Cykeltransportväska för flyg

Nu måste jag köpa en cykeltransportväska.
Kraven är att den:
ska skydda cykeln. Vill verkligen inte få min dyra cykel förstörd.
rymma en HT29 i storlek L utan att behöva ta lös gaffeln
Ska klara 23kg viktgränsen med en cykelvikt på 9kg

Finns det någon väska som uppfyller kraven?

Eftersom jag är först så tipsar jag om Evoc. Jag har haft min nu på 4 resor med både FSmtb och lvgcykel. Funkar utmärkt, lätt, enkel, känns gedigen. Skyddet känns helt ok. Jag brukar komplettera med lite frigolitbitar som extra skydd.

Skriver under på det. Har rest med Evoc-väskor otaliga gånger med både MTB och landsvägscyklar. Jag är 195 cm lång och mina cyklar får plats utan problem, inget har gått sönder. Även andra har använt dem ett antal gånger, inga problem. Hjul och styre tas av.

Hård väska är i mina ögon något av en falsk säkerhet,de kan lättare spricka och gå sönder och dessutom är de ofta tunga. Inget problem med en landsvägscykel normalt sett men de flesta MTBs får svårt att hålla sig under 20-23 kg i hård väska.

Evoc + rörisolering kapad för att passa ramrören.
Kunde lasta crossens extrahjul inne i väskan senast, men det blir nog svårare med en MTB.

Då kanske man ska investera in en Evoc då. Verkar finnas två modeller. Fäster man hjulaxlarna i något stativ? Jag har ju lefty så man får väl klura ut en adapter om så är fallet. Någon som har koll på priserna och vet var den är billigast?

Evans var billigast när jag köpte min förra året. Den lite dyrare varianten har bl a ett par extra hjul som man sätter i framkant så att man kan flytta väskan utan att lyfta i en sida. Sen tror jag att det ingår lite saker som man kan köpa extra till den billigare väskan (kedjeskydd, lvg-gaffel-skydd).
Hjulaxlarna står på botten av väskan i ett fack som man spänner fast gaffeln i. Har inte provat att packa min Cannondale MTB med lefty i min väska, men utifrån hur väskan ser ut så borde det funka smärtfritt. Kanske att man behöver en extra spännrem för att säkra cykeln lite mer, och kanske en handduk eller lite rörisolering för att skydda axeln.

Extrahjulet man fäster fram på Pro-modellen är rätt skönt. Då rullar man väskan väldigt smidigt på släta terminalgolv. Skulle dock inte betala så mycket extra för det om inte något annat skiljer mot standardväskan?
(Hjulets konstruktion är klen och pajade omgående för mig men lagades med lite klurighet medelst ett borrat hål och en insexnyckel.)

Finns en ställning som tillbehör för lvg men jag har inte haft den, däremot skumblocket som håller gaffeln på plats.

Man kan få in skor och lite sånt också, bra om man har begränsad vikt på vanliga bagaget.

Problemet är att man spänner fast cykelväskor med spännband i lastrummet på flyget. Och drar åt hårt. Då går kedjestagen.

Hård väska alla dagar i veckan.

Senast ändrad:
Gör de?

Mina väskor har flugit närmare 30 flighter tillsammans och inga cyklar eller väskor har skadats. Lite mer än bara anekdotisk bevisföring tycker jag.

Det inte ens hur de skulle kunna spänna så att ett kedjestag knäcks i Evocväskan, botten är hård.

Den här har jag flugit med. Har testat mjuka, halvhårda och andra hårda.
Den här är överlägset bäst hittills: https://bikeboxalan.com/about/technical-information/#section3

Inte gratis, men med en cykel som kostar mångdubbellt är det värt det för mig.

bikebox_cutout_azureflame_group.png

Senast ändrad:
Den och Scicon (som jag rest med flera ggr) är bäst. Fast dom rymmer bara racer. ?

Senaste 3 resorna har jag gjort med min egna B&W som kostar mindre än hälften. Helt ok väska.

Problemet med dom hårda väskorna är att dom inte uppfyller dom två andra kraven. Att dom ska rymma en HT29 utan att behöva ta lös gaffeln och att dom ska klara vikt och måttgränserna på flyget. Eller finns det någon som klarar även det?

Nja, det går nog, men man får vara beredd att skruva av lite mer komponenter än på en racer

29er_large_1.jpg

Skogling sa:
Den och Scicon (som jag rest med flera ggr) är bäst. Fast dom rymmer bara racer. ?

Senaste 3 resorna har jag gjort med min egna B&W som kostar mindre än hälften. Helt ok väska.

Senast ändrad:
gandhi sa:
Nja, det går nog, men man får vara beredd att skruva av lite mer komponenter än på en racer

Skogling sa:

Det ärväl egentligen leftyn som jag inte vill behöva ta lös. Mätte nu och med gaffeln så så är den 115cm om man tar lös bakväxeln.

Jag följer Mark på YouTube. Kul vlog.

Jag har ALDRIG hört talas om cyklar som gått sönder med hård väska. Däremot har jag hört att väskan kan gå sönder. Hellre det.

Mjuka väskor håller.... :)

Jag kör på mitt DIY kartongkoncept. Orkar inte länka igen. Men nu skall frugan ha med cykel och då blev det hårdskal med hjul, hon är inte lika road som jag av att bära runt på en ghettolåda klädd i presenning.

lundatok sa:
Jag har en Thule PRO med mekställ inbyggd, grymt smidigt. Hård botten, funkar fint att flyga med.

Då får du väl inte ha så mycket cykel i för att klara viktgränsen 23 kg?

När jag flög hem från Verbier -08 var jag snurrig på avslutningskvällen och öste ner halva packningen i kartongväskan jag hade lånat av Daner. Väl när jag stod ordentligt bakis på flygplatsen Geneve vägde lådan 36 kg. Killen i specialincheckningen tittade på lådan och mig flera gånger. Sedan klistratde han på ca 20 rosa lappar för checkat bagage på lådan. Han förstod läget :)

Jag köpte en Thule roundtrip Traveler för nån vecka sedan efter att ha gjort lite research. Jag ville ha en mjuk (låg vikt) väska som tog en 29" mtb. Har testpackat cykeln och var väldigt nöjd. Väskan väger 7,7kg, så att klara 23kg gränsen är inga problem.
Den har fäste för snabbkoppling/thru-axle, så cykeln står stadigt. Finns även spännband för leftygafflar.

Den är nog ganska lik EVOC-väskan.

Hade hemma B&W bike boxII. Förutom att hjulväskorna var för små så gick cykeln ner men det kändes ändå inte riktigt rätt att bara lägga allt i en hög och hoppas på det bästa. Väskan hade inte särskilt bra stöd i mitten så den gick att komprimera ganska mycket. Beställde en Velovault istället. Lite tight med hjulen men det går och väskan har ett stöd i mitten. Känns mycket säkrare.

Bilagor

• DSCF0063.JPG
    DSCF0063.JPG
    365 KB · Besök: 156
  • DSCF0239.JPG
    DSCF0239.JPG
    385.5 KB · Besök: 123
@ Cannondale jekyl 1000 - vad tycker du om Velovaulten?

Vilken är den bästa hårdskalsväskan idag? Tänker att den ska funka både till racer, CX och 29 FS.

bump!

Efter att ha läst på lite så verkar VeloVault2 vara det kanske bästa alternativet. Den verkar dock bara gå att köpa direkt från dem och det blir en dyr historia (drygt 6 tkr).

Ett annat alternativ skulle kunna vara Bonza Bike Box 2, men den är ännu något dyrare. Undantaget är om man kan köpa den via Amazon UK. Då blir priset avsevärt lägre, men det verkar inte vara möjligt om man vill ha leverans till Sverige. Tips på hur man skulle kunna komma runt det?

Tips på andra bra väskor?

Med en egenvikt på 12,5 kg för Velovaulten blir det inte många kilo över för cykeln när man flyger med bolag som har 23 kg gräns.

C-dale sa:
Med en egenvikt på 12,5 kg för Velovaulten blir det inte många kilo över för cykeln när man flyger med bolag som har 23 kg gräns.

Jag är medveten om det. För racern och CX:en funkar det, men för FS:en blir det till att flytta cykeldelar motsvarande knappt 1,5 kg (under förutsättning att tillverkarnas viktuppgifter stämmer, vilket tyvärr inte är säkert) från cykeltransportväskan till det vanliga bagaget. Långt ifrån idealt.

I valet mellan det och att riskera att komma fram med en icke funktionsduglig cykel så är det det minst dåliga alternativet.

Tillbaka
Topp