Cykeltips, lång pendling + tåg?

h.g.j

Aktiv medlem
Hej, har varit på vift ett tag härifrån, men happyEride verkar stendött så, jag testar här ändå med risk för stening då jag nämner elassist...

Det finns gott om trådar med längre pendling, och sedan de för kombination med tåg, men få där det är kombinerat längre sträckor och tåg vad jag hittat.

Jag har fått ett nytt jobb, där jag har möjlighet att tågpendla...jag säger möjlighet för det är inte helt smidigt, så här ser förutsättningarna ut:

Jag kan inte ta tåget varje dag, omfattningen skiftar mellan veckorna, men det är 23km landsväg till tåget i "hemmaänden", 35 min tåg, och sedan 1,2km på andra sidan. Jag har under vintern tagit bilen de dagar jag åkt tåg, lämnat den på "hemmastationen" och sedan gått på jobbsidan. Det är ju fullt görbart förutom att jag har en önskan om att ta cykel istället för bil när det blir bart...

Tåget är Norrtåg, så man får ta med cykel "i mån av plats, max 3st per tåg". Det går bara ett tåg i var riktning som fungerar i närheten av arbetstider, och det på uppvägen avgår 05.45. Att lämna en cykel på någon av stationerna är uteslutet.
Genom att det ändå är en bit och ändå hyfsat kuperat bitvis så lurar jag på något elassisterat. Jag har en Diverge som annars skulle kunna gå, men skulle gärna ha lite assistans som skulle kunna hjälpa upp medelhastigheten för att få ner restiden...

Alternativen?
Som jag ser det finns det väl 3 eller fyra alternativ..

Riktig cykel - och hoppas att man får plats
* Cykla på med befinlig Diverge...
* En elgravel eller liknande, typ Merida eSilex

Vikbart
* Brompton, elassist eller vanlig.

Jag tycker ju Brompton är häftiga, men blir man olycklig om man ska försöka cykla på en 4,5 mil om dagen... även om det inte är varje dag, vare sig den puffar på eller inte..

Vad säger proffstyckarna? =)

Det kommer komma svar från proffs-brompton-cyklister som säger att de är lika bra som racercyklar. Jag har bara rullat Brompton en sväng på gatan utanför en butik, men jag tyckte att det var svajigare än en racer, skulle säkert vänja mig om jag var tvungen men skulle hellre cykla en fullstor bockstyrecykel om det var 23 km*2 per dag.
Men cykeln ska ju inte klämmas in mellan benen på ett tunnelbanetåg så en inte lika vikbar cykel än en Brommie skulle kanske funka? Då kan du iallafall komma upp till typ 20"-hjul.
Men det kanske alltid finns plats? Då är ju en fullstor cykel inget problem.
Bra sisu ändå. Lycka till!

Norrtåg skriver bara "hopfällbar pendlarcykel".
En Dahon GB-2 är ju trots 650B faktiskt "ihopfällbar"...
resize_IMG_0149.png

Senast ändrad:
innan du investerar för hårt försök ta reda på hur stabila tågförbindelserna är? problemen är stora, riktigt stora. men allmänt sett om man tar ett tidigt morgontåg tenderar de att gå även vid struliga förhållanden.

har själv 2x4 km cykel hemmavid, sedan tåg 45min, och 2x16 på jobbsidan. och räds inte ta en extravända på morgonen, om tåget är i tid, och inspiration finns. på väg hem är det ofta bråttom till tåget.

men så här års tenderar jag att fälla ihop min brompton ta vissa fler sträckor kommunalt, och minska cyklandet. elasist kunde då vara ett alternativ, om inte någon buss är lämplig.

brompton eller inte? en smaksak som jag ser det. den duger iaf utan vidare att cykla 5 mil på en dag. känner mig inte handikappad på den. och definitivt inte jämfört med en gängse hybrid, men någon räser är det ju inte. de flesta tycker den är kvick och rolig. att man ser lite fånig ut får man ta med i beräkningen.

att cykla 5 mil dagligen 5 dagar i veckan tenderar att ge trötta ben och mindre effektiv mellanmjölksträning. kan vara bättre lägga in avlastningsdagar.

Senast ändrad:
men skulle hellre cykla en fullstor bockstyrecykel om det var 23 km*2 per dag.
Samma här, aldrig i fucking hell att jag cyklade 2x23 km dagligen på en Brompton. Inte heller 2x16 km som kais gör skulle jag gå med på. Jag vill ha fullstort och bockstyre för såna uppdrag. Det måste vara lustfyllt att cykla dagligen för att det ska vara hållbart. Inte bara "att det går". Men kudos till dem som gör det ihållande utan att klaga högljutt.

Klarar man att disciplinera sig och ligga på låg belastning varannan dag tycker jag det borde funka. Krävs inte att man lägger så mycket extra tid för att det ska bli ganska mkt lägre belastning.

Samma här, aldrig i fucking hell att jag cyklade 2x23 km dagligen på en Brompton. Inte heller 2x16 km som kais gör skulle jag gå med på. Jag vill ha fullstort och bockstyre för såna uppdrag. Det måste vara lustfyllt att cykla dagligen för att det ska vara hållbart. Inte bara "att det går". Men kudos till dem som gör det ihållande utan att klaga högljutt.
är man bockstyrefrälst är det inga problem förse en brompton med ett sådant. jag är det personligen inte, men frågan är som sagt fri.

när det gäller luftmotstånd ger en intelligent placerad ryggsäck och halvt upprätt ställning väl så stor positiv skillnad som att ligga i bocken. inte lika bra men i förvånande närhet. och man slipper sitta hopkrupen. tried and tested. förbjudet på uci- tävling, säger väl en del.

ligga i bocken, på det ha ryggsäck ger ingen aerofördel närmast alls. ett ganska vanligt ekipage. exempel på overbiking.

jag föredrar underbiking. det är kul på riktigt.

Närmare 5 mil på cykel varje dag... Jag hade nog kört elassisterat men jag är ju gammal jag
För några år sedan pendlade jag någon/några dagar i veckan med cykel. Då hade jag 4,5 mil enkel. Det som det stöp mest på då var egentligen tiden. Det tog mig drygt 2 timmar per enkelresa så dagarna gick inte ihop...

Elassist skulle vara trevligt, främst för att få upp snitthastigheten i uppförsbackarna inbillar jag mig.

Klarar man att disciplinera sig och ligga på låg belastning varannan dag tycker jag det borde funka. Krävs inte att man lägger så mycket extra tid för att det ska bli ganska mkt lägre belastning.
Jo, för att få ihop det med familjen så kommer det inte bli fem dagar i veckan varje vecka i vilket fall. ?

innan du investerar för hårt försök ta reda på hur stabila tågförbindelserna är? problemen är stora, riktigt stora. men allmänt sett om man tar ett tidigt morgontåg tenderar de att gå även vid struliga förhållanden.
Jo, jag har åkt i snitt 2ggr i veckan senaste 3 månaderna...det har gått bra, förutom de senaste två gångerna. Då har det varit tok strul på hemvägen.

att cykla 5 mil dagligen 5 dagar i veckan tenderar att ge trötta ben och mindre effektiv mellanmjölksträning. kan vara bättre lägga in avlastningsdagar.
5 dagar i veckan kommer det inte att bli tal om heller för att få ihop med familjen hemma. Men skulle jag kunna få till kanske 2ggr i veckan under barmarksperioden i snitt skulle jag vara glad.

när jag hade 30 km till arbetet och småbarn var det tight med livspusslet. det blev för sällan läge hinna med cykelresa tur och retur. ffa var eftermiddagarna svåra att överblicka.

det var anledningen till att jag skaffade min första brompton, en begagnad femväxlad nittiotalare som jag efter några år byggde om till tio.

la den i skuffen på bilen på väg till arbetet, och om jag blev klar i tid vilket verkligen inte var självklart cyklade jag hem och lämnade kvar bilen. nästa morgon beroende på tid, väder och ork antingen cykla tillbaka till jobbet, eller tog den på tåget.

ute på landsvägen ibland sällskap med förvånade bockstyrecyklister. trevliga minnen.

Norrtåg skriver bara "hopfällbar pendlarcykel".
En Dahon GB-2 är ju trots 650B faktiskt "ihopfällbar"...
resize_IMG_0149.png

Den kändes lite bökig att "vika" ihop...=) då man var tvungen att ha verktyg.
Råkade se den här, känns som en pocket rocket
(Hopfällbar 26"-cykel)
Den såg ju riktigt fin ut egentligen...inet när man tittar först, men när man tittar lite närmare...=)
eclipsex22-unfold-00-blk.jpg

Den kändes lite bökig att "vika" ihop...=) då man var tvungen att ha verktyg.
Jag tar emellanåt cykel på tåg och har än så länge aldrig varit med om att alla cykelplatser varit upptagna av cyklar (om de skulle vara det så har jag personligen ofta möjlighet att ta nästa tåg. Så jag använder en vanlig, ej vikbar, cykel). På tåg med cykelplats så är det endast de få gånger alla cykelplatserna är upptagna som cykeln behöver vikas för att tas som handbagage. Cykelplatserna där cyklar hängs används ju sällan till något annat (jämfört med de där cyklarna bara ställs utanför nedfällbara stolar), så hur ofta kommer cykeln att behöva vikas, egentligen?

Det blev en senare start på cyklingen än planerat då det var lite signalstrul och tjafs efter sommaren... Men har iaf cyklat några dagar nu så jag tänkte bara rapportera hur det blev....
1000030374.jpg

Det landade innan det blev färdigt på en Brompton Electric som förmånscykel.

Har blivit 3 tur och returdagar nu och en del småsvängar iaf så tänkte att jag kan smårecensera lite (är ju ganska trist med dessa köpestrådar som bara försvinner ut i tomma intet).

Tog Divergen en vända innan sommaren och det gick även om det var på nåder att jag fick plats med cykeln på hemvägen (finns bara 4 vanliga cykelplatser). Fick lite haveri på den som gjorde att det inte blev fler turer. Risken att inte komma med på hemvägen gjorde att det fick bli en vikbar historia.

Landade som jag skrev ovan på en Brompton Electric, är faktiskt förvånad över hur mycket cykel det är även om den ser lite löjlig ut. 😀 Så länge man sitter känns den ju som en vanlig cykel, men om man ställer sig upp så känns det att den har ganska mysko proportioner.

1000030388.jpg

Den är kul i stan, på landsvägssträckningen så fungerar den absolut, även om det märks att det är ju inte där den brillierar mest, och inte heller det den är gjord för. Elassisten gör dock att det funkar riktigt bra ändå, tveksamt om jag skulle känna för de här sträckorna med den om den var enbart trampkraft.

Det finns 3 steg på assisten, och jag slöar och kör på högsta effektsteget. Med min cykling så hjälper den till i bra precis 4 mil (testade att inte ladda en natt och jag klarade inte båda vägarna utan fick manuelltrampa ca 5km...).

Den är ju dock skitsmidig att vika ihop på tåget 😀 märks ju helt klart att det är vad den är tänkt för.

Givetvis tjänar jag tidsmässigt på att ta bilen till tåget, men lite intressant är att cykel till tåget-tåg-cykel till jobbet-duscha på jobbet, det blir ganska precis samma tid som om jag tar bilen hela vägen. Även om det naturligtvis är lite mer flexibelt i avgångs och ankomsttid.

Kikade lite på 20", Vello ser ju grymma ut. Hade Graveln (https://en.vello.bike/products/vello-gravel) gått att få som el hade jag varit såld...=) Men även de vanliga ser ju fina ut. Någon här som testat någon Vello?

Jag älskar min. Bockstyret är bra i backar och motvind. Det är mer cykel än en Brompton, men blir lite mer klumpig hopfälld och fällningen är lite mer komplicerad. För cykling på asfalt över längre avstånd kan man byta till slätare, lättare däck istället för de grovmönstrade 50mm däcken som följer med. Kanske även byta till lättare hjul. Den finns inte färdig att köpa med både el och bockstyre, men det borde gå att komplettera själv.

Jag startade en tråd om Vello Gravel här:

Cykla stig på fällbar cykel :)

även brompton finns sedan i höstas i en mer terränganpassad modell, g-line. electriska modellen driver tacksamt nog på bakhjulet.
.

IMG_1420.jpeg

Kul att du gillar el-Brompton! Har kört en del på min manuella också, men inte så långt dagligen.

Funderade bara en sak: "Att lämna en cykel på någon av stationerna är uteslutet."Vilken kommun är det? Tänker att det vore bra för dem att veta - det finns säkert någon hållbarhetsansvarig som funderar vad de kan göra för att underlätta cykling, och kan ju vara fler i samma situation. Kanske skulle fungera om man kan hyra för en liten slant per månad ett eget låsbart skåp att ställa cykeln i? Ser det på flera landsorts-stationer på kontinenten.

Kul att du gillar el-Brompton! Har kört en del på min manuella också, men inte så långt dagligen.

Funderade bara en sak: "Att lämna en cykel på någon av stationerna är uteslutet."Vilken kommun är det? Tänker att det vore bra för dem att veta - det finns säkert någon hållbarhetsansvarig som funderar vad de kan göra för att underlätta cykling, och kan ju vara fler i samma situation. Kanske skulle fungera om man kan hyra för en liten slant per månad ett eget låsbart skåp att ställa cykeln i? Ser det på flera landsorts-stationer på kontinenten.
Det hade säkert kunnat vara en idé.

Den ena stationen är en station "mitt ute i ingenstans" där det bara stannar 3 två i vardera riktning, så problemet där är att det är lite för skyddat om man säger så, det har varit problem med både inbrott i bilar och att väntrummet eldats upp, så där känns det inte så kul att lämna en riktig cykel.

Den andra stationen är öppet i stan, men bara cykelställ. Så inget av ställena känns riktigt tryggt för en "riktig" cykel, men av totalt motsatta anledningarna.

Jag älskar min. Bockstyret är bra i backar och motvind. Det är mer cykel än en Brompton, men blir lite mer klumpig hopfälld och fällningen är lite mer komplicerad. För cykling på asfalt över längre avstånd kan man byta till slätare, lättare däck istället för de grovmönstrade 50mm däcken som följer med. Kanske även byta till lättare hjul. Den finns inte färdig att köpa med både el och bockstyre, men det borde gå att komplettera själv.

Jag startade en tråd om Vello Gravel här:

Cykla stig på fällbar cykel :)
Kan vara så att jag råkade klicka hem en Gravel i höst men har inte testat den än pga föret... 😀

även brompton finns sedan i höstas i en mer terränganpassad modell, g-line. electriska modellen driver tacksamt nog på bakhjulet.
.

Visa bilaga 742409
Jo, den ser fin ut, skulle jag beställa en nu så hade det nog blivit en G line istället 😀 men kom ju lite för sent för mig.

På sommaren känns det som att det inte gör så mycket med framhjulsdrift, men jag har dragit mig för att sätta på vinterdäcken och köra nu på vintern för att jag inte gillar tanken med ett framhjul som plötsligt spinner loss

Tillbaka
Topp