Cykeluthyrning Puerto de Mogán, Gran Canaria?

Johan T

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på eller erfarenheter av cykeluthyrning i Puerto de Mogán eller i dess närhet? Sydvästra hörnet av Gran Canaria, en bra bit från Las Palmas alltså. Landsväg är det som gäller primärt.

Hittade http://www.free-motion.net/en/roadriding-bike-rental-gran-canaria men efter otur på Mallis (dåligt underhållna cyklar) så är jag inte så sugen på att chansa denna gång.

Jag misstänker att utbudet av hyrracer är mer begränsat i Mogán/Puerto de Mogán än i Maspalomas/Playa del Inglés.

Och, hyrcykel är väl alltid lite av en chansning. Min erfarenhet av olika hyrcykelfirmor (tror jag hyrt sex gånger) är att ibland är det något som inte lirar helt perfekt. Ibland är det saker som uppstår under cyklingen och ibland är det saker som de kanske borde kunnat upptäcka med en grundligare genomgång. De gånger jag drabbats har jag dock bara åkt förbi uthyraren i slutet av dagen och så har de fixat problemet omgående.

Jag tror att du får stå ut med free-motion. Ta bussen till playa del inglés och hämta cykel. Det går ganska smidigt. Kolla den ordentligt innan du åker därifrån. Själv fick jag vända nästan i dörren eftersom vevlagret lät hemskt och var alldeles torrt. Första turen fick jag punka för att däcket var helt slut. Fick ta en tur tillbaka sen för att få nytt däck. Annars var cykeln hyfsat ny och funkade bra.

Men, free-motion har ju uthyrning i P.d.Mogán, så ska TS hyra där behövs ingen tur till P.d.Inglés. Håller dock i övrigt med om att det är en bra idé att kolla/känna lite på cykeln innan man ger sig av så att ev. uppenbara skavanker kan avhjälpas direkt.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Ibland är det
> saker som uppstår under cyklingen och ibland är
> det saker som de kanske borde kunnat upptäcka med
> en grundligare genomgång. De gånger jag drabbats
> har jag dock bara åkt förbi uthyraren i slutet
> av dagen och så har de fixat problemet omgående.

Ett bra tips, vis av erfarenhet, är att inte köra över en kant i femtio knyck med aluminiumhjul. Vidare att ha med två slangar är ju bra då ;-)

Vill också tillägga att cykeln var i mycket gott skick. Kan bero på att den kanske var ganska ny. Jag var där i Januari. Vet inte när de köper in nya cyklar.

Jag har också hyrt av dem och fick ett mkt gott intryck. Det är klart att grejjer kan hända, men som GoranS skrev, man cyklar dit och de fixar det direkt i såfall. Cyklarna kändes väl underhållna och fräscha tycker jag.

När ska du dit, Johan T?

Har en vecka i början av november i Puerto de Mogán och cykelhyra är inplanerat.

emilh skrev:
> Jag är där 4-11/11 och hade tänkt cykla (lvg)
> en 3-4 dagar. Sällskapar gärna.

Trevligt!
Då hörs vi när det närmar sig.
:-)

Se på fan åker dit 6-13 november, happyride kanske.
Om man hyr cykel måsta man boka i förväg eller är det att strosa in och peka på lämpligt åk.
Eller skall man ta med egen cykel, och skall man då ta racer eller mtb, så många frågor.....

Föredetting skrev:
> Se på fan åker dit 6-13 november, happyride
> kanske.
> Om man hyr cykel måsta man boka i förväg eller
> är det att strosa in och peka på lämpligt åk.
> Eller skall man ta med egen cykel, och skall man
> då ta racer eller mtb, så många frågor.....

Ta det du tycker är roligast att cykla av racer och MTB. Fördelen med MTB är väl att antalet tänkbara turer ökar och att du kan komma ut och se saker du inte kommer åt med racer.

Angående boka eller inte så skulle i alla fall jag inte chansa, i alla fall om du vet var du ska hyra. Går säkert att få något annat om dom har ledigt när du väl är på plats om det skulle vara så. Sen skulle jag tro att det inte är ngt stort problem de aktuella datumen. Borde inte vara högsäsong då.

Föredetting skrev:
> Se på fan åker dit 6-13 november, happyride
> kanske.
> Om man hyr cykel måsta man boka i förväg eller
> är det att strosa in och peka på lämpligt åk.
> Eller skall man ta med egen cykel, och skall man
> då ta racer eller mtb, så många frågor.....

Kul!
Jag tar med min lvg men kan tänka mig att hyra en mtb om ni kör denna diciplin.

Då var det dags. Vi åker ikväll.
Har hyrt cyklar (lvg) för mig och sambon från onsdag till lördag.

Vi bor vid Calle Albaisin (Cala Blanca) och kör gärna ett par rundor med sällskap.
Jag får med undantag för någon/några rundor anpassa mig efter sambons tempo, så det kan inte bli fullt svettotempo hela tiden :)

Hörs vi här, via PM? Annars SMS:a på plus fyrtiosex sju tre nio 821382.

Tillbaka
Topp