Cykelstorlek

Cykelstorlek
För landsväg säger jag att man ska välja den mindre om man är långbent och den större om man är kortbent. Kroppslängden spelar mindre roll.

Cykelstorlek
För langdsväg och mtb, om man är kort eller lång, väljer man alltid en storlek upp :)
Det går aldrig att göra en cykel längre, men det går alltid att sätta dit en kortare stam, ta bort en spacer, eller vinkla stammen neråt om man vill sitta dubbelvikt/slammad och/eller med styret i knät.

Om inte cykeln redan är lång och modern förstås, men det hittar man sällan i din prisklass.

Cykelstorlek
Sixten Fors sa:
För langdsväg och mtb, om man är kort eller lång, väljer man alltid en storlek upp :)
Det går aldrig att göra en cykel längre, men det går alltid att sätta dit en kortare stam, ta bort en spacer, eller vinkla stammen neråt om man vill sitta dubbelvikt/slammad och/eller med styret i knät.

Om inte cykeln redan är lång och modern förstås, men det hittar man sällan i din prisklass.

Och du har testat att cykla landsvägscykel med jettekort stam? Det är snällt att bjuda en nybörjare på den upplevelsen....

Cykelstorlek
Tack för svar :-)
Är en scott contessa speedster som är xxs. Tror dock jag behöver en XS då jag är 160 cm. Men det var bra pris på den ;-).

Cykelstorlek
Lyssna inte på sixten när det gäller något som ska gå på slät väg - för det begriper han sig inte på även om han själv tror det.
Är du hyfsat vältränad och normalt vig så är en xxs bättre, är du över trivselvikt och tämligen stel så är en xs bättre.

Cykelstorlek
Sixten Fors sa:

Du glömde tipsa om att vända stammen 180 grader om ramen är för stor... Eller rättare sagt, du har tidigare visat att du inte har någon som helst aning om vad en för kort styrstam ger för resultat på en landsvägscykel, så det bästa är om du inte uttalar dig i frågan.

Cykelstorlek
Gör en bikefit och få fram viss sanning.
Set du navet bakom styret sannolikt för racigt för motionären.
Navet ska ligga över styret lätt böjda armar när du har händerna på bromshandtaget.

En bra guide

Cykelstorlek
Bokstäverna XXS till L säger inte speciellt mycket om cykelns storlek.
Jämför här tre tjejcylar. En komfortracer från Scott och Canyon, och en racer från Canyon
Scott Contessa Speedster i stl XXS är lika stor som Canyon i XS.
Alltså, man får kolla lite mera noga än bara en bokstav i storlekstabellen.
Sedan vet jag inte om det finns olika versioner/modeller av Contessa Speedster, alltså andra/äldre modeller med annan ram, mått och geometri.
CS.png

Endu_Wmn.png

Ulti_Wmn.png

Cykelstorlek
Ulle80 sa:
Är en scott contessa speedster som är xxs. Tror dock jag behöver en XS då jag är 160 cm.

Min hustru är några få cm längre än dig och hon trivs bäst på ramar med max 36cm reach och under 55cm stack
Enl den geometritabell jag har hittat https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-contessa-speedster-15?article=265400023
har Contessa Speedster XXS 367mm reach och 517mm stack medan XS har hela 374 mm reach och 528mm stack

Vad är då stack och reach?
Det är hur hög (stack) och lång(reach) ramen är utgående från vevlagerhuset
Stack_o_reach_trek.gif

Hoppa att du hittar en cykel som du blir nöjd med.

/Håkan

Cykelstorlek
Om man är kort är ett viktigt mått höjden på överröret. Jag anser att man ska kunna stå med båda fötterna platt på marken, och ändå ha flera centimeter marginal ner till överröret. Det går före dessa luddiga begrepp som stack och reach som HåkanC är så förtjust i.

Cykelstorlek
Cykelstorlek
Sixten Fors sa:
Bokstäverna XXS till L säger inte speciellt mycket om cykelns storlek.
Jämför här tre tjejcylar. En komfortracer från Scott och Canyon, och en racer från Canyon
Scott Contessa Speedster i stl XXS är lika stor som Canyon i XS.
Alltså, man får kolla lite mera noga än bara en bokstav i storlekstabellen.
Sedan vet jag inte om det finns olika versioner/modeller av Contessa Speedster, alltså andra/äldre modeller med annan ram, mått och geometri.

Ser ett uttryck för TabellTourettes syndrom då finns de icke påverkbara längderna på ben armar och kropp.

Cykelstorlek
Just det där snacket om att kraftigare cyklister som ligger mellan två storlekar ska ha den större och en mer vältränad kille ska ha en mindre storlek är väl bara skitsnack ändå? Jag sitter väl lika bekvämt oavsett vikt...

Cykelstorlek
geologen sa:
Om man är kort är ett viktigt mått höjden på överröret. Jag anser att man ska kunna stå med båda fötterna platt på marken, och ändå ha flera centimeter marginal ner till överröret. Det går före dessa luddiga begrepp som stack och reach som HåkanC är så förtjust i.

Fåna dig inte. Du vet mkt väl att stack och reach är de två väsentligaste måtten för att förstå en rams storlek.

Cykelstorlek
Jag tycker att det är luddiga mått som inte fyller nån större funktion. Avståndet mellan sadel och styre, höjden från vevaxel till sadel och höjdskillnaden mellan sadel och styre är viktiga mått. Plus höjden från marken till överröret om man är taxbent.

Cykelstorlek
Johan777 sa:
Stervelo sa:
Nja, mindre ram, mer drop, låren slår i magen vid trampande tänker jag.

Aha så i din värld ska supertjockisar ha en xl ram med aphängarstyre?
Jag tycker inte att de ska ha någoting. De får välja vad de vill, noll problem.

Men, jag vet att med rejält drop är det knepigt med stor mage. Det betyder inte att man sitter helt upprätt heller, bara inte mycket drop och ryggen parallell med marken typ, för slår magen i låren, och det tror jag inte många gillar eller vill ha. Då väljer man något annat.

Du läser in saker i det jag skrev som inte finns.

Jag vet inte vad du menar med supertjockisar? De brukar väl inte cykla alls så där är problemet noll?

Tillbaka
Topp