis roll oxå även om den flukturerar en del.
Det var dock kul när dollarn stod under 6 spänn! ?
6kkr i skillnad om man räknar på svensk moms. EU kör inte gemensam moms.Absolut och sånt accepterar jag men på slag utan någon anledning får mig att se rött.
Senast var Giant REIGN E+ 1 som jag kikade på. 6300 euro i Tyskland (19%moms) och 75000kr i Sverige. Så 10k extra utan någon anledning. Å jag som trodde vi hade en gemensam marknad i EU…..
Stämmer! Har själv tidigare blivit "lurad" då jag handlade av amazon.de. Men det är ju såklart fortfarande en skillnad, 6kkr i onödan svider.6kkr i skillnad om man räknar på svensk moms. EU kör inte gemensam moms.
Ja, Sverige är en för liten marknad. Kollar man släpvagnar till bil och jämför priset på en ny vagn mellan Tyskland och Sverige så är det lätt att bli sugen på en sväng till Tyskland.Stämmer! Har själv tidigare blivit "lurad" då jag handlade av amazon.de. Men det är ju såklart fortfarande en skillnad, 6kkr i onödan svider.
Edit: Tyskland är en större marknad så det är väl förklaringen till diffen.
Då tycker jag du samtidigt ska ta en avstickare till Polen och jämföra priser. Där är i varje fall båtkärror väldigt billiga!Ja, Sverige är en för liten marknad. Kollar man släpvagnar till bil och jämför priset på en ny vagn mellan Tyskland och Sverige så är det lätt att bli sugen på en sväng till Tyskland.
Mja säg inte det, har fått några surfväskor uppklippta av tullen så till slut så sket man i att sätta lås på väskorna för man visste att de ändå skulle in och pilla...eller så kanske det bara är fördomar tullen har mot surfare att de knarkar och kanske är det de letar efter :)Känns knepigt om det registreras vad man har med sig för cykel till landet och från landet. Man skall betala tull och moms, men det lär inte vara någon som kontrollerar cykeln i cykelväskan som man har med sig.
Problemet är ju att folk fortsätter att gynna de svenska grossisterna och handlarna, då kan de fortsätta ta ut sina ohemult höga påslag som gör att priset på många saker är upp mot det dubbla jämfört mot ex.vis Tyskland.Absolut och sånt accepterar jag men på slag utan någon anledning får mig att se rött.
Senast var Giant REIGN E+ 1 som jag kikade på. 6300 euro i Tyskland (19%moms) och 75000kr i Sverige. Så 10k extra utan någon anledning. Å jag som trodde vi hade en gemensam marknad i EU…..
6kkr i skillnad om man räknar på svensk moms. EU kör inte gemensam moms.