Cykelstöld

Cykelstöld
Dags att ngn. prövar gul eltejp, istället för svart? Vore trist ifall osåhederligcykeltejpen inte skulle synas mot kolfibret!
Men det kanske vore för utmanande åt andra hållet... Men då borde ju även tjuven få gå ifred, för han måste väl också få gå topless och i kortkort, nattetid?

Cykelstöld
morango skrev:
-------------------------------------------------------
> "99% av alla cyklister i Kristianstad passerar
> MC-Center ibland."
>
> ha ha ha..

Och vad var det som var så roligt med det då? Har du några bättre tips eftersom du säker känner Kristianstad jättebra.

Jag tror att trådskaparen var ute efter lite handfasta tips och hjälp med att få tillbaka sin cykel.

Cykelstöld
rekrej skrev:
> morango skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "99% av alla cyklister i Kristianstad passerar
> > MC-Center ibland."
> >
> > ha ha ha..
>
> Och vad var det som var så roligt med det då?
> Har du några bättre tips eftersom du säker
> känner Kristianstad jättebra.
>
> Jag tror att trådskaparen var ute efter lite
> handfasta tips och hjälp med att få tillbaka sin
> cykel.

Det var ganska roligt skrivet. En uppskattad siffra (99%), som garanterat inte stämmer, sedan avslutar du med 'ibland'.

Något som jag retar mig på är att trådskaparen skrev en nästan identisk text på hisingensck förutom att han här värdesätter sin hoj till 100 000:-

Dessutom fick han tipset på hisingensck att just posta här. Jag fick uppfattningen att han såg oss / happymtb som ett gäng småkillar som enbart hänger med sina dirt-hojar vid ungdomsgården och inte har någon koll på racers, varvid han tycker det är lämpligt att slänga ur sig en fantasisumma för att väcka ett intresse.

Tipset till trådskaparen är att leta, leta och åter leta.

Cykelstöld
morango skrev:

> Det var ganska roligt skrivet. En uppskattad
> siffra (99%), som garanterat inte stämmer, sedan
> avslutar du med 'ibland'.

att skriva 100% hade varit fel och att sätta ut under vilken tid ex per vecka, månad osv är inte heller så lätt då jag inte har en aning. Men jag kan garantera att de flesta seriösa cyklister besöker Lasse ibland. Därför skrev jag som jag skrev.

Jag håller med om att hans värdering av sin cykel var helt uppåt väggarna och att han inte har en aning om vilket klientel av cykelsverige som hänger här.

Men trots detta så blev jag aningen kränkt ;-) då du garvade åt mitt konkreta förslag att hitta hojpan. De har inte duggat tätt i denna tråden.

/Jerka

Cykelstöld
Man får veta så mycket mer, än man trodde att man behövde, när man fastnar framför Happy! ;-)
Bäst att gå ut i den svenska sommaren, innan den åter blir vinter.

Cykelstöld
Lotta B skrev:
> ÅL skrev:
> -----
> > Det är ju politiskt korrekt att anse att en
> > ensam, onykter kvinna SKA kunna vara utmanande
> > klädd utan att behöva bli antastad, även mitt
> i
> > mörka natten. Eller hur?
> >
> > Samtidigt skäller "vi" på den som låtit bli
> att
> > låsa cykeln, och menar att det är
> "självklart"
> > att den i så fall blir stulen.
> >
> > Tillfället gör tjuven, men tillfället gör
> INTE
> > våldtäktsmannen... Konstigt
>
> Tänk om, tänk rätt.
>
>
>
> Visst har jag lämnat mina cyklar olåsta för att
> köpa något, men sällan utan att vara 2 meter
> från cykeln, och aldrig någonsin utan att se den
> hela tiden. Så lätt kastar jag inte bort alla de
> arbetstimmar cyklarna har kostat mig, alltså på
> mitt jobb.

Utan att du s e r den? Skulle det kännas bättre att ha bevittnat försvinnandet?

Cykelstöld
Men hallå eller, det rör sig väl knappast om att bevittna det via någon kikare på 500 meters avstånd.
Står man två meter ifrån skulle i varje fall jag ta tag i min cykel och bli jävligt förbannad.

Dessutom är det väl bättre att se förövaren eller? Då har man ju i varje fall lite att gå på och förhoppningsvis några bra signalement.

Cykelstöld
... eller så kan det vara på det viset att man avskräcker den potentiella cykeltjuven från att stjäla om man står så pass nära att alla som går förbi förstår att man har ett vakande öga på den...

Cykelstöld
Svar till e-beth ang detta med att se:
Jag tänkte på de sällsynta tillfällen avtåndet överstiger 2 m.
Om någon plötsligt svingar sig upp och drar iväg i 180, vad ska du göra åt det?
En ointressant debatt iofs, menar bara att man inte ska överdriva tryggheten av att se det stöldbegärliga objektet. Själv fick jag en telefon stulen där den hängde i bältesclips vid höften.
Det går så fort. Innan jag han uppfatta vad som hände hade tjuven 8 m försprång och sprintade in i en mörk sidogata. Jag hade ingen chans att hinna ifatt. Även om jag kunnat hade jag inte vågat.
Signalementet var i det närmaste obefintligt då jag bara såg honom bakifrån.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelstöld
Brakastruten skrev:
> Det är jag alldelens för söt för...

Om du är tillräckligt söt kanske han struntar i hojjen och tar dig i stället! Vad härligt! :)

Cykelstöld
bernfort skrev:
> Jag tänkte på de sällsynta tillfällen
> avtåndet överstiger 2 m.
> Om någon plötsligt svingar sig upp och drar
> iväg i 180, vad ska du göra åt det?
> En ointressant debatt iofs, menar bara att man
> inte ska överdriva tryggheten av att se det
> stöldbegärliga objektet. Själv fick jag en
> telefon stulen där den hängde i bältesclips vid
> höften.
> Det går så fort. Innan jag han uppfatta vad som
> hände hade tjuven 8 m försprång och sprintade
> in i en mörk sidogata. Jag hade ingen chans att
> hinna ifatt. Även om jag kunnat hade jag inte
> vågat.
> Signalementet var i det närmaste obefintligt då
> jag bara såg honom bakifrån.

Fråga sportson södermalm vad de gjorde! :D
En pundare snodde en hojj modell freeride eller liknande och drog iväg med den. En av de anställda hojjade ifatt gubben på en tantcykel (som precis skulle säljas), fick tag på honom och drog ned honom i marken.
De fick tillbaka cykeln.

Cykelstöld
Om jag absolut MÅSTE lämna cykeln olåst ett tag brukar jag klicka ner växeln på lilla klingan, men utan att "trampa dit kedjan"... Lycka till att svinga sig upp och dra iväg i 180... Speciellt med gympadojjor (eller andra föredragna cykelstöldsskor) och eggbeaters...

Tråkigt med hojen, hoppas den hittar hem.
/Micke

Cykelstöld
bernfort skrev:
> Svar till e-beth ang detta med att se:
> Jag tänkte på de sällsynta tillfällen
> avtåndet överstiger 2 m.
> Om någon plötsligt svingar sig upp och drar
> iväg i 180, vad ska du göra åt det?
> En ointressant debatt iofs, menar bara att man
> inte ska överdriva tryggheten av att se det
> stöldbegärliga objektet. Själv fick jag en
> telefon stulen där den hängde i bältesclips vid
> höften.
> Det går så fort. Innan jag han uppfatta vad som
> hände hade tjuven 8 m försprång och sprintade
> in i en mörk sidogata. Jag hade ingen chans att
> hinna ifatt. Även om jag kunnat hade jag inte
> vågat.
> Signalementet var i det närmaste obefintligt då
> jag bara såg honom bakifrån.

Det är bara gamla gubbar som har telefon i clips på bältet, du hade väl ramlat och brutit höften om du försökt springa ikapp och det insåg du och därav tog du inte upp jakten.

EDIT: P.S. Jag vill inte ligga sked längre, min flickvän har kommit hem från att ha besökt sin mamma.

Cykelstöld
Vet hut pojkvasker! Visa en lite respekt åt en gammal man!

Nåja det hände för sju år sedan. Det var en Ericson R310S. Stor tung och tålig. Lämpade sig att hänga från bältet. Många gjorde så på den tiden.

Cykelstöld
Little Stereo skrev:
> ÅLs kommentar var nog det mest puckade jag läst
> på happy ! :-/ T
> Citerar ÅL ovan...

Men det räcker inte att bara påpeka det, utan du borde stödja din åsikt med argument.
Tycker du att hans liknelse brister? Du är inte ensam.
Men han förklarade sitt resonemang och hur det ledde tills hans slutsats. Det gjorde inte du.

Därmed säger jag ingenting om min åsikt, men är det självklart för dig att liknelsen är puckad så bör du förklara för ÅL varför.

Det vore konstruktivt, och bata lite OT.

E-beth och de andra kvinnorna som inte vågar mörka parker på natten verkar hålla med ÅL, de tar inte risken.

Cykelstöld
R310.... Det var grejer det! Hivade min med katalog och "fender"burken, p.g.a. dåligt batteri och klumpigheten. Efteråt såg jag vad folk tog för sina på blocket.... Attans dumskalle! :-(

Cykelstöld
Mitt okustruktiva inlägga angående Åls antagligen mest korkade av alla inlägg jag sett på forumet där någon dumt nog lämnar sin cykel olåst och utom synhåll jämnförs med att tjejer som blir överfallna nattetid får skylla sig själv ! Jag skulle vilja hänvisa ÅLs kommentar till att det är samma rättighet att vårdslöst lämna egendom olåst utan koll med att klä sig som man vill utan att bli attackerad, påhoppade & utnyttjad... Förutom att sambandet i hela jämnförelsen är helt oförståbar undrar jag varför han skulle dra in kvinnors/tjejers kläder i tråden på en "glocalnet" låg nivå :-/ T

Cykelstöld
Little Stereo skrev:
> Mitt okustruktiva inlägga angående Åls
> antagligen mest korkade av alla inlägg jag sett
> på forumet där någon dumt nog lämnar sin cykel
> olåst och utom synhåll jämnförs med att tjejer
> som blir överfallna nattetid får skylla sig
> själv ! Jag skulle vilja hänvisa ÅLs kommentar
> till att det är samma rättighet att vårdslöst
> lämna egendom olåst utan koll med att klä sig
> som man vill utan att bli attackerad, påhoppade &
> utnyttjad... Förutom att sambandet i hela
> jämnförelsen är helt oförståbar undrar jag
> varför han skulle dra in kvinnors/tjejers kläder
> i tråden på en "glocalnet" låg nivå :-/ T

Tack för rättelsen, jag hade förstått fel. Ber om ursäkt.

Cykelstöld
Min första reaktion när jag läste om denna stöld var att bli rejält förbannad!! Hur kan man vara så j-a dum/nonchalant/omdömeslös att ställa en hoj som kostat 100.000:- i anskaffning - olåst och obevakad utanför en Pressbyrå, därtill vid en centralstation??? Har själv en racer som kostat mig ungefär hälften i anskaffning och jag har många gånger funderat på att ställa den olåst någonstans utmed Kungsportsavenyn i experimentellt syfte för att se hur lång tid det tar innan någon klåfingrig försöker lägga vantarna på denna min kära livskamrat. På lagom lämpligt avstånd väntandes med en ljuddämpad pistol..

Hoppas naturligtvis att cykeln eller delar utav den dyker upp i någon form, om inte blir det en typ rätt dyrbar läxa att aldrig aldrig göra om detta.

Cykelstöld
bernfort skrev:
> Lotta B skrev:

> > Visst har jag lämnat mina cyklar olåsta för
> att
> > köpa något, men sällan utan att vara 2 meter
> > från cykeln, och aldrig någonsin utan att se
> den
> > hela tiden. Så lätt kastar jag inte bort alla
> de
> > arbetstimmar cyklarna har kostat mig, alltså
> på
> > mitt jobb.
>
>
> Utan att du s e r den? Skulle det kännas bättre
> att ha bevittnat försvinnandet?

Ja det skulle det nog :) E-beth skrev det jag tänker mig, att om det syns att man har koll på cykeln så blir det mindre kul att försöka stjäla den. Det var faktiskt två killar en gång som liksom tog sats och var på väg fram till cykeln, när de fick syn på mig och pojkvännen som iaktog dom så fick de plötsligt bråttom åt ett annat håll.

Förresten så är det inga av de killar jag känner som gärna går ensamma genom vissa parker sent på natten, smart drag. Det beror ju rätt mycket på var man bor förstås. Jag hörde för ett tag sen om en stackars kille som blivit våldtagen utomhus i gbg, undrar hur han var klädd?

Cykelstöld
Lotta B skrev:
> Jag hörde för ett tag sen om en stackars kille som blivit
> våldtagen utomhus i gbg, undrar hur han var klädd?

I tajt lycra och med rakade ben?

Cykelstöld
smurfrox skrev:
>
> I tajt lycra och med rakade ben?

Alltså. Jag måste få veta: rakar man (man = cyklister som rakar benen av fartrelaterade orsaker) armarna också? Om inte: vilket tyskt test visar att håret på benen bromsar men inte håret på armarna?

Cykelstöld
"inga av de killar jag känner som gärna går ensamma genom vissa parker sent på natten, smart drag."

-Där har vi då det ewfterlysta sambandet, mellan att inte lämna en dyr cykel ute att stjälas, och att inte utsätta sig själv för förhöjda risker, genom sin egen klädsel eller sitt eget beteende, på områden eller bland personer som man inte känner mycket väl och litar på. Om man sedan är kvinna/man eller "det", har mindre betydelse. Män blir rånade och misshandlade, kvinnor likaså. De senare har bara varit mera värnlösa en tid.
Här har varit vågor av överfall mot ensamma nattvandrare. Män i trettioårsåldern och uppåt, som blivit misshandlade av småglin. De första fallen, kom lite överraskande, medan de senare gått att undvika genom ändrat beteende. Men... det händer aldrig mig! Eller?

Många överfall har kunnat undvikas, genom en annan gatuplanering och bättre insyn. Andra, genom samverkan kompisar emellan, en taxi hem i stället för sista ölen. Så¨t.ex. lämnade vi aldrig någon av tjejerna i klassen ensam, när vi lommade vidare från en festplats till en annan. P.g.a. riskmetvetandet.

Cykelstöld
Little Stereo skrev:
> Förutom att sambandet i hela
> jämnförelsen är helt oförståbar undrar jag
> varför han skulle dra in kvinnors/tjejers kläder
> i tråden på en "glocalnet" låg nivå :-/ T

Förlåt om jag uttryckt mig otydligt. Jag försöker igen på ett annat sätt:

Jag reagerar på att många här på Happy gav sig på trådskaparen och skrek: "Skyll dig själv, du lämnade cykeln olåst!" Jag tycker att han är ett brottsoffer, fastän han är newbe här, och inte vet skillnad på blogga och posta och även om han uppger ett för högt värde på biken och till och med fast han varit oaktsam och lämnat klenoden olåst.

Likafullt är han ett BROTTSOFFER. Och sådana ska behandlas med mer respekt än att få höra "Skyll dig själv", anser jag.

Det var detta som ledde mina tankar till antastade kvinnor som tills för några år sedan kunde få höra att dom fick skylla sig själva om dom var utmanande klädda, fulla etc.

I dagens upplysta (nåja) samhälle vet vi ju alla att kvinnor är okränkbara oavsett promillehalt, klädsel etc. Ingen av oss skulle komma på tanken att skrika SKYLL DIG SJÄLV om tråden istället handlat om våldtäkt. Eller hur?

Det tycks allså vara OK att anse att vissa brottsoffer får skylla sig själva, om de varit oaktsamma enligt Happys normer.

Cykelstöld
Speedrobby skrev:
> På lagom lämpligt avstånd
> väntandes med en ljuddämpad pistol..

Men så kan du väl inte göra. Tänk om genomslaget stänker på din cykel.

/s-o

Cykelstöld
Jag undrar - som en del här - hur man kan ställa ifrån sig en så dyr cykel olåst och obevakad.
Men han (PAlbin) antyder ju att han till viss del har kalkylerat med något liknande - att cykeln kan bli stulen.
Så inte kan jag känna så väldigt stort medlidande. Jämförelsen med våldtäkt haltar väsentligt.

P Albin är tekn. dr. i matematik (el. matematisk statistik) så det är ju fråga om en mogen man med
en relativt god inkomst.

Men jag önskar också att cykeln kommer tillrätta.

Cykelstöld
Hur fan kan man igentligen lämna cyklen olåst helt öppet o gå in i butik, är ja ute så lämnar ja inte min cykel utan den hänger med mej överallt o min kostar bara 38000.

De är bara för dej att börja spara för du kommer inte få ett öre av försäkringsbolaget pga att du lämnade cyklen olåst...

Cykelstöld
Oskar_ skrev:
> Jag lämnade min skateboard olåst en gång.
>
> Men den blev inte stulen.

Den kanske bara kostade 38000?

Cykelstöld
Att inte låsa cykeln och gå in i affären/kiosken är ju att likställa med att ställa sin porschecab med nycklarna i på gatan och bli överraskad när den blir stulen -jag förstår inte varför folk tycker det är så normalt att ställa ifrån sig cykeln olåst utom synhåll ? Jag skulle själv aldrig lämna cykeln om det så var en 1500:- hoj köpt på blocket och om nu cykeln var så värdefull är det för mig en mera svårt att förstå varför det ska anses ok att lämna den utan koll... Att sen svänga ihop en massa konstiga jämnförelser gör det väl inte svårare att få cykeln snodd, det handlar ju bara om sunt förnuft ! :-/ T

Cykelstöld
Sannolikheten för att Docenten ska bli av med en cykel igen är väl noll, eftersom att sannolikheten var nästan noll innan det osannolikt nog inträffade en stöld fastän att sannolikheten var obetydligt högre än noll.

Någon matematiker kan räkna på det.

Tillbaka
Topp