Cykelskor som ser ut som vanliga skor

wutza

Medlem
Söker cykelskor som ser ut som vanliga skor. Har googlat men inte hittat så mycket. De ska se helst se ut som vanliga sneakers. Ska passa SPD-pedaler.
/Wutza

wutza sa:
Efter googling förstod jag att Crack Brothers är ett liknade system som SPD.
Tack för svar
Crack Brothers har nog ett LSD system... skulle jag tro. ?

annars har väl five ten snygga pjuck till OK priser om du kan låta bli spd kravet

Kan säga så mycket som att shimanos sneakersliknande modeller är väldigt sköna att gå med vilket innebär att de är helt värdelösa som cykelskor! Alldeles för mjuka! Säkert lite olika känsla beroende på vad man kör med för pedal. Men det största felköp jag gjort iaf.

Cykelskor SKA inte vara skönare att gå i än att cykla i liksom, cykelskor ska inte vara särskilt sköna att gå i överhuvudtaget!

Aliide sa:
Cykelskor SKA inte vara skönare att gå i än att cykla i liksom, cykelskor ska inte vara särskilt sköna att gå i överhuvudtaget!

Till pendling så tycker jag att ett par ganska mjuka skor är rätt gött. Ligger ändå inte och maxtrycker watt till jobbet. Men till allt annat vill jag ha rejält hårda sulor.

Kneecap sa:
Aliide sa:

Till pendling så tycker jag att ett par ganska mjuka skor är rätt gött. Ligger ändå inte och maxtrycker watt till jobbet. Men till allt annat vill jag ha rejält hårda sulor.

Beror väl helt på hur långt man har. Och vilka förhållanden som man måste anpassa farten till.

Vill oavsett ha en bekväm resa som inte tar ett år. Att kunna trampa effektivt anser jag vara a och o. Varför ska det vara skitobekvämt att cykla just till jobbet? Och man byter ju ändå skor när man kommer fram.

Aliide sa:
Kneecap sa:
Aliide sa:

Beror väl helt på hur långt man har. Och vilka förhållanden som man måste anpassa farten till.

Vill oavsett ha en bekväm resa som inte tar ett år. Att kunna trampa effektivt anser jag vara a och o. Varför ska det vara skitobekvämt att cykla just till jobbet? Och man byter ju ändå skor när man kommer fram.

Grejen är den att jag inte vill byta skor. Därför behöver jag ett par skor som är snygga men ändå tysta. Verkar vara lite dåligt utbud av det.

Varför imte köpa ett par plattisar till jobbcykeln? Och 2fo lr 510 för plattisar. Du får vettiga nukeproof/superstar pedaler för runt 300kr

wutza sa:
Men då får jag väl inte effekten av clips?

Menar du rundtramp?

Jag åker själv på dmr v12 med 8mm långa pins och 510freerider vxi, när jag har tagit kanske 20-30pedalvarv kan jag enbenstrampa med min kombo?
Givetvis äter detta skor och är inte lika efektivt som clips, men använder du verkligen rundtramp till och från jobbet? Spcielt om du inte vill byta skor, då borde du imte köra så hårt.

Cyklar vardagsmässigt med Giro Republic, har väl inte "sneakers stuket" men är ändå lite mer civil än en vanlig cykelsko. Låter ungefär som att gå i skor med klack även om de utbytbara delarna undertill behövde lite extra åtdrag för att inte spela maracas. Körde Rapha festive 500 i dem (med överdrag), så cykelmässigt funkar de bra så länge man inte trycker på för mycket och gåmässigt klarade av en mil "walk of shame" efter en neslig trippelpunktering.

mikipedia_ sa:
wutza sa:
Men då får jag väl inte effekten av clips?

Menar du rundtramp?

Jag åker själv på dmr v12 med 8mm långa pins och 510freerider vxi, när jag har tagit kanske 20-30pedalvarv kan jag enbenstrampa med min kombo?
Givetvis äter detta skor och är inte lika efektivt som clips, men använder du verkligen rundtramp till och från jobbet? Spcielt om du inte vill byta skor, då borde du imte köra så hårt.

Okej, så det funkar. Alltså , nej, Jag behöver verkligen inte rundtramp. Jag har ca 15 min till skolan men jag är mer intresserad om det över huvudtaget finns snygga sneakers med SPD under. :)

Jag fick dessa tips när jag ställde frågan för 4 år sen: http://happyride.se/forum/read.php/1/1790565/

Har hunnit slita ut ett par chrome kursk sen dess, funkade fint fast lite klappriga på grusad asfalt. Har kört en del med Shimano SH-MT44L också, inte lika sneakerslika dock. På vintern körde jag förr med samma sko+överdrag, men skaffade förra vintern ett par Shimano MT91. Det var som när jag gick från odubbat till dubbat på vintern, helt ny sport.

Vill man fortsätta gå i skorna hela dagen är det ju bättre med bra plattisar alt hälften hälften (sk vändbara, som att inte alla pedaler är vändbara ;-)

Shimano PD-M324 har ändå en okej plattissida, nackdelen med sådana är att typ hälften av gångerna man stannat för rött el dyl hamnar fel sida upp vid start.

Eller så har man sonika andra dojjor på jobbet och cykelskor när man cyklar.

Det kan finnas tillfällen när varken plattisar eller skobyte är ett alternativ, men ändå vill man ha skoformade skor.

Börjar komma mer och mer "vanliga" cykelskor för pendling nu. Har köpt ett par Giro Republic på nätet som jag skall prova, ,en osäkert om jag behåller dem. Har också sett ett par shimano som verkar ok att ha till jobbet.

Min fundering är om det är värt att ha halvdassiga spd skor eller om det är bättre att strunta i spd för fincykling. Ger litet bättre urval på skor då. Nån input på det?

wutza, det finns en del civila skor med spd därute. men ofta görs dom i batcher som säljs en tid för att sedan inte återkomma. tog en bild på några jag samlat på mig.

alla är ok att gå med, funkar tyst på golv och asfalt. på grus låter det lite.

tagits upp problem med mjuka sulor. i min värld gäller det vissa av paren, ex dzr, och i sidled mera än längsled. medför hjulbent belastning i knäna och smärtor på insidan. men det finns en enkel lösning: gör ett kilinlägg i t ex vikt papper och lägg in under yttre delen av trampdynan. funkar helt ok. man kan också lägga en taggbricka under yttre spd-skruven.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    261.4 KB · Besök: 189
dom svarta till höger i bakre raden är ett par bontrager som från början hade tre kardborreband, skar bort dom och satte skosnören. robusta vardagsskor som håller stilen trots väta och olja. resten av dom lägre skorna i bakre raden kommer jag på hade också från början en kardborresleif men bara längst upp. bortklippta, inte saknade. gjort hål för snörningen istället. skippar ändå oftast översta hålet i knytskor, men det är ju jag det.

svarta och bruna till höger fram är beställda från taiwan. quoc pham gör liknande modeller.

om du ska beställa, ta reda på inläggets längd i ett par skor som passar dig. det råkar vara den japanska storleken, ofta stämplad i skorna och nästan alltid korrekt. saknas den eller om du vill du vara extra säker be säljaren mäta inläggets längd och varför inte bredd. längden bör vara 10-20 mm längre än foten beroende på hur tvär den är framtill. säger ortopeden:)

Race Vogs, om man kan hitta ett par och jobbar på en 90-tals ska klubb.

Bilagor

• 403464738.jpg
    403464738.jpg
    60 KB · Besök: 139
Senast ändrad:
Hej,

vilka är dom bruna längst ner till höger? Mest "vanliga" i min värld.

för övrigt så undrar jag fortfarande om det verkligen är meningsfullt att ha spd för kortare fincykling i stan på några kilometer eller en mil som mest, eller istället välja bra promenadskor bland vanliga skor utan spd. .

kais01 sa:
wutza, det finns en del civila skor med spd därute. men ofta görs dom i batcher som säljs en tid för att sedan inte återkomma. tog en bild på några jag samlat på mig.

alla är ok att gå med, funkar tyst på golv och asfalt. på grus låter det lite.

tagits upp problem med mjuka sulor. i min värld gäller det vissa av paren, ex dzr, och i sidled mera än längsled. medför hjulbent belastning i knäna och smärtor på insidan. men det finns en enkel lösning: gör ett kilinlägg i t ex vikt papper och lägg in under yttre delen av trampdynan. funkar helt ok. man kan också lägga en taggbricka under yttre spd-skruven.

Senast ändrad:
tobiascyklar, dom bruna längst fram till höger är från hasus på taiwan. väldigt trevlig firma. om man frågar snällt kan dom också sy på beställning. jag valde bort lack. 140 usd md frakt om jag minns rätt

Det blidde ett par giro republic till slut. Dom bruna, ungefär som ovan.
Provade också tex shimano st400 (?) och de var sköna och snygga, men litet mjuka för cykling.
Man ska kanske inte glömma att för detta användningsområde kanske spd inte är så kritiskt... Kanske mest för nördar. Normala människor skippar spd om de skall cykla presentabelt, eller har möjligen liten väska med ombytesskor.

Senast ändrad:
Skaffade ett par Giro Republic nyss för ett längre cykeläventyr där inga andra skor ska tas med. Kommer även flyga i denna utstyrsel. Sköna skor, speciellt med ett par Icebug SLIM inläggsulor eftersom jag har relativt högt fotvalv . Har faktiskt aldrig haft skönare cykeldojjor! Får se hur jag känner för de efter en längre tids användning.

IMG_5749.JPG

Tillbaka
Topp