Cykelrelaterat som tillverkas i Sverige?

Crocko

Aktiv medlem
Det där var ju en kul upptäckt. Finns det fler svenska custom-byggare än han och Lassbo som pysslar med racer? Tegnér ser ju riktigt duktig ut.

Tegnér är nog den mest meriterade och anlitade i lånecyklar kretsen i alla fall, sen har vi väl 2-3 till i Stockholm och en forum medlem som drog igång något på Gotland men verkar ha sålt av en del av verktygen rätt så nyligen.

Sen har vi ju egress som är exporterad svensk cykelbyggare som bygger utomlands.

Om det är något speciellt du tänker på kan jag ägna mig åt lite grävning när jag kommer hem.

th0m

Aktiv medlem
Tegnér är nog den mest meriterade och anlitade i lånecyklar kretsen i alla fall, sen har vi väl 2-3 till i Stockholm och en forum medlem som drog igång något på Gotland men verkar ha sålt av en del av verktygen rätt så nyligen.

Sen har vi ju egress som är exporterad svensk cykelbyggare som bygger utomlands.

Om det är något speciellt du tänker på kan jag ägna mig åt lite grävning när jag kommer hem.
Äh, det är lugnt, är mest bara nyfiken. Har en förkärlek för stål och har haft lite tankar på att skaffa en skräddarsydd ram för "livstidsbruk" så småningom från exempelvis Mercian eller annan kul byggare, men hade förstås varit ännu roligare med en gjord mer lokalt.

jonte987

Aktiv medlem
Där ser man, MTB också. Kanske man vågar fråga vad jobbet kostar. Lite intresserad av vad det kostar att svetsa en ram i Sverige. Troligen mycket, men vore kul att veta

HåkanC

Aktiv medlem
Det där var ju en kul upptäckt. Finns det fler svenska custom-byggare än han och Lassbo som pysslar med racer? Tegnér ser ju riktigt duktig ut.
Micke Przysuski i Sthlm (Patrik T håller till i Gbg)
Rambyggare.jpg

https://vivace.se

Det finns även rambyggare här på Forumet, jag tror att signaturen @frankfurt är en av dem

frankfurt

Aktiv medlem
Micke Przysuski i Sthlm (Patrik T håller till i Gbg)
Rambyggare.jpg

https://vivace.se

Det finns även rambyggare här på Forumet, jag tror att signaturen @frankfurt är en av dem

😃 känner att jag har en bit kvar innan jag kan kalla mig rambyggare, har byggt fyra ramar (åt mig själv) och svetsat på lite rackfästen åt folk här på happy.

om jag skulle köpa en ram av en svensk skulle jag ringa Tegnér för muffad rando eller Egress för fillet brazed SS29.

Idag körde jag två timmar på min MF02 och det är en förbaskat rolig hoj!
D3BC70A6-294D-4414-961B-5CDD4C7954B8.jpeg

Eapea

Aktiv medlem
Styrlindor som åtminstone vävs i Småland. Bara att slänga in i tvätten när de blir för skitiga. Fin grej!

"We source our raw materials and accessories from within the European Union. First, the company Lenzing AG from Austria produces the fiber TENCEL™ Modal. We then send it to Tearfil in Portugal, which spins and dyes the yarn. Finally, the colored yarn lands at Smålandsband AB in Sweden, where we weave the cloth handlebar tape."
Skärmavbild 2021-11-25 kl. 08.43.22.png

johan44

Aktiv medlem
Jag vet inte om det funnits någon svensk cykeltillverkare som svetsat CrMo-stål? Crescent hade en del i sitt sortiment på nittiotalet men det var nog importerade ramar:
Nä, det var väl Lassbo när det begav sig...https://www.nyteknik.se/industri/dalahast-av-stal-har-segerchans-i-cykel-vm-6461160

andben

Aktiv medlem
Nä, det var väl Lassbo när det begav sig...https://www.nyteknik.se/industri/dalahast-av-stal-har-segerchans-i-cykel-vm-6461160
Hittade det här om att Skeppshult tillverkat ramar åt Lassbo i SSAB CrMo-stål
men jag tror inte deras ordinarie produktion varit annat än i kolstål, men jag kan ha fel.

jonte987

Aktiv medlem
Kan man köra kickstarter på en robotsvets tror ni? Jag har inga större problem med att ramar svetsas utomlands men jag tycker inte man ska påstå att man tillverkar cyklar om man syftar på att skruva komponenter på en ram.
Det finns andra ord för det.

Det som är svårt att förstå är att om en robot ska svetsa varför måste den stå i Taiwan? Betalar vi robotarna för mycket i sverige?

ooms

Aktiv medlem
Kan man köra kickstarter på en robotsvets tror ni? Jag har inga större problem med att ramar svetsas utomlands men jag tycker inte man ska påstå att man tillverkar cyklar om man syftar på att skruva komponenter på en ram.
Det finns andra ord för det.

Det som är svårt att förstå är att om en robot ska svetsa varför måste den stå i Taiwan? Betalar vi robotarna för mycket i sverige?
Nä, men de som sköter om robotarna och allt runtomkring.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer