Cykeltränig för nybörjare?

Dedalo83

Medlem
Hej!

Jag vill börja cykla på riktig, dvs träna kondition med cykel och inte bara ta cykeln till skolan. Problemet är att jag är 26 år och har dålig kondition. Jag vill börja från början. Jag vill hitta en cykelträning som passar med något typ av schema.

mitt mål är att förbättra rejäl min kondition och, självklar, cykla så mycket som möjligt. Har ingen bra cykel, bara en city cykel so jag använder här i Uppsala. För mig spelar ingen roll, eftersom jag är nybörjare och vill inte satsa på en ny och bra cykel till jag har förbättra konditionen och vet att jag kan fortsätta med träningen.

Lite senare kommer jag att köpa en cykel. Jag vet inte om en Race cykel passar till mig, eftersom jag gillar att cykla i skogen och andra stigar och inte på stora väggar. Jag älskar naturen. Vilken nybörjare cykel kan jag köpa? en MTB?

Någon i Uppsala som också använder MTB och kan ge mig tips?

kul att du vill börja cykla, en underbar sport om man gillar träning.

Mitt tips som nybörjarcykel är att hitta en beg MTB, gärna hardtail om du mest tänker dig bra stigar och grusvägar.
Glöm inte att du behöver pengar till bra byxor (med blöja och hängslen) samt skor och hjälm sen är det bara att börja köra.

Träningsprogram beror på din ambition och hur mycket tid du har. Men kör regelbundet 2-4 ggr i veckan så kömmer snart suget att köra mer.

Lycka till

Hej! tack för ditt svar. Min ambition är att förbättra min kondition så mycket som möjligt. Och ha rolig, självklar. Tid... kanske 1-2 timmar per dag, 3 gånger per vecka.
Vilken typ av MTB ska jag köpa? kan du ge mig du några råd? vra kan jag köpa en begagnad cykel? Märke?

Ett tips kan vara att kolla på en ny och mycket prisvärd cykel av märket Radon för runt 5000 kronor från Tyskland.

bike-discount.de

Problemet om man är nybörjare är svårigheterna att avgöra hur skicket på de delar som utsätts för mycket slitage är, något som måste avgöras om man köper en begagnad cykel.

Kanske en Radon team ZR 5,0 för 600€ (blir snarare lite över 6000kronor med frakt och allt, men ändå).

Problematiken med att köpa en från tyskland är dock att du inte kan testa hur cykeln passar just dig, även om guider finns för att iaf ge en fingervisning.

Ett tips för att förbättra konditionen ganska fort och för att se resultat, är att välja en runda som kanske tar 1-1½ timme för dig just nu. Sen köra den en gång i veckan då du ska försöka förbättra den tiden. Dom andra passen kör du givetvis så hårt du orkar, kanske ha ett lite kortare pass där man tar i ganska rejält på kanske max 45 min och ett längre pass där man kanske inte pressar sig så hårt utan mer tränar på rundtramp och psyket.

I Uppsala finns det rätt många som kör MTB. Många cyklar tillsammans på turer som läggs ut här på Happy. De är ofta starka cyklister och du kommer få slita hund för att hänga med. Det lär definitivt förbättra ditt flås. Samtidigt har du kul.

JAg tror att jag måste träna först innan jag börjar med någon klubb. Men det låter bra. kanske någon gång... när jag köper min cykel.

Jag var 26 år och hade dålig kondis när jag började cykla. Jag mår mycket bättre idag och känner mig lite halvduktig(4 år senare).

baggy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var 26 år och hade dålig kondis när jag
> började cykla. Jag mår mycket bättre idag och
> känner mig lite halvduktig(4 år senare).

Det känns bättre nu. Så du menar att det finns möjligheter för mig... vad bra! :)

stefan_ skrev:
> Billigast SPD-pedalerna och ett par skor som
> passar. En skön hjälm. Sen är det bara att
> köra.

Och cykel? Är det inte viktig att ha en cykel också? Jag har bara min Mustang City cykel!! Men jag tror att det räcker för att träna i början. Jag ska dra nu till nåsten för att prova..

Dedalo83 skrev:
> baggy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var 26 år och hade dålig kondis när jag
> > började cykla. Jag mår mycket bättre idag
> och
> > känner mig lite halvduktig(4 år senare).
>
>
> Det känns bättre nu. Så du menar att det finns
> möjligheter för mig... vad bra! :)

Absolut!

baggy skrev:
> Dedalo83 skrev:
> -----
> > baggy skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag var 26 år och hade dålig kondis när
> jag
> > > började cykla. Jag mår mycket bättre idag
> > och
> > > känner mig lite halvduktig(4 år senare).
> >
> >
> > Det känns bättre nu. Så du menar att det
> finns
> > möjligheter för mig... vad bra! :)
>
>
> Absolut!

Bra att veta!! Jag trodde att det var för sen för mig!! Nu är det bara att hitta en billig MTB cykel. Finns möjligheter att "hyra" en MTB här i Uppsala bara för att prova?

Är 40+ och lite smygfet. Började cykla lite för ett par tre månader sedan på en gammal mtb (CYCLEPRO STONY POINT). Hade riktigt usel kondis när jag började men det tar sig så smått och det går lättare för varje gång. Första gångerna blev det bara 20-40 minuters pass och jag var riktigt trött efter detta. Kämpade på så 3-4 gånger i veckan och nu åker jag 1-2 timmar per pass ungefär lika ofta men är inte alls lika slut efter en runda.

En kompis som cyklat en hel del tjatade på mig ett par gamla SPD-pedaler och skor samt även ett par cykelbrallor med hängslen och blöja. Jag var till en början rätt skraj för att sitta fast vid pedalerna, men redan nu känns det som det sskulle vara väldigt svårt att vara utan detta.

Så mitt tips är att det är bara att sätta igång. Kör på den cykel du har (Med pedaler och skor så att du kan rundtrampa), så märker du snabbt skillnad på orken. Sen är det bara att bestämma sig vilken typ av cykling man vill satsa på, men det är nog ingen brådska med det.

Jag tänker att skaffa SPD-pedaler och skor, men jag vet inte vilka. Har hittat dem här SPD pedaler från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelpedaler-med-clips-2-st/

Är dem bra? Vilka billiga skor behöver jag? Kan jag cykla till skolan med såna pedaler och vanliga skor?

Var kan jag köpa skor?

Sen är det kläder. Har hittat dem här också från biltema:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelbyxor/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykeltroja/

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Cykelhandske1/

JAg vill inte ha någonting dyrt, så jag tror att dem fungerar bra för mig. Vad säger ni?

Tillbaka
Topp