[cykelväg] innerstan--> Slagsta färjeläger?

glitch

Aktiv medlem
Ja som topic antyder. Ska ta mig från city till Slagsta färjeläger. Hur cyklar man bäst om man vill undvika motorvägen ;-)

/C

Beror på hur långt du vill cykla. Raka snabba vägen eller en längre mysigare sträcka. Bromma, Drottningholm, Ekerö kanske skulle vara en lång och spännande tur. Slipper E4an iallafall.

Mälardalsleden avsnitt 45 är iaf uppmärkt, sen om den är snabbast vet jag inte.
http://gps.pantograph.se/index.php?id=46

malardalsleden_45.bmp

pendlar ungefär så här från city:
sveav - skeppsbron -hornsg - liljeholmsbron (vänster sida ut från stan) efter marievik o liljeholmen under e4 upp vänster, följ cykelbanan längs E4 - själv föredrar jag vänster sida av motorvägen efter västberga sett ut från stan, förbi mcD - fortsätt den vägen ner till älvsjö/fruängsavfarten - efter macken blir det en bit på bilväg sen cykelväg igen fram till wallenstamhallen upp vänster och sedan höger igen på cykelbanan sen parallellt med bilaffärerna fram till mcD kungens kurva genom rondellerna förbi Ikea - Heron city bakom heron city fortsätter cykelbanan nerför vårby backe till Masmo, sen kan du nog cykla över lilla bron upp förbi coopforum och över/under e4 ner på slagsta sidan och bara följa vägen ner till färjan.

Hålla på och irra runt i Sätra och Skärholmen år ingen höjdare, svårt att trycka på där. :-)
Som bruses karta visar blir vägen över Drottningholm till färjelägret på Ekerö ungefär samma längd men mycket trevligare. Framför allt det går att trycka på. :-)
Dessutom får du en liten trevlig båttur över till Slagsta. Klart bäst väg. :-)

chrkes skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror på hur långt du vill cykla. Raka snabba
> vägen eller en längre mysigare sträcka. Bromma,
> Drottningholm, Ekerö kanske skulle vara en lång
> och spännande tur. Slipper E4an iallafall.

Jo precis, det är typ lika långt som att köra direkt (enligt Eniro) men frågan är hur ofta färjan går. Ska vara där en viss tid så det är lite knepigt att chansa.

7C

En sak är säker, nästa gång tar jag färjan från ekerö. Totalt värdelöst att cykla söderut. Virrade bort mig i diverse industriområden och stressade runt i diverse förorter innan jag äntligen kom fram. Blääh för skyltningen och usla cykelvägar.

/C

Synd att jag inte dök in tidigare. Hade nämligen kunnat varna just för dåliga cykelvägar, eftersom jag trampade ut till päronen i Huddinge via omvägen Kungens kurva igår. Så dåligt sopat att cykeln nästan bara gick rakt fram i kurvorna. Med conti-slicks känns varje gruskorn ända in i benmärgen.

Annars finns det trevliga och fina vägar ut till Slagsta. Svårt att beskriva dem bara, ska se om jag kan pricka ut den jag brukar ta i Google Earth...

Det här är den väg jag brukar ta men startar i västertorp, minimalt m cykelväg, lite trafik och få rödljus :)
http://www.funbeat.se/life/tracks/shownonav.aspx?PostingID=105290
Kort beskrivning:
Cykelbana fr hornsull t aspudden, den på vänster sida är lite bättre
Hägerstensvägen tills den slutar v mälarhöjdens T-bana
ta höger och sedan vänster uppför mälarhöjdvägen
ta höger ålgrytev (förbi lyran)
ta höger björksätravägen
ta höger skärholmsvägen kör förbi skärholmne centrum
ta höger vårby alle
vid vårby bryggerier byter du till cykelbana och och cyklar över bron
framme!

Kung Stalle skrev:
> Pet Ove här... heter det inte färjeläge?

Jo, och Pet-Ove.. ;-)

Ursäkta urspårningen..

Äh, så där är det att vara ute i nya marker. Efter ett par gånger känner man sig hemma och tycker inte saker kunde vara bättre!

glitch skrev:
> En sak är säker, nästa gång tar jag färjan
> från ekerö. Totalt värdelöst att cykla
> söderut. Virrade bort mig i diverse
> industriområden och stressade runt i diverse
> förorter innan jag äntligen kom fram. Blääh
> för skyltningen och usla cykelvägar.
>
> /C

Ah, Olof E prickade in samma väg som jag menade - Bra, då slipper jag göra det själv. ;-) Hur som helst, tycker att den är ganska trevlig att cykla, bra mycket bättre än att köra via Ekerö.

Tillbaka
Topp