Cykelringen - Gemensam sak för att stoppa bedragarna?

Mooshie skrev:
-------------------------------------------------------
> Muts skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Säger bara +1 på allt
>
>
> +1

Jag med. +1

Säg bara att Cykelringen förser polisen med kravallutrustning, och att kolfiberramar egentligen är vävda av minkpäls.

Dirty_rider skrev:
> Ingen som har tipsat tidningen?

Jag mailade journalisten som skrev artikeln om Tretti.se och tipsade om Cykelringen samt hänvisade till en av cykelringen-trådarna här på happy...

Kupa skrev:
> Här har ett liknande prisfiffel i en annan
> bransch uppmärksammats:
> http://www.svd.se/naringsliv/reafiffel-pa-trettise
> _6779425.svd

Jag måste faktiskt säga att jag alltid har tolkat tretti.se-priserna på samma sätt som tretti.se och aldrig uppfattat det på samma sätt som Cykelringens marknadsföring: "nu har vi 70% rea på våra gamla priser!".

Jag uppfattar inte heller tretti.se:s priser som någon rea utan som precis vad de säger att det är - rekommenderat pris gentemot deras pris. Cykelringens utskick däremot är ju vilseledande och lurendrejeri.

Rent juridiskt tror jag tyvärr att Cykelringen kommer undan med sina priser. Om jag fattat det hela rätt så ser Cykelringen till att vara ensam importör av de märken de saluför. Det gör väl dom till generalagenter med rätt att själva bestämma vad som är ordinarie pris. Om dom plötsligt för för sig att en sunkig MTB med fälgbroms ska kosta 23000:- så får dom alltså göra det rent juridiskt.
Min kunskap om juridik är inte så stor så om någon vet bättre så upplys oss.
Rent moraliskt däremot är Cykelringen helt åt hel...e

greblleM skrev:
> Säg bara att Cykelringen förser polisen med
> kravallutrustning, och att kolfiberramar
> egentligen är vävda av minkpäls.

Ah, någe kolfiber har de väl inte värt namnet på Cykelringen, så där går de säkra..
Men du kan väl hitta V-bromsar och bromshandtag gjorda i bongoplast.. allstå, inte som vi skämtsamt kallar kolfiber för bongoplast, utan, riktig... ...bongoplast.

Senast jag var in på en cykelringbutik var det ganska tomt på folk, ja faktiskt riktigt tomt. När jag kollade in sortimentet förstod jag varför. Men varför inte låta dem hållas? Personligen skulle jag bli ganska störd om främlingar började propagera och försökte påverka mig.. det blir ju bara kontraproduktivt och kanske ger ännu mer reklam för den kassa butikskedjan. De flesta (inte alla) är ju ändå ganska prismedvetna och kör en googling eller så när man väl tar sig för att slänga ut ett par tusenlappar på en kaptialvara som en cykel, bil, moppe, båt, hus - u name it.

grump skrev:
> Senast jag var in på en cykelringbutik var det
> ganska tomt på folk, ja faktiskt riktigt tomt.
> När jag kollade in sortimentet förstod jag
> varför. Men varför inte låta dem hållas?
> Personligen skulle jag bli ganska störd om
> främlingar började propagera och försökte
> påverka mig.. det blir ju bara kontraproduktivt
> och kanske ger ännu mer reklam för den kassa
> butikskedjan. De flesta (inte alla) är ju ändå
> ganska prismedvetna och kör en googling eller så
> när man väl tar sig för att slänga ut ett par
> tusenlappar på en kaptialvara som en cykel, bil,
> moppe, båt, hus - u name it.

Fast de märken som cykelringen säljer finns i regel inte utanför cykelringen på den svenska marknaden. Så jag tror att en hel del tror att de köpt cykeln billigt när de köper den på 50% rea från cykelringen... Cykelringen kunder är väll inte i regel tillräckligt insatta i cykelmarknaden för att direkt se vad cykeln i fråga motsvarar hos ett konkurrerande märke.

Ok, som lidl men med inverterad prismodell.. trist om folk går på det. Det bästa vore väl om media fick upp ögonen och gör något avklädande reportage?

Säker berört förut i trådar kring Cykelringen, men de verkar ju verkligen ha trålat in gamla goda varumärken som fallit ifrån och renommésnyltar på dem (typ namnen Gary Fisher och Lemond). Har dock inte kollat vad de försöker med just nu, vägrar gå in på stället.

22 loppor för ett härke med v-bromsar och no name-gaffel känns ju som ett vrakpris. Vilket jävla kap. Eller inte....Usch för såna lurendrejare.

När jag klickade på Brando's länk så fick jag upp ett kundundersökningsformulär.
Jag skrev i den som jag tyckte, att det är förjä*ligt att de försöker lura kunder som inte vet bättre med deras marknadsföringsstrategi och att ingen av deras cyklar nånsin kostat det ordinariepris de anger.
Att inte konsumentverket reagerar på det här?

min dotter ville ha en grön cykel utan en massa stripes och reklam, och utan en massa oljiga kugghjul. Den fanns på Cykelringen. Bra butik ibland.

mattiasbacklund skrev:
> min dotter ville ha en grön cykel utan en massa
> stripes och reklam, och utan en massa oljiga
> kugghjul. Den fanns på Cykelringen. Bra butik
> ibland.

Nä! Påstår man att en cykel, som egentligen är värd någon tusen-lapp, kostat 23000kr och "rear" sedan ut den till överpriset 6800kr är man på inget sätt en "Bra butik"!!!!

Lite OT, men ett nyår köpte jag fyrverkerilådor hos Cykelringen. Mycket papprör, lite krut, urvattnade färger och mängder av blindgångare. Det var 70% rabatt men vad hjälpte det?

I Göteborg låg alltid fyrverkerierna i en container utomhus. Det var garanti på dem men vem kommer dagen efter nyår och reklamerar? Det kan inte varit många av dem som fungerade...

Snygg var den onekligen. Jag visste faktiskt inte att det nytillverkades cyklar med ramväxel. Finns det fler? (inte för att jag vill ha det, men nyfiken).

BOFH skrev:
> Snygg var den onekligen. Jag visste faktiskt inte
> att det nytillverkades cyklar med ramväxel. Finns
> det fler? (inte för att jag vill ha det, men
> nyfiken).

En och annan finns det nog. Kona Honky Tonk är också rätt snygg och hade ramväxlar när den kom, numera kommer den med sti-reglage, http://www.konabikeworld.com/09_honkytonk_u.cfm.

Jag har rivit ut varenda annons de har haft i metro under våren. Om de har en annons nästa fredag också så har deras rea varat i rvå månader vilket arn brukar anse är max. Sedan tänkte jag ta regelbundna skärmdumpar under hösten för att se vilka ordinarie priser de har.

(ja, ibland kan jag vara lite väl rättshaveristisk ;-) )

På tal om deras fyrverkerier så höll jag på att spränga mig i luften med en pjäs från dom.
Samma sekund som jag tände small det ....inte sååå kul....

min fru hade en cykeldiskussion över en kaffekopp med sina kollegor i veckan.

kollega 1 berättade om cykel inköpt på CR till sonen där ramen gått av och säljaren hävdat oaktsamt användande. kollega 2 stämde in i klagokören och berättade om sitt tidigare inköp på CR som lokala cykelmeken tydligen vägrat serva pga att det inte gick att meka med sådan skit, och att växlarna helt enkelt inte gick att justera in.

kollega 3 bleknade och berättade att hennes man just köpt en måntänbajk på CR på rea för det facila priset 14.000.... man blir gråtfärdig.

jag förstår att inte oinsatt folk kastar sig in på för dem okända tyska webshoppar och köper cykel, men det är ju verkligen synd att de inte knallar in på tex XXL istället och kommer ut med grejor som verkar helt ok för halva priset jmf med cykelringens skit.

silverman834 skrev:
> Jag har rivit ut varenda annons de har haft i
> metro under våren. Om de har en annons nästa
> fredag också så har deras rea varat i rvå
> månader vilket arn brukar anse är max. Sedan
> tänkte jag ta regelbundna skärmdumpar under
> hösten för att se vilka ordinarie priser de
> har.
>
> (ja, ibland kan jag vara lite väl
> rättshaveristisk ;-) )

Bra jobbat!

Jag tycker folk får skylla sig själva, om samtliga cyklar i sortimentet har ett pris på 30-50% av ord priset är det väl för bra för att vara sant.

jomper skrev:
> Fast 2010 har ett rek pris på $699:
>
> http://2010.fujibikes.com/LifeStyle/ClassicSeries/
> Connoisseur.aspx
>
> Jag tycker den var snygg. Men väldigt udda
> komponenter..

Det betyder att cr har ett ordinariepris som är knappt 3,3 gånger det rekade priset och deras fantastiska reapris ligger knappa 1000 kr över det från leverantören rekade priset. Lattjo minst sagt. Tyvärr finns det för många procentjägare i vår värd som går på det.

Såg en ca 2007 års Marin Quake 7.2, typ lx/x7 -utrustad på CR för 3 år sen. Ordinarie pris 59995:- Nu 29995:-

Polaren betalade strax över 20k för sin mkt bättre kittade Quake i en annan vettig butik årets modell.

Jag trodde att det var en historisk dag idag då cykelringen hade slutat med sin kampanj i metro! De har haft annonser med rea varje fredag under 12 veckors tid. Men nu såg jag att rean inte alls är över utan den fortsätter i oförminskad styrka på hemsidan...

Hm, nu såg att de visst hade en annons i metro, ordningen är återställd. ARN säger som grund att en rea bara får vara 8 veckor.

Ett fynd!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    81.7 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp