Cykelskor MTB Flat

Cykelskor MTB Flat
Kan allt om cykelskor med alla former av cleats.

Men nu ska jag ha ett par skor till nya MTB-pedalerna. Flata, breda med halkpiggar.

Vilka skor ska man ha. Har redan slutit upp ett par joggingskor...

Cykelskor MTB Flat
Skor är ju svårt. Om inte omöjligt. Jag har ganska breda fötter och det är inte lätt att hitta skor som sitter bra och som man dessutom kan visa sig bland folk med. Men mina Ion Amp sitter bra både på fötter och pedaler. Men om om dom passar dina fötter vet man ju aldrig.

Cykelskor MTB Flat
Kör nu bara 510. Freerider, freerider pro och trailcross. Alla passar mina breda fötter men trailcross är klart smalast. Mina freeriders har jag haft i några år och de håller fortfarande, men jag roterar ganska mycket. Bättre grepp blir det svart att hitta.

Cykelskor MTB Flat
Hur är det med sulan i t ex 5-10? Är MTB-skor (läs sulan) tåligare mot skruvarna i en plattpedal än vanliga skor? Jag har fullkomligt pulvriserat ett par löparskor mot skruvdobben i mina pedaler.

Cykelskor MTB Flat
De ska ha minst lika bra grepp som 5-10. Jag ska nog köra ett par som sommarskor.
Jag har aldrig kört med 510 men satan i gatan vilket grepp det är i mina Roost. Hade modellen av 2FO innan och greppet i den är typ 100ggr sämre (viss överdrift såklart). Så passar de fötterna på TS så är det min starka rekommendation.

Cykelskor MTB Flat
Hur är det med sulan i t ex 5-10? Är MTB-skor (läs sulan) tåligare mot skruvarna i en plattpedal än vanliga skor? Jag har fullkomligt pulvriserat ett par löparskor mot skruvdobben i mina pedaler.
Ja och nej. Det beror på modell. Freerider håller bra och Impact Sam Hill håller också riktigt länge. (Sam Hill-skon är rätt styv och varm dock). Jag har slitit ut sulan på Impact vxi på nolltid kanske inte som löparskor, men inte så mycket bättre. Vet inte hur Freerider Pro och Impact pro håller, tror dom är lite mittemellan. Nån annan kan säkert fylla på med info?

Cykelskor MTB Flat
Helt olika gummi i löparskor än de mtb skor som nämts ovan, löparskorna har mycket mjukare gummi som dämpar stötar medans mtb skor är närmre skate skor med en relativt hård sula som både håller längre och greppar bättre mot pedaler. Ett av problemen med löparskor är ju även att avsaknaden av mönster så att piggarna måste gräva in sig i sulan för att det ska fästa

Tillbaka
Topp